Την αγανάκτησή τους κατά του Οργανισμού Λιμένος Βόλου για τον νέο κανονισμό λειτουργίας των ρυμουλκών, εκφράζουν οι ιδιοκτήτες ανάλογων επιχειρήσεων του Βόλου, καθώς αυξάνονται σε πολύ σημαντικό βαθμό οι προϋποθέσεις ασφαλείας, χωρίς να καθίσταται κάτι τέτοιο αναγκαίο λόγω της φύσης των φορτίων που μετακινούνται στο λιμάνι.
Ο επιχειρηματίας, Γιώργος Γιαννίσης μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Δημήτρη Καρεκλίδη, ανέφερε ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη ρυμούλκηση σκαφών δουλεύουν στο λιμάνι τα τελευταία 40 χρόνια, χωρίς να προκύψει οποιοδήποτε θέμα καθυστέρησης ή κάποιου ατυχήματος.
Όπως εξήγησε τον Δεκέμβριο του 2022 έγινε νόμος του κράτους, διάταγμα που όπως υποστήριζαν οι νομοθέτες θα βελτίωνε τις υπηρεσίες ρυμούλκησης. Το συγκεκριμένο ΠΔ περιλαμβάνει ένα άρθρο, όπου δίδεται το δικαίωμα στους παρόχους λιμενικών εγκαταστάσεων, όπως ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου, να θεσπίζουν κανονισμούς λιμένος. Στο άρθρο 9 υπάρχουν κάποιους υδροδυναμικές σχέσεις που υπολογίζουν τη δύναμη έλξης του κάθε ρυμουλκού ανάλογα με το πλοίο.
Έτσι λοιπόν να μην γίνεται κάθε φορά ο υπολογισμός για το ποιο βαπόρι μπαίνει και τι ρυμουλκό χρειάζεται, οι Οργανισμοί έχουν τη δυνατότητα να καταρτίζουν έναν πίνακα προκειμένου να έχουν ένα πλάνο για τις ανάγκες για ρυμούλκηση. Όμως η Ένωση Λιμένων, που δεν είναι θεσμικός φορέας, δημιούργησε έναν κανονισμό, όπου μπήκαν ελάχιστες απαιτήσεις κατά παράβαση του Προεδρικού Διατάγματος 83.
Συγκεκριμένα όρισαν ως ελάχιστη δύναμη έλξης τους 30 τόνους, αλλά και αναβάθμισαν τις απαιτούμενες υποδομές ασφάλειας, σε επίπεδα που αφορούν διυλιστήρια πετρελαίου, χωρίς να χρειάζεται. «Τα ρυμουλκά μας έχουν πυροσβεστική εγκατάσταση, αλλά όχι τόσο μεγάλη, γιατί ο νόμος δεν επέβαλε τόσο αυξημένα μέτρα ασφαλείας.
Για παράδειγμα οι αποθήκες στις ΕΛΙΝΟΙΛ στην Αγριά, δεν περιλαμβάνουν τόσο αυστηρούς κανονισμούς για πυροσβεστικές απαιτήσεις, γιατί η εταιρεία έχει τη δική της εγκατάσταση μεγάλης πυροσβεστικής δυνατότητας» ανέφερε ο κ. Γιαννίσης. Παράλληλα πρόσθεσε πως ούτε το λιμάνι του Βόλου διαθέτει ανάλογη πυροσβεστική δυνατότητα, καθώς τα φορτία κυκλοφορούν δεν είναι επικίνδυνα, όπως είναι τα χύδην φορτία, το σκραπ, τα λιπάσματα και άλλα.
Είπε πως ανάλογο κανονισμό υιοθέτησε και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, ωστόσο, δεν μπορεί να συγκριθεί με τον Βόλο, ο οποίος είναι ένα μικρό περιφερειακό λιμάνι, που διαθέτει τις ίδιες υποδομές φορτοεκφόρτωσης εδώ και 30 με 40 χρόνια. «Μετά τον Daniel δημιουργήθηκαν τόσα προβλήματα στο λιμάνι με το μπάζωμα του βυθού του, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια και όπως φαίνεται το μόνο μέλημα του ΟΛΒ, είναι να δημιουργήσει ζήτημα στα ρυμουλκά» επισήμανε ο κ. Γιαννίσης, καταγγέλλοντας πως ο νέος κανονισμός είναι «φωτογραφικός» προς όφελος του νέου ρυμουλκού που εγκαταστάθηκε στο λιμάνι πριν από λίγο χρονικό διάστημα.
«Ο κανονισμός εμφανίστηκε ακριβώς μερικές ημέρες πριν γίνει πρόταση του σχεδίου για το νέο ρυμουλκό. Εάν, όμως, προχωρήσει η υλοποίηση του κανονισμού, με το να ψηφιστεί από το Δ.Σ. του ΟΛΒ, εμείς δεν θα μπορέσουμε δουλέψουμε και θα οδηγηθούμε στο λουκέτο μετά από 40 χρόνια» υποστήριξε ο κ. Γιαννίσης και συμπλήρωσε πως είναι αδύνατο να δουλέψει το λιμάνι με μόλις ένα ρυμουλκό, γιατί υπάρχουν πλοία με μεγαλύτερα από 150 μέτρα τα οποία πρέπει να δεθούν από τρία σημεία, και άρα χρειάζονται τρία ρυμουλκά.
Τριπλασιασμός τιμολογίων
Απαντώντας στο ερώτημα εάν θα έρθουν και άλλα παρόμοια με το καινούργιο σκάφη, ανέφερε πως κατά μέσο όρο στο λιμάνι του Βόλου έρχονται 25 σκάφη τον μήνα, με τον τζίρο να φτάνει τις 25.000 με 30.000 ευρώ.
Τα έξοδα, όμως, του νέου ρυμουλκού ξεπερνούν τις 40.000 ευρώ, με αποτέλεσμα προκειμένου να βγουν τα έξοδα θα τετραπλασιαστούν τα τιμολόγια. «Αυτοί που προβαίνουν σε αυτόν τον σχεδιασμό δεν ξέρουν τι τους γίνεται.
Ο κανονισμός αυτός καλύπτει μόνο τον Βόλο και όχι τα υπόλοιπα λιμάνια στα οποία ισχύει κανονισμός συμβατός με το ΠΔ 83. Επίσης ο πρόεδρος του ΟΛΒ δεν έχει απαντήσει για ποιον λόγο προωθείται αυτός ο κανονισμός, και υποθέτω πως ισχυρίζεται ότι έχει να κάνει με την ασφάλεια, την οποία δεν υπάρχει περίπτωση να την εξασφαλίσει ένα ρυμουλκό» τόνισε ο κ. Γιαννίσης.
Μάλιστα προανήγγειλε προσφυγή στη δικαιοσύνη, ενώ εξήγησε πως ήδη έχουν προσφύγει στο ΣτΕ, κατά του ΠΔ του 83, γιατί υπάρχουν προβλήματα σε αυτόν τον κανονισμό. «Δεν είναι μόνο που θα χάσει ο κόσμος τις δουλειές του, αλλά οι Βολιώτες θα κληθούν να πληρώσουν το μάρμαρο, με το κόστος ρυμούλκησης να ανεβαίνει, όπως και ο ναύλος και στο τέλος το κόστος του φορτίου. Είναι απίστευτο να μην τηρείται η νομοθεσία, καθώς ο ΟΛΒ είναι μέχρι στιγμής ένας κρατικός οργανισμός και δεν μπορεί να φέρεται σαν να είναι το λιμάνι τσιφλίκι του» κατέληξε ο κ. Γιαννίσης.