Χρ. Μπουκώρος: «Μοχλός ανάπτυξης το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας»

Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής του βουλευτή Μαγνησίας και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου Ν.Δ.

Σφοδρή κριτική εξαπέλυσε στην Αξιωματική Αντιπολίτευση ο βουλευτής Μαγνησίας και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Ν.Δ. Χρήστος Μπουκώρος από το Βήμα της Βουλής, κατά τη χθεσινή συζήτηση για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο βουλευτής Μαγνησίας που δεν άφησε αναπάντητες τις επικρίσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, με την εμπεριστατωμένη επιχειρηματολογία του, τόνισε ότι «η αξιοποίηση ενός σημαντικού χρηματοδοτικού εργαλείου όπως είναι το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αφορά πρωτίστως τις επόμενες γενιές της χώρας».

Συγκεκριμένα, ο Χρήστος Μπουκώρος, απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ, επεσήμανε ότι ασκεί στείρα αντιπολίτευση, καθώς δεν κατέθεσε καμία πρόταση για το τι θα άλλαζε στο νομοσχέδιο, παρά μόνο θεωρητικές προσεγγίσεις. Εξάλλου, όπως τόνισε «ο θεσμικός ρόλος του καθενός είναι ξεκάθαρος και η κυβέρνηση και μέσω του Σχεδίου Ανάκαμψης θα εφαρμόσει αυτά για τα οποία έχει εκλεγεί».

Πιο αναλυτικά, στην ομιλία του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και βουλευτής Μαγνησίας τόνισε τα εξής: «Δεν περίμενα από ιστορικά στελέχη της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να έλθουν εδώ σε αυτό το βήμα και να εξαπολύσουν ανυπόστατες κατηγορίες. Μας κατηγορήσατε για περιφερειακές ανισότητες, για έλλειψη περιφερειακής προσέγγισης των ζητημάτων. Πότε, όμως, μας κατηγορήσατε; Την ημέρα που εγκρίθηκε πρώτα απ’ όλα τα ευρωπαϊκά σχέδια ΕΣΠΑ, το ελληνικό ΕΣΠΑ, το οποίο είναι αυξημένο κατά 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ και οι ελληνικές περιφέρειες για πρώτη φορά θα πάρουν οκτώ δισεκατομμύρια ευρώ και το σύνολο του ΕΣΠΑ απευθύνεται στην μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της; Δεν θα εξελίσσεται παράλληλα το ΕΣΠΑ; Τα 26,3 δισεκατομμύρια που είναι περίπου ίσο ποσό και για ίσο χρονικό διάστημα όσο και το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας; Μισές αλήθειες;
Μπορεί σε παλαιότερες διακυβερνήσεις να έγιναν και έργα αχρείαστα, να υπήρξαν και κακοτεχνίες, να υπήρξαν και καθυστερήσεις, να υπήρξαν και υπερκοστολογήσεις. Έμειναν, όμως, οι υποδομές. Πήγαν στράφι όλα αυτά τα χρήματα; Όχι. Γνώρισε η Ελλάδα υποδομές που δεν είχε γνωρίσει στα διακόσια χρόνια της ιστορίας της, εθνικά οδικά δίκτυα, νοσοκομεία, λιμάνια, πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Το Σχέδιο Ανάκαμψης, όμως, πράγματι διαφέρει. Διαφέρει γιατί υπήρξε ένα καταξιωμένο επιστημονικό δυναμικό που εκπροσωπεί και πολλές τάσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας, της γνώσης και της κοινωνίας θα έλεγα κατ’ επέκταση, που κατέθεσε ένα πλαίσιο -δεν αποφάσισε ποιο θα είναι το πλαίσιο- προτάσεων. Και ήρθε η κυβέρνηση, η νόμιμη της χώρας, η εκλεγμένη, στην κατεύθυνση προς την οποία έχει δεσμευτεί στον ελληνικό λαό και ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2019, να ενσωματώσει αυτές τις προτάσεις και να τις κάνει Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης.

Από κει και πέρα, πραγματικά δεν κατάλαβα πού διαφωνείτε μέσα από την κατηγορία για την έλλειψη περιφερειακής προσέγγισης. Δύο έργα υποδομής, με την κλασική έννοια, μπαίνουν στο Ταμείο
Ανασυγκρότησης. Αυτά είναι ο Ε65 και η ολοκλήρωσή του και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Αν προστεθεί, λοιπόν, και η σύνδεση Πάτρα-Πύργου έχουμε ολοκληρωμένο το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας. Και πρέπει να πούμε ότι αυτά τα έργα που ολοκλήρωσαν το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας και έκαναν την Ελλάδα από μια τυπική βαλκανική χώρα σε μια υπολογίσιμη- παρά τα προβλήματά της- δύναμη της Νοτίου Ευρώπης, είναι σχεδόν στο 100% έργα συγχρηματοδοτούμενα από ευρωπαϊκούς πόρους.
Όμως πραγματικά σε τι ακριβώς διαφωνείτε; Διαφωνείτε με τον ψηφιακό μετασχηματισμό; Διαφωνείτε με τα έργα στην πράσινη οικονομία;

Δηλαδή, είναι κακό που 60.000 στρέμματα στη Δυτική Μακεδονία, όπου ήταν η περιοχή εξόρυξης, θα μετατραπούν σε καλλιεργήσιμη γη; Είναι κακό αυτό για την μετάβαση της Δυτικής Μακεδονίας στη μεταλιγνιτική εποχή; Είναι κακό ότι θα γίνουν έργα της πράσινης οικονομίας, όταν μιλούμε για το περιβάλλον και θα χρηματοδοτηθούν, ότι θα υπάρχουν δίκτυα φόρτισης; Τα δίκτυα ηλεκτρικής διασύνδεσης και η ολοκλήρωσή τους για τα νησιά μας δεν περιορίζουν πράγματι τις ανισότητες, όπως και η πρόσβαση στην έρευνα, στην τεχνολογία, στον τουρισμό;

Όπως και τα έργα εξοικονόμησης υδάτινων πόρων. Πώς έρχεται αστήρικτα εδώ η Αξιωματική Αντιπολίτευση και λέει ότι η δημιουργία Επιτροπής Διαχείρισης Υδάτων προδικάζει την πώληση των υδάτων; Αυτό πού στηρίζεται; Από πού τεκμαίρεται αυτό το συμπέρασμα, το έωλο και τρομοκρατικό σε μεγάλο βαθμό; Δεν γνωρίζει η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι αφενός μεν στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης περιλαμβάνονται έργα εξοικονόμησης υδάτων, καλύτερης διαχείρισης υδάτων και ταυτοχρόνως, δημιουργείται και αυτή η επιτροπή γιατί πρέπει να υπάρχει κεντρική διαχείριση, πρέπει να υπάρχει κατεύθυνση στη διαχείριση των υδάτων; Δεν γνωρίζετε ότι η Ελλάδα είναι η εικοστή έκτη πιο πληττόμενη χώρα της υφηλίου από την λειψυδρία; Πρέπει να μείνουμε ακίνητοι, να αφήσουμε τα πράγματα όπως είναι σήμερα και να χάνονται τα νερά στις θάλασσες; Δεν χρειαζόμαστε μικρά φράγματα; Εγώ θυμάμαι όταν εκφράζατε την αντίθεσή σας –λάθος, κατά την άποψή μου- για τον Αχελώο μιλούσατε για μικρά φράγματα και για εξοικονόμηση υδάτινων πόρων. Προβλέπονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης τέτοια έργα για τη γεωργία.

Διαφωνείτε στην κατάρτιση του εργατικού προσωπικού, των εργαζομένων, όταν στην Ευρώπη ο μέσος εργαζόμενος κατά τη διάρκεια της καριέρας του αλλάζει τρεις φορές εργασία. Διαφωνείτε με τα κονδύλια κατάρτισης, με την προσδοκία για δημιουργία διακοσίων χιλιάδων θέσεων εργασίας;

Διαφέρουμε και στην ιδεολογία και στη θεωρία. Εδώ, όμως, είναι κάτι το πρακτικό. Υπάρχουν κάποια χρήματα που διεκδικήθηκαν από τη χώρα, που συμμετείχε ο Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην πρωτοβουλία αυτή των οκτώ ευρωπαίων ηγετών για να εξασφαλιστούν αυτοί οι πόροι και αυτός ο νέος τρόπος χρηματοδότησης. Χονδρικά τα 19 δισεκατομμύρια είναι χορήγηση, τα 12 δισεκατομμύρια είναι ευνοϊκό δάνειο.

Θα έλεγα, λοιπόν ότι αυτή η συζήτηση είναι πράγματι σημαντική και κατά βάθος πιστεύω ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας θέλουν να πετύχει η αξιοποίηση αυτού του νέου χρηματοδοτικού εργαλείου. Γιατί αυτό δεν αφορά εμάς που συζητάμε σήμερα και επικυρώνουμε εδώ τη Σύμβαση αυτή. Αφορά τις επόμενες γενιές. Γιατί πράγματι η στόχευση στους συγκεκριμένους τομείς δεν είναι έργα με την κλασική έννοια του όρου. Είναι δράσεις που φιλοδοξούν να αλλάξουν το οικονομικό περιβάλλον της χώρας και να το εκσυγχρονίσουν, ώστε η σύγκλιση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες να γίνει με ταχύτερο τρόπο.

Γιατί όλοι ξέρουμε ότι και η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση και οι νέες τεχνολογίες και ο προσανατολισμός στην πράσινη οικονομία είναι πεδία που ακόμα και αν είσαι λίγο πίσω από την αφετηρία, όπως είναι η χώρα μας, μπορείς να ανταγωνιστείς, όταν είσαι οργανωμένος και έχεις εκπονήσει καλά προγράμματα επί ίσοις όροις τους άλλους που προηγούνται στους κλασικούς τομείς της οικονομίας. Αυτό είναι γνωστό. Και μικρός παίκτης να είσαι, η εποχή προσφέρει ευκαιρίες.

Αυτό, λοιπόν, έγινε με το συγκεκριμένο σχέδιο. Για αυτό λείπουν οι υποδομές με την κλασική έννοια του όρου, που άλλωστε λείπουν και στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά προγράμματα, αφού πρέπει να προσαρμοστεί το οικονομικό περιβάλλον και της Ελλάδας και της Ευρώπης στις ανάγκες της νέας εποχής. Αυτό φιλοδοξεί το σχέδιο.
Κανένας από τη Νέα Δημοκρατία ούτε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός ούτε ο κ. Σκυλακάκης ούτε ο κ. Σταϊκούρας δεν είπε ότι τα 31 δισεκατομμύρια, με τη μόχλευση 57-60 δισεκατομμύρια ή ακόμα και αν προσθέταμε και το ΕΣΠΑ άλλα 26 τόσα δισεκατομμύρια, τα 100 δισεκατομμύρια μπορούν να λύσουν όλα τα δομικά προβλήματα της χώρας και όλα τα προβλήματα που κληροδότησε η τελευταία οικονομική κρίση και η κρίση της πανδημίας.

Όμως, όταν η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι πλέον θα είναι αυστηρή προϋπόθεση για κάθε ευρώ επιδότησης θα πρέπει να βγαίνει και ένα ευρώ αντίστοιχα από το επιδοτούμενο ταμείο, φαίνεται ότι αλλάζουν τα πράγματα. Φεύγουμε από το εύκολο χρήμα και τις υπερτιμολογήσεις και όλα αυτά που ζήσαμε στα προηγούμενα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Δεν είναι αυτό μια ειδοποιός διαφορά; Διότι αν δεν πιστέψουμε εμείς στη χώρα μας και αν δεν επενδύσουν οι Έλληνες που θα χρηματοδοτηθούν από αυτό το ταμείο, πώς θα πείσουμε τους ξένους επενδυτές ότι, πράγματι, η Ελλάδα είναι ένας επενδυτικός προορισμός; Αυτή είναι μια ειδοποιός διαφορά μαζί με τη στόχευση στους τομείς αιχμής, στους οποίους προαναφέρθηκα. Και αυτή η διαφορά ελπίζουμε ότι θα λειτουργήσει και θα αποτελέσει την ατμομηχανή, τον βατήρα μιας νέας εκκίνησης.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι βέβαια να ακολουθήσει και η δημόσια διοίκηση σε αυτήν τη στρατηγική στόχευση, που -λυπάμαι που το λέω από αυτό το Βήμα- δεν ακολουθεί και ψάχνει συνεχώς να βρει το πρόβλημα και όχι τη λύση, ιδιαίτερα στο ζήτημα των επενδύσεων, να συντονιστεί, ώστε να αξιοποιηθούν αυτά τα χρήματα και εκτός από τη μόχλευση να παρακινήσουν και άλλες άμεσες ξένες επενδύσεις.

Αυτή είναι λύση στο πρόβλημα, διότι οι επεκτατικές πολιτικές είναι πολύ καλές, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, αρκεί να διαθέτεις και το ανάλογο απόθεμα, διότι όταν προστρέχεις για δανεισμό, δεν μπορείς να είσαι πάντα βέβαιος ότι οι όροι θα είναι ευνοϊκοί και όλοι γνωρίζουμε τι συμβαίνει, όταν οι όροι παύουν να είναι ευνοϊκοί» κατέληξε, ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο βουλευτής Μαγνησίας και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Ν.Δ. Χρήστος Μπουκώρος.