Άνοιξε ο διάλογος για τη βιώσιμη ανάπτυξη στη Μαγνησία

ΚΟΣΜΟΣΠαρουσία πλήθους κόσμου, ξεκίνησε σήμερα το πρωί στο ξενοδοχείο «Ξενία» Βόλου, η διημερίδα του Ομίλου Καρεκλίδη με θέμα «Μαγνησία 2015: Διημερίδα βιώσιμη ανάπτυξη και νέες προκλήσεις». Στην έναρξη των εργασιών παραβρέθηκαν και μίλησαν οι έξι βουλευτές Μαγνησίας του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ, η εκπρόσωπος Τύπου των Ανεξάρτητων Ελλήνων και ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, εκπρόσωποι τοπικών φορέων, στελέχη της Αυτοδιοίκησης και πλήθος κόσμου.

Τους προσκεκλημένους υποδέχτηκε ο εκδότης Δημήτρης Καρεκλίδης, που ανέφερε ότι ο Βόλος είναι πόλη που συνδιαλέγεται και συναποφασίζει για το μέλλον και αυτό θα εξακολουθήσει να κάνει.
«Κανείς δεν έχει δικαίωμα στην ανοιχτή στις ιδέες πόλη, να αποφασίζει για μας, χωρίς εμάς. Εμείς θα συνεχίσουμε να ανοίγουμε δρόμους και ν’ ανοίγουμε βήμα σ’ όποιον επιθυμεί. Πρέπει να βαδίσουμε μαζί για ν’ ανοίξουμε το δρόμο σε επενδύσεις και ανάπτυξη», τόνισε.
Τι εργασίες τις διημερίδας, που θα συνεχιστούν σήμερα το απόγευμα και αύριο Κυριακή το πρωί, θα απασχολήσουν πέντε θεματικές ενότητες:
1. Νέες πολιτικές με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη
2. Τοπική οικονομία και εξωστρέφεια
3. Περιβάλλον: Προϋπόθεση ή τροχοπέδη ανάπτυξης
4. Κοινωνική ένταξη και ανάπτυξη
5. Τουρισμός και προοπτικές στο Νομό Μαγνησίας

Εξισορρόπηση με αποκατάσταση εργασίας
Ο Κώστας Δελημήτρος έκανε ιστορική αναδρομή του όρου αειφόρος ανάπτυξη και ανέφερε ότι πλέον χρειάζονται νέες πολιτικές για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, όπου υπάρχουν ήδη τα πρώτα μέτρα, τονίζοντας την ανάγκη εφαρμογής ενός σχεδίου οικονομικής – κοινωνικής κατεύθυνσης, που θα εντάξει την κοινωνικά δίκαια εξισορρόπηση, με σταδιακή αποκατάσταση των όρων εργασίας.

Τρίτη κατεύθυνση, ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, είναι να αυξάνουν οι μισθοί, οι κοινωνικές δαπάνες και τα έσοδα, μέσα από αύξηση της πρωτογενούς παραγωγής, ενώ έκανε λόγο για συνεταιριστικά σχήματα, εγχειρήματα λαϊκής βάσης και μικρές επιχειρήσεις, που υπό σταθερούς και δίκαιους κανόνες μπορούν να ορθοποδήσουν.
Πυλώνες της παραγωγικής διαδικασίας, τόνισε ο κ. Δελημήτρος, πρέπει να είναι η υποστήριξη, αναβάθμιση και ενίσχυση της εργασίας, ελεύθερες συμβάσεις και όχι οι απολύσεις, καταπολέμηση της μαύρης εργασίας και ενίσχυση ρόλου συνδικάτων.

Κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία
Ο Αλέξανδρος Μεικόπουλος, τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αντιλαμβάνεται την κοινωνική οικονομία ως βασικό μοχλό παραγωγικής ανασυγκρότησης, οργάνωσης παραγωγής και διανομής των αποτελεσμάτων, με συμμετοχή εργαζομένων σε όλα τα στάδια παραγωγής, για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας κλπ.

Όπως ανέφερε, κεντρικός στόχος είναι η διεύρυνση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας είναι να συνεισφέρει μερίδιο στο ΑΕΠ με τη δημιουργία ισχυρών καταναλωτικών συνεταιρισμών που σε συνεργασία με παραγωγούς θα προσφέρουν ποιοτικά και προσιτά προϊόντα για τη συμπλήρωση της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας, κάτι που μπορεί να γίνει σε επιχειρήσεις που έκλεισαν ή κήρυξαν πτώχευση.
Ο κ. Μεϊκόπουλος ανέφερε ότι είναι αναγκαία η δημιουργία δομών υποστήριξης κοινωνικών συνεργασιών για ένταξη στα τοπικά σχέδια, ενώ η χρηματοδότηση μπορεί να γίνει από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, για κεφάλαιο έναρξης ή ευνοϊκή δανειοδοτική πολιτική. «Υπάρχει τεράστιο ανθρώπινο δυναμικό με τεχνογνωσία και δεξιότητες που είναι αναξιοποίητο και η ενεργοποίησή του μπορεί να αλλάξει την πορεία της οικονομίας», υπογράμμισε.

Ζητούμενο η παραγωγική ανασυγκρότηση
Ο Μάκης Μπαλλής αναφέρθηκε στην απανάπτυξης, όρο που χρησιμοποιείται πλέον στην Ευρώπη, δηλαδή την ανάπτυξη με διαφορετικό μέτρο, καθώς το καπιταλιστικό μοντέλο της άγριας ανάπτυξης οδηγεί στην καταστροφή του πλανήτη.
Κάνοντας ιστορική αναδρομή στις οικονομικές θεωρίες από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα, ανέφερε ότι στις δεκαετίες ’70 και ’80 οι διαπιστώσεις για το άτοπο των οικονομικών μοντέλων που εφαρμόστηκαν γενικεύτηκαν και υπήρξαν ανησυχείς για το μέλλον του πλανήτη, που οδήγησαν σε αναζήτηση εναλλακτικών μοντέλων για παραγωγή και ανάπτυξη.

Ο κ. Μπαλλής ανέφερε ότι οι νέες προκλήσεις δεν είναι μόνο πολιτικές για τη βιώσιμη ανάπτυξη, αλλά το ζητούμενο είναι να φτάσουμε σε παραγωγική ανασυγκρότηση που θα επιδιώκει την κάλυψη των αναγκών. Έκανε δε λόγο για άσκηση πολιτικών με βάση τον ευρύτερο σχεδιασμό με νέες προσεγγίσεις στην ανταγωνιστικότητα και την οικονομία, που θα ανατρέπει τη μεγιστοποίηση του κέρδους, τη σχέση με τη διαπλοκή και της χαριστικές πράξεις από τον πολιτικό χώρο.
«Οι αναπτυξιακές προσπάθειες πρέπει να επικεντρωθούν στο αγροτοδιατροφικό παραγωγικό σύστημα, στον τουριστικό, ναυτιλιακό και κατασκευαστικό παραγωγικό σύστημα. Πρέπει να ακολουθηθούν πολιτικές στήριξης, αναβάθμιση εκπαίδευσης – κατάρτισης και σχεδιασμός βιομηχανικής πολιτικής», τόνισε.

Ατμομηχανή ο πρωτογενής τομέας
Ο βουλευτής της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος διαφώνησε με την πολιτική κατεύθυνση, αλλά συμφώνησε με την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος. Όπως ανέφερε, αυτά που πρεσβεύει η νέα κυβέρνηση για κυριαρχία της κοινωνικής οικονομίας σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, έχουν μικρές πιθανότητες επιτυχίας, ενώ πρέπει να λειτουργεί συμπληρωματικά, για εξισορρόπηση της ελεύθερης οικονομίας και να προσφέρει πλεονεκτήματα παραγωγής ποιοτικών προϊόντων με καλές τιμές παραγωγού.

Ερμηνεύοντας τα αίτια της ύφεσης στη Μαγνησία πολύ πριν την κρίση, απέδωσε λάθη σε επιχειρηματίες, στις πολιτικές ηγεσίες, σε εργασιακού και κοινωνικούς φορείς και τόνισε ότι η νοοτροπία τις τελευταίες δεκαετίες ήταν κάθε οικογένεια να βολεύει το παιδί της στο Δημόσιο και κάθε επιχειρηματίας να μην προχωρά αν δεν είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από την ΕΕ ή το κράτος.
Ο κ. Μπουκώρος τόνισε ότι ατμομηχανή για ανάπτυξη της Μαγνησίας είναι ο πρωτογενής τομέας σε συνδυασμό με τη μεταποίηση, ενώ ανέφερε ότι πρέπει να υπάρξει προσανατολισμός στις οικογενειακές επιχειρήσεις, ενώ χαρακτήρισε πλεονέκτημα για το Πήλιο και την Όθρυ τα αρωματικά φυτά και τα βότανα.

Για τη βιομηχανία και τους αγρότες ανέφερε ότι είναι απαραίτητη η μείωση του κόστους ενέργειας, ενώ τόνισε ότι πρέπει να αναθερμανθούν οι χαμένες ευκαιρίες της Μαγνησίας (εμπορευματικό κέντρο, βιοτεχνικό πάρκο, αεροδρόμιο cargo). Τέλος χαρακτήρισε το αεροδρόμιο τη μεγαλύτερη υποδομή για τον τουρισμό ανέφερε ότι τα νησιά έχουν βγει το δρόμο τους και στη χερσαία Μαγνησία πρέπει να πάμε σε ειδικές μορφές τουρισμού, με βελτίωση τόσο του οδικού δικτύου, όσο και των τουριστικών υποδομών (καταλύματα, χώρους εστίασης κλπ.).

Βασική αρχή ανάπτυξης η εργασία
Η Κατερίνα Παπανάτσιου αναφέρθηκε στην αναδιαμόρφωση του παραγωγικού μοντέλου της χώρας και τόνισε ότι το παραγωγικό σχέδιο της κυβέρνησης επιδιώκει να αναδείξει την επιχειρηματικότητα σε συνεργασία με τους συνεταιρισμούς και την κοινωνική οικονομία, με βασική αρχή της ανάπτυξης την εργασία.
Σύμφωνα με τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, στη Μαγνησία υπάρχει ανεργία 26,5% το 2014 μπήκαν 1243 λουκέτα και η περιοχή, από αμιγώς βιομηχανική, μεταλλάσσεται σε αμιγώς τουριστική, ενώ χαρακτήρισε αξιόλογες τις προσπάθειες σε πρωτογενή τομέα και μεταποίηση, που θα μπορούσαν και κάνουν εξαγωγές.

Ζητούμενο για την κυβέρνηση, με τα δύο νομοσχέδια, είναι η τόνωση της αγοράς και της ζήτησης, ανέφερε και έκανε λόγο για ανόρθωση της κοινωνικής οικονομίας, ανέφερε. Για το αγροτοδιατροφικό τομέα τόνισε ότι στόχος είναι να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης, ενώ εκτίμησε ότι πρέπει να υποστηριχτεί η συνεργασία ιδιωτικών με συνεταιριστικές επιχειρήσεις και η ανάπτυξη ενός εμπορικού δικτύου. Η κα Παπανάτσιου ανέφερε ότι λείπει η ολοκληρωμένη υποστήριξη της αγροτικής έρευνας, που πρέπει να χρηματοδοτηθεί, ώστε οι άνεργοι γεωτεχνικοί να βρουν δουλειά και να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα παραγωγής με στόχο την κάλυψη των διατροφικών αναγκών. Επίσης τόνισε ότι πρέπει να ενισχυθεί η κτηνοτροφία, για να καλύπτει τις ανάγκες που υπάρχουν και να αναπτυχθεί ένα νέο συνεταιριστικό κίνημα, τονίζοντας ότι η μεταποίηση των προϊόντων τους δίνει μεγαλύτερη αξία.

Η βουλευτής έκανε λόγο για προώθηση ενός νέου τρόπου τουριστικής ανάπτυξης, με ανάπτυξη διαφορετικών μορφών που προάγουν τον πολιτισμό και τη ζωή των τοπικών κοινωνιών και έμφαση στον εσωτερικό τουρισμό, που θα συνδεθεί με την πολιτιστική κληρονομία της περιοχής.

Κοινωνικά ανταποδοτικός τουρισμός
Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δανάη Τζήκα ανέφερε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει διαφορετική αντίληψη για τη βιώσιμη ανάπτυξη, ένα άλλο μοντέλο, που δεν συνδυάζεται μόνο με την οικονομική, αλλά με την κοινωνική και πολιτιστική ζωή, με διασφάλιση εργασίας. Όπως ανέφερε, απαιτείται ξεκάθαρη πολιτική τοποθέτηση, σύγκρουση με πολιτικές που εφαρμόστηκαν και με μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα.

Η κυβέρνηση κάνει τα πρώτα βήματα για να κινηθεί πάλι η αγορά και πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην ανάπτυξη της τοπικής παραγωγής και οικονομίας, ανέφερε, ενώ για τον τουρισμό τόνισε ότι πρέπει να μπουν οι πρώτες κατευθύνσεις. Η βουλευτής έκανε λόγο για κοινωνικά ανταποδοτικό τουρισμό, με ανάπτυξη των εγκαταστάσεων που θα σέβονται τα τοπικά χαρακτηριστικά και εκτίμησε ότι πρέπει να ενισχύσουμε τον τουρισμό σε 12μηνη βάση και να συνδεθεί με την τοπική οικονομία σε πλαίσιο προώθησης τοπικών προϊόντων για να είναι κοινωνικά ανταποδοτικός, με σεβασμό στο περιβάλλον και στις εργασιακές σχέσεις.

Για το περιβάλλον η κα Τζήκα ανέφερε ότι πρέπει να μπουν προτεραιότητες όπως η διαχείριση των απορριμμάτων – ανακύκλωση και η διαχείριση του νερού, δηλώνοντας ότι είναι επιτακτική ανάγκη για έναν σχεδιασμό σε επίπεδο Περιφέρειας διαχείρισης υδάτων.

«Να σκεφτούμε πάλι ψηλά»
Η εκπρόσωπος Τύπου των ΑΝΕΛ Μαρίνα Χρυσοβελώνη υπογράμμισε ότι ήρθε η ώρα να σκεφτούμε πάλι ψηλά και ότι ο Βόλος πρέπει να είναι κέντρο πολιτισμού και Παιδείας, ενώ τόνισε ότι Πανεπιστήμιο, λιμάνι, αεροδρόμιο, ηλεκτροκίνηση και τουρισμός, είναι επιλογές που πρέπει να εξεταστούν με ρεαλισμό μια ευθύνη.
Για το Πανεπιστήμιο ανέφερε, ότι πρέπει να επενδύσουμε προς την κατεύθυνση της εκπαίδευσης – ανάπτυξης – απασχόλησης και για το λιμάνι ότι επιβάλλεται να είναι προτεραιότητα, με ανάπτυξη της εμπορικής δραστηριότητας νέα αντίληψη και προοπτική και νέα πρόσωπα που θα συγκρουστούν με τον συμβιβασμό και την ανοχή.

Η κα Χρυσοβελώνη χαρακτήρισε σημαντικό εργαλείο, μοχλό ανάπτυξης, πύλη σε νέες αγορές και πόρτα των Θεσσαλών στην Ευρώπη το αεροδρόμιο, που είναι κορυφαία υποδομή υποστήριξης της τουριστικής ανάπτυξης. Όπως ανέφερε πρέπει να αναζητηθεί ο κατάλληλος φορέας για τη λειτουργία του, ενώ έκανε λόγο για ενιαία και αξιόπιστη θέση όλων των φορέων, που υπό την Περιφέρεια Θεσσαλίας, μπορούν να καταθέσουν βιώσιμη πρόταση. Η ηλεκτροκίνηση Βόλου – Λάρισας, τόνισε, θα συμβάλει στην ενίσχυση του διόπολου, θα αυξήσει την εμπορευματική δραστηριότητα και θα αποτελέσει το πρώτο βήμα για ηλεκτροκίνηση του Θεσσαλικού Σιδηροδρόμου, ενώ θα συντομεύσει το χρόνο και το κόστος μετακίνησης.

«Τώρα είναι η ώρα της δέσμευσης για το μέλλον, με ζητούμενο να μετατραπεί η σταθεροποίηση της οικονομίας σε βιώσιμη ανάπτυξη με κοινωνική συνοχή», τόνισε η κα Χρυσοβελώνη που χαρακτήρισε βαριά βιομηχανία για την περιοχή τον τουρισμό και ανέφερε ότι η στόχευση πρέπει να είναι η 12μηνη κίνηση με νέες θέσεις εργασίας.

Ο περιφερειάρχης
Ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός ανέφερε ότι η χώρα μας έχει επτά μοναδικούς στον κόσμο θησαυρούς: Πολιτισμό, τουρισμό, ναυτιλία, υπόγειο πλούτο, στρατηγική θέση, αγροδιατροφική διαδικασία και έναν πανέξυπνο λαό.
Όπως ανέφερε πρέπει να εκμεταλλευτούμε όλα τα παραπάνω, να κάνουμε την υπέρβαση και να περάσουμε από τις εξαγγελίες στην πράξη. «Βρισκόμαστε σε μια κοινωνία που δεν υπάρχει σταθερότητα και χωρίς σταθερότητα στην οικονομία δεν θα υπάρξει ανάπτυξη, ενώ πρέπει να μπει χρονοδιάγραμμα, που δεν υπάρχει στη χώρα», ανέφερε και έφερε ως παράδειγμα την Κάρλα που καρκινοβατεί εδώ και 11 χρόνια.

Ο περιφερειάρχης αναφέρθηκε σε επιμέρους έργα και δράσεις της Περιφέρειας και τόνισε ότι υπάρχουν προγράμματα για χρηματοδότξση επιχειρήσεων, που πρέπει να εξειδικευτούν σε ημερίδα για ενημέρωση των ενδιαφερόμενων.

Αναφορικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων ανέφερε ότι η Περιφέρεια έκανε προσπάθεια να αυξήσει τη χωρητικότητα των ΧΥΤΑ για πίστωση χρόνου και εκπόνησε ένα Περιφερειακό Πρόγραμμα. Από μελέτη που έγινε, προβλέπεται η κατασκευή τριών εργοστασίων στο Βόλο, ένα στα Τρίκαλα και ένα στη Λάρισα. «Δεν είναι υπέρ του ΣΔΙΤ, αλλά υπέρ του δημοσίου έργου (με βάση τη νομοθεσία), γιατί δεν μπορεί να επιβαρυνθεί ο πολίτης για τα σκουπίδια και δεν ξέρουμε τι τιμολογιακή πολιτική θα ακολουθήσουν οι ΦΟΔΣΑ», ανέφερε.

Ο κ. Αγοραστός ζήτησε τη βοήθεια των βουλευτών για το οδικό κύκλωμα Πηλίου, καθώς τα 8 εκ. ε που έδωσε η Περιφέρεια για συντήρηση χάθηκαν, ενώ το υπουργείο έχει αρμοδιότητα να ελέγξει τις καταπτώσεις. Όπως ανέφερε στόχος πρέπει να είναι η ασφάλειας του οδικού κυκλώματος, ενώ τόνισε την αναβάθμιση που είναι απαραίτητη τους δρόμους Βόλου – Λάρισας και Βόλου – Φαρσάλων.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.