Η Κατερίνα Δ. Βεργετάκη-Πειρασμάκη* γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Βόλο. Φοίτησε στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Διμηνίου, στο 4ο Γυμνάσιο Βόλου και αποφοίτησε από το 1ο Τ.Ε.Λ. Βόλου, ενώ μέσω των Πανελληνίων Εξετάσεων πέρασε στη Σχολή Ηλεκτρονικών Μηχανικών στο τότε Τ.Ε.Ι. Πειραιά. Μια σχολή, στην οποία εγγράφηκε, αλλά δεν παρακολούθησε (σ’ αυτό το θέμα θα επανέλθει), καθώς επέλεξε να δημιουργήσει οικογένεια. Μια οικογένεια, η οποία, όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος, όχι μόνο δεν την εμπόδισε να συνεχίσει τις σπουδές της, αλλά αντιθέτως, της έδωσε τα φτερά για να πραγματοποιήσει τους στόχους και τα όνειρά της.
Είναι παντρεμένη και μητέρα δύο παιδιών, της Χριστίνας Κοσμίδη, η οποία είναι τελειόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του Γιάννη Κοσμίδη, ο οποίος είναι μαθητής της πρώτης Λυκείου του 6ου Λυκείου Βόλου.
Δημοσιογραφική επιμέλεια – συνέντευξη ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΤΣΕΡΗΣ
Ήδη πολύγλωσση και ακόμη … μαθαίνει!
Η Κατερίνα, από μικρή, αγάπησε το σχολείο και ήταν άριστη μαθήτρια. Ολοκλήρωσε με «Άριστα» το Γυμνάσιο, ενώ κατά την διάρκεια της φοίτησής της στο Λύκειο, και τις τρεις χρονιές, ήταν υπότροφη του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών πετυχαίνοντας γενικό βαθμό απολυτηρίου 19,3. Από μικρή διαπίστωσε ότι είχε μια έφεση στις ξένες γλώσσες, τις οποίες μάθαινε με μεγάλη ευκολία, καθώς πάντα της άρεσε να επικοινωνεί με άλλους ανθρώπους. Έτσι, τώρα, είναι πολύγλωσση, καθώς μιλάει επτά γλώσσες: ελληνικά, τα οποία αποτελούν την μητρική της γλώσσα, γαλλικά, σε επίπεδο Γ2, καθώς ολοκλήρωσε τις σπουδές της σε Γαλλικό Πανεπιστήμιο, αγγλικά, σε επίπεδο Γ2, ολοκληρώνοντας επιτυχώς τις εξετάσεις Proficiency του Πανεπιστημίου του Michigan, ιταλικά, σε επίπεδο Β2, ολοκληρώνοντας επιτυχώς τις εξετάσεις του Κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, πορτογαλικά και οξιτανικά, που διδάχτηκε κατά την διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών της στο Πανεπιστήμιο Paul Valéry-Montpellier 3 και τέλος κινέζικα, σε επίπεδο αρχαρίων, γλώσσα την οποία ξεκίνησε να μαθαίνει στο Ινστιτούτο Κομφούκιος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Όσον αφορά την γαλλική γλώσσα, από τον Φεβρουάριο και μέχρι τον Ιούνιο του 2024, οπότε και θα ολοκληρωθεί, στο πλαίσιο προώθησης της Γαλλοφωνίας, είναι μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης του Διεθνούς Διαπανεπιστημιακού Διαγωνισμού Ρητορικής, που διοργανώνει το Πανεπιστήμιο της Χάγης σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο της Ολλανδίας.
Ανήσυχο πνεύμα από μικρή…
Η αγάπη της Κατερίνας για την μάθηση, όμως, δεν εξαντλείται στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Ανήσυχο πνεύμα από μικρή, ενδιαφερόταν κυρίως για την λογοτεχνία, που την μάγευε, αλλά και για βιβλία ποικίλων θεματικών, γενικότερα. Αγάπησε και αγαπά τόσο πολύ τα βιβλία και τους κόσμους, που της άνοιγαν και ανοίγουν οι σελίδες τους, που κάθε φορά που πέφτει ένα βιβλίο στα χέρια της, το ανοίγει και το μυρίζει!
Μυρίζει το άρωμα του χαρτιού και του μελανιού με το οποίο έχει τυπωθεί, αγγίζει το εξώφυλλό του…για την Κατερίνα, η ανάγνωση των βιβλίων αποτελεί μυσταγωγία κι ένα υπέροχο ταξίδι στον χρόνο. Έτσι, αφού διάβασε αρκετά, ξεκίνησε να γράφει. Ασχολείται με την ποίηση από το 2008 κι έχει ήδη εκδοθεί η πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο Φυλαχτό. Έχει βραβευτεί, επίσης, με το Πρώτο Βραβείο σε Διεθνείς και Πανελλήνιους Λογοτεχνικούς Διαγωνισμούς, ενώ ετοιμάζεται προς έκδοση μια ακόμα ποιητική της συλλογή.
Στο 2% του παγκόσμιου πληθυσμού
Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Κατερίνας είναι η χαρισματικότητά της, καθώς το 2016, πέτυχε στις εξετάσεις υπό επιτήρηση της ελληνικής MENSA, της οποίας αποτελεί μέλος, με δείκτη νοημοσύνης >131, ανήκοντας έτσι στο 2% του παγκόσμιου πληθυσμού.
Όμως, εκτός από αυξημένο IQ, η Κατερίνα διαθέτει και αυξημένο EQ ή αλλιώς την λεγόμενη συναισθηματική νοημοσύνη. Έτσι, ως άνθρωπος της προσφοράς και βαθιά ευαισθητοποιημένη προς τα ευάλωτα μέλη της κοινωνίας, ολοκλήρωσε με «Άριστα» πρόγραμμα επιμόρφωσης του ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Γραφής και Ανάγνωσης της Braille.
Είναι αυτή η ίδια αγάπη για την γνώση και την μάθηση, που οδήγησε τα βήματά της, ούσα πια μητέρα δύο παιδιών, στην Γαλλία και πιο συγκεκριμένα στο Πανεπιστήμιο Paul Valéry-Montpellier 3, όπου και ολοκλήρωσε τον Προπτυχιακό και Μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών με «Άριστα» εξασφαλίζοντας μια συνεργασία ανάμεσα στο προαναφερόμενο Πανεπιστήμιο και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου ολοκλήρωσε, πάλι με «Άριστα», το Διδακτορικό της, τον Νοέμβριο του 2023.
Διδακτορική Διατριβή- πρωτότυπη ερευνητική εργασία
Η Διδακτορική της Διατριβή, πηγάζει από την βαθιά ευαισθητοποίησή της προς το περιβάλλον κι έχει τον ακόλουθο τίτλο: Αδιάκοπη διήγηση της ομορφιάς της φύσης, αγάπης και φροντίδας της από τον άνθρωπο, πηγή καρποφορίας και διατήρησης της βιοποικιλότητας, στα Σχολικά Ανθολόγια, καταφύγια παιδικής λογοτεχνίας, μέσα δημιουργίας μαζικής οικολογικής συνείδησης και πνευματικής καθοδήγησης των μαθητών της ελληνικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (1975-2023). Η προαναφερόμενη διατριβή μελετά τις αναπαραστάσεις της φύσης στα σχολικά Ανθολόγια του Δημοτικού Σχολείου από την Μεταπολίτευση και μέχρι την στιγμή της υποστήριξής της, τον Νοέμβριο του 2023. Είναι σημαντικό ν’ αναφερθεί ότι η Διδακτορική της Διατριβή αποτελεί πρωτότυπη ερευνητική εργασία, καθώς είναι η Κατερίνα, αυτή που πρώτη μελέτησε το συγκεκριμένο θέμα προτείνοντας, συνάμα, μια καινοτόμα ερευνητική μεθοδολογία, η οποία βασίζεται σε ποιοτική και ποσοτική ανάλυση περιεχομένου. Επιπλέον, η διατριβή της άπτεται διαφόρων θεματικών, εντάσσοντάς την στον χώρο της διεπιστημονικότητας.
Τέλος, η Διατριβή της είναι δημοσιευμένη και μπορεί να προσπελαστεί ελεύθερα στον δικτυακό τόπο του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, του Εθνικού Αποθετηρίου Διδακτορικών Διατριβών.
Συμμετοχές σε Διεθνή και Πανελλήνια Συνέδρια και σε Επιτροπών Κριτών
Έτσι, η αγάπη της για την έρευνα, τη μελέτη και την απόκτηση γνώσεων, μέσα από μια διαδικασία, που αποτελεί σημαντικό εφόδιο για την ζωή κάθε ανθρώπου, πολύ περισσότερο ενός εκπαιδευτικού, την οδηγεί σε συμμετοχές σε Διεθνή και Πανελλήνια Συνέδρια, ως εισηγήτρια, κατόπιν τυφλής αξιολόγησης, ως μέλος Επιτροπών Κριτών, καθώς και ως πρόεδρος σε συνεδρίες. Έχουν ήδη δημοσιευτεί στα πρακτικά των Συνεδρίων, που έχει συμμετάσχει, τα επιστημονικά της άρθρα, ενώ έπονται κι άλλες μεταδιδακτορικές συμμετοχές της σε Συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Πρόσφατα, τέλη Φεβρουαρίου 2024, το Γαλλικό Εθνικό Συμβούλιο Πανεπιστημίων, την έκρινε άξια να διεκδικήσει θέση Επίκουρου/Αναπληρωτή Καθηγητή σε Γαλλικά Πανεπιστήμια.
Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική πιστοποίηση, η οποία αξιολογώντας το ερευνητικό και διδακτικό έργο των νέων επιστημόνων, είναι η μόνη που τους επιτρέπει να διεκδικήσουν μια θέση Εκπαιδευτικού-Ερευνητικού Προσωπικού στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η Κατερίνα αγαπά επίσης την διδασκαλία. Έτσι, έχει διατελέσει ωρομίσθια Καθηγήτρια στο Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Paul Valéry-Montpellier 3 (2020-2021), ενώ παρείχε διαλέξεις Λογοτεχνίας με οργάνωση λέσχης φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής στο Πανεπιστήμιο Τρίτης Ηλικίας (2020-2022).
Στόχος η συνέχιση της ερευνητικής της δραστηριότητας
Στόχος της Κατερίνας είναι η συνέχιση της ερευνητικής της δραστηριότητας με ποικίλους τρόπους. Συμμετέχει ως εισηγήτρια και ως κριτής σε Συνέδρια, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει την εκπόνηση Μεταδιδακτορικής Έρευνας στην Γαλλία κι επιθυμεί να εκπονήσει κι άλλες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Τέλος, αποφασίζει μετά από 26 χρόνια, να φοιτήσει στην Σχολή, που είχε επιτύχει μέσω των Πανελληνίων, στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής πια, και στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών, προκειμένου ν’ αποκτήσει το πτυχίο της και με τη στάση της, να δώσει ένα μάθημα στα παιδιά της κι ενδεχομένως σε όποιον το χρειάζεται. Προτροπή της, να κυνηγάτε τα όνειρά σας, να αγαπάτε αυτό που κάνετε με όλη σας την ψυχή, η υγιής οικογένεια δεν αποτελεί εμπόδιο στην επίτευξη των ονείρων και των στόχων κανενός, αντιθέτως συμβάλλει στην υγιή ανάπτυξη του ατόμου και κατ’ επέκταση της οικογένειας και της κοινωνίας και τέλος, παραφράζοντας τον Καζαντζάκη: «τα όνειρα που δεν πραγματοποιήθηκαν, είναι αυτά που δεν ποθήσαμε αρκετά».
Αγωνίστρια του ακαδημαϊκού στίβου
Άνθρωπος πολυπράγμων και με ποικίλα ενδιαφέροντα, με οξύ ερευνητικό πνεύμα και με μια έμφυτη ευγένεια ψυχής, η Κατερίνα είναι μια αγωνίστρια του ακαδημαϊκού στίβου, που αγωνίζεται όπως αγωνίζεται κάθε άνθρωπος. Τίποτα δεν της χαρίστηκε! Ο δρόμος της, δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα! Για όλα αγωνίστηκε και τα κατάφερε! Κι εξακολουθεί ν’ αγωνίζεται για να επιτύχει τον στόχο της, που δεν είναι άλλος από την έναρξη ακαδημαϊκής καριέρας και μεταλαμπάδευσης γνώσεων και δεξιοτήτων σε νέα παιδιά, σε φοιτητές, που ως μελλοντικοί, ευαισθητοποιημένοι πολίτες αυτής της κοινωνίας, θα κάνουν έναν κόσμο καλύτερο για όλους, μια Ελλάδα καλύτερη, μια Ελλάδα, που θα πάψει να τρώει τα παιδιά της και να τα στέλνει στο εξωτερικό για μια καλύτερη τύχη!
Εγκάρδια ευχή μας, η Κατερίνα με τα προσόντα και τις ικανότητές της, να επιτύχει τους στόχους της, να πραγματοποιήσει τα όνειρά της, να διαπρέψει και να καταξιωθεί και στην χώρα μας, καταρρίπτοντας έτσι, και την λαϊκή ρήση «ουδείς προφήτης στον τόπο του»!
Πρωτότυπη εκπαιδευτική δράση για την ορθή χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης
Πρόσφατα, στο πλαίσιο της ερευνητικής της δραστηριότητας, η Κατερίνα οργάνωσε σε συνεργασία με το 3ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας Μαγνησίας, με τον Διευθυντή του,
κ. Στέφανο Πίο και τον εκπαιδευτικό της ΣΤ’ τάξης κ. Γιάννη Πουλαράκη, πρωτότυπη εκπαιδευτική δράση σχετική με την ορθή χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση για τον εμπλουτισμό του μαθήματος της λογοτεχνίας και πιο συγκεκριμένα, του σχολικού Ανθολογίου έχοντας ως στόχο την δημιουργία μαθήματος, που προσέλκυσε το ενδιαφέρον των μαθητών.
Αντίστοιχη δράση, η οποία συνοδεύτηκε και από επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, οργάνωσε και σε συνεργασία με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Αγχιάλου, Μαγνησίας, με την Διευθύντριά του, κ. Νένα Σιδηροπούλου και τις εκπαιδευτικούς των Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξεων, σχετικά με την ορθή χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση για τον εμπλουτισμό των μαθημάτων της Γλώσσας, του Ανθολογίου και της Φυσικής έχοντας πάντα τον ίδιο στόχο, δηλαδή την δημιουργία μαθήματος, που προσέλκυσε το ενδιαφέρον των μαθητών.
Και οι δύο ερευνητικές δράσεις, έχουν ήδη επιλεγεί με το σύστημα τυφλής αξιολόγησης και θα παρουσιαστούν σε συνέδρια μέσα στο 2024.
Τέλος, μέσα στο 2024 προγραμματίζονται κι άλλες ερευνητικές δράσεις, καθώς και επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και σε άλλα σχολεία του Νομού.
* Η Κατερίνα Δ. Βεργετάκη-Πειρασμάκη είναι Διδάκτορας Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Paul Valéry-Montpellier 3 και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.