«Για την κατάσταση στην προσχολική αγωγή»

Της Πέτρου Λίλας, Νηπιαγωγού , μέλους της Επιτροπής Αγώνα Εκπ/κών Μαγνησίας του Π.Α.ΜΕ.

Με αφορμή τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για θεσμοθέτηση σε βάθος τριετίας (και αν) της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης είναι απαραίτητο να επισημάνουμε το πόσο σημαντική είναι όλη η ηλικιακή περίοδος που προηγείται του σχολείου για τη μετέπειτα εξέλιξη και ανάπτυξη του παιδιού.

Συντελούνται σημαντικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα. Από τη γέννησή του, που είναι ένα πλήρως εξαρτημένο άτομο, μέχρι τη νηπιακή ηλικία, διανύει μια θεαματική απόσταση στο νοητικό, συναισθηματικό, κοινωνικό, γλωσσικό τομέα. Η μεταμόρφωσή του είναι εκπληκτική!

Οι επιστημονικές μελέτες αποδεικνύουν ότι η σωστά οργανωμένη και σχεδιασμένη Προσχολική Αγωγή δημιουργεί καλύτερους όρους και προϋποθέσεις για τη μετέπειτα πορεία του παιδιού και τη σωστή ανάπτυξη της προσωπικότητάς του.

Ποια είναι όμως η κατάσταση που επικρατεί σε έναν τόσο σημαντικό και ευαίσθητο χώρο, όπως αυτός της Προσχολικής Αγωγής;

• Υπάρχει πληρότητα δομών; Σαφώς και όχι. Μέχρι πρότινος στα νηπιαγωγεία τα παιδιά κληρώνονταν και στους παιδικούς σταθμούς απορρίπτονταν αιτήσεις λόγω έλλειψης προσωπικού ή δομών. Μεγάλο ποσοστό των παιδιών γίνονται βορά των επιχειρηματιών και ιδιωτικοί σταθμοί και νηπιαγωγεία πολλαπλασιάζονται.
• Υπάρχει μόνιμο προσωπικό παιδαγωγικό και βοηθητικό; Στα νηπιαγωγεία απουσιάζει παντελώς το βοηθητικό και στους παιδικούς σταθμούς, όπου υπάρχει, στη συντριπτική του πλειοψηφία είναι ελαστικά εργαζόμενοι. Στα νηπιαγωγεία περίπου το 20% είναι αναπληρωτές, ενώ τα επόμενα χρόνια το ποσοστό αυτό θα μεγαλώσει, αφού δεν θα γίνονται μόνιμοι, σύμφωνα και με τις δεσμεύσεις του μνημονίου που ψήφισαν όλα τα αστικά κόμματα.
• Υπάρχουν δομές της πρόληψης, διάγνωσης και παρέμβασης για τα παιδιά που παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες; Λείπουν παντελώς. Ελάχιστες είναι στα νηπιαγωγεία και ανύπαρκτες στους παιδικούς σταθμούς, με αποτέλεσμα να έχει γιγαντωθεί ο ιδιωτικός τομέας, αναγκάζοντας τους γονείς να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, τραβώντας το δικό τους Γολγοθά.
• Αναλογία παιδαγωγών και παιδιών; Τμήματα με 25, 27 παιδιά, στα οποία ο καθένας μπορεί να κατανοήσει ότι γίνεται παιδοφύλαξη και όχι ουσιαστική παιδαγωγική παρέμβαση. Ιδίως στα δημόσια νηπιαγωγεία υπάρχουν ακατάλληλοι και επικίνδυνοι χώροι για τα μικρά παιδιά, όπως συμβαίνει στο Βόλο σε περίπου 10 νηπιαγωγεία.
• Είναι δωρεάν η φοίτηση σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία; Μόνο διακηρυκτικά, καθώς οι γονείς που δεν γίνονται δεκτοί στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ και είναι τυχεροί και γραφτούν στους παιδικούς σταθμούς, πληρώνουν υψηλά τροφεία, όπως στο Δήμο Βόλου που φτάνουν έως και τα 160 €. Στα κατά τ’ άλλα δημόσια νηπιαγωγεία καλούνται να πληρώσουν για τα αναλώσιμα, το ζέσταμα του φαγητού, την ειδική στήριξη του παιδιού. Ενώ βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη τους για κάθε είδους δραστηριότητα και επίσκεψη, στο πλαίσιο αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων που γίνονται σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία.

Αυτή η κατάσταση έχει διαμορφωθεί με ευθύνη διαχρονικά των κυβερνήσεων, και της σημερινής, που συνεχίζει να εφαρμόζει την πολιτική του δημοσιονομικού «κόφτη» των αναγκών μας. Οι εξαγγελίες λοιπόν του Πρωθυπουργού, γι αυτό το διαχρονικό αίτημα της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής έχουν στόχο να εξωραΐσουν την αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης που ορθώνει ταξικά εμπόδια στη μόρφωση των παιδιών των λαϊκών οικογενειών, που θα γίνουν ακόμη μεγαλύτερα με την εφαρμογή της εργαλειοθήκης της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ. Η κυβέρνηση επιχειρεί να αποπροσανατολίσει τους εκπαιδευτικούς. Σ’ αυτήν την επιχείρηση βρήκε συμμάχους τα συνδικαλιστικά στελέχη του πρώην και νυν κυβερνητικού συνδικαλισμού, της ΔΑΚΕ, της ΠΑΣΚ – ΔΗΣΥ, του ΠΟΤΑΜΙΟΥ, στους Συλλόγους Εκπαιδευτικών και στους ΟΤΑ, που ενώ «συγκατοικούν» στα ίδια ψηφοδέλτια στην ΑΔΕΔΥ και στο Ν.Τ. Μαγνησίας της ΑΔΕΔΥ, στρέφουν τους συναδέλφους μας στους παιδικούς σταθμούς ενάντια στους συναδέλφους των νηπιαγωγείων. Αυτό συνέβη και με την απόφαση της πλειοψηφίας του Δ.Σ. των εργαζομένων ΟΤΑ Μαγνησίας, που αρνήθηκαν ακόμη και την υποχρεωτικότητα της δίχρονης προσχολικής αγωγής. ανοίγοντας το δρόμο, μαζί με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) να περάσει η προσχολική αγωγή στους δήμους με οδυνηρές συνέπειες τόσο για τις λαϊκές οικογένειες, που θα καλούνται να πληρώσουν τα πανάκριβα τροφεία, όσο και για τις εργασιακές σχέσεις των νηπιαγωγών.

Οι εργαζόμενοι τόσο στους παιδικούς σταθμούς όσο και στα νηπιαγωγεία έχουν κοινό συμφέρον να προτάξουν ΕΝΙΑΙΟ ΜΕΤΩΠΟ και μαζί με γονείς να διεκδικήσουν:
• Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή, δημόσια και δωρεάν, στα δημόσια νηπιαγωγεία. Η λειτουργία των ολοήμερων νηπιαγωγείων να καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών με πλήρη σίτιση.
• Με ευθύνη του κράτους να διασφαλιστεί μια φοίτηση πραγματικά δημόσια και δωρεάν, για όλα τα παιδιά από 1 έως 4 χρόνων, με μόνιμους παιδαγωγούς, μόνιμο βοηθητικό προσωπικό, αλλά και το ειδικό εκπαιδευτικό, στους παιδικούς σταθμούς.
• Να δημιουργηθούν κατάλληλες υποδομές, χώροι και μέσα για τις ανάγκες αυτής της ηλικίας, με ευθύνη του κράτους.
• Να προσδιορίζεται η συνολική παιδαγωγική παρέμβαση σε αυτές τις ηλικίες με ενιαία κριτήρια, βασιζόμενοι στις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών.
• Να γίνουν μαζικοί διορισμοί για την κάλυψη όλων των αναγκών στην προσχολική αγωγή

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.