Η αύξηση στα τ.μ. πονοκέφαλος για τα σούπερ μάρκετ

«Πονοκέφαλο» δημιουργούν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ τα νέα μέτρα για το λιανεμπόριο, καθώς στο πλαίσιο των προβλεπόμενων η δυνατότητα εξυπηρέτησης πελατών μειώνεται στο 60% της επισκεψιμότητας. Την ίδια ώρα σύγχυση επικρατεί για την ισχύ του δίωρου περιορισμού που προβλέπει ο κωδικός της μετακίνησης 2.

Όπως εξηγεί το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η Κοινή Υπουργική Απόφαση της 16ης Ιανουαρίου Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 3060, η οποία έχει ως στόχο το άνοιγμα του λιανικού εμπορίου ύστερα από μήνες, προβλέπει από τη Δευτέρα 18/1 μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων 1 άτομο ανά 25 τ.μ. έναντι 1 άτομο ανά 10 τ.μ. που ίσχυε μέχρι την Κυριακή 17/1.

Αυτή η αλλαγή στην περίπτωση των καταστημάτων τροφίμων δημιουργεί σημαντικό περιορισμό στη δυνατότητα εξυπηρέτησης του κοινού κατά 60%. Με βάση τα στοιχεία του Νοεμβρίου 2020, ο μέσος αριθμός πελατών ανά κατάστημα ανά ημέρα στα σούπερ μάρκετ είναι 858 άτομα. Με τα νέα μέτρα, η μέση εκτιμώμενη ημερήσια δυνατότητα εξυπηρέτησης πελατών μειώνεται από 1.245 πελάτες (100 ανά ώρα) σε μόλις 479 πελάτες (40 ανά ώρα). Για την ακρίβεια 479 «επισκέπτες», καθώς συχνά και ειδικά το Σάββατο οι επισκέψεις γίνονται από περισσότερα από μέλη του νοικοκυριού, μειώνοντας περαιτέρω τις δυνατότητες εξυπηρέτησης του καταστήματος. Σημειώνεται ότι οι τιμές αυτές είναι μέσοι όροι. Δεν υπάρχει ομοιόμορφη κατανομή πελατών στον χρόνο ούτε μέσα στην εβδομάδα, ούτε μέσα στην ημέρα. Την Παρασκευή και το Σάββατο η επισκεψιμότητα αυξάνεται σημαντικά συγκριτικά με τις υπόλοιπες ημέρες.

Συνωστισμός
Το αποτέλεσμα αυτής της μείωσης στη δυνατότητα εξυπηρέτησης θα είναι αναπόφευκτα η δημιουργία ουρών εκτός των καταστημάτων, όπως έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν. Ο συνωστισμός εκτός καταστήματος αυξάνει και τον μέσο χρόνο εξυπηρέτησης. Π.χ. αντί για 1 ώρα επίσκεψη θα χρειάζεται 1 ώρα συν 15 λεπτά αναμονή για είσοδο στο κατάστημα. Με δεδομένο μάλιστα τον περιορισμό του 2ωρου για αγορές από το 13033, πρακτικά μειώνοντας τον διαθέσιμο χρόνο επίσκεψης για να αγοραστούν προϊόντα πρώτης ανάγκης.

στούν προϊόντα πρώτης ανάγκης. Το γεγονός ότι οι αγορές στα σούπερ μάρκετ αντιστοιχούν στον ίδιο κωδικό με το υπόλοιπο λιανεμπόριο δημιουργεί και περαιτέρω πρόβλημα. Δεν είναι σαφές εάν οι πολίτες έχουν δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν πάνω από μια φορά τον κωδικό μετακίνησης 2 για να ολοκληρώσουν όλες τις αγορές τους, δηλαδή και σούπερ μάρκετ και φούρνο και φαρμακείο και αγορές ένδυσης, υπόδησης κ.τ.λ. ή εάν μπορούν να αποστείλουν πολλαπλά μηνύματα την ίδια μέρα.

Κωδικός «7»
Σε αυτό το πλαίσιο, το ΙΕΛΚΑ προτείνει: την επαναφορά του μέγιστου αριθμού ατόμων για όλα τα καταστήματα στο 1 άτομο ανά 10 τ.μ., καθώς και την επαναφορά της λήξης του ωραρίου λειτουργίας για τα καταστήματα τροφίμων στις 20:30, για να δοθεί χρόνος για αγορές ειδών α’ ανάγκης στους εργαζόμενους των καταστημάτων του λοιπού λιανεμπορίου. Επίσης ζητείται η υιοθέτηση διαφορετικού κωδικού το 13033 για τα καταστήματα τροφίμων σε σχέση με τα υπόλοιπα καταστήματα του λιανεμπορίου (π.χ. το «7»), προκειμένου να διαχωριστεί ο χρόνος αγορών για είδη α’ ανάγκης σε σχέση με τα λοιπά είδη. [