Αθανάσιος Γιαννούκας: “Εάν θέλουμε να έχουμε παιδεία, πρέπει να σοβαρευτεί η ελληνική πολιτεία”

Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και η Ιατρική Σχολή δίνουν δείγματα υψηλής επιστημονικής αξιολόγησης

Υψηλής επιστημονικής αξιολόγησης δείγματα δίνει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και η Ιατρική Σχολή, η οποία αποτελεί τη νεότερη Ιατρική σε όλη τη χώρα. Δεν είναι τυχαίο, όπως ανέφερε μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Δημήτρη Καρεκλίδη ο πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής του ΠΘ κ. Αθανάσιος Γιαννούκας ότι τόσο το Ίδρυμα όσο και η Σχολή βρίσκονται ανάμεσα στα καλύτερα Πανεπιστήμια διεθνώς. Ωστόσο, ένα από τα “αγκάθια” του ελληνικού δημόσιου Πανεπιστημίου και της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο σύνολό της, είναι πως η πολιτεία δεν έχει δει σοβαρά την ποιότητα της  παιδείας, με τον κ. Γιαννούκα να σχολιάζει πως η ελληνική πολιτεία και τα πολιτικά κόμματα πρέπει να σοβαρευτούν, εάν θέλουν να έχουμε την παιδεία που αξίζει στους πολίτες και στον τόπο.

Στο ΠΘ και στην Ιατρική Σχολή η έρευνα, η εκπαίδευση και η επιστήμη έχουν τον πρώτο λόγο

 

Ο πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής Λάρισας μίλησε για τις διακρίσεις που λαμβάνει ιδίως τα τελευταία χρόνια τόσο το Τμήμα όσο και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας γενικότερα, υπογραμμίζοντας πως “οι διεθνείς και πολλαπλές διακρίσεις είναι δείγματα ότι στο ΠΘ και στην Ιατρική η έρευνα, η εκπαίδευση και η επιστήμη έχουν τον πρώτο λόγο”.

Ο κ. Γιαννούκας αναφέρθηκε στη σημαντική κατάκτηση των τελευταίων δύο ετών, όπου η Ιατρική βρίσκεται στις 400 πρώτες Ιατρικές Σχολές διεθνώς- μεταξύ 300-400-, σύμφωνα με την κατάταξη της Σαγκάης. Μάλιστα η διάκριση αυτή λαμβάνει άλλο χαρακτήρα, καθώς συμπεριλαμβάνονται σχεδόν 40.000 Σχολές απ΄όλο τον κόσμο.

“Η Ιατρική Σχολή του ΠΘ είναι η νεότερη σχολή της χώρας. Επειδή μπήκε στη δίνη των κρίσεων,  ουδέποτε έφτασε σε επίπεδο ανάπτυξης τέτοιο,  που φτάσανε οι υπόλοιπες ιατρικές σχολές. Στην κατηγορία είμαστε με την Ιατρική Σχολή του ΑΠΘ και της Κρήτης και μια εκατοντάδα πιο πάνω είναι η Ιατρική Σχολή Αθηνών, μια Σχολή με πάνω από 100 χρόνια ιστορία”, σημείωσε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε πως την ίδια στιγμή σε κατάταξη του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ το ΠΘ είχε  πρωτιές και άλλες διεθνείς αναγνωρίσεις, καθώς στην αφρόκρεμα των επιστημόνων όλου του κόσμου αναδείχθηκαν 100 επιστήμονες του τοπικού Ιδρύματος, μεταξύ αυτών έξι προέρχονται από την Ιατρική Σχολή.

 

 

Η πολιτεία πρέπει να καθορίσει τι είναι η αυτονομία του ελληνικού Πανεπιστημίου

 

Αναφερόμενος στο επίκαιρο ζήτημα της ίδρυσης και λειτουργίας της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας ο κ. Γιαννούκας επεσήμανε πως αυτό το θέμα, όπως και η φύλαξη των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων αποτελεί ένα μεγάλο ζήτημα με πολλές προεκτάσεις.

“Κύριες ευθύνες είναι της πολιτείας διαχρονικά, όπου δεν έχει δει το ελληνικό πανεπιστήμιο με τον τρόπο που βλέπουν άλλες κοινωνίες σε ανεπτυγμένα ευρωπαϊκά κράτη. Θα πρέπει να καθορίσει κάποια πράγματα όπως τι εννοεί αυτονομία  του ελληνικού πανεπιστημίου. Η αυτονομία στηρίζεται κυρίως στην οικονομική αυτοτέλεια και στη διοικητική”, σημείωσε ο ίδιος. Έφερε δε ως παράδειγμα την αναπλήρωση μίας θέσης ενός καθηγητή, που χρειάζεται δύο χρόνια για να καλυφθεί.

“ Στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης τα πανεπιστήμια αποψιλώθηκαν από ακαδημαϊκό προσωπικό και αυτές οι θέσεις δεν αναπληρώθηκαν. Στην Ιατρική αυτή τη στιγμή υπάρχουν 112 μέλη. Στην κρίση συνταξιοδοτήθηκαν 38  και οι θέσεις αυτών δεν αναπληρώθηκαν. Αυτό είναι το 1/3 του δυναμικού μας”, εξήγησε εμφατικά ο κ. Γιαννούκας και συμπλήρωσε πως και η οικονομική στήριξη της πολιτείας δεν είναι αυτή που οφείλεται.

 

Στα Πανεπιστήμια βλέπουμε τις επιπτώσεις των συνεχών αλλαγών της εκπαίδευσης

 

Παρόλα αυτά ο κ. Γιαννούκας αναφέρθηκε και στα Πανεπιστήμια, τα οποία μπορούν και πρέπει να κάνουν το δικό τους βήμα προς τα πάνω. Οφείλουν τα ελληνικά ακαδημαϊκά ιδρύματα, σύμφωνα με τον ίδιο, να αναδιοργανώσουν τη λειτουργία και τις υπηρεσίες τους.

“Θα πρέπει να σκεφτόμαστε αξιολογικές κρίσεις νέων επιστημόνων, που έφυγαν την περίοδο της κρίσης και θέλουν να γυρίσουν στην πατρίδα μας, να μπορέσουμε να κάνουμε ευέλικτες τις διαδικασίες για να προωθήσουμε την έρευνα, να βελτιώσουμε τον τρόπο που λειτουργούμε στην εκπαίδευση και να λυθούν ζητήματα, που δυστυχώς έτσι όπως είναι το πλαίσιο στα ελληνικά πανεπιστήμια, πρέπει αν γίνει σε συνεργασία με την πολιτεία”, ανέφερε.

Ως πιο σημαντικό ζήτημα έθεσε το ενιαίο εκπαιδευτικό σύστημα.

“Αυτά που βλέπουμε εμείς στο Πανεπιστήμιο είναι οι επιπτώσεις των συνεχών αλλαγών στη δημόσια εκπαίδευση, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Όταν αυτές δεν είναι καλές, τα παιδιά που έρχονται στα Πανεπιστήμια πάσχουν κι έχουν πολλά προβλήματα. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Κάποτε πρέπει να σοβαρευτεί η ελληνική πολιτεία και τα πολιτικά κόμματα και εάν θέλουν να έχουμε παιδεία,  θα πρέπει να αποφασίσουν ότι για δέκα χρόνια θα έχουμε ένα συγκεκριμένο σύστημα στην πρωτοβάθμια, τη δευτεροβάθμια, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, κι όπου αυτό πάσχει θα κάνουμε διορθωτικές κινήσεις. Δεν μπορεί αλλιώς να προχωρήσει η παιδεία, που είναι το μέλλον της χώρας μας”, τόνισε.

Η εκπαίδευση συμπλήρωσε ξεκινά από την πρωτοβάθμια. “Δημιουργείται ένας άνθρωπος που έχει αρχές, που ξέρει να συμπεριφέρεται που έχει βασικές γνώσεις, που είναι πολιτισμένος κι αυτόν τον τρόπο σκέψης τον επενδύει στο πανεπιστήμιο, όπου μαθαίνει θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις για να μπορέσει αύριο να οικοδομήσει ένα καλύτερο μέλλον και για τον εαυτό του και για την ελληνική κοινωνία.

 

Σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

με τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας

 

Ο κ. Γιαννούκας αναφέρθηκε όμως και στην αναδιοργάνωση της πανεπιστημιακής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που πρέπει να δει και τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας.

“Δεν μπορούμε να βγάζουμε επιστήμονες που αύριο δεν θα μπορούν να βρουν δουλειά”, τόνισε. Μάλιστα, ο πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής Λάρισας επεσήμανε πως πριν δέκα χρόνια ένα 5% των αποφοίτων των Πανεπιστημίων, φοιτούσαν έπειτα σε ΙΕΚ για να λάβουν μια επαγγελματική κατάρτιση και να βρουν δουλειά. Σήμερα αυτό το 5% έχει γίνει 20%.

 

Να γίνει συντονισμένη προσπάθεια

αναβάθμισης του συστήματος υγείας

 

Πρόσφατα ο Πρωθυπουργός μίλησε σε συνέντευξή του για την ανεπάρκεια σε επιστήμονες και ειδικότερα σε γιατρούς, καθώς πολλοί είναι αυτοί που έχουν καταφύγει στο εξωτερικό.

Ο κ. Γιαννούκας ανέφερε πως πολλοί επιστήμονες έφυγαν από τη χώρα για προσωπικούς τους λόγους και κάποιοι εξαιτίας της κρίσης.

“Κρίση είναι ότι δεν προκηρύσσονταν θέσεις, οι μισθοί των γιατρών στην Ελλάδα είναι οι πιο χαμηλοί στην ΕΕ και δεν υπάρχει καμία επιστημονική εξέλιξη, γιατί το δημόσιο σύστημα δεν σου δίνει δυνατότητα να αναπτύξεις τις δεξιότητες και αυτά που θέλεις να κάνεις στην επαγγελματική σου καριέρα”, σημείωσε και ανέφερε πως οι συνθήκες στα ελληνικά νοσοκομεία είναι εξαντλητικές, δεν προκηρύσσονται θέσεις και όταν αυτές προκηρύσσονται είναι σε Νοσοκομεία που οι γιατροί μπορούν να κάνουν λίγα πράγματα.

“ Δεν θα γυρίσει κάποιος σε ένα Νοσοκομείο για να κάνει μόνο το 20% αυτών που έμαθε σε ένα μεγάλο ευρωπαϊκό Νοσοκομείο”, είπε ο ίδιος. Υπογράμμισε δε πως είναι η μισή αλήθεια αυτή που είπε ο Πρωθυπουργός καθώς θα πρέπει να δει η πολιτεία τι μπορεί να κάνει ώστε να επιστρέψουν αυτοί οι επιστήμονες στα επόμενα πέντε χρόνια.

“Η πολιτεία θα πρέπει συντονισμένα να προχωρήσει σε ένα περιβάλλον που θα υπάρχει μία διαβούλευση, αλλά η πολιτεία θα πρέπει να είναι αποφασισμένη να δώσει και το νομικό πλαίσιο και την οικονομική στήριξη έτσι ώστε και σύστημα υγείας να αναβαθμιστεί με προσλήψεις και θεσμικό περιβάλλον, με  προσλήψεις γιατρών, νοσηλευτών και άλλων εργαζομένων και επίσης να αλλάξει όλος ο τρόπος που σκεφτόμαστε για την εκπαίδευση”, είπε.

 

7000 επεμβάσεις λιγότερες

στο Πανεπιστημιακό την περίοδο της πανδημίας

 

Ο κ. Γιαννούκας όμως μίλησε και για την περίοδο της πανδημίας και την νοσηρότητα άλλων ασθενειών, όπως και την καθυστέρηση επεμβάσεων σημαντικών για τους πάσχοντες. Έκανε λόγο μάλιστα για πανδημία covid αλλά και για πανδημία μη covid.

 

“Η διαθεσιμότητα σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, τα χειρουργεία και οι κλίνες μειώθηκαν επειδή ότι το προσωπικό στα Νοσοκομεία διοχετεύτηκε για να υποστηρίξει τις Μονάδες Εντατικής και τις κλίνες covid και  δημιουργήθηκε μεγάλη καθυστέρηση στην αντιμετώπιση άλλων   ασθενών. Οι επεμβάσεις στο Πανεπιστημιακό  μεταξύ 2020-2021 μειώθηκαν κατά 7000.  Εάν υπήρχε μείωση της τάξης του 50%, επειδή τα χειρουργεία  δεν λειτουργούσαν σε πλήρη ανάπτυξη πριν την πανδημία, ήρθε η πανδημία και έκανε χειρότερα τα πράγματα”, είπε ο πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής, επισημαίνοντας πως όλοι οι επιστήμονες προσπάθησαν ώστε να μην υπάρχει κόστος της ανθρώπινης ζωής.

 

Η προσφορά στην επιστήμη είναι

ύψιστη πράξη και δείγμα αλτρουισμού

 

Πρόσφατα μία γυναίκα, επί σειρά ετών νοσηλεύτρια και αγωνίστρια της ζωής έφυγε από τη ζωή. Επιθυμία της ήταν να δοθεί η σορός της δωρεά στο Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. “Η Ρίτσα Μπετσιμέα, με τη βαθειά αίσθηση της κοινωνικής προσφοράς που τη διέκρινε σε όλη τη ζωή της και την εμπιστοσύνη της στην επιστήμη, δώρισε το σώμα της στο Τμήμα Ιατρικής. Τιμούμε τη μνήμη της Ρίτσας Μπετσιμέα και ευελπιστούμε να αποτελέσει λαμπρό παράδειγμα ανιδιοτέλειας και πρότυπο αλτρουϊσμού για την κοινωνία μας, ιδιαίτερα στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε”, αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση του Τμήματος. Μιλώντας για την προσφορά αυτή ο κ. Γιαννούκας επεσήμανε πως όταν κάποιος προσφέρει το σώμα του στην Ιατρική είναι μία πράξη σημαντικής προσφοράς και ένα δείγμα αλτρουισμού.

Εξήγησε πως η  εκπαίδευση των φοιτητών της Ιατρικής στην ανατομία πρέπει να γίνεται σε όσο το δυνατόν πραγματικές συνθήκες και το διαδεδομένο εδώ και πολλές δεκαετίες είναι να υπάρχει εκπαίδευση σε πτώμα. Ωστόσο αυτό δεν είναι εύκολο και στη σημερινή εποχή χρησιμοποιούνται

πλαστικά αποπλάσματα που προσομοιάζουν το σώμα.

Επεσήμανε ότι η εν λόγω προσφορά είναι μία προσφορά στην επιστήμη, ένα αίσθημα αγάπης στην επιστήμη και την ιατρική, ένα αίσθημα βοήθειας στους συνανθρώπους, καθώς οι γνώσεις που αποκτώνται και οικοδομούνται δημιουργούν καλύτερους γιατρούς και επανεπενδύονται στην υγεία του ανθρώπου.

 

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.