Διχογνωμία για το αλιευτικό καταφύγιο του Πλατανιά

Η μελέτη ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Οκτωβρίου

Διχογνωμία μεταξύ του Δήμου και μερίδας κατοίκων υπάρχει σχετικά με τη δημιουργία του αλιευτικού καταφυγίου στον Πλατανιά, η μελέτη του οποίου ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Οκτωβρίου. Ο δήμαρχος τάσσεται υπέρ του έργου, που δίνει υποδομές ακόμη και για σύνδεση με τα νησιά των Σποράδων ή τη Βόρεια Ελλάδα επιβατηγού πλοίου, ενώ οι κάτοικοι εκφράζουν επιφυλάξεις για τη μόλυνση, αλλοίωση της ακτογραμμής και της θέας των σπιτιών και προτείνουν να γίνει σε άλλη θέση.
Για το θέμα μίλησαν στο «Ράδιο Ένα 102,5» η αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας Δωροθέα Κολυνδρίνη, ο δήμαρχος Ν. Πηλίου Νίκος Φορτούνας και ο Αρχιτέκτων Μηχανικός Θανάσης Ευαγγελόπουλος.

«Αν δεν το θέλουν, δεν θα γίνει»
Η αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας Δωροθέα Κολυνδρίνη ανέφερε στο «Ράδιο Ένα» ότι το Τμήμα Αλιείας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης άνοιξε δύο προσκλήσεις σε αλιευτικά καταφύγια και μπορούν να υποβληθούν προτάσεις αν υπάρχει ωριμότητα στις μελέτες. Για το αλιευτικό καταφύγιο Πλατανιά τόνισε, ότι η συζήτηση με το Δήμο και τους κατοίκους θα γίνει με την παράδοση της μελέτης και την έγκριση των τευχών δημοπράτησης, ενώ διαβεβαίωσε ότι αν οι κάτοικοι δεν το θέλουν, δεν θα γίνει.
Σύμφωνα με την κ. Κολυνδρίνη, οι μελέτες των τεσσάρων αλιευτικών καταφυγών της Μαγνησίας, αφορούν στο λιμάνι του Αγίου Ιωάννη, τα αλιευτικά καταφύγια Χορευτού, Πλατανιά και της Αγ. Κυριακής, για τα οποία, έχει εκπονήσει μελέτες η Περιφέρεια Θεσσαλίας, που ξεκίνησαν επί Νομαρχιών. Σε επίπεδο ωριμότητας μελετών πρώτο εντάσσεται το λιμάνι του Αγ. Ιωάννη, έργο 16 εκ. € ακολουθεί το αλιευτικό καταφύγιο Χορευτού, έργο 5,3 εκ. €, που βρίσκονται στην τελική φάση. Στη συνέχεια ωριμότητα υπάρχει για το αλιευτικό καταφύγιο Πλατανιά, η επικαιροποιημένη μελέτη του οποίου, θα ολοκληρωθεί μέχρι τέλος Οκτωβρίου, ενώ τελευταίο εντάσσεται το αλιευτικό καταφύγιο Αγ. Κυριακής Τρικερίου, με 80% της μελέτης για έργο 5,1 εκ. €. Συνεπώς, το πρώτο έργο σε ιεράρχηση, για να υποβληθεί ο φάκελος είναι το λιμάνι του Αγ. Ιωάννη.
Για τα αλιευτικό καταφύγιο Πλατανιά, η αντιπεριφερειάρχης τόνισε ότι δημιουργήθηκε ένα θέμα χωρίς κανένας να γνωρίζει τι ακριβώς προβλέπει η μελέτη, που ξεκίνησε εδώ και οκτώ χρόνια. «Εάν τα τεύχη δημοπράτησης οδηγούν σε καταστάσεις και γεγονότα τα οποία εμποδίζουν την ανέλιξη της περιοχής, τους κατοίκους ή τους αλιείς, θα το επαναξιολογήσουμε, ίσως ζητήσουμε τροποποίηση, ενώ αν τελικά οι κάτοικοι δεν θέλουν το λιμάνι, πολύ απλά δεν θα γίνει», δήλωσε η κ. Κολυνδρίνη.
Όπως είπε, το σύνολο της πρόσκλησης για αλιευτικά καταφύγια είναι 35 εκ. € και μόνο της Μαγνησίας κοστίζουν 30 εκ. €, ενώ αν υπάρχουν αντιδράσεις, θα βοηθήσουμε το υπουργείο να μην το συζητήσει καν, τη στιγμή που υπάρχουν Δήμοι και στη Μαγνησία, που τρέχουν κάθε μέρα στο υπουργείο για να εντάξουν τα δικά τους αλιευτικά καταφύγια.

«Θα φέρει ανάπτυξη»
Η χωροθέτηση του αλιευτικού καταφυγίου Πλατανιά έχει γίνει εδώ και δεκαετίες και με το έργο που θα γίνει, ολοκληρώνεται ως αλιευτικό καταφύγιο, τόνισε ο δήμαρχος Νοτίου Πηλίου Νίκος Φορτούνας. Όπως είπε, η Νομαρχία προκήρυξε τον διαγωνισμό για τη μελέτη, έγινε η χωροθέτηση από την ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων), στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι 12 υπουργείων.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο, με τη δημιουργία αλιευτικού καταφυγίου στον Πλατανιά, δημιουργούνται υποδομές, για να μπορέσει να μπει ένα τουριστικό ή επιβατηγό σκάφος, που θα συνδέσει με τα νησιά των Σποράδων ή τη Βόρεια Ελλάδα.
Ο κ. Φορτούνας είπε ότι σε ένα σύγχρονο αλιευτικό καταφύγιο θα υπάρχουν υποδομές, χώροι υγιεινής και ντους, θα φέρει ανάπτυξη, ενώ ως αντίλογο για τις αντιδράσεις κάποιων κατοίκων, είπε ότι δεν θέλουν να χάσουν την ησυχία τους.
Ο δήμαρχος είπε ότι το πρόγραμμα του υπουργείου, είναι ότι χρηματοδοτεί μόνο αλιευτικά καταφύγια και διέβλεψε πρόβλημα με το λιμάνι του Αγ. Ιωάννη, που δεν είναι χαρακτηρισμένο ως αλιευτικό καταφύγιο. Όπως είπε σχεδόν ολοκληρώθηκε η μελέτη του Πλατανιά και προς το τέλος βρίσκεται η μελέτη της Αγ. Κυριακής.
«Είναι μεγάλη υπόθεση για την περιοχή μας να δημιουργήσουμε δύο πύλες εισόδου από τη θάλασσα στο Δήμο», δήλωσε ο κ. Φορτούνας, που πρόσθεσε ότι ζήτησε να πάνε οι μελετητές στην περιοχή, για να ενημερώσουν τους κατοίκους, τι πρόκειται να γίνει. Ο ίδιος είπε ότι εφόσον υπάρχουν ενστάσεις πρέπει να συζητηθούν.

Αντιδρούν οι κάτοικοι
Οι κάτοικοι αντιδρούν, δημιουργείται μια σοβαρή κίνηση των πολιτών για να ανατραπεί η λύση και να μην προχωρήσει η μελέτη, για να σωθεί ο Πλατανιάς. Ο Θανάσης Ευαγγελόπουλος πολιτικός μηχανικός, που έχει σπίτι στον Πλατανιά, είπε ότι το θέμα προωθήθηκε, ειδικά τα 2-3 τελευταία χρόνια εν κρυπτώ και δεν έγινε διαβούλευση με τους κατοίκους, που είναι απαραίτητο στοιχείο νομιμοποίησης των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Όπως είπε, το θέμα δεν ήρθε στο Δημοτικό Συμβούλιο, για να πουν την άποψή τους οι κάτοικοι, ούτε και στη Δημοτική Ενότητα Σηπιάδος, πριν εισαχθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Σύμφωνα με τον μηχανικό, «ο μισός κόλπος θα είναι μολυσμένος και η μόλυνση αυτή θα μεταφερθεί στον υπόλοιπο κόλπο. Υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις και ζητήματα για την αλλοίωση της ακτογραμμής. Οι επιφυλάξεις αυτές, δεν υπάρχουν μόνο από θεωρητικούς – επιστημονικούς λόγους και αναλύσεις, αλλά μόνο και μόνο βλέποντας τι αλλοίωση επέφερε ο υπάρχον μώλος που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ‘80».
Λόγω της επιβάρυνσης αυτής, ο κ. Ευαγγελόπουλος δήλωσε ότι ήδη υποχωρούν οι ακτές 10 ως 20 εκατοστά και σύμφωνα με τον μελετητή που δέχεται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ότι αυτή η υποχώρηση των ακτών υπάρχει. Εάν μεγαλώσει το λιμάνι κατά 400 μ. συνολικό μήκος μώλων, είναι κατανοητό τι αλλοίωση θα υπάρξει στις ακτογραμμές, στο μόλυνση του περιβάλλοντος και στη θέα, που στο παραλιακό μέτωπο του Πλατανιά θα είναι βράχια, ανέφερε.
Το λιμάνι είναι αλιευτικό καταφύγιο και όσοι γνωρίζουν το μέρος, ξέρουν ότι προσεγγίζουν 3-5 γρι γρι και για το λόγο αυτό είχε κατασκευαστεί ο μώλος μήκους 140 μ. για να εξυπηρετούνται, όπως και οι βάρκες.
Σύμφωνα με τον κ. Ευαγγελόπουλο, επιλέχτηκε να κατασκευαστούν λιμάνια στον Πλατανιά, στον Άγιο Ιωάννη και στο Χορευτό, για να διευκολυνθεί η παράκτια αλιεία, αλλά δεν μπορεί σε ένα μέρος που το 80% είναι προσανατολισμένο στον τουρισμό και σε πολύ μικρό ποσοστό στην αλιεία, να κατασκευαστεί αυτό το μεγάλο λιμάνι.
Ο μηχανικός τόνισε ότι υπάρχουν λύσεις, το λιμάνι μπορεί να κατασκευαστεί ανατολικότερα του υπάρχοντος, κάτι που είχε προτείνει και ο μελετητής, αλλά τελικά επιλέχτηκε να γίνει στο υπάρχον λιμάνι, για λόγους κυρίως οικονομικούς. Ο ίδιος τόνισε ότι το λιμάνι μπορεί να γίνει στη θέση Βαμβακιά και πρέπει να αλλάξει η μελέτη ή να γίνει ανατολικά και όχι δυτικά του υπάρχοντος μώλου.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.