«Είναι αναγκαίο, όχι απλά να ξέρεις τη γλώσσα, αλλά να νιώθεις και την σιγουριά ότι μπορείς να την χρησιμοποιήσεις και να επικοινωνήσεις σωστά σε οποιοδήποτε περιβάλλον χρειαστεί», υποστηρίζει στη συνέντευξή της στο ένθετο «Εκπαίδευση», η καθηγήτρια αγγλικών – ιδιοκτήτρια του φροντιστηρίου Fluency στον Βόλο, κα Εύη Σανίδα. Όντας η ίδια, ένθερμος υποστηρικτής της δια βίου μάθησης και προσωπικής ανάπτυξης, έχει ιδιαίτερη στόχευση στο κοινό των ενήλικων εκπαιδευόμενων, πέραν των παιδιών για τα οποία ακολουθείται ξεχωριστή διαδικασία εκμάθησης, καταφέρνοντας να προσεγγίσει, αλλά και να μεταφέρει τη γνώση, με έναν ιδιαίτερο τρόπο αλλά και μέθοδο. Έχοντας ένα πλούσιο επαγγελματικό βιογραφικό και θεωρώντας τη δουλειά της ανθρωποκεντρική, παρουσιάζει τις σκέψεις αλλά και τα προγράμματα του φροντιστηρίου της, στους αναγνώστες μας…
-Διαβάζοντας κάποιος το βιογραφικό σας, διαπιστώνει ότι πράγματι, η διδασκαλία των Αγγλικών ήταν αυτό που θέλατε να κάνετε επαγγελματικά…
Όντως, από μικρή έλεγα ότι ήθελα να κάνω κάτι σχετικό με τις ξένες γλώσσες. Είχα μια έφεση. Είχα επάρκεια σε Αγγλικά και Γαλλικά και στόχος μου ήταν να κάνω Μετάφραση και Διερμηνεία και να φύγω στο εξωτερικό. Βέβαια, με κέρδισε η Αγγλική Γλώσσα και Φιλολογία και από εκεί η διδασκαλία, η επιχειρηματικότητα και όχι μόνο. Θεωρώ ότι όλοι μας έχουμε πολλά να δώσουμε. Αγαπώ τον άνθρωπο. Η δουλειά μου είναι ανθρωποκεντρική και όλη αυτή την αλληλεπίδραση με τον κόσμο δεν την αλλάζω με τίποτα πλέον.
-Η εκμάθηση μιας γλώσσας χρειάζεται ακόμη περισσότερο την εξειδίκευση απ΄τον εκπαιδευτικό; Απαιτείται δηλαδή μια συνεχής εκπαίδευσή του;
Νομίζω πως, ναι. Όπως σε όλα τα επαγγέλματα, αν δεν ακολουθείς τις τάσεις δε μπορείς να κρατηθείς για πολύ καιρό στην πρώτη γραμμή. Αυτό βέβαια προϋποθέτει και μια αγάπη για αυτό που κάνεις, ένα μεράκι, ένα πάθος.
Και όταν λέω τάσεις δεν εννοώ απαραίτητα τη μόδα, το τι κάνει ο ανταγωνισμός, το τελευταίο τεχνολογικό gadget. Αν και η εξέλιξη αυτή είναι εξίσου πολύ σημαντική, το πιο σημαντικό είναι το πραγματικό νοιάξιμο για τον άνθρωπο. Θεωρώ πως αν κάνεις τη δουλειά αυτή μόνο για δικό σου όφελος, καλύτερα να μην κάνεις καθόλου.
Ο εκπαιδευόμενος δεν έρχεται μόνο για να πάρει ένα χαρτί και να φύγει. Έρχεται γιατί υπάρχει πλέον πραγματική ανάγκη επικοινωνίας. Τα Αγγλικά είναι σαν το δίπλωμα αυτοκινήτου ή σαν ένα άθλημα. Ακόμα και να κατακτήσεις το στόχο σου, θα πρέπει να τα χρησιμοποιείς τακτικά για να νιώθεις μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να μπορέσεις να επικοινωνήσεις χωρίς προβλήματα. Να γίνουν κτήμα σου.
Εκεί ερχόμαστε εμείς και βοηθάμε να γίνει πιο εύκολη η επαφή και η αλληλεπίδραση.
– Πόσο ικανοποιημένη είστε εσείς, όταν βλέπετε την πορεία των εκπαιδευομένων σας και τι λένε συνήθως;
Είμαι ικανοποιημένη πρώτα από όλα γιατί έχω κάνει στην πορεία αυτής της διαδρομής (για όσο κρατήσει για τον καθένα) καινούργιους φίλους. Πέρα από το ακαδημαϊκό κομμάτι ή το κομμάτι της επίδοσης τους. Χαίρομαι γιατί οι περισσότεροι υποψήφιοι που θέλουν να προετοιμαστούν για συνέντευξη παίρνουν όντως τη δουλειά, χαίρομαι γιατί όντως πετυχαίνουν τους στόχους τους.
Χαίρομαι γιατί βλέπω κόσμο να το παλεύει και να προσπαθεί για κάτι καλύτερο. Το πιο σημαντικό είναι ότι τους βλέπω όλους να προοδεύουν και να με θεωρούν μια προέκταση της οικογένειας τους, φίλη τους. Ξέρετε ακόμα και με όσα παιδιά είμαστε ονλάιν, θα κρατήσουμε πάντα μια επαφή. Πολλοί έρχονται να με βρουν ακόμα και όταν έρχονται Βόλο για δικούς τους λόγους. Νιώθω πολύ ευλογημένη ως προς αυτό το κομμάτι. Όσο για το τι λένε οι ίδιοι…Δεν ξέρω! Πρέπει να τους ρωτήσετε…
– Πόσο σημαντική είναι για έναν νέο στην εποχή μας η εκμάθηση έστω μιας ξένης γλώσσας;
Όπως είπα και προηγουμένως, είναι απαραίτητη. Πλέον ακόμα και τα juniors που μας έρχονται έχουν γνώσεις Αγγλικών από το YouTube και τραγούδια που ακούνε ή βίντεο που βλέπουν. Υπάρχει έκθεση στη γλώσσα από μικρή ηλικία. Μεγαλώνοντας μπορείς να καταλάβεις τη σημασία του να επικοινωνείς επαρκώς στα ταξίδια, στη δουλειά, στην καθημερινότητα.
Οι περισσότεροι νέοι που μας έρχονται είναι εκείνοι που έχουν πάρει ήδη πιστοποιητικό αλλά θέλουν να φρεσκάρουν τη γλώσσα για τις ανάγκες της επαγγελματικής τους και όχι μόνο καθημερινότητας. Αυτό από μόνο του λέει πολλά για το πόσο αναγκαίο είναι όχι απλά να ξέρεις τη γλώσσα, αλλά να νιώθεις και την σιγουριά ότι μπορείς να την χρησιμοποιήσεις και να επικοινωνήσεις σωστά σε οποιοδήποτε περιβάλλον χρειαστεί. Εκεί ερχόμαστε εμείς και δίνουμε τη λύση.
– Βέβαια, μαθητές σας είναι παιδιά αλλά και ενήλικες… Μπορούν όλοι να μάθουν τελικά, εάν θέλουν;
Εννοείται! Είμαι υπέρμαχος της φιλοσοφίας αυτής και πιστεύω ακράδαντα ότι η ηλικία δεν παίζει κανέναν απολύτως ρόλο. Το αντίθετο θα έλεγα. Επειδή οι ενήλικες έρχονται πιο συνειδητοποιημένοι για το λόγο που θέλουν να μάθουν, το κάνουν και πιο συνειδητά και συνεπώς πιο αποτελεσματικά. Τα παιδιά πολλές φορές μαθαίνουν αυτόματα, χωρίς να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν κάτι άμεσα. Στον ενήλικα είναι αλλιώς. Ξέρει τι θα χρειαστεί. Ξέρει ότι θα τα χρησιμοποιήσει στη δουλειά του, για να μιλήσει στο ταξίδι, στον τουρίστα, για να απαντήσει σε μέιλ ή για να κάνει μια σημαντική παρουσίαση στην εταιρία του.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ την περίπτωση μιας κυρίας που ήθελε να μάθει να επικοινωνεί στο αεροδρόμιο για να πάει να δει την κόρη της στον Καναδά. Ή παιδιών που θα απασχοληθούν στον τομέα του τουρισμού και θέλουν να φρεσκάρουν τη γλώσσα πριν ξεκινήσουν τη δουλειά. Εκεί δουλεύουμε εξατομικευμένα και πολύ στοχευμένα. Τα Αγγλικά πλέον είναι καθημερινότητα.
-Τι προγράμματα και ποια τμήματα μπορεί να βρει και να συμμετάσχει, όποιος επιθυμεί στο Φροντιστήριό σας;
Πέρα από τα βασικά προγράμματα Σπουδών που οδηγούν σε πιστοποιήσεις Β2 και Γ2 που είναι και το κύριο κομμάτι των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων και τα οποία λειτουργούν κυρίως με πακέτα τετράμηνα, έχουμε μηνιαία προγράμματα που αφορούν στην εξάσκηση του προφορικού λόγου μόνο, τα Speaking Sessions. Σε αυτά, ο εκπαιδευόμενος εκτίθεται στη γλώσσα μέσα από TedX βίντεο, μέσα από άρθρα από το διαδίκτυο και μέσα από διαλόγους που κάνουμε μαζί πάνω σε ζητήματα που τον αφορούν.
Πέρα από αυτά, έχουμε προγράμματα που αφορούν στην εξάσκηση των εκπαιδευομένων στον τομέα του τουρισμού, English for Tourism, πρόγραμμα Business English, English for Presentations, και τα εξατομικευμένα μας πακέτα στα οποία δουλεύουμε μεμονωμένα με τον κάθε εκπαιδευόμενο έτσι ώστε να καλύψουμε τις εκάστοτε ανάγκες του.Εννοείται πως όλα τα προγράμματα παρέχονται είτε δια ζώσης, στα γραφεία μας στο Βόλο, είτε υβριδικά σε περίπτωση απουσίας, είτε πλήρως online. Και εννοείται πως υπάρχει και η ευελιξία στον κάθε εκπαιδευόμενο να κινηθεί ανάλογα με τις ανάγκες του.
– Υπάρχουν στοιχεία για τα οποία μπορείτε να πείτε ότι ξεχωρίζετε και λειτουργείτε με έναν δικό σας τρόπο ως Φροντιστήριο;
Υπάρχουν στοιχεία για τα οποία είμαι περήφανη γιατί κάνουν το γραφείο μας ξεχωριστό από τα υπόλοιπα. Αρχικά ακόμα και από άποψη εγκαταστάσεων ήταν αρχή μου εξαρχής να μην θυμίζει σε τίποτα ο χώρος φροντιστήριο ή εκπαιδευτήριο. Επειδή η αγορά-στόχος μας είναι οι ενήλικες, θεωρώ ατού μας το ότι έχουμε δημιουργήσει έναν χώρο που δεν θυμίζει αίθουσα διδασκαλίας. Δεν έχουμε πίνακες, καθόμαστε μαζί, δίπλα με τον εκπαιδευόμενο σε μεγάλα τραπέζια συνεδριάσεων. Δεν υπάρχει η αυθεντία του δασκάλου. Είμαστε ένα γιατί έχω την νοοτροπία ότι μαθαίνω κι εγώ μέσα από εσάς. Ήθελα έναν χώρο στον οποίο έρχονται όλοι και ξεκουράζονται. Ζούμε όλοι τόσο απαιτητικές καθημερινότητες που αν και τα Αγγλικά είναι βάρος για τον εκπαιδευόμενο δεν πρόκειται να τα αγαπήσει και να λειτουργήσει σωστά και αποδοτικά.
Για το λόγο αυτό, η καφετιέρα μου είναι άμεσα προσβάσιμη, και πάντα διαθέσιμη. Πίνουμε μαζί τον καφέ μας ή το τσάι μας και τσιμπάμε το κουλουράκι μας. Για εμένα, οι εκπαιδευόμενοι μου είναι η παρέα μου.
Το άλλο στοιχείο που θεωρώ μας κάνει να ξεχωρίζουμε είναι η ευελιξία ως προς την παρακολούθηση των προγραμμάτων. Για παράδειγμα, μπορεί κάποιος εκπαιδευόμενος να ξεκινήσει το δια ζώσης πρόγραμμα, στην πορεία να χρειαστεί να απουσιάζει. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί είτε να συνδεθεί ονλάιν με το τμήμα του και να μεταφερθεί σε ένα υβριδικό μοντέλο μάθησης, είτε να συνδεθεί με άλλο τμήμα ονλάιν. Θέλω ο κάθε ένας να νιώθει ότι έχει την επιλογή εκείνος. Η τεχνολογία πλέον βοηθάει και είναι σημαντικό κομμάτι της δουλειάς μας. Κι επειδή σαν ενήλικες έχουμε όλοι τις ζωές μας και τις υποχρεώσεις μας, οι οποίες τρέχουν πέρα του εκπαιδευτικού κομματιού, θεωρώ υποχρέωση μας την ευελιξία.
Πηγή: Ειδική έκδοση του Ομίλου Καρεκλίδη για την Εκπαίδευση