Ιωάννα Γεωργιάδου: Φορτισμένα με στρες τα παιδιά!

Αύξηση ερωτημάτων των γονέων, προκειμένου να επιλυθούν οικογενειακά ζητήματα

Να μην προφυλάσσουμε μόνο την σωματική, αλλά και την ψυχική υγεία από την πανδημία του κορωνοϊού, συμβουλεύει η κ. Ιωάννα Γεωργιάδου, Κοινωνική Κλινική Ψυχολόγος (MSc), Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια στο Κέντρο Σωματικής & Ψυχολογικής Υποστήριξης ΠΟΡΕΙΑ ΥΓΕΙΑΣ, γονείς αλλά και παιδιά, που το επόμενο χρονικό διάστημα θα πρέπει να επιστρέψουν στα σχολεία, υπό πολύ διαφορετικές συνθήκες.
Η κ. Γεωργιάδου μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Ηλία Κουτσερή για τις τεχνικές διαχείρισης μίας επείγουσας κατάστασης όπως αυτή του κορωνοϊού, που έχει επιφέρει αλλαγές στην καθημερινότητα όλων.

Αντίδραση δύο ταχυτήτων στην καραντίνα

Η κ. Γεωργιάδου μίλησε αρχικά για την αντίδραση του πληθυσμού στα νέα δεδομένα, στην αντιμετώπιση δηλαδή μίας πανδημίας και ειδικότερα στην καραντίνα, που κανείς δεν είχε ζήσει μέχρι πριν από μερικούς μήνες.
«Μιλάμε για δύο διαφορετικές ταχύτητες, μια μερίδα του πληθυσμού που έχουν αντιμετωπίσει την καραντίνα ως ένα μικρό διάλειμμα, μια παρένθεση, που μετά από αυτή έχουν επιχειρήσει να επιστρέψουν σ’ αυτό που ονομάζουμε κανονικότητα. Αυτοί είναι που ενδεχομένως περισσότερο δύσκολα διαχειρίζονται τις τωρινές εξελίξεις, καθώς πλέον φαίνεται πως πρέπει να προσαρμοστεί η καθημερινότητά τους στον κορωνοϊό, δηλαδή δεν υπήρχε αρχή μέση και τέλος, είμαστε εν τω μέσω της κατάστασης. Από την άλλη, υπήρχε μια μερίδα πληθυσμού που είχε συνειδητοποιήσει πως βρίσκεται στο ξεκίνημα μιας νέας συνθήκης, ενός νέου τρόπου ζωής και οι οποίοι περίμεναν ότι η ασθένεια δεν έχει εξαλειφθεί, θα επανέλθει και θα αναγκαστούμε να προχωρήσουμε σε προσαρμοστικές κινήσεις στη ζωή μας. Αυτοί προσπαθούσαν να κάνουν μία προετοιμασία για το επόμενο διαφορετικό επόμενο διάστημα», εξήγησε η κ. Γεωργιάδου αναφερόμενη σε γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς κατά κύριο λόγο.
Μάλιστα, σημείωσε πως υπάρχουν διαφορετικές τεχνικές διαχείρισης των δύσκολων καταστάσεων, καθώς υπάρχει η τεχνική, να κλείσεις μέσα σε ένα κουτάκι τη δυσκολία, να μην ασχολείσαι μαζί του μέχρι να χρειαστεί, αλλά υπάρχει και η τεχνική να μαθαίνεις και να προσπαθείς να προετοιμάσεις τον εαυτό σου για όταν θα ξαναχτυπήσει η φουρτούνα.

Φορτισμένα με στρες τα παιδιά

Η διαχείριση της πανδημίας δεν αφορά μόνο τους ενήλικες, αλλά και τα παιδιά με την κ. Γεωργιάδου να επισημαίνει πως αυτή την περίοδο στην ΠΟΡΕΙΑ ΥΓΕΙΑΣ παρατηρείται αύξηση στην προσέλευση των γονέων, προκειμένου να επιλυθούν οικογενειακά ζητήματα και προβλήματα που διαπιστώνουν ότι αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους.
» Αυτό που μαρτυρούν οι γονείς είναι περισσότερο στρες στα παιδιά και το στρες στα παιδιά δεν φαίνεται μόνο με τις συνηθισμένες εκδηλώσεις άγχους, αλλά και με εκδηλώσεις θυμού. Το στρες εκδηλώνεται και με μία συναισθηματική αποστασιοποίηση των παιδιών ή με την προσπάθεια μέσω της φαινομενικής επιθετικότητας, απομάκρυνσης του παιδιού από το γονιό», τόνισε η ίδια.

Προφύλαξη και της ψυχικής υγείας των παιδιών

Σημαντικό στοιχείο, όπως η Κλινική Ψυχολόγος συμπλήρωσε, είναι πως θα πρέπει να προφυλαχθεί τόσο η σωματική υγεία από την πανδημία του κορωνοϊού, όσο και η ψυχική υγεία.
«Καθώς μιλάμε για μια πανδημία και προστασία της υγείας, θα πρέπει να λειτουργήσουμε με προφύλαξη και στην ψυχική μας υγεία. Μέσα στην καραντίνα μιλούσαμε για τη διατήρηση του προγράμματος, τώρα πλέον μιλάμε για την ενεργοποίηση, ενδυνάμωση και ανθεκτικότητα. Δεν προφυλασσόμαστε μόνο σωματικά αλλά και ψυχικά. Προετοιμαζόμαστε στο επόμενο διάστημα να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητες διαχείρισης προβλήματος, τις δεξιότητες συνειδητοποίησης των συναισθημάτων τους, να μπορούν να ονοματίζουν τα συναισθήματά τους, να τα μαρτυρούν, να τα διαχειρίζονται. Αν τα εκδηλώνουν έντονα, να σταματούν όσο γρηγορότερα γίνεται την έντονη εκδήλωσή τους και προσπαθούμε τα παιδιά να μάθουν να επιλύουν τα δικά τους ζητήματα μόνα τους. Να λέμε προσπάθησε μόνος σου, όταν μας ζητούν βοήθεια ή τι θα έκανες εσύ ή τι φαντάζεσαι να κάνεις. Θέλουμε να τους αναπτύξουμε μεταγνωστικές δυνατότητες, καθώς οι καταστάσεις στις οποίες θα εκτεθούν είναι ανυπολόγιστες, απρόβλεπτες το τι θα χρειαστεί δηλαδή να διαχειριστούν στο σχολείο, στην τάξη σε σχέση με τους συνομηλίκους τους, σε σχέση με τους δασκάλους τους, όσο αφορά τη δική τους ταυτότητα μέσα στο σχολείο. Αυτά είναι πράγματα που δεν μπορούμε να γνωρίζουμε από πριν και θα πρέπει τα παιδιά να έχουν τις δεξιότητες, να λύνουν επί τόπου προβλήματα, να λύνουν επί τόπου αδιέξοδα και διλήμματα και να εκφράζουν τις συναισθηματικές τους ανάγκες», εξήγησε η κ. Γεωργιάδου.

Ανοιχτές «κεραίες» και συζήτηση

Τέλος, η κ. Γεωργιάδου επεσήμανε πως εκτός από τους γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μπουν σ’ αυτό το ρυθμό, να επιδείξουν μία προσαρμοστικότητα, ακόμη κι αν ενδεχομένως δεν τους έχουν προετοιμάσει γι΄αυτό.
«Θα πρέπει να έχουμε ανοιχτές κεραίες, να παίρνουμε τα μηνύματα, να μην αντιδρούμε σπασμωδικά, να τα συζητάμε με τον εκπαιδευτικό, τους γονείς, το σύντροφο και να χαράσσουμε μία στρατηγική που να έχει ως στόχους την επαφή με το συναίσθημα και την έκφραση του συναισθήματος, να επιλύω προβλήματα», σημείωσε η ίδια τονίζοντας πως και τα λάθη, που ίσως θα γίνουν σ’ αυτή τη συμπεριφορά, είναι τροφή για μάθηση, αν και επεσήμανε πως κυρίως μαθαίνουμε από τις σωστές αντιδράσεις. Παρόλα αυτά, οι γονείς έχουν όλα τα φόντα να προσπαθήσουν να στηρίξουν τα παιδιά τους σ’ αυτή τη νέα κατάσταση, εκφράζοντας και οι ίδιοι το συναίσθημά τους.