Αρ. Μπασδάνης: Φτάνει στο 30% η απομείωση του καλαθιού με τις «κρυφές» ανατιμήσεις

Πολλά προϊόντα μείωσαν τη συσκευασία και αύξησαν την τιμή

Ακόμη και στο 30% φτάνει η απομείωση του καλαθιού του νοικοκυριού συνυπολογίζοντας τις αυξήσεις των αγαθών αλλά και τις «κρυφές» ανατιμήσεις που έγιναν από εταιρείες, οι οποίες σε πολλά προϊόντα μείωσαν τη συσκευασία αλλά ταυτόχρονα αύξησαν την τιμή. Αυτό τόνισε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μαγνησίας κ. Αριστοτέλης Μπασδάνης μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Δημήτρη Καρεκλίδη μεταφέροντας την εικόνα που επικρατεί στην αγορά των τροφίμων.

 

Ο κ. Μπασδάνης τόνισε πως πολλές είναι οι εταιρείες που έχουν μειώσει το περιεχόμενο των συσκευασιών τους, ταυτόχρονα όμως έχουν προχωρήσει σε αυξήσεις. Κατά κόρον αυτό γίνεται σε μαργαρίνες, βούτυρα, αλλά και σε απορρυπαντικά, που παρά το γεγονός ότι αναγράφονται στο προϊόν οι ίδιες μεζούρες, πλέον οι μεζούρες δεν ανταποκρίνονται στα κιλά των συσκευασιών, καθώς είναι μειωμένα.

«Γνωστό βούτυρο το μικρό μέγεθος από 250 γραμμάρια έγινε 200 γραμμάρια συν την αύξηση που δόθηκε στο προϊόν, το ίδιο και στα 500 γραμμάρια που έγιναν 400 και αυξήθηκε και η τιμή του παράλληλα», είπε ο κ. Μπασδάνης δίνοντας ένα παράδειγμα.

Ο ίδιος τόνισε πως σε πολλά προϊόντα υπάρχει αύξηση της τιμής ακόμη και 20% κι αυτό προκαλεί τριγμούς στον προϋπολογισμό του νοικοκυριού, με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου να σημειώνει ότι στο καλάθι του νοικοκυριού θα έπρεπε να μπουν συγκεκριμένα επώνυμα προϊόντα, που δεν θα είναι μίας μόνο μάρκας, αλλά θα μπορούσε να ήταν και 2 και 3 εταιρειών και θα τα έχει όλη η αγορά.

Μάλιστα ανέφερε πως υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των επώνυμων προϊόντων και αυτών ιδιωτικής ετικέτας, μιας και το επώνυμο προϊόν έχει πιστοποιήσεις, χαρακτηριστικά αλλά και καλύτερη ποιότητα.

«Για τα μη επώνυμα προϊόντα ό,τι τιμή κι αν προσφερθεί είναι εφάμιλλη της ποιότητας. Εκεί τα περιθώρια κέρδους των πολυεθνικών είναι τεράστια, οπότε μία έκπτωση του 5% δεν αντικατοπτρίζει την πραγματική εικόνα. Σε ένα προϊόν όπου μία εταιρεία κερδίζει 40-50% μια έκπτωση του 5% δεν ακουμπά καθόλου την κερδοφορία της επιχείρησης, ενώ στα επώνυμα προϊόντα υπάρχει θέμα γιατί εκεί είναι ο ανταγωνισμός ο μεγάλος, υπάρχουν πιέσεις στις τιμές κι επειδή υπάρχουν πιέσεις, έλεγχος στην αγορά κι εκεί είναι συμπιεσμένα και κρατημένα έως έναν βαθμό», επεσήμανε ο κ. Μπασδάνης.

 

Δύσκολη μάχη που τη δίνει ο καταναλωτής

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου επεσήμανε πως πρόκειται για μία δύσκολη μάχη για όλους, αλλά κυρίως για τα νοικοκυριά, καθώς αισθάνονται ξαφνικά ότι αδειάζει το σπίτι τους από τρόφιμα, ότι δεν έχουν δυνατότητες να ξαναγεμίσουν τα ράφια τους με τα ίδια προϊόντα γιατί έχει απομειωθεί κατά 20% το καλάθι τους, εάν βάλουμε και την κρυφή ανατίμηση μέσω του προϊόντος, ξεπερνά το 30% η απομείωση του καλαθιού τους.

 

Αυτό το σκηνικό έχει οδηγήσει πολλούς καταναλωτές στα προϊόντα ιδιωτική ετικέτας, γιατί είναι πιο οικονομικά, όμως σύμφωνα με τον κ. Μπασδάνη, αυτό δεν είναι καλό για την αγορά, αλλά ούτε και για τον καταναλωτή που κάνει έκπτωση στην υγεία του σε πολλές των περιπτώσεων, καθώς το προϊόν δεν είναι αυτό που οφείλει. Γι’ αυτό, τόνισε, πως ο ΕΦΕΤ θα πρέπει να κάνει συνεχώς ελέγχους και οι καταναλωτές να είναι πιο προσεκτικοί ιδίως στα εισαγόμενα προϊόντα.

 

Συμβόλαια με τις αγορές του εξωτερικού

Ο κ. Μπασδάνης εξήγησε και το παράδοξο που συμβαίνει σε ορισμένες περιπτώσεις και κυρίως σε ότι αφορά στην φέτα, όπου στο εξωτερικό υπάρχουν σημεία που την πωλούν πιο οικονομικά απ΄ότι στην Ελλάδα. Ο ίδιος υποστήριξε πως αυτές είναι λίγες περιπτώσεις και ανέφερε πως υπάρχουν συμβόλαια.

«Άρα για το χρονικό διάστημα που ισχύει μία συμφωνία εκεί δεν μπορείς να αλλάξεις τίποτα. Υπάρχουν περιπτώσεις που ένας εξαγωγέας θα πάθει ζημιά, αλλά θα πρέπει να τηρήσει στο έπακρο το συμβόλαιο, γιατί στην επόμενη περίοδο που θα βελτιωθούν οι συνθήκες, εκεί δεν θα  τον προτιμήσουν οι αγορές του εξωτερικού, γιατί δεν θα έχει τηρήσει τη συμφωνία του», είπε χαρακτηριστικά.

Τόνισε δε τη μεγάλη δυσκολία που υπάρχει στον μεταποιητικό κλάδο, γιατί αυξάνεται το κόστος παντού και ταυτόχρονα  δεν υπάρχουν πρώτες ύλες σε πολλές των περιπτώσεων , όμως τα συμβόλαια πρέπει να τηρηθούν.

Αναφέρθηκε ειδικώς και στο κομμάτι της τυροκομίας επισημαίνοντας πως η αύξηση είναι αλματώδης και δεν μπορεί να την ανακόψει κανείς κι αυτή συνδέεται με τα αγροεφόδια,  αλλά και με όλα αυτά που σχετίζονται με την παραγωγή του γάλακτος.

Να στηριχθούν οι ενεργοβόρες επιχειρήσεις

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μαγνησίας μίλησε και για την εικόνα της αγοράς όχι μόνο τώρα, αλλά τα τελευταία 13 χρόνια και πόσο αυτή έχει διαφοροποιηθεί, τόνισε όμως πως στην παρούσα στιγμή, με την ενεργειακή κρίση, η κυβέρνηση οφείλει να στηρίξει όλες τις επιχειρήσεις, αλλά κυρίως τις ενεργοβόρες.

Ταυτόχρονα εξέφρασε και την άποψή του πως ο πόλεμος δεν θα κοπάσει και θα διατηρηθεί όλο το 2023 ενδεχομένως και το 2024.

«Η αγορά έχει γνωρίσει πολλές διακυμάνσεις σε αυτά τα 13 χρόνια των μνημονίων, της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης σε συνάρτηση παράλληλα με έναν πόλεμο, που δεν θα κοπάσει, θα διατηρηθεί όλο το 2023 και ενδεχομένως και όλο το 2024.

Εμείς γνωρίσαμε το πρώτο κύμα ύφεσης των 10 ετών κι εκεί είδαμε ότι κλονίστηκε ο Έλληνας καταναλωτής και προτίμησε να εγκαταλείψει λίγο τη διασκέδαση, συνεχίοντας  τη διατροφή του, τα ρούχα του κτλ..  Αυτό ήρθε να διαδεχτεί την πανδημία, που είχαμε κλείσιμο των χώρων εστίασης και περιορισμό της λειτουργίας της αγοράς. Μετά την πανδημία, απομειώθηκε η αγοραστική ικανότητα κυρίως από τους ιδιωτικούς υπαλλήλους, είδαμε την αγορά να αλλάζει με το ηλεκτρονικό εμπόριο που καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος. Αυτό έκανε μεγάλη ζημιά στην μικρή αγορά, αλλά παράλληλα έχουμε ανάπτυξη εστίασης, μιας και ο κόσμος έμεινε 2 χρόνια έγκλειστος και θέλει να βγει να χαλαρώσει, να περάσει όμορφα. Τώρα έρχεται και κουμπώνει η ενέργεια και μας επηρεάζει όλους οριζόντια και βλάπτει κυρίως τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις», εξήγησε ο κ. Μπασδάνης.

Συμπλήρωσε λέγοντας πως το  τελευταίο διάστημα η βιομηχανία εκπέμπει ένα τεράστιο SOS στην κυβέρνηση γιατί αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα λόγω κόστους και υπογράμμισε πως η  κυβέρνηση και αυτή τη χρονιά θα πρέπει να στηρίξει τις επιχειρήσεις στο σύνολό τους, αλλά πρωτίστως τις ενεργοβόρες.

Τέλος, συνέστησε και τους επιχειρηματίες και επαγγελματίες να προχωρήσουν από την πλευρά τους σε ενεργειακές κοινότητες όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, διότι εκεί είναι το μέλλον και μπορούν να βοηθηθούν σημαντικά.

 

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.