Η παρουσίαση του βιβλίου του Θανάση Τριανταφύλλου «Μαθηματικά και Λογοτεχνία» (Ιχνηλασία σε λογοτεχνικά κείμενα και άλλα με λανθάνουσες και μη μαθηματικές θεάσεις-συνεκδοχές), που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ, θα πραγματοποιηθεί στον Βόλο την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου και ώρα 7.30΄μ.μ. στον Πολυχώρο Τένης του Ωδείου Φουντούλη (Αντωνοπούλου 17 & Δημητριάδος), μετά την πρόσφατη επιτυχία της παρουσίασής του στη Λάρισα, την προηγούμνεη Πέμπτη, 27 Νοεμβρίου, στο Χατζηγιάννειο Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο της Λάρισας, παρουσία αρκετών φίλων του βιβλίου. Η παρουσίαση στον Βόλο διοργανώθηκες από ΚΑΦΕ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ KAI TΩΝ ΤΕΧΝΩΝ (Café scientifique) , σε συνεργασία με τον Eλληνογαλλικό Σύνδεσμο Βόλου, τις Εκδόσεις ”Επίκεντρο ”, και το Βιβλιοπωλείο ”ΠΕΝΑ”. Oμιλητές στην εκδήλωση, εκτός από τον συγγραφέα θα είναι ο Κώστας Καραμπάτσας, Μαθηματικός – Διοικητής Νοσοκομείου Βόλου, ο Θωμάς Καρανίκας, Μαθηματικός – Προïστάμενος Δ/θμιας Εκπ/σης Ν. Καρδίτσας, και η Ροσσάνα Πόπωτα, Δημοσιογράφος. Συντονίστρια η Πρόεδρος του Ελληνογαλλικού Συνδέσμου κ. Μαίρη Τσακνάκη – Γαβαλά.
Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον βιβλίο, πρωτότυπο στη σύλληψή του, με πλήθος πληροφοριών που καλύπτουν με γλαφυρό τρόπο αυτό που ο τίτλος και ο υπότιτλός του δηλώνει. Και το βιβλίο αυτό, όπως και το προηγούμενο του συγγραφέα, που κυκλοφόρησε από το ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ με τίτλο “Οι αριθμοί και άλλες μαθηματικές ψηφίδες στο έργο του Οδυσσέα Ελύτη”, Θεσσαλονίκη 2012, φιλοδοξούν να συμβάλουν στην κάλυψη του κενού της ελληνικής βιβλιογραφίας σε ανάλογα βιβλία – μελέτες, με ευχάριστο τρόπο για τον αναγνώστη και την αναγνώστρια που αισθάνονται να τους “φοβίζει” η έστω και η ελάχιστη αναφορά σε μαθηματικές ιδέες και άλλα ανάλογα στοιχεία. Με άλλα λόγια, και το νέο αυτό βιβλίο του Θανάση Τριανταφύλλου απευθύνεται αδιακρίτως σε όλους τους φίλους της ανάγνωσης (φιλόλογους, μαθηματικούς, άλλους επιστήμονες όλων των ειδικοτήτων, φοιτητές, μαθητές κλπ.), για να τους πληροφορήσει και να τους τέρψει, χωρίς καμιά ιδιαίτερη δυσκολία και χωρίς κανέναν ιδιαίτερο ενδοιασμό που ίσως, εκ πρώτης όψεως, δημιουργεί ο τίτλος του. Το στυλ γραφής του, παρά τον όγκο των πληροφοριών που παρέχει το συγκεκριμένο βιβλίο, το καθιστά ένα ευχάριστο ανάγνωσμα για όλες τις εποχές. Αυτό, εξάλλου, ήταν και η φιλοδοξία του συγγραφέα. Το εξώφυλλο κοσμείται με ένα από τα γνωστά καλλίγραμμα ποιήματα του Απολιναίρ, τη “Γυναίκα με καπέλο”. Το βιβλίο αποτελείται από 480 σελίδες και τα περιεχόμενά του επιμερίζονται σε επτά κεφάλαια με τους ακόλουθους γενικούς τίτλους και σελίδες που καλύπτουν. Προηγείται πρόλογος του συγγραφέα και πίνακας περιεχομένων και στο τέλος υπάρχει πλούσια βιβλιογραφία και σχετικά ευρετήρια ονομάτων και εννοιών.
Το μικρό απόσπασμα που ακολουθεί είναι από τον πρόλογο του συγγραφέα του βιβλίου: “Θα αποτολμήσω να παρουσιάσω, με το παρόν πόνημα, τη σύζευξη δυο κορυφαίων και ίσως, φαινομενικά από πρώτη άποψη, μάλλον «άσχετων» –με την έννοια ότι δε σχετίζονται μεταξύ τους– πτυχών της ανθρώπινης δημιουργίας και του παγκόσμιου πολιτισμού. Θα επιχειρήσω να αποκωδικοποιήσω τα κοινά νήματα και τους δεσμούς που ενώνουν δυο κορυφαίες και πολύ σπουδαίες δημιουργικές εκφάνσεις του πολιτισμού. Οι εκφάνσεις αυτές προέκυψαν και οικοδομήθηκαν κατά τη μακραίωνη και πολλές φορές οδυνηρή πορεία της ανθρωπότητας• γεννήθηκαν, διαμορφώθηκαν, ζυμώθηκαν κατά τις μεγάλες στιγμές της –σε συνθήκες ενός αξιοζήλευτου οίστρου– και πορεύτηκαν άλλοτε μαζί και άλλοτε όχι, έστω και ασυνείδητα∙ και χωρίς, ίσως, να γίνεται αυτό αντιληπτό. Ή χωρίς να δημιουργείται η ελάχιστη υποψία για τους εν λόγω κοινούς δεσμούς των.
Αναφέρομαι στις δυο πολύ σημαντικές πολιτισμικές πτυχές, που καλύπτουν τους μεγάλους –σχεδόν απέραντους– τομείς των Μαθηματικών και της Λογοτεχνίας. Θα επιχειρηθεί, λοιπόν, να καταδειχτεί ότι, τελικά, δεν είναι και τόσο «άσχετα» μεταξύ τους τα δυο αυτά κορυφαία δημιουργήματα. Δεν είναι κατ’ ανάγκη αντίθετα και δεν αντιστρατεύεται το ένα το άλλο. Αντίθετα, με διάφορα παραδείγματα και αναφορές παρμένες από δημιουργούς και θεράποντες των δύο αυτών πτυχών της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και της ανθρώπινης δραστηριότητας θα εντοπιστεί και θα τεκμηριωθεί –θέλω να το ελπίζω– η αρμονική σχέση που ενίοτε τα συνδέει. Παράλληλα, θα καταβληθεί προσπάθεια ιχνηλασίας στις λιγότερο ή περισσότερο μυστικές ή και φανερές διαδρομές από το ένα στο άλλο και αντιστρόφως. Θα επιχειρηθεί, ακόμη, να εντοπιστεί η όποια αλληλεπίδραση του ενός στο άλλο και η ανάδραση που προκαλούν έννοιες του ενός στη δημιουργία εννοιών και εικόνων του άλλου. Ο τρόπος της διασύνδεσης αυτής θα σχολιάζεται, θα αναλύεται, κατά περίπτωση, και θα επισημαίνεται, αναλόγως. Θα αναζητηθούν, δηλαδή, οι όποιοι τους συνεκτικοί δεσμοί. Και όπως θα φανεί, οι δεσμοί αυτοί δεν είναι και λίγοι. […]”
Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα από κριτικό σημείωμα του φιλολόγου Κώστα Λ. Πάνου που είναι τυπωμένο στο οπισθόφυλλο του βιβλίου: “[…]. Το έργο αυτό έρχεται να καλύψει στον χώρο της ελληνόγλωσσης βιβλιογραφίας ένα πραγματικό κενό. Και, μάλλον, ο πλέον αρμόδιος να γεφυρώσει τα “διεστώτα” (που όμως αποδεικνύεται ότι έχουν τόσα κοινά σημεία!), δηλαδή τη θετική σκέψη και πράξη με τη θεωρητική και ποιητική αναζήτηση, αποδεικνύεται ο ίδιος ο συγγραφέας,[…].
Βαθιά εντύπωση αφήνει στον προσεκτικό αναγνώστη η χρήση εκτεταμένης και πλούσιας βιβλιογραφίας. Θεωρητικές και εφαρμοσμένες μελέτες, σπάνιες και, “ἐν πολλοῖς”, άγνωστες ποιητικές συλλογές, “μαθηματικά μυθιστορήματα” και διηγήματα, γνωστά έργα (Γκαίτε, Τολστόι. Νερούδα, κ.α.), αλλά και δυσεύρετα βιβλία, όλα προϊόντα σοφίας, μόχθου και υψηλής ευαισθησίας, ανατέμνονται και παρουσιάζονται με ευχάριστο και προσιτό τρόπο. Όποιος, βέβαια, κατέχει σε υψηλότερο βαθμό την επιστήμη των Μαθηματικών ή αγαπά τους υπολογισμούς θα παρηγορηθεί με την αφθονία των εξισώσεων, λογιστικών πράξεων, παραδόξων και θαυμαστών ανακαλύψεων των ιδιοφυϊών του ανθρώπινου πολιτισμού (Descartes, Galois, Fermat, Gauss, Perelmann, Poincaré, Goldbach, Turing. κ.α.). Αυτοί, πάλι, που αγαπούν πιο πολύ την υψηλή λογοτεχνία θ’ απολαύσουν εξαίρετους στίχους ή λαμπρές σελίδες πεζογραφημάτων, φιλοσοφικών ή θεατρικών έργων με ποικίλες αναφορές στα μαθηματικά. […]”.
Η είσοδος στην παρουσίαση του βιβλίου είναι ελεύθερη.
































