Βίντεο-ντοκουμέντο: Ζώνες, κράνη και ανελέητο ξύλο σε σχολική αίθουσα

Ακραία περιστατικά βίας σημειώνονται σε τακτικό βαθμό στις σχολικές αίθουσες, με μαθητές να εκφοβίζουν, να γρονθοκοπούν και να κλοτσούν άγρια συμμαθητές τους και τους δασκάλους να μην μπορούν να παρακολουθήσουν ό,τι συμβαίνει.

Τα απανωτά κρούσματα βίας έχουν θορυβήσει τόσο την εκπαιδευτική όσο και το υπουργείο Παιδείας, το οποίο από τη νέα σχολική χρονιά θα λάβει μέτρα για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας στα σχολεία.

Στο βίντεο-ντοκουμέντο που φέρνει στη δημοσιότητα η τηλεόραση του Alpha, φαίνεται ένας μαθητής σε ρόλο θηράματος. Τον κυνηγούσαν, τον έσπρωχναν για να τον στριμώξουν, τον τραβούσαν μέσα στη σχολική αίθουσα. Ο μαθητής, ζαλισμένος και κοκκινισμένος, βγαίνει από την αίθουσα.

Σκηνικά σαν αυτό όχι απλώς επαναλήφθηκαν σε σχολεία, αλλά έγιναν και για πλάκα, όπως λένε. «Καμιά φορά απερίσκεπτα γίνονται όλα αυτά. Αρχίζει από ένα μικρό αστείο. Κάποιες φορές τελειώνει καλά, κάποιες άλλες όχι» δηλώνει 18χρονος. Παρόμοια επεισόδια βίας γίνονται όταν οι καθηγητές απουσιάζουν.

YouTube player

Οι βασικές μορφές εκφοβισμού
Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.

Σωματικός: φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον. Εκδηλώνεται με σπρωξίματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών.

Λεκτικός: συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών.
Εκφοβισμός με εκβιασμό: εκούσια απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων, η οποία συνοδεύεται από απειλές ή και τον εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις.
Έμμεσος ή κοινωνικός: προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους, διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών.
Ηλεκτρονικός: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.
Ρατσιστικός: διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας.
Σεξουαλικός: υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.

Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς
Να παίρνουν στα σοβαρά αναφορές του παιδιού τους ή και του σχολείου για θέματα βίας.
Να μη ρίχνουν την ευθύνη για τον εκφοβισμό στα θύματα και να αποφεύγουν τις συμβουλές του τύπου «χτύπα αν σε χτυπήσουν» ή «κορόιδεψε αν σε κοροϊδέψουν»
Να ενημερώνουν άμεσα το σχολείο και να ζητούν τη λήψη μέτρων
Να αποφεύγουν να έρθουν σε επαφή με τους γονείς των θυτών ή και τους ίδιους τους θύτες
Να δείχνουν υπομονή καθώς ούτε η επιθετική συμπεριφορά των θυτών, ούτε η παθητική συμπεριφορά των θυμάτων αλλάζουν εύκολα.
Να ενθαρρύνουν το παιδί τους να ανακαλύψει τα ιδιαίτερα ταλέντα και ικανότητές του, ενισχύοντας έτσι την αυτοεκτίμησή του
Να ελέγχουν το θυμό τους και να μην επιβάλλουν σωματικές τιμωρίες
Να δείχνουν κατανόηση για τα προβλήματά των παιδιών και να αναζητούν λύσεις από κοινού
Εφόσον δεν ξέρουν πως ν΄ αντιμετωπίσουν το πρόβλημα ν΄ αναζητούν έγκαιρα τη βοήθεια ειδικών.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.