Τα πρώτα συμπεράσματα για το νέο Λύκειο και την «Τράπεζα Θεμάτων»

Από την Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας

Αυτές τις ημέρες οι 85.000 μαθητών της Α΄ τάξης των Λυκείων και των ΕΠΑΛ εξετάστηκαν για την προαγωγή τους στην επόμενη τάξη με θέματα που, σε ποσοστό 50%, κληρώνονται από την περιβόητη «τράπεζα θεμάτων».
Στο κείμενο αυτό επιδιώκουμε να δώσουμε απαντήσεις στα βασικά θέματα γύρω από την τράπεζα θεμάτων. Αν και υπάρχουν δημοσιεύματα που αναφέρονται σε αποτυχία 40% των μαθητών της φετινής Α’ Λυκείου, τα τελικά επίσημα αποτελέσματα από την εφαρμογή της δεν έχουν ανακοινωθεί. Αυτό ωστόσο δεν αναιρεί καθόλου την κατεύθυνση ενός τέτοιου μέτρου. Για παράδειγμα, αν φέτος υπήρξαν εκπαιδευτικοί που βαθμολόγησαν με μεγαλύτερη επιείκεια, αυτό ακριβώς επιβεβαιώνει τις νέες απαιτήσεις που η τράπεζα θεμάτων θέτει σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΙΚΑ Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΜΕΝΗΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ;
Πώς φτιάχτηκε – συγκεντρώθηκε το υλικό αυτό που ονομάζεται ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ; Συγκροτήθηκαν Επιστημονικές Επιτροπές που η αποζημίωση των μελών τους έγινε στη βάση του πλήθους των θεμάτων που πρότειναν για την ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ, με ενδεικτική αποζημίωση 4€ ανά θέμα.. (απόφαση 3616/10.4.2014 ΤΟΥ ΙΕΠ ΑΔΑ: ΒΙΗ2ΟΞΛΔ-ΣΚΒ ). Η απόφαση πάρθηκε μόλις 1 μήνα πριν το άνοιγμά της καθώς δεν υπήρχε μεγάλη προθυμία…
Το κόστος της Τράπεζας Θεμάτων ανέρχεται στο ποσό του 1.492.294 € και εντάσσεται στο ΕΣΠΑ – επιχειρησιακό πρόγραμμα << Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση >>. Η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ θα ισχύσει έως την 31/12/2015. (απόφαση του Υπ. Παιδείας ΙΕΠ 2756/7.2.2014 με ΑΔΑ: ΒΙΡ29-ΕΘΘ). Άλλη μια απόδειξη ότι χρήματα για την προώθηση των αναδιαρθρώσεων υπάρχουν, όπως άλλωστε επιβεβαιώνεται και από τα χρήματα για την αξιολόγηση, δεν υπάρχουν όμως για μόνιμους διορισμούς και σύγχρονες δημόσιες υποδομές.

ΔΙΠΛΗ Η ΑΔΙΚΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΦΕΤΙΝΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι φετινοί μαθητές της Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ, έφτασαν στις εξετάσεις αυτές μετά από μία χρονιά με μεγάλα κενά σε εκπαιδευτικούς, μέσα από ένα μαραθώνιο, κυριολεκτικά, για την κάλυψη της εξεταστέας ύλης μέχρι την τελευταία στιγμή, χωρίς φυσικά δυνατότητα να την αφομοιώσουν ή να καλύψουν κενά. Π.χ. Καθηγητής Βιολογίας τοποθετήθηκε στην τάξη τέλη Φλεβάρη και του ζητήθηκε να καλύψει το 40% της ύλης μέσασε δύο βδομάδες. Βεβαίως υπάρχουν και παιδιά σε απομακρυσμένες περιοχές που δεν έκαναν ούτε μία ώρα σε βασικά μαθήματα!
Επίσης, η «τράπεζα θεμάτων» άνοιξε μόλις τρεις μέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων και περιλαμβάνει συνολικά πάνω από 9.000 θέματα! Κάνοντας πρακτικά, αδύνατο για τους μαθητές της φετινής Α’ Λυκείου να προετοιμαστούν πάνω σε αυτά.
Γι’ αυτό ακόμα και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που είναι αρμόδιο για το μέτρο, είχε προτείνει για φέτος πιλοτική εφαρμογή του.
ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΠΡΟΧΕΙΡΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΑ ΛΑΘΗ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και μετά την έναρξη των εξετάσεων συνεχίζονταν οι αλλαγές στα θέματα που περιλαμβάνονται στην «τράπεζα». Περίπου 130 από τα θέματα των Γενικών Λυκείων έχουν αποσυρθεί από την ημέρα που δημοσιοποιήθηκε η «τράπεζα». Αυτό δείχνει αφενός την προχειρότητα και αφετέρου την πίεση που ασκήθηκε στο Υπουργείο και αναγκάστηκε να αποσύρει θέματα για να εξομαλύνει κάπως την κατάσταση.
Από δημοσιεύματα συλλέγουμε παρατηρήσεις εκπαιδευτικών ως προς τα θέματα της Τράπεζας:
Στην Άλγεβρα, υπήρχαν ασκήσεις που είναι … εκτός ύλης Α’ Λυκείου, σε ορισμένες ασκήσεις, υπήρχαν παράγραφοι της Γ’ Λυκείου! Ή χρησιμοποιούνται όροι σε εκφωνήσεις όπως «τα πάγια έξοδα της επιχείρησης;» που ο μαθητής της Α’ Λυκείου δεν γνωρίζει την οικονομική αυτή ορολογία, θα την συναντήσει στην Γ’ Λυκείου στις Αρχές Λογιστικής.
Στην Φυσική, υπάρχουν αρκετά θέματα τα οποία στηρίζονται σε εργαστηριακές ασκήσεις. Όμως, σε ελάχιστα δημόσια σχολεία γίνονται εργαστηριακές ασκήσεις και άρα σε ελάχιστα δημόσια σχολεία οι μαθητές έχουν δουλέψει σε παρόμοια ερωτήματα. Υπάρχει θέμα θεωρίας δε που είναι εκτός διδακτέας ύλης.
Στην ΒΙΟΛΟΓΙΑ, απαιτούν συγκεκριμένες πληροφορίες από το βιβλίο, που δεν αφορούν ουσιαστικές έννοιες – λειτουργίες, αλλά σε επιμέρους- ειδικά θέματα. Αυτό όμως, έρχεται σε αντιπαράθεση με τη γενική οδηγία που προτείνει στο διδάσκοντα να μη δίνεται έμφαση στις λεπτομέρειες της δομής ή/και της λειτουργίας των επιμέρους οργάνων και συστημάτων (Α.Π. 139606/Γ2 1-10-2013). Ή σε άλλα θέματα ζητείται να παρουσιάσει ο μαθητής αναλυτικά αμιγώς ιατρικά ζητήματα. Μερικά θέματα, δε, έχουν στόχο μόνο την ψυχολογική τρομοκράτηση του μαθητή καθώς δεν εξετάζουν τίποτα, απλά προκαλούν την απορία ¨που το διάβασα εγώ αυτό;¨
Και ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό. Θέματα με ασάφειες, θέματα διαφορετικής δυσκολίας και βαρύτητας, (οι πρώτες εκτιμήσεις από εκπαιδευτικούς έκαναν λόγο για θέματα που απευθύνονται στο 25-30% των μαθητών), θέματα εκτός ύλης ή και αντίθετα στις οδηγίες που δίνονται προς τον διδάσκοντα κ.ο.κ.

ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ;
Ένα από τα βασικά επιχειρήματα του υπουργείου Παιδείας για την «Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.)» είναι ότι έτσι επιτυγχάνεται όλα τα σχολεία να ολοκληρώνουν την ύλη και πρακτικά οι μαθητές όλων των σχολείων να μαθαίνουν τα ίδια πράγματα.
Κρύβει επιμελώς ότι :
1. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την διδακτέα ύλη τον όγκο και το περιεχόμενο της στην πλειοψηφία των μαθημάτων, τη διάρθρωση του αναλυτικού προγράμματος. Έτσι, ακόμα και αν γινότανε μάθημα σε ιδανικές συνθήκες, (μικρά τμήματα, μόνιμους εκπαιδευτικούς, κ.λπ.), με μαθητές που ζουν σε «ευτυχισμένες» οικογένειες που έχουν λύσει τον βιοπορισμό τους, η ύλη (βιβλία, μεθοδολογία) και πάλι θα δημιουργούσε απόγνωση σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, καθώς δεν συμβαδίζει με την ηλικιακή και παιδαγωγική δυνατότητα εμπέδωσής της από τους μαθητές.
2. Το ενιαίο της ύλης προϋποθέτει τα κοινά βιβλία, τα κοινά αναλυτικά προγράμματα αλλά και από την πρώτη μέρα στο σχολείο εκπαιδευτικό στη θέση του, με τα ίδια δικαιώματα που έχει ο συνάδελφος του διπλανού σχολείου. Από κει και πέρα, όμως, δεν μπορεί να αναιρεθεί από μια βαθιά ταξική Εκπαίδευση, οι διαφορετικές αφετηρίες των σχολείων και των μαθητών, αλλά και οι διαφορές από περιοχή σε περιοχή.
Η «τράπεζα» δεν αναιρεί, αλλά αντίθετα εντείνει αυτές τις ταξικές διαφορές, βγάζει στην επιφάνεια όλες τις αμαρτίες του εκπαιδευτικού συστήματος διαχρονικά ΚΑΙ υποβαθμίζει την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία.
Εν ολίγοις, δημιουργεί όρους τυπικής ισότητας για να ενισχυθούν ουσιαστικά οι πιο άνισοι οι όροι πρόσβασης των μαθητών στη μόρφωση. Όταν βάζουν διαφορετικές κατηγορίες μαθητών, να εξεταστούν προοπτικά στο ίδιο επίπεδο θεμάτων, τότε δημιουργείς και πιο άνισους όρους αλλά και όρους σύγκρισης. Ανοίγει ο δρόμος στη σύγκριση μαθητών, σχολείων, κτλ…

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΑΠΟΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΠΑΙΝΟΥΝ:

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ = ΑΞΙΟΚΡΑΤΕΙΑ και ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ;
– Η αναγωγή της Τύχης σε παράγοντα αξιοκρατίας είναι τουλάχιστον αισχρή. Όλα είναι θέμα τύχης.
Η επιτυχία στις εξετάσεις κρίνεται από μια κλήρωση θεμάτων, αφού όλοι οι εκπαιδευτικοί μιλούν για θέματα με μεγάλη απόκλιση βαθμού δυσκολίας.
– Επίσης, οι απαντήσεις σε πολλά θέματα τύπου «πολλαπλών επιλογών» είναι θέμα τύχης! Προφανώς οι κλειστές απαντήσεις ευνοούν την τυχαία επιλογή γιατί δεν απαιτούν δημιουργική σκέψη. Όμως αυτό ίσχυε και πριν απλώς η τράπεζα θεμάτων το καθιερώνει.
– Η ύπαρξη τέτοιων ανισοτήτων έχει ήδη φέρει τα δικά της αποτελέσματα. Καθηγητές να δίνουν συμβουλές για το πώς να απαντηθούν τα θέματα, προκειμένου να διορθώσουν την αδικία που γίνεται. Αλλά μέχρι πότε θα μπορεί να γίνεται αυτό;
– Είναι σίγουρο ότι θα επαναληφθούν φαινόμενα του 1960. Τότε με ιδιωτικά σχολεία, σήμερα χάρη στην αξιολόγηση με όλα τα σχολεία όπου οι εκπαιδευτικοί θα βάζουν βροχή τα «20» προκειμένου να αποκτήσουν πελατεία! Να καταταχτούν στα «καλά, βιώσιμα» σχολεία.

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ =ΙΣΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ;
ΟΧΙ! Το μέτρο αυτό έχει ξεκάθαρο ταξικό πρόσημο, ρίχνει ακόμα πιο πολύ τα πιο φτωχά παιδιά.
– Ο οικονομικός όλεθρος για τους γονείς και η καταστροφή της εφηβικής περιόδου των μαθητών είναι δεδομένη από την άνοδο της φροντιστηριακής δαπάνης που θα προκληθεί ακόμα και μέσα στην κρίση. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία των ιδιοκτητών φροντιστηρίων, το νέο σύστημα έφερε ήδη αύξηση των εγγραφών της Α’ Λυκείου στα φροντιστήρια κατά 15% και η πλήρης εφαρμογή της «τράπεζας θεμάτων» στο λύκειο θα αποτελέσει «μποναμά» για την παραπαιδεία. Ήδη, τα μεγάλα φροντιστήρια αναπροσαρμόζονται. Ξεκίνησαν να λύνουν ΜΟΝΟ τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων και εντέχνως, διαδίδουν ότι οι μαθητές πρέπει εγκαίρως να ξεκινήσουν εντατικά μαθήματα, ώστε να προλάβουν να καλύψουν το μέγιστο δυνατό ποσοστό από την πληθώρα θεμάτων.
– Κάποιοι αναφερόμενοι στην παραπαιδεία και λένε ότι είναι ελληνικό φαινόμενο, οφείλεται στην εμμονή της ελληνικής οικογένειας να κάνουν τα πάντα για να στείλουν τα παιδιά τους στο πανεπιστήμιο και η λύση είναι η «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ». Πρόκειται για τρανό ψέμα! Στη Γερμανία της «ελεύθερης πρόσβασης» και του ταξικού ξεσκαρταρίσματος από την ηλικία των 10-12 ετών, υπάρχει πανγερμανικός σύνδεσμος ιδιωτικών φροντιστηρίων που λειτουργεί 30 χρόνια! Στη Γαλλία το 70% των φοιτητών της Ιατρικής του Παρισιού έχουν παρακολουθήσει φροντιστηριακά μαθήματα! Μάλιστα, μια αμερικάνικη αλυσίδα φροντιστηρίων επεκτάθηκε –χρόνια τώρα- στη γερμανική εκπαιδευτική αγορά! Για να μην ξεχάσουμε και την παλιότερη ελληνική εμπειρία, όπου δεν είχαν τέτοια μεγάλη άνθιση τα φροντιστήρια, αλλά υπήρχε ο προγυμναστής για τα τέκνα των προνομιούχων. Το φαινόμενο του φροντιστηρίου είναι λοιπόν διεθνές και δεν έχει να κάνει με τον τρόπο πρόσβασης, αλλά με τον σκοπό του σχολείου, να προετοιμάζει τους νέους ανθρώπους για να μπουν στην παραγωγική διαδικασία!
– Όμως, το σχολείο αδυνατεί να καλύψει χωρίς ιδιαίτερη «εξωτερική» βοήθεια τους μαθητές λόγω του ίδιου του αναλυτικού προγράμματος. Δεν είναι δυνατόν από το 1998 να έχουμε τις ίδιες ώρες στα βασικά μαθήματα ενώ, η δυσκολία των ζητουμένων να έχει τριπλασιαστεί και να περιμένουμε να ανταποκριθεί το δημόσιο σχολείο.
Για να μην πούμε το πιο απλό ότι δεν έχουν όλοι οι μαθητές πρόσβαση στα έντυπα βοηθήματα ή στο διαδίκτυο και δεν έχουν εκτυπωτή με περίσσεια «μελάνια» για να εξασκηθούν στην Τράπεζα Θεμάτων.

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ = ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ;
– Η «τράπεζα» είναι ένα μέτρο που τυποποιεί τη διαδικασία της μάθησης, στερώντας την από τους χυμούς της μόρφωσης, αφού οι μαθητές θα καταλήξουν να διαβάζουν πιο πολύ τα τυποποιημένα προς εξέταση θέματα, παρά τα βιβλία τους. Είναι η λεγόμενη Εκπαίδευση με ΣΟΣ. Τα σχολικά εγχειρίδια, οι «στόχοι» του μαθήματος, ο προγραμματισμός της ύλης και η προσπάθεια πραγματικής διδασκαλίας θα πάνε στα σκουπίδια. Το μόνο για το οποίο θα ενδιαφέρονται οι μαθητές και όχι άδικα, θα είναι να τους επιλύεις τα θέματα της τράπεζας… Η παπαγαλία, δηλ. η άσκοπη αποστήθιση, θα γνωρίσουν ημέρες μεγάλης δόξας, όπως τις εποχές που ο Αρσένης έβαζε τους μαθητές να δίνουν πανελλαδικές σε 13 μαθήματα.
– Πολλές επιστημονικές έννοιες που υπάρχουν σήμερα στην διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας προϋποθέτουν μια κουλτούρα γενικότερη, από το Γυμνάσιο, που αν ο καθηγητής σταθεί, (και οφείλει να το κάνει για να αναπτύξει την κρίση του μαθητή) υπάρχει κίνδυνος να μη βγάλει την ύλη. Αν πάλι τα παρακάμψει, προκαλεί στους μαθητές απογοήτευση, σύγχυση, αποστροφή για το μάθημα. Αυτό θα διευρυνθεί με την Τράπεζα Θεμάτων.
– Σημαντικές έννοιες και δευτερεύουσες πληροφορίες γίνονται ένα πράγμα με την Τράπεζα Θεμάτων. Στην Ιστορία, π.χ. την ίδια -βαθμολογικά- αξία έχει σύμφωνα με την τράπεζα θεμάτων το να γνωρίζει ο μαθητής τα αίτια της δημιουργίας της πόλης κράτους αλλά και το να γνωρίζει ότι οι Αιγύπτιοι πήραν το άρμα από τους Υκσώς.
– Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί θα χάνουν όλο και περισσότερο τον παιδαγωγικό τους ρόλο και θα μετατρέπονται σε προγυμναστές εξετάσεων. Στο «νέο σχολείο» ο δάσκαλος, όλο και περισσότερο, φαντάζει περιττός. Φαντάζει περιττή δηλ. η διαπαιδαγώγηση και διδασκαλία επιστημονικών εννοιών, κατάλληλα προσαρμοσμένων σε κάθε ηλικία, σε κάθε προσωπικότητα και ψυχοσύνθεση. Αυτό είναι περιττό σε αυτή τη φάση για το σύστημα. Θα μπορούσε το σύστημα να βάλει έναν μη εκπαιδευτικό να πατήσει το κουμπί για την κλήρωση, ή να κάνει τις εξετάσεις μέσω ενός ψυχρού ηλεκτρονικού υπολογιστή. Όσο για τη «διδασκαλία» ας είναι καλά η τεχνολογία. Λύσεις υπάρχουν: εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Είναι φθηνή και συμφέρει. Εδώ κολλάει και η ρητορεία για κατάργηση του ενός βιβλίου, τα ηλεκτρονικά βοηθήματα και μέσα που χαρίστηκαν γενναιόδωρα στους μαθητές επί υπουργίας Α. Σπηλιωτόπουλου. Τρέχει ήδη ένα νέο κονδύλι ΕΣΠΑ ύψους 1,5 εκ. € για αγορά lap tops για τα σχολεία.
Όμως είναι προφανές ότι το σύστημα προτιμά από τον ψυχρό Η/Υ, έναν εκπαιδευτικό ένθερμο του ΝΕΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΠΕΤΥΧΕΙ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ και θα πείθει τους μαθητές στις αξίες και τις αρχές αυτού του σάπιου συστήματος!
-Το σχολείο (από την Γ’ Γυμνάσιο και βέβαια σ’ όλο το Λύκειο) θα υποταχθεί τελικά στις πανελλαδικές εξετάσεις, ιδιαίτερα αφού ο βαθμός των τάξεων του λυκείου θα μετρά για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Ακόμα και αν το ποσοστό συμμετοχής των βαθμών από τις τρεις λυκειακές τάξεις στον τελικό βαθμό εισόδου σε ΑΕΙ-ΤΕΙ είναι μικρό.
– Η τράπεζα ερωτήσεων θα αφορά στις ενδοσχολικές, αλλά και τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, οι οποίες έχουν αλλάξει αρκετές φορές τα τελευταία 20 χρόνια προχωρώντας από το σύστημα των Δεσμών, στους συντελεστές βαρύτητας που θα ορίζει η κάθε σχολή και θα το ζήσουμε σε 2 χρόνια, …. Οι μαθητές θα επιλέγουν εξ’ αρχής τα επιστημονικά πεδία και θα εξετάζονται σε τέσσερα αντί σε έξι μαθήματα
– Το σχολείο θα υποταχθεί όχι μόνο και όχι κυρίως στις πανελλαδικές, αλλά στη διδασκαλία θεμάτων και όχι κεφαλαίων, η διδακτική πράξη προσαρμόζεται στη μορφή ερώτηση-απάντηση και μόνο. Δεν δίνει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί η σκέψη, η φαντασία του μαθητή, κ.α.

ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ:
Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΟΜΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ. Υποχρηματοδότηση, συγχωνεύσεις, αντικατάσταση της βασικής γνώσεις με δεξιότητες, ψηφιακό σχολείο, παλιά και νέα βιβλία, ελλείψεις εκπαιδευτικών, κτηριακή εγκατάλειψη, αποκεντρωμένο σχολείο, αξιολόγηση. Νέα εργαλεία για την κατηγοριοποίηση των σχολείων έχουν μπει στο τραπέζι.
π.χ. με αφορμή μια έκθεση του ΙΟΒΕ (2014) και παλιότερη αντίστοιχη του ΟΟΣΑ (2013), αναζωπυρώνει η συζήτηση για τα “κουπόνια εκπαίδευσης” που θα παίρνουν οι οικογένειες και θα διαλέγουν το σχολείο της αρεσκείας τους είτε δημόσιο, είτε ιδιωτικό (ρευστό απ’ ευθείας στους σχολάρχες). Στο όνομα πάντα του ανταγωνισμού που πρέπει να αυξηθεί και στην εκπαίδευση για να βελτιωθεί! Και για να μην δημιουργούνται ψευδαισθήσεις ΔΕΝ θα διαλέγουν οι γονείς – μαθητές το σχολείο τους, αλλά το σχολείο τον καλό μαθητή για να ανεβάσει τα ποσοστά του και όπως δείχνει η διεθνής εμπειρία την βιωσιμότητά του ! Ειδικά στην πρώτη φάση μπορεί να δούμε και το βασίλειο του «λαδώματος» για να μπει το παιδί μας σε κάποιο σχολείο, ακόμα και σ’ αυτό της γειτονιάς του ….

Ιδιαίτερα για το Λύκειο που στον 21Ο αιώνα μπορεί να είναι «ΝΕΟ» μπορεί να είναι «ΑΥΤΟΝΟΜΟ», «ΑΥΤΟΔΥΝΑΜΟ», «ΨΗΦΙΑΚΟ» αλλά ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΒΑΣΙΚΟ …ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ!
Ταυτόχρονα με τη θεσμοθέτηση των εξετάσεων στην Α Λυκείου αναπτύχθηκε όλο το σύγχρονο πλέγμα του ταξικού λυκείου, όπως η αλλαγή στον τρόπο που προάγονται τα παιδιά των Λυκείων.
Χαρακτηριστική είναι η μελέτη που έκανε η Α΄ΕΛΜΕ ΔΥΤ.ΑΤΤΙΚΗΣ για τις επιπτώσεις που θα έχει η αλλαγή στον τρόπο πρόσβασης. Όπως ξέρουμε οι μαθητές των Γενικών Λυκείων και των ΕΠΑΛ μέχρι και τον Ιούνιο του 2013 (πέρυσι) προάγονταν αν ο Γενικός Μέσος Όρος στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα ήταν μεγαλύτερος ή ίσος με 9,5 και σε αντίθετη περίπτωση παραπέμπονταν τον Σεπτέμβριο σε όσα μαθήματα είχαν Γ.Μ.Ο. μικρότερο του 9,5.
Από τον Ιούνιο του 2014 όμως θα εφαρμοστεί ο νέος τρόπος προαγωγής για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, που προβλέπει ότι θα οδηγήσει πολλούς μαθητές έξω απ’ το Δημόσιο Σχολείο, σε συνδυασμό με την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων.
«Εφαρμόσαμε» αναφέρει η Α΄ΕΛΜΕ ΔΥΤ.ΑΤΤΙΚΗΣ «τα νέα κριτήρια προαγωγής στην βαθμολογία 496 μαθητών Α΄ Λυκείου του σχ. έτους 2012-2013 των 6 από τα 8 Γενικά Λύκεια της περιοχής μας και προάγονται τον Ιούνιο μόνον 239 μαθητές, δηλαδή το ποσοστό απόρριψης ή παραπομπής τον Σεπτέμβριο ξεπερνά το 50% (το 10% αυτών απορρίπτονται απ’ τον Ιούνιο). Επιπλέον να σημειώσουμε ότι οι μαθητές αυτοί έχουν εξεταστεί γραπτά τον Ιούνιο του 2013 σε λιγότερη ύλη και με ενδοσχολικά θέματα από τους διδάσκοντες. (χωρίς τράπεζα θεμάτων).»
Το τοπίο συμπληρώνουν οι αλλαγές για την εισαγωγή των μαθητών της Γ’ Λυκείου στα ΑΕΙ- ΤΕΙ. Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν μόνο ένα επιστημονικό πεδίο. Ως αποτέλεσμα αριστούχοι μαθητές θα μένουν εκτός πανεπιστημίου…
Μαζί με το πιο ταξικό και πιο αντιπαιδαγωγικό σχολείο ήρθε και η δημιουργία μίας τεχνικοεπαγγελματικής άτυπης εκπαίδευσης (ίδρυση ΣΕΚ), η οποία θα απορροφήσει όσους θα απορρίψει το εκπαιδευτικό σύστημα, όσους αποθαρρυνθούν από τη συνέχιση στη φοίτηση στο λύκειο. Η κυβέρνηση δεν έκρυψε ότι θεωρεί πρότυπο το σκληρά ταξικό σύστημα χωρών όπου μόλις το 30% πάει λύκειο και το 70% στην τεχνική εκπαίδευση, κυρίως στα ΣΕΚ και στη συνέχεια στη μαθητεία.
Δεν είναι τυχαίο ότι σε πόρισμα του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ) από το 2008 (!) καταγράφεται το εξής αποκαλυπτικό: «Το σημαντικότερο στοιχείο είναι ότι ο σωστά οργανωμένος ΣΕΠ μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά στο Γυμνάσιο και να ανακόψει τη βασική επιλογή των μαθητών για το Ενιαίο Λύκειο και την αποστροφή τους για την Επαγγελματική και την Τεχνική Εκπαίδευση»! Καθόλου παράξενο, λοιπόν, που το βιβλίο του ΣΕΠ απευθύνεται στους μαθητές και τους λέει: «…θα πρέπει να είσαι έτοιμος/η για «δια-βίου μάθηση» και αυτό δεν είναι αναγκαστικά “βάσανο”, αλλά μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για προσωπική ανάπτυξη και επαγγελματική εξέλιξη»…
ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΗΡΘΑΝ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ
Στην Α’ Λυκείου οι μαθητές θα διδάσκονται μόνο 9 μαθήματα Γενικής Παιδείας (διάρκειας 33 ωρών εβδομαδιαίως), ενώ εισάγεται το σύστημα των ερευνητικών εργασιών (τα λεγόμενα projects), η διάρκεια των οποίων καθορίζεται σε δύο ώρες.
Τα μαθήματα επιλογής για τους μαθητές της Α’ Λυκείου είναι Εφαρμογές Πληροφορικής, Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων και Έκφραση – Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός.
Στη Β’ Λυκείου τα μαθήματα Γενικής Παιδείας γίνονται 10, (διάρκειας 30 ωρών). Παράλληλα, οι μαθητές της δεύτερης τάξης θα παρακολουθούν μία εκ των δύο ομάδων προσανατολισμού (όπως μετονομάζονται οι κατευθύνσεις), η διάρκεια των οποίων καθορίζεται σε πέντε ώρες. Η μία ομάδα προσανατολισμού περιλαμβάνει μαθήματα ανθρωπιστικών επιστημών (Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά) και η δεύτερη μαθήματα θετικών επιστημών (Φυσική και Μαθηματικά). Με την κατάργηση της τεχνολογικής κατεύθυνσης βγαίνουν από το διδακτικό πρόγραμμα τα μαθήματα της Χημείας και της Τεχνολογίας Επικοινωνιών.
Στη Γ’ Λυκείου τα μαθήματα Γενικής Παιδείας μειώνονται από 11 σε 5, ενώ οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα επιλογής μιας νέας ομάδας προσανατολισμού, αυτής των Οικονομικών, Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών.
Oι μαθητές θα εξετάζονται στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς στα μαθήματα τα οποία διδάσκονται, ενώ στη Γ’ Λυκείου θα εξετασθούν επιπλέον και στα τέσσερα μαθήματα του επιστημονικού πεδίου που έχουν επιλέξει.
Και το σύνολο αυτών των αλλαγών συμπληρώνει το Πανεπιστήμιο Α.Ε. της αγοράς, η πλήρη εμπορευματοποίηση της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η αναγνώριση των ιδιωτικών πανεπιστημίων – κολλεγίων και η λεγόμενη ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ, όπου όλοι οι νέοι άνθρωποι θα περιδιαβαίνουν κέντρα πιστοποίησης, μετά από ένα μικρό διάστημα κακοπληρωμένης απασχόλησης για να ξεχνούν την Ανεργία – Εκμετάλλευσή τους.
Λύση στα προβλήματα της εκπαίδευσης, στη σχολική διαρροή, αλλά και στο εξεταστικό μπορεί να έρθει μόνο με τη δημιουργία Ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου γενικής μόρφωσης, που θα μορφώνει και θα καλλιεργεί πολύπλευρα την προσωπικότητα κάθε μαθητή έως την ενηλικίωσή του, ώστε να μπορεί «ελεύθερα», δηλ. με κριτικό πνεύμα και γνώση των ενδιαφερόντων του, να επιλέξει αν θα συνεχίσει στην ανώτατη ή στην επαγγελματική εκπαίδευση ή αν άμεσα θα εργαστεί. Με τη συγκρότηση συστήματος δημόσιας και δωρεάν επαγγελματικής μόρφωσης μετά τη δωδεκάχρονη εκπαίδευση με κατάργηση των φτηνών υποκατάστατων της κατάρτισης (ΙΕΚ, ΚΕΚ, ΚΕΣ κλπ.) Με αναδιαμόρφωση πραγματικά Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν, χωρίς διάσπαση των προπτυχιακών σπουδών σε κύκλους, «σύντομους» ή δήθεν «μεταπτυχιακούς», και κατηγοριοποίηση, πολυτυπία των ιδρυμάτων.
Όμως η λύση στο εκπαιδευτικό πρόβλημα, σε όλες τις βαθμίδες και το εύρος του, απαιτεί ριζικές αλλαγές και στην κοινωνία. Έτσι που η κοινωνία να θέλει και να μπορεί να εξασφαλίζει σε ΟΛΟΥΣ τους νέους ανθρώπους τη γνώση και την κρίση, για να μην γίνουν οι Δούλοι του 21ου αιώνα, αλλά άνθρωποι ελεύθεροι, συνειδητοί δημιουργοί …. Αυτές οι αλλαγές, βέβαια, έρχονται σε σύγκρουση με τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, που μπορεί να διαφωνούν σε πολλά, συμφωνούν στο κύριο (γι’ αυτούς) ότι η «αειφόρος» κερδοφορία τους έρχεται πάνω στα αποκαΐδια των εργατικών και νεανικών δικαιωμάτων.
Η ευθύνη, λοιπόν, του γονεϊκού κινήματος είναι να συμβάλλει, όσο περνάει από το χέρι του, να μπει φρένο στις αντιεκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις, να ενώσει όλες τις λαϊκές οικογένειες στη διεκδίκηση της μόρφωσης για όλα τα παιδιά και να αναδείξει το εκπαιδευτικό ζήτημα ως παλλαϊκό ζήτημα, με το οποίο δεν ασχολούνται μόνο οι ειδικοί.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.