Παρουσιάστηκε «Η Αλφαβήτα στη Γραμματούπολη»

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Το βιβλίο του συμπολίτη Γεράσιμου Τσιμπλούλη

Την Παρασκευή 4 Μαρτίου στο Μουσείο Πόλης του Βόλου έγινε η παρουσίαση του βιβλίου «Η Αλφαβήτα στη Γραμματούπολη» του Γεράσιμου Τσιμπλούλη με εικονογράφηση από τον Σταμάτη Παπαδήμο και εκδότη την «ΗΡΑ Εκδοτική».

Ιστορίες φανταστικές και συνάμα σουρεαλιστικές, ταξιδεύουν τα μικρά παιδιά στην «χώρα των Γραμμάτων και των Λέξεων». Οι ιστορίες βασίζονται σε λέξεις που αρχίζουν ή έχουν το κάθε γράμμα. Το φαινόμενο της παρήχησης συμφώνων συναντάται στις περισσότερες ιστορίες.

Για τα νήπια, η αφήγηση των ιστοριών θα αποτελέσει ένα κίνητρο να γνωρίσουν τα γράμματα του ελληνικού Αλφάβητου.

Για τους μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξης, οι ιστορίες γίνονται η αφορμή για βελτίωση της αναγνωστικής τους δεξιότητας και καλλιέργεια της φαντασίας τους. Οι ασκήσεις, εύκολες στη λύση τους, θα δώσουν ένα συναίσθημα ικανοποίησης και αυτοπεποίθησης στους μικρούς «Βιβλιοφάγους».

Για το βιβλίο μίλησαν ο Κώστας Μάγος, Επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας-συγγραφέας, η Πάντζιου Ευαγγελία, νηπιαγωγός, η Ζωή Γεροστάθη, δασκάλα και η Βασιλική Αργύρη, σχολική σύμβουλος της 4ης Περιφέρειας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας. Την εκδήλωση συντόνισε ο Διονύσης Λεϊμονής, φιλόλογος-συγγραφέας. Ιστορίες του βιβλίου διάβασαν η μαθήτρια της Στ΄ τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αισωνίας-Σέσκλου Αλεξία Κοκόσι και ο μαθητής της Β΄ τάξης του ίδιου σχολείου Γιώργος Τσιαμήτας.

Ο Κώστας Μάγος μεταξύ των άλλων είπε: «…θα παίξω κι εγώ με τα γράμματα. Χρησιμοποιώντας ως ακροστιχίδα το όνομα του Γεράσιμου, θα παρουσιάσω κάποια από τα χαρακτηριστικά της «Αλφαβήτας στη Γραμματούπολη»

Το Γ του Γεράσιμου είναι για τη Γνώση. Το βιβλίο του δίνει γνώση και κρύβει γνώση. Δίνει γνώση γιατί διδάσκει τα γράμματα στους μικρούς αναγνώστες, μαθητές Α δημοτικού, αλλά και προετοιμάζει τους μαθητές του Νηπιαγωγείου.

Το Ε είναι για την Ευχαρίστηση: ευχαρίστηση που νιώθουν οι μικροί αναγνώστες καθώς διαβάζουν το αλφαβητάρι του Γεράσιμου. Και ξέρουμε σήμερα ότι η μάθηση είναι αποτελεσματική μόνο αν συμπορεύεται με την ευχαρίστηση.

Το Ρ είναι για τη Ρίμα: τη ρίμα του κειμένου. Στη ευχαρίστηση της ανάγνωσης του συγκεκριμένου βιβλίου συμβάλλει ιδιαίτερα και η ρίμα, που χρησιμοποιεί με επιτυχία ο Γεράσιμος σε πολλά σημεία του κειμένου του. Η ρίμα αρέσει πολύ στα παιδιά της προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Μαθαίνουν εύκολα το κείμενο , το επαναλαμβάνουν, το εμπεδώνουν.

Το Α είναι για το στοιχείο της ανατροπής, με άλλα λόγια τη φαντασία που διατρέχει τις σελίδες του βιβλίου. Η ανατροπή και η φαντασία είναι από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά μιας ιστορίας για μικρά παιδιά.

Το Σ ανήκει στη Σκέψη: Η «Αλφαβήτα» είναι ένα βιβλίο που καλλιεργεί τη σκέψη των μικρών παιδιών. Τόσο μέσα από την ανάγνωση και τη συζήτηση της ιστορίας, αλλά ακόμη περισσότερο μέσα από τις δραστηριότητες τα παιδιά πρέπει να σκεφτούν, να δοκιμάσουν, να κάνουν λάθος, να βρουν το σωστό να προβληματιστούν.

Το Ι είναι για την Ιστορία : Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα όταν γράφει κανείς για παιδιά είναι να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον τους στην ανάγνωση της ιστορίας. Και για να κρατήσει το ενδιαφέρον τους η ιστορία χρειάζεται καταρχήν να ρέει, να μην κάνει «κοιλιά», να έχει εξέλιξη, συνέχεια. Η Αλφαβήτα στη Γραμματούπολη είναι μια τέτοια ιστορία, μια ιστορία με ροή, με φαντασία, με ανατροπές, με ενδιαφέρον.

Μ για το Μήνυμα: Έκτος από την ροή, ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό ενός καλού παιδικού βιβλίου είναι το μήνυμα της ιστορίας. Ένα μήνυμα που πρέπει να προκύπτει αβίαστα μέσα από την ανάγνωση της ιστορίας, χωρίς διδακτισμό, χωρίς επιβολή ως μια φυσική διαδικασία, ένα φυσικό συμπέρασμα. Το Σ σηκώνεται στη στιγμή και το σεντόνι του στρώνει με προσοχή. / Το Γ γερό θέλει να γίνει και γάλα κάθε μέρα πίνει. Οι συνήθειες αυτές των γραμμάτων αποτελούν συγχρόνως και προτροπές για τα παιδιά που θα ταυτιστούν με τους ήρωες.

Ο για την Ομορφιά. Η Αλφαβήτα στη Γραμματούπολη είναι ένα όμορφο βιβλίο. Ένα βιβλίο που όταν το δεις θέλεις να το ανοίξεις. Ένα βιβλίο με ζωντανές ζωγραφιές, σωστή σελιδοποίηση, κατάλληλες γραμματοσειρές κ.λπ Κι εδώ πέρα από το συγγραφέα αξίζει να συγχαρούμε τον Σταμάτη Παπαδήμο για την εξαιρετική δουλειά του, αλλά και τον εκδότη την ΗΡΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ της οποίας οι εκδοτικές της δραστηριότητες γίνονται όλο και περισσότερες χωρίς να χάνουν την καλή αισθητική και την αγάπη για το βιβλίο.

Και τέλος Σ για τη Συμμετοχή. Συμμετοχή των παιδιών, τη διάδραση που προωθεί το βιβλίο μέσα από τις δραστηριότητες και τα παιχνίδια που υπάρχουν μετά την ιστορία».

Δράσεις στο νηπιαγωγείο

alfabita 1Η Ευαγγελία Πάντζιου μίλησε για τις δράσεις που έγιναν στο νηπιαγωγείο με αφορμή το βιβλίο. «Το βιβλίο «Η Αλφαβήτα στη Γραμματούπολη» του Γεράσιμου με την πολύ όμορφη εικονογράφηση είναι ένα βιβλίο που βοήθησε τους μικρούς μας μαθητές να ταξιδέψουν με τη φαντασία τους στον κόσμο των γραμμάτων και να αναπτύξουν τον προφορικό τους λόγο με την συνέχεια της ιστορίας, να εικονογραφήσουν στοιχεία της ιστορίας και φυσικά στο νηπιαγωγείο μας να δημιουργήσουμε ένα δικό μας βιβλίο γραμμάτων, που θα βρίσκεται στη βιβλιοθήκη της τάξης μας για να το βρίσκουν οι μικροί μας μαθητές όποτε χρειαστεί.»
Η Ζωή Γεροστάθη αναφέρθηκε στις εντυπώσεις των μαθητών της και πώς δουλεύτηκε το βιβλίο στην τάξη.

«Πήρα λοιπόν το βιβλίο στην τάξη και ….ξεκίνησα να το διαβάζω στους μαθητές μου. Θεώρησα σημαντικό να καταγράψω και να μεταφέρω τις αντιδράσεις τους μια και το βιβλίο απευθύνεται αποκλειστικά σε αυτούς.
Η προσοχή των παιδιών καθ όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης του πρώτου μέρους ήταν συγκεντρωμένη στο κείμενο. Τα παιδιά παρακολουθούσαν με προσοχή και διασκέδαζαν με τις ιστορίες των γραμμάτων.
Τα ανθρωπομορφικά χαρακτηριστικά των γραμμάτων λειτούργησαν ελκυστικά στα παιδιά που ρούφηξαν την ιστορία.»

Η Βασιλική Αργύρη είπε: «… το διάβασα αμέσως χωρίς διακοπή και το ταξίδι ήταν γεμάτο έμπνευση στην εισαγωγή του συναρπαστικού κόσμου της γλώσσας. Καλογραμμένο και έξυπνα οργανωμένο αιχμαλωτίζει το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

Χωρισμένο άτυπα θα έλεγα σε δυο μέρη όπου διέπεται από τον ποιητικό λόγο, η μεν ομοιοκαταληξία και παρήχηση λειτουργούν σαν μαγικό χαλί στο ταξίδι μας. Στο πρώτο μέρος κάνει στο παιδί την γνωριμία με την αλφαβήτα μέσα από τον ποιητικό λόγο που εύκολα μπορεί να γίνει θεατρικός για ομάδα παιδιών και στο δεύτερο μέρος με τον ίδιο ιδιαίτερο λόγο δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να κάνει εμβάπτιση στην ελληνική αλφαβήτα. Και αναρωτιέμαι εδώ, αν έκανα σαν μικρό παιδί εγώ, όσο διάβαζα το βιβλίο και για αρκετή ώρα μετά χόρευα με τα γράμματα… στο παιδί θα ζωντανεύει κόσμους μαγικούς και θα του δίνει τη μεγάλη δίψα για να κατακτήσει την Γραμματούπολη.

Η εικονογράφηση αναδύει το λόγο του συγγραφέα και τους παιδαγωγικούς στόχους που έχει θέσει , βάζοντας στο παιδί να οξύνει την φαντασία του μέσα από τις αισθήσεις: ακοή και όραση, πετυχαίνοντας την μάθηση. Στο τέλος δίνει τη σκυτάλη στο κάθε παιδί να γίνει ένας παραμυθάς που τώρα όχι μόνο διηγείται την αλφαβήτα αλλά και μπορεί να γράψει την δική του ιστορία.

Για τον δασκάλο/α μα και για του γονείς είναι ένα πολύτιμο εργαλείο, για μεν τους πρώτους μέσα στην τάξη, τους δε γονείς είναι ένας ιδιαίτατος κρίκους να δυναμώσουν με τα παιδιά τους όμορφες στιγμές μέσα από την μάθηση.»

Το βιβλίο κυκλοφορεί από την «Ήρα Εκδοτική» σε όλα τα βιβλιοπωλεία.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.