Δεν πρέπει να δεχόμαστε άκριτα κάθε γνώμη ως σωτήρια, υπογραμμίζει μεταξύ άλλων ο κορυφαίος πρωταγωνιστής του θεάτρου και της τηλεόρασης, Αιμίλιος Χειλάκης, ο οποίος βρέθηκε στον Βόλο με αφορμή την παράσταση «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου. Ο ηθοποιός μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Ηλία Κουτσερή δίνοντας το στίγμα σχετικά με τα πολλά μηνύματα που περνάει το έργο και τον ρόλο που καλείται να παίξει, προκειμένου να βάλει σε σκέψη τους θεατές.
Η περιφέρεια είναι γεγονός, ότι «διψά» για θέατρο… Σε ό,τι μας αφορά, παρά τις «πληγές» μας, η Μαγνησία εξακολουθεί να αγαπά και να παρακολουθεί τις τέχνες…
Η ταλαιπωρία που περνάτε πραγματικά, με κάνει να νιώθω τόσο χτυπημένος και τόσο κατάφωρα αδικημένος από το γεγονός, ότι υπάρχει διαρκώς μια προσπάθεια θεραπείας και όχι πρόληψης, αλλά αυτό δυστυχώς είναι ο τρόπος που αντιλαμβάνεται η πολιτική μας ηγεσία και ως τοπική και ως κεντρική, τον πολίτη. Ότι δηλαδή, θα του θεραπεύσουμε το πρόβλημα, παρά θα προλάβουμε ό,τι συμβεί. Μόνο ο μύθος των πληγών του Φαραώ μπορεί να περιγράψει τι έχει περάσει ο Βόλος και η Μαγνησία το τελευταίο διάστημα. Ερχόμαστε στον Βόλο, τη Μαγνησία και τη Θεσσαλία, όχι απλά για να σας φέρουμε γέλιο, αλλά έναν τρόπο σκέψης, που τον προτείνει ένας πολύ μεγάλος κωμωδιογράφος, καθώς όταν μας λένε τα στραβά μας, με αστείο τρόπο, τα δεχόμαστε καλύτερα, απ’ ότι μας τα λένε με τραγικό. Ερχόμαστε να μιλήσουμε για τα στραβά μας, δηλαδή για το πώς αφηνόμαστε στις αυθεντίες. Όπως ο κατά φαντασία ασθενής αφήνεται στην αυθεντία του κομπογιαννίτη, έτσι και εμείς αφηνόμαστε στην αυθεντία των κομπογιαννιτών της πολιτικής. Δεν απαξιώνω την πολιτική, γιατί είναι η υπηρεσία του κράτους στον πολίτη, δεν είναι απλά ποιος θα πάρει τη θέση. Γι’ αυτό άλλωστε έχει απομακρυνθεί ο κόσμος από την πολιτική σκηνή και δεν ψηφίζει, γιατί δεν μας ενδιαφέρει κ. Κασσελάκη τι γίνεται στο κόμμα σας, ούτε κ. Μητσοτάκη για τις συνιστώσες της δεξιάς, όταν , σκεφτείτε…, παλιά μιλούσαμε μόνο για συνιστώσες της αριστεράς…
Άρα με ένα έργο που καταγγέλλει κάθε μορφή εξουσίας και όχι μόνο την ιατρική επιστήμη…
Ο Μολιέρος ασχολείται με την ιατρική επιστήμη, που ήταν η θρησκεία της εποχής. Έτσι έρχεται και μας λέει να μην μετατρέπουμε σε θρησκεία, και να μην «πέφτετε με τα μούτρα» σαν φανατικοί και πρέπει να αρχίσετε να αναρωτιέστε για το σύμπαν και τα πράγματα που λέγονται. Αυτό μας προτείνει ο Μολιέρος, δηλαδή να μην ακούς τόσο εύκολα τη λύση του κυβερνητικού κλιμακίου, πως θα τα φτιάξουνε τα πράγματα, όταν θα έπρεπε να τα είχαν προλάβει. Πλέον θα αρχίσει να αλλάζει νόημα το «πάμε για ψαράκι στον Βόλο», γιατί η εικόνα θα μας θυμίζει τη γεμάτη με νεκρά ψάρια παραλία. Όμως, αυτό θα πρέπει να το αλλάξουμε οι ίδιοι, με τις πράξεις μας, με την εθελούσια προσφορά μας και με τη θέση μας ως πολίτες, θα πρέπει να φτάσουμε να μην συμβεί αυτό. Δεν ξεκινάς να λες σχετικά με την πυρκαγιά στην Ανατολική Αττική, ότι όποιος δεν καθαρίσει το οικόπεδό του θα τιμωρείται, αλλά ότι όποιος το κάνει θα επιβραβευτεί. Δεν πάμε βάσει της τιμωρίας, αλλά της επιβράβευσης, ωστόσο, το γεγονός της τιμωρίας είναι λογικό για μια συντηρητική κυβέρνηση, όπως η Νέα Δημοκρατία, που θα δρα τιμωρητικά και όχι επιβραβευτικά. Όλα αυτά τα σοβαράπροβάλλονται μέσω μιας λαϊκής κωμωδίας με πολύ γέλιο.
Έχουμε όμως παράλληλη ανάγκη να φωτίσουμε και τα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής…
Να το θέσω λίγο πιο «φωτεινά», να σηκωθεί ένας καθρέφτης να δούμε τον εαυτό μας και να πούμε: Βρε αυτός ο γελοίος εγώ είμαι, μήπως να πάψω να είμαι τόσο γελοίος; Αυτό είναι το σπουδαίο της κωμωδίας και το έκανε ο Αριστοφάνης από αρχαιοτάτων χρόνων.
Σε ό,τι αφορά στο έργο, θελήσατε να κάνετε και διαφορετική σκηνοθετική απόδοση, έχοντας ένα κομμάτι και της σκηνοθεσίας ως γνωστόν, μαζί με τον Μανόλη Δούνια;
Η σκηνοθεσία είναι ένα βασικό μέρος της αισθητικής. Όμως, εμείς αυτό που πρεσβεύουμε με τον Μανόλη είναι να πούμε την ιστορία, με την προσωπική μας αισθητική και με τρόπο που καταλαβαίνουμε τα πράγματα. Αυτό δεν σημαίνει πρωτοποριακή και αβαν γκαρντ σκηνοθεσία. Πολλές φορές πρωτοποριακό, είναι να πεις την ιστορία και μόνο. Έχουμε τη δυνατότητα να σας πούμε την ιστορία μέσα από έναν ακριβή τρόπο. Μου αρέσει πολύ η λέξη ακρίβεια, γιατί και εγώ πάσχω ως καλλιτέχνης, από την ακρίβεια και έτσι η ενασχόλησή μου με τέτοια έργα μού δίνει μια ακρίβεια.
Η περιοδεία θα συνεχιστεί; Τι άλλο ετοιμάζετε;
Ουσιαστικά τελειώνουμε με τον Βόλο την περιοδεία στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα και μας μένει μία ακόμη παράσταση αναφορικά με την περιφέρεια και συγκεκριμένα η Πάτρα. Μετά επιστρέφουμε στην Αθήνα και τελειώνουμε στο Ηρώδειο. Για το επόμενο διάστημα ετοιμάζουμε μια κωμωδία, το μη σου τύχει, στο θέατρο Αθηνών με μια καλή γαλλική κωμωδία.