Αφιέρωμα στον Βολιώτη ποιητή και εικαστικό Μιχαήλ Μήτρα με έκθεση έργων

Αφιέρωμα στον Βολιώτη ποιητή και εικαστικό Μιχαήλ Μήτρα, που γεννήθηκε το 1944 στον Βόλο, θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 24 Μαρτίου, στις 7.30, στο Κέντρο Τέχνης Τζόρτζιο ντε Κίρικο με έκθεση έργων του και αρχειακό υλικό.

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται στη μνήμη του 4 χρόνια μετά τον θάνατό του, στις 6 Μαρτίου 2019, αλλά και με την ευκαιρία της επικείμενης δωρεάς έργων του στη  Δημοτική Συλλογή Βόλου μετά το πέρας της έκθεσης από τον αδελφό του  Κωνσταντίνο Ρωμανό, στον οποίον ανήκει το σύνολο των έργων της έκθεσης.

Το αφιέρωμα, που διοργανώνεται από τη Διεύθυνση Πολιτισμού του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ Δήμου Βόλου,  συμπεριλαμβάνει και συνάντηση με συζήτηση φίλων του ποιητών και εικαστικών «εις μνήμην» του Βολιώτη δημιουργού, που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη, Σάββατο 25 Μαρτίου στις 11.00 στο χώρο της έκθεσης.

Στον Μιχαήλ Μήτρα  οφείλεται η αρχική ιδέα του εορτασμού της  21ης Μαρτίου,  πρώτη μέρα μετά την εαρινή ισημερία ως Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης κάθε χρόνο. Ήταν αυτός που το φθινόπωρο του 1997 πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων να υιοθετηθεί ο εορτασμός της ποίησης στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, και να οριστεί συγκεκριμένη μέρα γι’ αυτό. Την εισήγησή του υιοθέτησε ο τότε πρόεδρος της Εταιρείας Κώστας Στεργιόπουλος και η ποιήτρια Λύντια Στεφάνου, που πρότεινε ως ημέρα εορτασμού την 21η Μαρτίου, πρώτη ημέρα μετά την εαρινή ισημερία, που συνδυάζει το φως από τη μία και το σκοτάδι από την άλλη, όπως η ποίηση, που συνδυάζει το φωτεινό πρόσωπο της αισιοδοξίας με το σκοτεινό του πένθους.

Το 1998 ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός, πρέσβης της Ελλάδας στην UNESCO, και φίλος του Μ.Μήτρα, εισηγήθηκε την ελληνική πρόταση στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του Οργανισμού και από το 1999, στη Γενική Διάσκεψη της UNESCO στο Παρίσι, η 21η Μαρτίου ανακηρύχθηκε Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Το σκεπτικό της απόφασης ανέφερε: «Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης θα ενισχύσει την εικόνα της ποίησης στα ΜΜΕ, ούτως ώστε η ποίηση να μην θεωρείται πλέον άχρηστη τέχνη, αλλά μια τέχνη που βοηθά την κοινωνία να βρει και να ισχυροποιήσει την ταυτότητά της. Οι πολύ δημοφιλείς ποιητικές αναγνώσεις μπορεί να συμβάλλουν σε μια επιστροφή στην προφορικότητα και στην κοινωνικοποίηση του ζωντανού θεάματος και οι εορτασμοί μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για την ενίσχυση των δεσμών της ποίησης με τις άλλες τέχνες, καθώς και με τη Φιλοσοφία, ώστε να επαναπροσδιοριστεί η φράση του Ντελακρουά «Δεν υπάρχει τέχνη χωρίς ποίηση»».

Ο Μιχαήλ  Μήτρας είχε μια ιδιαίτερη σύνδεση με τη γενέθλια πόλη και ένα άκρατο ενδιαφέρον για τα καλλιτεχνικά πράγματα εδώ. Από τα τέλη της δεκαετίας του 80 και  ως μέλος επιτροπών του Δήμου στην οκταετία 1990-1998, αλλά  και ατύπως, συνέβαλε τα μέγιστα και  με πάθος υποστήριζε τη δημιουργία ενός θεσμού για τον κορυφαίο ζωγράφο Τζόρτζιο ντε Κίρικο και  τον αδελφό του Ανδρέα [Αλμπέρτο Σαβίνιο], αλλά και  την ανάδειξη και προβολή της βολιώτικης πνευματικής δημιουργίας.

Ο Μιχαήλ  Μήτρας  ήταν ποιητής, πεζογράφος, εικαστικός και παραγωγός εκπομπών λόγου  του Τρίτου και Πρώτου  Προγράμματος της ΕΡΤ.

Παρακολούθησε νομικά στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ραδιοσκηνοθεσία στο City Literary Institute του Λονδίνου. Εργάστηκε στο ελληνικό τμήμα του BBC.

Εκτός από τις εκδόσεις των βιβλίων του και τις δημοσιεύσεις σε λογοτεχνικά περιοδικά, έχει εκθέσει “οπτικά ποιήματα” σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό ως μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας Οπτικής Ποίησης. Έργα του υπάρχουν στη Δημοτική Συλλογή Βόλου και έχουν παρουσιαστεί σε ομαδικές εκθέσεις στη Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, στην  Ελληνοαμερικανική Ένωση, στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και  σε ιδιωτικές αίθουσες τέχνης.

Για πολλά χρόνια εργάστηκε στην ιστορική γκαλερί «Ώρα» της Αθήνας. Συνεργάστηκε στη σύνταξη της ετήσιας έκδοσης “Χρονικό” (εκδ. Ώρα) και των περιοδικών “Σήμα”, “Ρεύματα”.

Υπήρξε  μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Κείμενά του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά και γαλλικά. Δημοσίευσε τις ποιητικές συλλογές: Το άλλοθι της περι-γραφής, Ιδιωτική έκδοση, 1976, Ασταθές πεδίο, Αιγόκερως, 1984, Η τελευταία εικόνα του κόσμου, Αιγόκερως, 1987, Η παράδοξη οικειότητα του αγνώστου, Δελφίνι, 1997, Διακριτικές μεταβολές, Απόπειρα, 2004.

Δημοσίευσε επίσης τα πεζά: Φανταστική νουβέλα, Ιδιωτική έκδοση, 1972, Αστική τοπιογραφία, Αιγόκερως, 1982, Αόριστες λεπτομέρειες, Απόπειρα, 1990, Μηχανή αναζήτησης, Νεφέλη, 2008.

«Εις μνήμην» του τη δεύτερη ημέρα του αφιερώματος, Σάββατο 25 Μαρτίου, στις 11.00, θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με συζήτηση φίλων με τη συμμετοχή των: Costis (Τριανταφύλλου), Δημοσθένης Αγραφιώτης,  Δημήτρης Βερνίκος, Άννα Δαμιανίδη, Κωστής Δρυγιαννάκης, Αλέξης Ζήρας,  Βάσια Καρκαγιάννη- Καραμπελιά, Αντιγόνη Κατσαδήμα, Παντελής Λαζαρίδης, Μορφία Μάλλη, Σοφία Παπαδοπούλου-Βαΐτση, Κύριλλος Σαρρής, Γιάννης Τζώρτζης

Ευχαριστίες: Στους συγγενείς, στους συμμετέχοντες,  στην καθηγήτρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κα Τιτίκα Δημητρούλια και στο ζευγάρι καλλιτεχνών Θανάση Χονδρό & Αλεξάνδρα Κατσιάνη.

Επιμέλεια-συντονισμός  αφιερώματος: Χρύσα Δραντάκη,

Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Πολιτισμού, Δρ Κοινωνιολογίας Τέχνης

Διάρκεια έως τις 30/4/2023

 

 

 

 

 

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.