FYSIKON

Απόλυτα έτοιμος να υλοποιήσει την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής «με όποιο σχήμα και αν προκριθεί» δηλώνει ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ).

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν κύκλοι του ΑΔΜΗΕ:

1. Εάν η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής προχωρήσει ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), ο ΑΔΜΗΕ μόλις του αποδοθεί ο ρόλος του φορέα υλοποίησης του «εθνικού» σκέλους από τη ΡΑΕ, θα προχωρήσει στη υλοποίησή της στο πλαίσιο της κείμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Κατά τους ίδιους κύκλους, στην περίπτωση αυτή η χρηματοδοτική στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση που θα προέλθει από τo Connecting Europe Facility (εργαλείο που χρησιμοποιείται για διακρατικά ενεργειακά projects με πιο πρόσφατο παράδειγμα την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Γαλλίας-Ισπανίας στον κόλπο του Βισκαϊκού) θα κατευθυνθεί στο σκέλος Κρήτης – Κύπρου, όπως προκύπτει από τις αντίστοιχες μελέτες κόστους – οφέλους, καθώς αυτό είναι το έργο που δεν μπορεί να καταστεί βιώσιμο διαφορετικά. Αυτό σύμφωνα με τις ίδιες πηγές βρίσκει απόλυτα σύμφωνο τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος -εκφράζοντας τις θέσεις του βασικού του μετόχου, δηλαδή του Ελληνικού Δημοσίου- θεωρεί την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου και την σύνδεσή της με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ως προτεραιότητα για γεωπολιτικούς λόγους.

2. Εάν η «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης προχωρήσει τελικά ως εθνικό έργο, και πάλι ο Διαχειριστής είναι σε θέση να την υλοποιήσει άμεσα, επισημαίνουν οι ίδιοι κύκλοι, τονίζοντας πως ο ΑΔΜΗΕ έχει τονίσει ότι είναι ανοιχτός σε διεθνείς συμπράξεις με αξιόπιστους συνομιλητές (όπως είναι οι Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς άλλων ευρωπαϊκών χωρών) και στο πλαίσιο αυτό έχει προχωρήσει σε εποικοδομητικές διερευνητικές επαφές με τον Διαχειριστή του Βελγίου Elia και με τη γαλλική εταιρεία RTE, χωρίς να αποκλείει τη διεύρυνση του κύκλου των συνομιλητών του. Κατά τις ίδιες πηγές, ήδη ο Elia έχει καταστήσει σαφές ότι θα συμμετέχει στο έργο -ανεξάρτητα από το ποιο σενάριο θα προκριθεί από την Κομισιόν- μόνο αν έχει τη σύμφωνη γνώμη του ΑΔΜΗΕ, και τούτο διότι σέβεται τις ανάγκες του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς, οι δυο εταιρείες έχουν μακρά ιστορία συνεργασίας και αποτελούν και οι δυο ρυθμιζόμενα μονοπώλια, υπεύθυνα για την ομαλή λειτουργία των Συστημάτων Μεταφοράς των χωρών τους.

Στο σενάριο του εθνικού έργου, ο ΑΔΜΗΕ σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους θα αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα προσήκοντα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως τα κονδύλια του ΕΣΠΑ (που αποτελούν διαχρονικά βασική συνιστώσα για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Διαχειριστή), αλλά και τα δανειοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την Κομισιόν, που επικαλούνται οι ίδιες πηγές, στην περίπτωση που η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής προχωρήσει ως εθνικό έργο, το PCI θα παραμείνει ως σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ. Η μόνη διαφορά είναι ότι το αρχικό σημείο διασύνδεσης θα είναι η Κρήτη και όχι η Αττική.

Τέλος, οι ίδιοι κύκλοι υπενθυμίζουν ότι ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί με ταχείς ρυθμούς τη διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου. Η ανακήρυξη των αναδόχων αναμένεται εντός του φθινοπώρου, ώστε να ακολουθήσει η συμβολαιοποίηση του έργου και η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών που προβλέπεται να ολοκληρωθούν το α’ εξάμηνο του 2020.