Δημόσια τοιχογραφία για την Ιστορική Μνήμη της Εβραϊκής κοινότητας στην Θεσσαλονίκη

Συνεργασία της UrbanAct με την «Ομάδα Γειτονιάς του Βαρδάρη»

Η UrbanAct και η «Ομάδα Γειτονιάς του Βαρδάρη» πραγματοποιούν την δεύτερη δημόσια τοιχογραφία τους, που υλοποιείται στην περιοχή του Βαρδάρη, της Θεσσαλονίκης. Με όχημα την τέχνη του streetart και την συμμετοχή του street artist Same84 αυτή τη φορά γίνεται μια προσπάθεια να αποκατασταθεί η ιστορική μνήμη της Εβραϊκής κοινότητας στην Θεσσαλονίκη.

Η «Ομάδα Γειτονιάς του Βαρδάρη», περιλαμβάνει μέλη του Προγράμματος Προαγωγής Αυτοβοήθειας (ένα πρόγραμμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης που στεγάζεται στην περιοχή του Βαρδάρη), εθελοντές και εταίρος στο κοινωνικό πεδίο, οι οποίοι δρουν από κοινού για την ανάδειξη της ιστορικής μνήμης της θρυλικής περιοχής του Βαρδάρη.
Κεντρικός στόχος της ομάδας είναι η επανασύνδεση των μελών της με τον κοινωνικό τους χώρο, η υλοποίηση παρεμβάσεων μικρής κλίμακας για την βελτίωση της εικόνας του υποβαθμισμένου Βαρδάρη, η συνεργασία με άλλους φορείς και συλλογικότητες της πόλης καθώς και ο προβληματισμός σχετικά με το μέλλον της περιοχής του Βαρδάρη.


Μια από τις τρέχουσες δράσεις της «Ομάδας Γειτονιάς του Βαρδάρη» είναι η αναβίωση της ιστορίας της περιοχής μέσω της δημιουργίας μιας σειράς δημόσιων τοιχογραφιών στην περιοχή του Βαρδάρη σε συνεργασία και καλλιτεχνική επιμέλεια της UrbanAct.
Τον Οκτώβριο του 2020, πραγματοποιήθηκε η πρώτη μας τοιχογραφία, επί της οδού Οδυσσέως, η οποία απεικονίζει ένα παλιό καπνεργοστάσιο που υπήρχε εκεί και είχε χτιστεί το 1884. Η δεύτερη τοιχογραφία που υλοποιείται αυτό το χρονικό διάστημα, στην οδό Μιχαήλ Καλού, και θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή 5 Μαρτίου 2021, επιδιώκει να αποτίσει φόρο τιμής σε μια από τις πιο σημαντικές και κάποτε πολυπληθείς κοινότητες της Θεσσαλονίκης, την Εβραϊκή, για τις τραγικές συνέπειες που υπέστη ο πληθυσμός της κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αφορμή αυτής της θεματικής αποτέλεσε η ενασχόληση της ομάδας με την ιστορία της Εβραϊκής κοινότητας λόγω της εγγύτητας του Βαρδάρη με την εβραϊκή φτωχογειτονιά του Ρεζί Βαρδάρ και της γειτνίασής του με την φτωχική συνοικία του Βαρόνου Χιρς.

Η τοιχογραφία αποτελεί μια συμβολική σύνθεση τόπων, ανθρώπων και γεγονότων εμπνευσμένη από φωτογραφικό υλικό της εποχής και περιλαμβάνει επτά διαδοχικές εικόνες. Η αφήγηση ξεκινάει με τον Συνοικισμό του Βαρώνου Χιρς κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ακολουθεί εικόνα που παραπέμπει στα δραματικά γεγονότα του «Μαύρου Σαββάτου». Η τρίτη και τέταρτη παράσταση αποτυπώνουν την εφαρμογή των Νόμων της Νυρεμβέργης με την απεικόνιση τριών παιδιών με το χαρακτηριστικό αστέρι στο πέτο και της εισόδου από το Γκέτο Χιρς. Οι τελευταίες εικόνες αναφέρονται στην αναχώρηση των «τρένων του θανάτου» από τον Παλαιό Σιδηροδρομικό Σταθμό προς τα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Θέλοντας να τονιστεί η αθωότητα των θυμάτων, πρωταγωνιστές της αφήγησης είναι παιδιά.
Η τοιχογραφία φιλοξενείται σε αδειοδοτημένο τοίχο του ΟΣΕ, στην ανατολική περίφραξη του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού, σημείο όπου βρισκόταν η συνοικία Ρεζί Βαρδάρ.

Την καλλιτεχνική επιμέλεια της τοιχογραφίας έχει αναλάβει η “UrbanAct” και υλοποιείται από τον street artist Same84. Το έργο πραγματοποιείται και με την υποστήριξη της Action Aid, στο πλαίσιο του “SKG in action”, των Heinrich Böll, Σκαλωσιές Αστήρ, Mateco, dot2dot, Kunst Design Studio, Onoma Hotel και Anatolia Hospitality, «Κουλιγκά» και «Η Γωνία», επιχειρήσεων της περιοχής.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.