1η ΤΑΞΑΣ: Από το Στεφανοβίκειο οδεύει προς την Χρυσούπολη Καβάλας

Πλησιάζει η ώρα των οριστικών αποφάσεων

Πλησιάζει η ώρα των οριστικών αποφάσεων για την μετεγκατάσταση της 1ης ΤΑΞΑΣ από την πλημμυρισμένη Βάση στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας και φαίνεται πως τα έως τώρα δεδομένα, έχουν αλλάξει…

Όπως μεταφέρεται στην ιστοσελίδα onalert από τον Κώστα Σαρικά,  αρχική σκέψη για την μετεγκατάσταση της 1ης ΤΑΞΑΣ από την πλημμυρισμένη Βάση στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας, ήταν να μεταφερθεί στα Μέγαρα και στο 2ο Συγκρότημα Αεροπορίας Στρατού ο μεγαλύτερος αριθμός των ελικοπτέρων, αλλά και η έδρα της Ταξιαρχίας ενώ τα υπόλοιπα ελικόπτερα στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας όπου εδρεύει το 3ο ΤΕΑΣ και το Κέντρο Εκπαίδευσης της Αεροπορίας Στρατού.

Οι Επιτελείς όμως των ΓΕΕΘΑ/ΓΕΣ φαίνεται πλέον να καταλήγουν στην απόφαση να χρησιμοποιηθεί το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα όπου εδρεύει και Αεροπορικό Απόσπασμα της Πολεμικής Αεροπορίας ως κύρια Βάση της Αεροπορίας Στρατού και πιθανότατα ως η νέα έδρα της 1ης ΤΑΞΑΣ με εναλλακτική Βάση αυτή της Αλεξάνδρειας.

Μια σειρά από πλεονεκτήματα της Χρυσούπολης φαίνεται ότι γέρνουν πλέον την πλάστιγγα υπέρ της μεταφοράς της «φωλιάς» των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού στην περιοχή της Καβάλας και όχι στα Μέγαρα τα οποία έως τώρα προέβαλαν ως το μεγάλο φαβορί. Η εγγύτητα με τα χερσαία σύνορα της χώρας και τις περιοχές όπου έχουν αναπτυχθεί οι Μονάδες του Δ’ Σώματος Στρατού, του πιο ισχυρού σχηματισμού του Στρατού Ξηράς, αποτελούν ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής της Χρυσούπολης.

 

Επιπλέον εκτός από την κρίσιμη για την εθνική ασφάλεια περιοχή του Έβρου, η Χρυσούπολη βρίσκεται και σε κοντινή απόσταση από τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Οι καλές κλιματολογικές συνθήκες στην περιοχή και η περιορισμένη αεροπορική κυκλοφορία σε σχέση με την κορεσμένη περιοχή των Μεγάρων αλλά και το γεγονός ότι το αεροδρόμιο βρίσκεται πολύ κοντά τόσο στο λιμάνι της Καβάλας όσο και της Αλεξανδρούπολης αποτελούν επιπλέον πλεονεκτήματα της Χρυσούπολης. Στα αβαντάζ περιλαμβάνεται και η ύπαρξη του μεγάλου Πεδίου Βολής στο Πετρωτό της Ξάνθης αλλά και των Πεδίων Βολής σε Ψηλό Στάλο και Αετό στον Έβρο.

Το σχέδιο το οποίο βρίσκεται υπό μελέτη καθώς δεν έχουν ακόμη ληφθεί τελικές αποφάσεις προβλέπει την ταυτόχρονη μεταφορά ελικοπτέρων και υποδομών και στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας.

Η εγγύτητα με το Πεδίο Βολής στο Λιτόχωρο το οποίο χρησιμοποιείται συνεχώς από την Αεροπορία Στρατού αποτελεί καίριας σημασίας παράμετρο για την περαιτέρω αξιοποίηση της Βάσης. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι η Αλεξάνδρεια θα φιλοξενεί τα Αμερικανικά ελικόπτερα τα οποία τα τελευταία χρόνια μετασταθμεύουν σχεδόν σε μόνιμη βάση στο Στεφανοβίκειο για κοινές ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Σε κάθε περίπτωση ο χρόνος έχει ήδη αρχίσει και πιέζει καθώς η μεταφορά των ελικοπτέρων της 1ης ΤΑΞΑΣ στην 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα χαρακτηρίζεται ως προσωρινή. Η Αεροπορική Βάση της Λάρισας η οποία φιλοξενεί την 337 Πολεμική Μοίρα «ΦΑΝΤΑΣΜΑ» αλλά και Αμερικανικά μη επανδρωμένα UAV δεν προσφέρεται για να καλύψει τις μεγάλες πτητικές ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού.

Ήδη τα προβλήματα που παρατηρούνται καταδεικνύουν την άμεση ανάγκη για επιλογή άλλης Βάσης ως έδρα της 1ης ΤΑΞΑΣ. Άλλωστε τα εναέρια μέσα της 1ης ΤΑΞΑΣ μεταφέρθηκαν εσπευσμένα στη Λάρισα το περασμένο Φθινόπωρο κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Daniel» καθώς η 110 Πτέρυγα Μάχης ήταν η κοντινότερη.

Ακόμα και σήμερα σημεία της Βάσης στο Στεφανοβίκειο παραμένουν πλημμυρισμένα από νερά και λάσπες με τα Στελέχη της Αεροπορίας Στρατού να μεταφέρουν εξοπλισμό, υλικά, ανταλλακτικά ακόμα και οπλισμό από τους πλημμυρισμένους χώρους του αεροδρομίου, υπόστεγα και αποθήκες. Τα υλικά ελέγχονται και επαναπιστοποιούνται προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες συντήρησης και υποστήριξης των ελικοπτέρων.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό των ΓΕΕΘΑ/ΓΕΣ τόσο στην Χρυσούπολη – αν τελικά επιλεγεί ως έδρα της 1Ης ΤΑΞΑΣ – όσο και στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας θα μετακινηθούν μικτά συγκροτήματα τα οποία θα περιλαμβάνουν τόσο επιθετικά ελικόπτερα AH-64 Apache όσο και αναγνωριστικά OH-58 Kiowa και όχι μόνο έναν τύπο ελικοπτέρων.

Άλλωστε ο νέος σχεδιασμός του ΓΕΕΘΑ προσανατολίζεται στη δημιουργία Τακτικών Συγκροτημάτων τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν αυτόνομα με πολύ καλύτερα αποτελέσματα όπως έχει δείξει η εμπειρία των τελευταίων πολέμων ειδικά στην Ουκρανία αλλά και στη Μέση Ανατολή.

Του Κώστα Σαρικά/onalert

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.