κυκλο – φ – οριακα

Γράφει ο συγκοινωνιολόγος Χαράλαμπος Α. Σκυργιάννης

Καλημέρα Συνάνθρωποι και Χρόνια Πολλά στην πόλη μας. Ο Αη Νικόλας βοήθειά μας, να μας προστατεύει από κάθε κακό, εμάς εδώ κι όλους τους Έλληνες Ναυτικούς που σκίζουν πέλαγα κι ωκεανούς. Και τους Έλληνες Ναυτοπροσκόπους, βεβαίως-βεβαίως, μεταξύ των οποίων και το ένδοξο 58ο Σύστημα Ναυτοπροσκόπων Βόλου, το οποίο φέτος συμπληρώνει 70 χρόνια ευδόκιμης παρουσίας (για την ακρίβεια 58+12 χρόνια, όπως λένε οι Βαθμοφόροι του…).
Και μιας κι αρχίσαμε με θάλασσα, νηνεμία επικρατεί στα θέματα του Λιμένος. Κάποια ένσταση απορρίφθηκε, για την βυθοκόρηση τίποτε δεν άκουσα (πιθανόν να γίνονται οι απαραίτητες ζυμώσεις) υπάρχει και το εξ ίσου πολύ σοβαρό θέμα του τόπου εναπόθεσης της λάσπης που θα βγαίνει από τον πυθμένα. Αλλά ξαφνικά φουρτούνες φοβούμαι πως έρχονται για τον πολυαναμενόμενο (?) Ναύσταθμο του Πολεμικού Ναυτικού στην περιοχή του Αλμυρού. Η Εφημερίδα μας αναδημοσίευσε άρθρο «επαΐοντος» περί τα στρατιωτικά περιοδικού που λέει ότι λόγω κόστους100 εκ. ευρώ και αμφιβόλου οφέλους για τις κινήσεις των πεζοναυτών ο Ναύσταθμος ακυρώθηκε ή ακυρώνεται οσονούπω προσωπικώς από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια. Τούτα διάβασα, τούτα μολογάω και αμαρτία δεν έχω, και μη προς κακοφανισμόν του Αναπτυξιολόγου Βουλευτή μας. Μετά την φοβερή και τρομερή επένδυση «Σαρατόγκα» που ματαιώθηκε, καθώς ο εμπνευστής της βρίσκεται (για άλλους λόγους) στην φυλακή, τώρα και ο Ναύσταθμος, για τον οποίο, αν θυμάμαι καλά, είχαν μπει και κάποιες υπογραφές, είχα δει κάποιες φωτογραφίες.
Ναυάγιο, λοιπόν. Πλησιάζει και η ημέρα της επετείου για το ίσως μεγαλύτερο ναυάγιο στην ελληνική ναυτοσύνη. 8 Δεκεμβρίου 1966 κοντά στην βραχονησίδα Φαλκονέρα, το οχηματαγωγό «Ηράκλειον» παρασύρει στον βυθό 250 ψυχές, αδικαίωτες μέχρι σήμερα από Νόμους και Προφήτες, καθώς ο εφοπλιστής κ. Τυπάλδος και οι λοιποί υπεύθυνοι του πλοίου καταδικάστηκαν σε αστείες ποινές και οι κρατικοί υπεύθυνοι, μέχρι και τον Υπουργό κ. Ισίδωρο Μαυριδόγλου, που επέτρεπαν παρά τις ελλείψεις τόσο στον εξοπλισμό όσο και στην ασφάλιση την πλεύση του πλοίου, έμειναν πανταχόθεν αλώβητοι – περίπου όπως συμβαίνει και σήμερα με τους διάφορους ανεύθυνους, π.χ. στο δυστύχημα των Τεμπών. 1966-2023, το ίδιο Ελληνικό Κράτος…
Ημέρα για τα Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ) και η προσβασιμότητα παραμένει στο ναδίρ. Οι μεγαλοστομίες κάθε Δημοτικής Αρχής και της ελληνικής νομοθεσίας εν γένει δεν λύνουν αυτό το πάγιο πρόβλημα της αδιάφορης ελληνικής κοινωνίας. Ούτε, προφανώς, οι φωτογραφίες με «συμπαραστεκόμενους/-ες» αξιωματούχους. Έχω χρόνια πολλά να δω, να ακούσω, να διαβάσω μια διαμαρτυρία, ένα αίτημα (πέρα από επιδόματα), μια διεκδίκηση, κάτι που να αναφέρεται στις απίστευτες δυσκολίες μετακίνησης αυτών των συνανθρώπων μέσα στις ελληνικές πόλεις, τόσο όσων βρίσκονται σε αναπηρικό αμαξίδιο όσο και των τυφλών. Πρόσφατα περπατούσα στην Πρωτεύουσα, στα πεζοδρόμια της οδού Βασιλέως Κωνσταντίνου, στην περιοχή του Καλλιμάρμαρου Σταδίου. Σε κάθε κάθετο δρόμο τα πεζοδρόμια έχουν ράμπες και κάτι πλαστικά «χαλάκια» που υποδηλώνουν την ράμπα, για όσους, πιθανώς δεν την βλέπουν. Ολόκληρη επένδυση, πολλά «χαλάκια», αρκετά λεφτουδάκια, έργον άξιον. Αλλά φευ! Δεν υπάρχει ούτε μία (ούτε μία, συμπολίτες!) ράμπα που να μπορεί να την χρησιμοποιήσει ένα κινητικά ανάπηρο άτομο! Άλλες έχουν λακκούβες στην είσοδο, άλλες μεγάλες ανηφόρες, άλλες σπασμένα πλακάκια, καμία δεν είναι όπως πρέπει να είναι. Κρίμα τα «χαλάκια», για τα μάτια του κόσμου και για το ξέπλυμα της συνείδησης τού Δημάρχου, ούτε ξέρω ποιος τα έφτιαξε. Θέλει πολλή δουλειά ακόμη…
Κι αυτές τις μέρες βλέπω στην τηλεόραση ένα μήνυμα για τα 20 χρόνια του Ecomobility, «Οικολογική Μετακίνηση», ένα εθελοντικό πρόγραμμα εκπαίδευσης μαθητών Γυμνασίων-Λυκείων πάνω στα θέματα των φιλικών προς των άνθρωπο πόλεων και τρόπων μετακίνησης – συμμετείχα κι εγώ ως εισηγητής κάποτε, στα νιάτα μου… 20 χρόνια, οι μαθητές των Ολυμπιακών Αγώνων είναι, άραγε, οι εκπαιδευμένοι πολίτες του σήμερα; Πολύ, πάρα πολύ αμφισβητώ ότι οι τοτινοί 16άρηδες και σημερινοί 36άρηδες έχουν συνείδηση οικολογικών τρόπων μετακίνησης. Και κλαίω, γιατί νιώθω ότι πήγαν χαμένες τόσες και τόσες ωραίες ιδέες και πράξεις («καλές πρακτικές», good practices, τις λέγαμε κάποτε) που άλλοι λαοί τις αφομοίωσαν, τις ενσωμάτωσαν στη ζωή τους, τις βελτίωσαν και σήμερα τις απολαμβάνουν, βέβαιοι ότι και τα παιδιά τους και τα παιδιά των παιδιών τους θα ακολουθούν τους ίδιους δρόμους σκέψης σ’ αυτά τα ζητήματα. Εδώ; Εδώ κι ό,τι καλό έγινε γκρεμίστηκε, εξαφανίστηκε, τίποτε δεν θα μείνει όρθιο, μόνο πρασινοκόκκινες ζωγραφιές στην άσφαλτο, για φιγούρα χωρίς νόημα, φιγουρατζήδες είμασταν πάντοτε…
Καινούργια διαστροφή φαίνεται ότι έχουν στο μυαλό τους οι φωστήρες της κυβέρνησης, σε συνεργασία με τους ανάλογους της ταλαίπωρης πληγωμένης Θεσσαλίας: κατάργηση, λέει, των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης & Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και ένταξη όλων των υδάτων σε έναν Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας (ΟΔΥΘ) και ταυτοχρόνως (το τυράκι στη φάκα…) απαλλαγή των ΔΕΥΑ από τα χρέη τους!! Αλισβερίσι χοντρό, δηλαδή, και στο βάθος ιδιώτες. Η Λάρισα διαμαρτυρήθηκε ήδη, ο Άρχοντας του Μείζονος Βόλου τρίβει την κοιλιά του…
Έφτασε κι ο καιρός για την οργανωμένη διαμαρτυρία ολόκληρης της Μαγνησίας ενάντια στις προσπάθειες εγκατάστασης πλωτών δεξαμενών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) οπουδήποτε μέσα στον κλειστό Παγασητικό Κόλπο. Όλοι στην Παραλία, Παρασκευή 18:30 και Σάββατο 12:30. Στην φωτογραφία οι σχετικές αφίσες.
Και στο βάθος… Ατζούν! Σας αγαπώ διακριτικώς, γεια σας.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.