Ζέτη Φίτσιου: «Είναι καιρός όλοι να… «ξυπνήσουμε» από τον περίεργο «ύπνο»

Η Θεσσαλή συγγραφέας, μας «ξεναγεί» με το … «Κουνούπι», στον κόσμο του ραδιοφωνικού θεάτρου

Είναι γεννημένη και μεγαλωμένη στη Λάρισα, περνώντας όλα τα καλοκαίρια, μέχρι και σήμερα, στο Χόρτο Πηλίου, αγαπώντας ιδιαίτερα τον τόπο της. Την ίδια αγάπη, όμως, έχει για την συγγραφή θεατρικών έργων, με την ηχητική παραγωγή τους στο ραδιόφωνο. Η Ζέτη Φίτσιου*, μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και στο πολιτιστικό μαγκαζίνο του Ηλία Κουτσερή, περιγράφει την δημιουργική και δύσκολη συγγραφή μιας ραδιοφωνικής παράστασης, αλλά με την γοητευτική, ταυτόχρονα, πλευρά, μιλά για την ξεχωριστή σελίδα iroes.art, αλλά και για το συμβολικό και άκρως αφυπνιστικό «Κουνούπι», το οποίο, προσφάτως, εκδόθηκε από τις Εκδόσεις «BookLab».
Θέλω να ξεκινήσω την συζήτησή μας για την πρωτοβουλία δημιουργίας της πλατφόρμας iroes.art. Τι ακριβώς είναι και πώς προέκυψε η ιδέα;
Ξεκινήσαμε την σελίδα iroes.art κατά τη διάρκεια του χειμώνα του ’20, με την παράσταση με τίτλο «Το πάτωμα», σε σκηνοθεσία του Ανδρέα Φλουράκη, με τους ηθοποιούς Πάνο Βλάχο και Πέτρο Λαγούτη. Στη συνέχεια, η δεύτερη ραδιοφωνική παράσταση είναι «Το κουνούπι», το οποίο ταυτόχρονα έχει εκδοθεί από τις Εκδόσεις «BookLab», εξίσου σε σκηνοθεσία Ανδρέα Φλουράκη, με την Μυρτώ Αλικάκη και τον Νίκο Ψαρά.

Η δημιουργία ήταν αποτέλεσμα «ανάγκης»; Θα μπορούσαμε να πούμε, λόγω της πανδημίας ή ήταν μια σκέψη η οποία προϋπήρχε;

Να σας πω την αλήθεια, προϋπήρχε ακριβώς δύο μήνες πριν την έναρξη της πανδημίας. Οπότε για εμάς ήταν «καλή συγκυρία». Φτιάξαμε το site και είχαμε έτοιμη την πλατφόρμα, όπου παρουσιάστηκαν τα δύο ραδιοφωνικά έργα με την επιχορήγηση και τη βοήθεια του Υπουργείου Πολιτισμού.
Ποιος ήταν ο σκοπός της δημιουργίας; Θέλατε να στηρίξετε το ραδιοφωνικό θέατρο και γενικότερα το θεατρικό πλαίσιο;
Μέσω του ίντερνετ έχουμε την δυνατότητα να κάνουμε πολλά πράγματα τα οποία παλιότερα δεν είχαμε. Ερχόμαστε σε επαφή με νέες μορφές θεάτρου, όπως το ραδιοφωνικό θέατρο. Σίγουρα, σκεφτόμαστε να «ανοίξουμε» κι άλλες τέτοιες φόρμες, τις οποίες ψάχνουμε ήδη και αυτή η διαδικασία είναι πολύ ενδιαφέρουσα.

Το θέατρο στο ραδιόφωνο, κατά κάποιον τρόπο, θεωρήσαμε ότι είχε «περάσει» στο παρελθόν. Είναι η εποχή που «ξαναγυρνάει»;

Ναι! Γίνεται μεγάλη στροφή προς τον ήχο παγκοσμίως. Τα podcast πλέον είναι νούμερο ένα στις προτιμήσεις του κόσμου. Στην Ελλάδα, παρότι για αρκετά χρόνια είχε σταματήσει η επαφή με τον ήχο, είχαμε μεγάλη παράδοση. Σήμερα, όμως, «ξαναγεννιέται» η επαφή. Μάλιστα, στο εξωτερικό ποτέ δεν σταμάτησε η επαφή με τον ήχο. Υπήρχαν νέοι συγγραφείς οι οποίοι ξεκινούσαν από την ραδιοφωνική παρουσίαση των έργων, γιατί είναι μεγάλη η εμπειρία που λάμβαναν. Γράφει και δεν έχει την «προστασία» της εικόνας. Υπάρχει μόνο ο λόγος και αυτό είναι εξαιρετικά γοητευτικό και ενδιαφέρον.

Άρα το γεγονός ότι η γραφή του συγγραφέα θα μεταφερθεί μόνο με τον ήχο, καθιστά την συγγραφή του έργου ακόμα πιο δύσκολη;

Πολύ πιο δύσκολη, γιατί είσαι «γυμνός». Δεν υπάρχει η «προστασία» που μπορεί να δώσει το θέατρο, ένας χώρος που είναι φωτισμένος και που δημιουργεί εικόνες. Η εικόνα είναι πολύ σημαντική. Σου δημιουργεί κατευθείαν την ατμόσφαιρα του έργου. Στην ραδιοφωνική θεατρική παράσταση η εικόνα είναι απούσα. Η ατμόσφαιρα πρέπει να δημιουργηθεί από τον λόγο, από την φωνή του ηθοποιού, από τους ήχους και τη μουσική. Από την άλλη, ο ήχος, δίνει την δυνατότητα στον ακροατή να φτιάξει τον δικό του κόσμο. Η ραδιοφωνική θεατρική παράσταση είναι δημιουργική, όχι μόνο για τον δημιουργό, αλλά και για τον θεατή.

Ποιο ήταν εκείνο το στοιχείο, λοιπόν, που σας κέρδισε και ασχοληθήκατε με το ραδιοφωνικό θέατρο;

Ήταν ακριβώς αυτή η διαφορά που ανέφερα, καθώς για εμένα, θα μπορούσα να πω ότι είναι μεγάλο μάθημα. Η ραδιοφωνική θεατρική παράσταση μου έχει ήδη προσφέρει και θα μου προσφέρει στο μέλλον πολλά πράγματα.

Περνώντας στην παράσταση και το βιβλίο, «Το Κουνούπι», πώς προέκυψε;

Αφού έγινε η ραδιοφωνική παράσταση, έπειτα αποφασίσαμε να το εκδώσουμε. Βρισκόμαστε σε ένα δωμάτιο κλειστό, όπου δύο άνθρωποι κοιμούνται εδώ και καιρό. Ξαφνικά, έρχεται ένας παράξενος, γι’ αυτούς, θόρυβος και τους ξυπνάει. Στην αρχή δεν μπορούν να καταλάβουν τι είναι, ενώ στη συνέχεια καταλαβαίνουν ότι είναι κουνούπι. Προσπαθούνε να το εξοντώσουν, αλλά αυτό τους έχει ήδη ξυπνήσει. Δεν μπορούνε να ξανακοιμηθούνε πια, κοιτάζουν ο ένας τον άλλον, αρχίζουν να σκέφτονται, να μιλάνε. Το έργο είναι καθαρά συμβολικό και πραγματεύεται την αφύπνιση της συνείδησης του ανθρώπου. Βλέπουμε, ειδικά στην εποχή μας, ότι είναι καιρός όλοι να «ξυπνήσουμε» από τον περίεργο «ύπνο». Παρ’ όλα αυτά το έργο έχει πολύ χιούμορ, μιλώντας για την αφύπνιση.

Αν κάποιος θέλει να παρακολουθήσει, εκτός από το να διαβάσει, το έργο, πώς μπορεί να το κάνει; Είναι ήδη προγραμματισμένο;

Μέσα στον Φεβρουάριο σκεφτόμαστε να «ανέβουν» πάλι και τα δύο έργα στην πλατφόρμα. Θα βγει σχετική ανακοίνωση και θα είναι προσβάσιμα για όποιον ενδιαφέρεται να τα ακούσει.
*Η Ζέτη Φίτσιου γεννήθηκε στη Λάρισα το 1985. Σπούδασε Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της στη Διεθνή Διαχείριση Ανθρωπίνων Πόρων. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν και τελειόφοιτος του μεταπτυχιακού προγράμματος «Δημιουργική Γραφή» του τμήματος κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

«Στην ραδιοφωνική παράσταση υπάρχει μόνο ο λόγος και αυτό είναι εξαιρετικά γοητευτικό»

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.