Πολλαπλή εμπλοκή: Μετ’ εμποδίων η 2η αξιολόγηση

Εμπόδια εξακολουθούν να βάζουν οι εκπρόσωποι των δανειστών στην προσπάθεια της κυβέρνησης να θεσμοθετήσει τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να εισπράττουν τα έσοδα από τις πωλήσεις των προϊόντων τους ή από την παροχή των υπηρεσιών τους, αλλά και να εξοφλούν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους προμηθευτές και τους εργαζομένους τους, μέσω ενός ειδικού τραπεζικού λογαριασμού, ο οποίος θα είναι ακατάσχετος έστω και κατά ένα ποσοστό του εκάστοτε υπολοίπου του.

Όπως προέκυψε από τις χθεσινές συναντήσεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης με τους επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών, όλες οι εναλλακτικές προτάσεις που έχει υποβάλει η ελληνική πλευρά για την καθιέρωση ενός -μερικώς ή ολικώς ακατάσχετου- ειδικού επαγγελματικού λογαριασμού για κάθε επιχείρηση είχαν απορριφθεί ήδη κατά τις συζητήσεις που διεξήχθησαν μεταξύ υπηρεσιακών παραγόντων και συμβούλων του υπουργείου Οικονομικών με τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών τις τελευταίες 5-6 μέρες.

Το θέμα του ειδικού επαγγελματικού λογαριασμού συζητήθηκε κατά τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Ε. Τσακαλώτου και του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλή με τους επικεφαλής των κλιμακίων των τεσσάρων θεσμών, στο γενικότερο πλαίσιο θεματολογίας που είχε καθοριστεί για τη συγκεκριμένη συνάντηση και περιελάμβανε φορολογικά θέματα. Από τη συνάντηση απουσίαζε ο καθ’ ύλην αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, καθώς έλαβε μέρος στη συνεδρίαση της κεντρικής επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ.

Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει προτείνει ήδη από τον Σεπτέμβριο να θεσμοθετηθεί, για κάθε επιχείρηση, ένας ειδικός επαγγελματικός λογαριασμός ολικώς ή μερικώς ακατάσχετος, στον οποίο από τη μία πλευρά να πιστώνονται οι εισπράξεις που πραγματοποιεί η επιχείρηση από τους πελάτες της μέσω συναλλαγών με «πλαστικό» χρήμα ή μέσω e-banking και από την άλλη να χρεώνονται όλες οι τρέχουσες πληρωμές της επιχείρησης για φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, αμοιβές προμηθευτών και εργαζομένων. Εναλλακτικά στις πιο πρόσφατες συναντήσεις που έγιναν την προηγούμενη εβδομάδα, σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, η ελληνική πλευρά πρότεινε το ακατάσχετο να είναι ακόμη πιο περιορισμένου ποσοστού, ώστε κι ένα τμήμα των παλαιών ανεξόφλητων οφειλών να καλύπτεται από τις εισπράξεις του ειδικού επαγγελματικού λογαριασμού.

Σε κάθε περίπτωση, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών εξέφρασε την άποψη ότι χωρίς τη θεσμοθέτηση του ειδικού αυτού λογαριασμού όλο το εγχείρημα, να επεκταθεί η χρήση του «πλαστικού» χρήματος και των λοιπών ηλεκτρονικών μέσω πληρωμών σε όσο το δυνατόν περισσότερες συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών, θα αποτύχει παταγωδώς, αφού χιλιάδες επιχειρήσεις θα προτιμούν τις «μαύρες» και αδήλωτες συναλλαγές με τους πελάτες τους εφόσον γνωρίζουν ότι όποια χρήματα εισπράξουν από αυτούς μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών ή μέσω e-banking θα κατάσχονται αυτόματα από τις τράπεζες για λογαριασμό του Δημοσίου ή των ασφαλιστικών ταμείων έναντι των παλαιών ληξιπρόθεσμων οφειλών τους.

Απέναντι σ’ αυτά τα επιχειρήματα, η πλευρά των δανειστών αντέταξε την άποψη ότι η λειτουργία ενός τέτοιου λογαριασμού θα είναι ουσιαστικά μια μορφή ευνοϊκής «ρύθμισης» παλαιών ανεξόφλητων οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία για χιλιάδες υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, αφού ουσιαστικά θα δίδει στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις τα χρονικά περιθώρια να εξοφλούν τις οφειλές τους αυτές όποτε θέλουν και χωρίς πίεση μέσω εφαρμογής μέτρων αναγκαστικής είσπραξης!

Οι δανειστές επεσήμαναν ότι αυτό θα καλλιεργήσει ένα κλίμα ευνοϊκό για την αθέτηση υποχρεώσεων κι από χιλιάδες άλλες επιχειρήσεις που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα υπερχρέωσης, αλλά θα θεωρήσουν ότι είναι «ριγμένες» από την ευνοϊκή μεταχείριση που θα υπάρχει για τις ήδη υπερχρεωμένες. Γενικότερα, δε, από την πλευρά των δανειστών επισημάνθηκε ότι η γενικευμένη παροχή της δυνατότητας σε όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις να «περνούν» τις εισπράξεις και τα τρέχοντα έξοδά τους μέσω ενός λογαριασμού ακατάσχετου, έστω και κατά ένα ποσοστό του υπολοίπου του, θα προκαλέσει στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό μεταξύ οικονομικά υγιών και υπερχρεωμένων επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά την απόρριψη όλων των εναλλακτικών προτάσεων για τον ειδικό επαγγελματικό λογαριασμό, η προσπάθεια που καταβάλλεται πλέον από την κυβέρνηση αποσκοπεί στο «πάντρεμα» της ρύθμισης για τον ειδικό αυτό λογαριασμό με τη γενικότερη ρύθμιση, που θα καλύπτει τον εξωδικαστικό συμβιβασμό για κάθε είδους χρέη προς Δημόσιο, τράπεζες και ιδιώτες.

Αμέσως μετά τη συνάντηση για τα φορολογικά θέματα, κορυφαίο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου επεσήμανε ότι η διαπραγμάτευση για το θέμα του ειδικού επαγγελματικού λογαριασμού συνεχίζεται και παραδέχθηκε ότι εξακολουθεί να υπάρχει διαφωνία μεταξύ ελληνικής πλευράς και δανειστών. Φανέρωσε πάντως ότι υπάρχει μια προσπάθεια της ελληνικής πλευράς να υποβάλει συνεχώς εναλλακτικές προτάσεις για να διασώσει το εγχείρημα, καθώς άφησε να εννοηθεί ότι ο λογαριασμός αυτός μπορεί να μην ονομάζεται ακατάσχετος, αλλά… «προστατευμένος»!

Κατά τη συνάντηση εξετάστηκαν κι άλλα θέματα όπως:

* Το σχέδιο δράσης της φορολογικής διοίκησης για το 2017.

* Το νομοσχέδιο για την οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, όπου κι εκεί εξακολουθούν να υπάρχουν διαφωνίες, καθώς οι δανειστές προκρίνουν λύση που προβλέπει τη φορολόγηση των αποκαλυπτόμενων εισοδημάτων με τους φορολογικούς συντελεστές του χρόνου κτήσης των εισοδημάτων αυτών προσαυξημένους με το συνολικό ποσοστό μεταβολής του πληθωρισμού από τον χρόνο κτήσης μέχρι και την ημερομηνία δήλωσης των εισοδημάτων, θέση που δεν αποδέχεται προς το παρόν η ελληνική πλευρά, επειδή εκτιμά ότι ανεβάζει στα ύψη και καθιστά αντικίνητρο το τελικό ποσοστό της φορολογικής επιβάρυνσης.

* Το χρονοδιάγραμμα και η διαδικασία μετάβασης από τη σημερινή δομή των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων στη νέα δομή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων από την 1η-1-2017.

* Οι υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου για την καθιέρωση των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών, όπου εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένες εκκρεμότητες σε ζητήματα που αφορούν τα κίνητρα για τη χρήση του «πλαστικού» χρήματος.

* Οι τρόποι βελτίωσης εισπραξιμότητας φόρων και ειδικότερα του ΦΠΑ.

Η β’ αξιολόγηση

Νωρίτερα, χθες, το πρωί πραγματοποιήθηκε συνάντηση των υπουργών Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτου, Οικονομίας Γ. Σταθάκη και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γ. Χουλιαράκη με τους επικεφαλής των θεσμών και θέμα την επισκόπηση όλων των βασικών πεδίων της δεύτερης αξιολόγησης.

Κορυφαίο κυβερνητικό στέλεχος τόνιζε ότι η διαπραγμάτευση θα ολοκληρωθεί σε τρεις γύρους. Ο πρώτος θα ολοκληρωθεί μέχρι και την προσεχή Πέμπτη το βράδυ, οπότε θα οριστικοποιηθούν τα προαπαιτούμενα της αξιολόγησης και θα εντοπιστούν τα σημεία όπου οικονομικό επιτελείο και δανειστές συμφωνούν και κυρίως αυτά που διαφωνούν.

Στην συνέχεια, οι εκπρόσωποι των θεσμών θα αποχωρήσουν και θα αφήσουν ένα χρονικό περιθώριο περίπου 20 ημερών ώστε να ολοκληρωθούν μέτρα και δράσεις που θα έχουν συμφωνηθεί μέχρι και την Πέμπτη.

Ενδιάμεσα θα γίνει ένας απολογισμός στο Eurogroup της 7ης Νοεμβρίου ώστε να διαπιστωθεί σε ποια θέματα υπάρχει πρόοδος και ποια θα πρέπει να επιταχυνθούν.

Οι θεσμοί θα επιστρέψουν στην Αθήνα μέσα στο δεύτερο δεκαήμερο Νοεμβρίου για να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες που θα υπάρχουν με το πρόγραμμα μέχρι και τις αρχές Δεκεμβρίου. Αν μάλιστα υπάρξει συμφωνία, η ελληνική πλευρά θέλει να ανοίξει άμεσα και το θέμα του χρέους, όπως προβλέπει η συμφωνία της 24ης Μαΐου.

Τα σημερινά ραντεβού

Για σήμερα Δευτέρα το πρόγραμμα των συναντήσεων με τους επικεφαλής των θεσμών προβλέπει από τις 10:00 το πρωί έως τις 12:00 το μεσημέρι συζήτηση για τα δημοσιονομικά θέματα, στην οποία θα συμμετάσχουν από ελληνικής πλευράς ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γ. Χουλιαράκης, και από τις 12:00 έως τις 13:00 συζήτηση για θέματα κοινωνικής πρόνοιας με τη συμμετοχή του κ. Χουλιαράκη και της αναπληρώτριας υπουργού Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώς Φωτίου.

Εργασιακά: «Σκληρό» με το καλημέρα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο

Από την πρώτη συνάντηση που είχαν χθες με τον υπουργό Εργασίας και με αντικείμενο τις αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, οι εκπρόσωποι των θεσμών έδειξαν τις προθέσεις τους ειδικά για το θέμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων, καθώς σύμφωνα με τον κ. Κατρούγκαλο οι εκπρόσωποι των πιστωτών χαρακτήρισαν το προηγούμενο σύστημα των διαπραγματεύσεων για τους μισθούς ως «στρεβλό σύστημα» που οδήγησε σε χαμηλή παραγωγικότητα και ως βασικό παράγοντα της χαμηλής ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Μάλιστα, σε σχετική ερώτηση για τη στάση που τήρησε η εκπρόσωπος του ΔΝΤ κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης, ο υπουργός Εργασίας ανέφερε ότι το Διεθνές Ταμείο επανήλθε «με τις γνωστές ακραίες θέσεις του». Σύμφωνα με τον κ. Κατρούγκαλο, βασικός στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι «η αναστροφή της απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων των τελευταίων χρόνων που επήλθαν με την επιβολή μνημονιακών ρυθμίσεων».

Όπως τόνισε ο υπουργός Εργασίας, η ελληνική πλευρά δεν συζητά θέματα που έχουν κλείσει με αποφάσεις δικαστηρίων, όπως είναι το θέμα της διαιτησίας για το οποίο υπάρχει απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία δίνει τη δυνατότητα μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία, αλλά και θέματα που αφορούν τον κατώτατο μισθό, για τον οποίο ο ευρωπαϊκός χάρτης κοινωνικών δικαιωμάτων δεν προβλέπει διαφορετικό μισθό για τους νέους κάτω των 25 ετών σε σχέση με τους εργαζόμενους άνω των 25 ετών.

Για το μείζον θέμα του ορίου των ομαδικών απολύσεων ο υπουργός Εργασίας ανέφερε ότι «περιμένουμε την οριστική απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου». Σύμφωνα με τον κ. Κατρούγκαλο, όπως η ελληνική κυβέρνηση θα σεβαστεί την απόφαση του Ευρωδικαστηρίου για το θέμα των ομαδικών απολύσεων, έτσι και οι εκπρόσωποι των θεσμών θα πρέπει να σεβαστούν τα θέματα εκείνα για τα οποία υπάρχουν τελεσίδικες αποφάσεις της δικαιοσύνης.

Ο υπουργός Εργασίας επανέλαβε για μία ακόμη φορά ότι για το θέμα των εργασιακών σχέσεων, όλα τα ευρωπαϊκά όργανα που έχουν τοποθετηθεί μέχρι τώρα «βρίσκονται πολύ κοντά στις δικές μας θέσεις, για τον απλούστατο λόγο ότι οι δικές μας θέσεις είναι το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο».

Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε χθεσινή του συνέντευξη στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, «το ΔΝΤ είναι αλήθεια ότι ζητεί άλλα πράγματα, αλλά αυτά τα πράγματα τα έχουμε λήξει με τους Ευρωπαίους, έχει λήξει αυτή η φάση της διαπραγμάτευσης και δεν επιστρέφουμε πίσω», ενώ τονίζει με έμφαση ότι δεν πρόκειται να ξανανοίξει η συζήτηση για το ασφαλιστικό.

Τρεις άξονες

Η διαπραγμάτευση που ξεκίνησε χθες έχει ως βάση τρία μείζονα θέματα: α) την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, β) τις ομαδικές απολύσεις και γ) τον συνδικαλιστικό νόμο. Ο κ. Κατρούγκαλος εκτιμά ότι για το θέμα της επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων θα υπάρξει συμφωνία, επειδή είναι η ανάγκη να τηρηθεί η νομιμότητα. Η δεύτερη βάση συζήτησης, που επίσης έχει γίνει αντικείμενο συμφωνίας και από την άλλη πλευρά, συμπεριλαμβανομένου και του ΔΝΤ, είναι το πόρισμα της Επιτροπής Ανεξάρτητων Ειδικών. «Με βάση αυτές τις δύο μεθοδολογικές αρχές, θα συζητήσουμε για όλα τα θέματα» ανέφερε ο υπουργός Εργασίας.

Ο υπουργός Εργασίας εκτιμά ότι η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς για τα εργασιακά θα είναι ιδιαίτερα σκληρή και επαναλαμβάνει τη βασική θέση της ελληνικής κυβέρνησης για επιστροφή «στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, σε αυτό που έχουν όλες οι υπόλοιπες χώρες». Μάλιστα, όπως επεσήμανε, μέχρι τώρα όλα τα ευρωπαϊκά όργανα που έχουν τοποθετηθεί για τις αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο – Συμβούλιο Υπουργών – επιτροπή των ανεξάρτητων ειδικών), «στην πραγματικότητα βρίσκονται πολύ κοντά στις δικές μας θέσεις, για τον απλούστατο λόγο ότι οι δικές μας θέσεις είναι όχι απλώς ο ευρωπαϊκός μέσος όρος, αλλά είναι η υπεράσπιση του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου».

Αναφερόμενος στην προσφυγή της ΓΣΕΕ κατά των ρυθμίσεων των τριών μνημονίων στις εργασιακές σχέσεις, ο υπουργός Εργασίας τόνισε ότι «όλες οι αποφάσεις που θα εκδοθούν από την Επιτροπή Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δικαιωμάτων, ακριβώς επειδή οριοθετούν την ευρωπαϊκή νομιμότητα, είναι δεσμευτικές και για τα δύο μέρη». Για τον υπο-κατώτατο μισθό (sub- minimum wage) των νέων έως 25 ετών, ο υπουργός Εργασίας ανέφερε ότι ήδη υπάρχει ένα θετικό κεκτημένο από τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα και αυτό το κεκτημένο είναι αντίθετο στον ευρωπαϊκό κοινωνικό χάρτη.

Πρόοδος με αστερίσκους για τα «κόκκινα» δάνεια

Πρόοδο, επί της αρχής, αλλά με σοβαρές ενστάσεις ως προς το εύρος εφαρμογής του καταγράφηκε κατά τη χθεσινή συνάντηση του οικονομικού επιτελείου και των επικεφαλής των δανειστών για το θέμα της σύστασης του εξωδικαστικού μηχανισμού διευθέτησης των μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων.

Νέα συνάντηση σε ανώτατο επίπεδο αναμένεται την Τετάρτη.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, αμέσως μετά τη συνάντηση, υπήρξε συμφωνία ως προς το πνεύμα του νόμου, ωστόσο υπάρχει ακόμη αρκετή δουλειά που θα πρέπει να γίνει, τόσο στο σκέλος των προϋποθέσεων και των κριτηρίων υπαγωγής των επιχειρήσεων στον νόμο, όσο και ως προς τις διαγραφές οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Διαφωνία, η οποία ωστόσο εύκολα αναμένεται να διευθετηθεί, καταγράφεται και στη διάρκεια ισχύος του νόμου, με την κυβέρνηση να προτείνει τα δύο χρόνια και οι θεσμοί το ένα έτος.

Εντούτοις, εντός της αίθουσας της διαπραγμάτευσης πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δανειστές αμφισβήτησαν ότι με το κυβερνητικό σχέδιο μπορεί να διευθετηθεί το πρόβλημα της υπερχρέωσης περίπου 400.000 επιχειρήσεων κάθε μεγέθους και ελεύθερων επαγγελματιών.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι επικεφαλής των θεσμών ζήτησαν από το οικονομικό επιτελείο να προσαρμόσει το σχέδιο ώστε σ’ αυτό να μπορούν να υπαχθούν μόνο οι μεσαίες και οι μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες να ακολουθούν μια οδό διευθέτησης μέσω του τραπεζικού συστήματος.

Ειδικότερα, αποδέχονται οι μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις να υπάγονται στον νόμο με τη συμβολή των δικαστικών διαμεσολαβητών, ενώ οι υπόλοιπες να διεκδικούν τη ρύθμιση ή ακόμη και τη διαγραφή των χρεών τους μέσω ενός αυτοματοποιημένου συστήματος.

Εάν επικρατήσει η άποψη των θεσμών θα πρόκειται για μια ουσιώδη ανατροπή του σχεδίου συνολικής διευθέτησης των χρεών που είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση, το οποίο προέβλεπε ότι θα υπάγονται όλες οι επιχειρήσεις με βασικό κριτήριο τη βιωσιμότητά τους ή μη.

Aπό την κυβέρνηση, για τις επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, προτείνεται η επιλεξιμότητά τους να βασίζεται στο θετικό πρόσημο των αποτελεσμάτων τους προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) και στην αναλογία συνολικών υποχρεώσεων προς EBITDA, όπως τα οικονομικά αυτά στοιχεία απεικονίζονται στον ισολογισμό τους.

Αντίστοιχα και για τις επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα, προτείνονται παρόμοιοι δείκτες, δηλαδή θετικά αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων και ένα κριτήριο βασιζόμενο στο αριθμητικό αποτέλεσμα της διαίρεσης των συνολικών υποχρεώσεών τους προς τα ως άνω αποτελέσματά τους.

Η διαγραφή οφειλών

Στο θέμα της διαγραφής των χρεών προς το Δημόσιο, παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Οικονομικών προέτασσε τη λύση της διαγραφής μόνο προστίμων και προσαυξήσεων, οι δύο πλευρές φαίνεται να συμφωνούν ότι τα μόνα που τελικώς δεν θα διαγράφονται θα είναι ο ΦΠΑ, ο φόρος μισθωτών υπηρεσιών και οι παρακρατηθείσες ασφαλιστικές εισφορές. Ωστόσο, η ίδια πηγή ανέφερε ότι το «κούρεμα» της κύριας οφειλής αποτελεί ύστατη λύση.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γνωστοποιηθεί έως τώρα, στόχος του υπό διαπραγμάτευση νομοσχεδίου είναι η ενιαία εξωδικαστική διευθέτηση του συνόλου των οφειλών των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών. Με την ψήφιση του νόμου, ο κάθε ενδιαφερόμενος επιχειρηματίας θα μπορεί να υποβάλει αίτηση για ρύθμιση των οφειλών του στη σχετική ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, όπου και θα του υποδεικνύονται τα έγγραφα που οφείλει να προσκομίσει με ηλεκτρονικό τρόπο. Την αίτηση για αναδιάρθρωση των οφειλών θα την αναλαμβάνει συντονιστής από το Μητρώο Διαμεσολαβητών του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Ενώπιόν του θα διεξάγονται οργανωμένα διαπραγματεύσεις μεταξύ της επιχείρησης και όλων των πιστωτών, συμπεριλαμβανομένων του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων, στην περίπτωση που υπάρχουν σχετικά χρέη. Στις διαπραγματεύσεις θα συμμετέχουν εκπρόσωποι τόσο των εργαζομένων όσο και των προμηθευτών, εφόσον υπάρχουν οφειλές και προς εκείνους. Εάν η διαδικασία καταλήξει σε συμφωνία μεταξύ του οφειλέτη και των πιστωτών, που αντιστοιχούν τουλάχιστον στο 60% της συνολικής οφειλής, η υπόθεση θα παραπέμπεται σε δικαστή προς επικύρωση. Σε μια τέτοια περίπτωση η δικαστική απόφαση θα επιβάλει τη συμμόρφωση του συνόλου των πιστωτών, ώστε να προχωράει το σχέδιο εξυγίανσης.

Κάθε περίπτωση θα εξετάζεται στη βάση διαφανών και κοινά αποδεκτών κριτηρίων. Η βιωσιμότητα των μικρότερων επιχειρήσεων θα κρίνεται σύμφωνα με ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ανάλυσης, ενώ των μεγαλύτερων θα αξιολογείται από ανεξάρτητο εκτιμητή. Εάν η επιχείρηση κριθεί μη βιώσιμη θα επιλέγεται η λύση της εκκαθάρισης και η κατ’ αναλογία αποπληρωμή των πιστωτών.

Τα επικρατέστερα κριτήρια επιλεξιμότητας θα περιλαμβάνουν κατά κύριο λόγω μεταβλητές – δείκτες που θα έχουν συνάφεια με την κερδοφορία της επιχείρησης, την αναλογία των συνολικών υποχρεώσεων προς τον τζίρο της επιχείρησης, την καθαρή θέση της, το συσχετισμό των μικτών κερδών με τον τζίρο κ.ο.κ. Ο προσδιορισμός των συνολικών χρεών θα γίνεται από τον επιχειρηματία, ενώ θα μπορεί να μην προβαίνει στη ρύθμιση μέρους αυτών σε περίπτωση που δεν το επιθυμεί.

Από τη στιγμή που ο επιτηδευματίας θα υποβάλει αίτηση υπαγωγής στον μηχανισμό, καταργείται αυτόματα οποιοδήποτε τραπεζικό απόρρητο και πραγματοποιούνται εξονυχιστικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ δεν θα μπορούν να υπαχθούν στον νόμο όσοι επιχειρηματίες έχουν καταδικαστεί τελεσίδικα για φοροδιαφυγή.

Η αδειοδότηση επιχειρήσεων

Χθες, επίσης, το οικονομικό επιτελείο ενημέρωσε τους θεσμούς για την εξέλιξη του νομοσχεδίου που αφορά την απλοποίηση του μηχανισμού αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, της μεταποίησης τροφίμων και ποτών και των τουριστικών επιχειρήσεων καθώς και για το νομοθετικό πλαίσιο για τη δημιουργία υπηρεσιών μιας στάσης για την ίδρυση επιχειρήσεων στα Επιμελητήρια, ενώ εξετάστηκε επίσης η στρατηγική για την εφοδιαστική αλυσίδα.

Έρχονται τα 2,8 δισ.

Μέχρι το τέλος του μήνα -το πιθανότερο όμως μέσα στην εβδομάδα- αναμένεται να εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία τα 2,8 δισ. ευρώ της υποδόσης με την οποία ολοκληρώνεται και τυπικά πλέον η α’ αξιολόγηση.

Στη σημερινή συνεδρίαση του Euro Working Group δεν αναμένεται να υπάρξουν άλλες δυσάρεστες εκπλήξεις για την ελληνική πλευρά, καθώς από την πρώτη ημέρα των διαβουλεύσεων στην Αθήνα οι επικεφαλής του κουαρτέτου πείστηκαν ότι τα χρήματα που διατέθηκαν για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες ξεπέρασαν τα 2 δισ. ευρώ, ενώ ο στόχος ήταν να δοθεί 1,8 δισ. μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου.

Από τη δόση, το 1,7 δισ. θα διοχετευτεί για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου και το 1,1 δισ. ευρώ για την εξυπηρέτηση του χρέους. Αυτό το 1,7 δισ. ευρώ θα πρέπει να διατεθεί άμεσα στην αγορά, καθώς είναι μνημονιακή υποχρέωση το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου να έχει αποπληρωθεί μέχρι το τέλος του α’ εξαμήνου 2017. Η επόμενη «ένεση» στα ταμεία του Δημοσίου προϋποθέτει την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης και αναμένεται να είναι και αυτή της τάξης του 1,7 δισ. ευρώ.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.