Αύξηση σε πληθωρισμό και τιμές των προϊόντων και στην Ελλάδα!

Από τις επιθέσεις των Χούθι. «Γεωπολιτική και οικονομία επικαλύπτονται», δήλωσε στο Ράδιο Ένα, η Ειρήνη Βόλη

Σημαντικές και άμεσες είναι οι επιπτώσεις σε παγκόσμιο, ευρωπαϊκό αλλά και τοπικό επίπεδο από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε εμπορικά αλλά και πολεμικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, με την παγκόσμια κοινότητα να έχει στρέψει το βλέμμα της σε εκείνο το σημείο, καθώς αυτός ο ανταρτοπόλεμος οδηγεί σε εκτόξευση του πληθωρισμού των κρατών και σε εκτόξευση των τιμών των προϊόντων.
Για το τι συμβαίνει ακριβώς στην περιοχή και πως ξεκίνησαν οι επιθέσεις αυτές μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Ηλία Κουτσερή η κ. Ειρήνη Βόλη Ναυτιλιακή Οικονομολόγος, επισημαίνοντας ότι γεωπολιτική και οικονομία επικαλύπτονται.
Αρχικά, η κ. Βόλη εξήγησε ότι, τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν οι λεγόμενες συμφωνίες του Αβραάμ οι οποίες στόχευαν στην εξομάλυνση σχέσεων του Ισραήλ με το σύνολο των Αράβων και πάνω σε αυτές χτίστηκε μια αρχική συμφωνία η οποία είχε τη μορφή μνημονίου κατανόησης ανάμεσα στην Ινδία, τους Άραβες, άτυπα το Ισραήλ και η Ελλάδα από την πλευρά της, άτυπα φιλοδοξούσε να συμμετάσχει σε αυτό.
Αυτή η συμφωνία αφορούσε στη δημιουργία ενός νέου εμπορικού δρόμου μέσα από την Αραβική Χερσόνησο ο οποίος θα έβγαινε στη Μεσόγειο και θα λειτουργούσε ανταγωνιστικά στον δρόμο του μεταξιού, της Κίνας με σκοπό να δημιουργηθούν εκείνες οι υποδομές, που θα χρησιμοποιούνταν από χώρες τις νοτιοανατολικής Ασίας και θα μπορούσαν να αυξήσουν τις εξαγωγές τους χώρες όπως το Βιετνάμ και την Ινδονησία με σκοπό να πάρουν ένα μερίδιο αγοράς από την Κίνα.
Αυτές οι συμφωνίες, όπως είπε η κ. Βόλη, ήταν πολύ σημαντικές γιατί καθώς περιόριζαν τη σημασία του παλαιστινιακού ζητήματος τυπωμένο στη χρησιμότητα της Χαμάς. Οι Χούθι στην Υεμένη, η οποία βρισκόταν σε αναστάτωση από το 1990 έχοντας την υποστήριξη της Σαουδικής Αραβίας φτάνοντας στο σήμερα, ξεκίνησαν να επιτίθενται σε εμπορικά πλοία αναγκάζοντάς τα να μην χρησιμοποιούν πια αυτή τη διαδρομή.

Απλή η… εναλλακτική, αλλά πολύ
ακριβή με πολύ ακριβές συνέπειες

Οι επιθέσεις του Χούθι λοιπόν έβαλαν στο τραπέζι την εναλλακτική πορεία της ναυτιλίας, με την λύση να φαίνεται απλή, αλλά να είναι πολύ ακριβή, καθώς σύμφωνα με την κ. Βόλη, τα πλοία για να αποφύγουν να περάσουν από τη Διώρυγα του Σουέζ πρέπει να κάνουν τον κύκλο της Αφρικής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας κι αυτό συνεπάγεται με πολλές μέρες ταξιδιού, άρα και πολύ μεγαλύτερο κόστος για τις μεταφορές.
«Για εμάς τους καταναλωτές σημαίνει αύξηση των τιμών, σημαίνει μικρότερη αγοραστική αξία για τα χρήματά μας, κάτι που θα γίνει εμφανές στην τσέπη μας», σχολίασε η ίδια.
Ήδη όπως είπε η κ. Βόλη υπάρχουν πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες έχουν διακόψει την διέλευση μέσω του Σουέζ για να πάνε τα πλοία από την Ασία στην Ευρώπη, αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και πηγαίνουν από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην Αφρική με σημαντικό όμως κόστος και καθυστερήσεις.
Αυτή η εξέλιξη, όπως είπε η κ. Βόλη έχει παγκόσμιο αντίκτυπο και δεν αφορά μόνο στην οικονομία της Ασίας αλλά σε όλη την παγκόσμια κλίμακα με τα αποτελέσματά της να είναι σημαντικά για όλους εάν το μέλλον αυτό …τραβήξει πολύ.
«Είναι πολύ σημαντικό να υπάρξει μία εξομάλυνση σύντομα.Αυτό που συμβαίνει έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η διάρκεια του ταξιδιού μέσω της Αφρικής σε 2,5 με 3 εβδομάδες. Αυτό σημαίνει ότι μειώνεται και η πραγματική χωρητικότητα ενός ταξιδιού στο ταξίδι εμπορευματοκιβωτίων Ασίας και Ευρώπης γύρω στο 25% σύμφωνα με την UBS. Υπάρχει πρόβλημα και στα δεξαμενόπλοια, καθώς μειώνονται τα διαθέσιμα πλοία στην αγορά spot, αυξάνονται ωστόσο παράλληλα τα κέρδη για τις ναυτιλιακές εταιρείες αλλά για μας είναι ένα πρόβλημα, γιατί υπάρχει πολύ άμεσος κίνδυνος εκτόξευσης του πληθωρισμού καθώς τα ναυτιλιακά ναύλα από την Ασία προς τη Β. Ευρώπη έχουν εκτιναχθεί πια κατά 461% από τα μέσα Οκτωβρίου», υπογράμμισε η κ. Βόλη.

Όχι μόνο άμεσες αλλά και έμμεσες οι συνέπειες

Η ναυτιλιακή οικονομολόγος τόνισε πως από αυτή την θαλάσσια αναταραχή υπάρχουν επιπτώσεις και στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα, ενώ οι συνέπειες δεν είναι μόνο άμεσες, αλλά και έμμεσες και μάλιστα σε κλάδους που δεν μπορεί να φανταστεί κανείς.
«Σκεφτείτε κάποιον που έχει ένα συνεργείο αυτοκινήτων και ειδικεύεται στο σέρβις φορτηγών και συνεργάζεται με φορτηγά διεθνών μεταφορών. Εκεί φτάνουν λιγότερα κοντέινερ για σταθερό αριθμό φορτηγών , δηλαδή λιγότερες έως και σημαντικά λιγότερες διαδρομές. Αυτό σημαίνει σημαντικά λιγότερα χιλιόμετρα για ένα όχημα και μεγαλύτερο διάστημα ανάμεσα στα απαιτούμενα σέρβις. Με αυτό τον τρόπο είναι λογικό να επηρεάζει τη δουλειά του ανθρώπου που έχει το συνεργείο, η οποία μειώνεται κατά πολύ», είπε η κ. Βόλη επισημαίνοντας ότι υπάρχουν επιπτώσεις σε κομμάτια της οικονομίας που δεν είναι εμφανή με την πρώτη ανάγνωση και μέσα σε αυτές είναι και η περαιτέρω αύξηση του πληθωρισμού, σε σχέση με το σήμερα.

Κερδισμένες οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις

Η κ. Βόλη τόνισε πως η βασική δίοδος από την Ασία προς την Ευρώπη είναι η Διώρυγα του Σουέζ, με το 98% των μεταφορέων να χρησιμοποιούν αυτό το δρομολόγιο. Αυτό σημαίνει ότι εμπορευματοκιβώτια, ξηρό φορτίο, δεξαμενόπλοια και φυσικά εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που διακινούν θαλάσσια φορτία χρειάζεται να περάσουν από το Σουέζ, με ότι επιπτώσεις υπάρχουν από την παρουσία των Χούθι.
«Η κατάσταση αυτή μας επηρεάζει ως καταναλωτές και στα προϊόντα, ενώ και η γεωργία μπορεί να πληγεί άμεσα. Αυτή τη στιγμή για παράδειγμα φράουλες δεν υπάρχει τρόπος να σταλούν στην Ευρώπη», είπε η κ. Βόλη, ενώ υπογράμμισε πως από αυτή την αναταραχή βγαίνουν κερδισμένα κομμάτια της ναυτιλίας.
«Τέτοια γεγονότα ανεβάζουν πολύ τα ναύλα κι αυτό είναι πολύ καλό για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, Οπότε κάποια κομμάτια της ναυτιλίας βρίσκονται σε άνθιση αυτή την περίοδο και κερδίζουν περισσότερα χρήματα, αλλά για τον καταναλωτή μεγαλύτερα ναύλα σημαίνει μεγαλύτερη τιμή σε όλα τα προϊόντα», κατέληξε η ίδια.
Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Δήμητρα Παλαιοδημοπούλου

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.