«Κάποια στιγμή πλήρωνες έναν λογαριασμό 62 ευρώ και τώρα τον πληρώνεις 262 ευρώ!»

«Μπες διάβασε τα στοιχεία στο ΚΕΠΚΑ και δυνάμωσε τη φωνή σου», προτρέπει ο πρόεδρος Ν. Τσεμπερλίδης

Χειμαρρώδης και αναλυτικός στον λόγο του είναι ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών ΚΕΠΚΑ, κ. Νίκος Τσεμπερλίδης, μιλώντας για τις αυξήσεις και την ακρίβεια που αυτή έχει επιφέρει, με τον καταναλωτή να αντιμετωπίζει τις μεγαλύτερες συνέπειες, εφόσον κάποιοι πλουτίζουν στις πλάτες του.
Ο κ. Τσεμπερλίδης μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και τη «ΜΑΓΝΗΣΙΑ»  για τα ελαττωματικά προϊόντα και τον τρόπο που εισάγονται στην Ελλάδα, τις αγοραπωλησίες μέσω του διαδικτύου, με την απουσία θεσμικού πλαισίου για τον καταναλωτή, και τέλος, για τους ιδιωτικούς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας και για τις απάτες εις βάρος των πολιτών.

Συνέντευξη στον Ηλία Κουτσερή

Εισαγωγή προϊόντων στην Ελλάδα

Ο κ. Τσεμπερλίδης αναφέρθηκε στα ελαττωματικά προϊόντα και στις αντίστοιχες εγγυήσεις που παρέχονται. Σημείωσε ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα οι σχετικές καταγγελίες οδήγησαν το Κέντρο  και τους αρμόδιους να ψάξουν τι συμβαίνει. «Όταν αυξάνονται οι καταγγελίες για κάτι αναρωτιόμαστε τι είναι αυτό που τις αυξάνει», δηλώνει χαρακτηριστικά και εξηγεί: «Είναι δεδομένο ότι η κρίση και ο ανταγωνισμός για χαμηλότερες τιμές οδήγησαν πολλές επιχειρήσεις να παραγγέλνουν ανταλλακτικά κυρίως από Κίνα και Ινδία. Σε σχετική συζήτηση που είχα με εισαγωγέα, μου είπε πως δεν είναι τα κινέζικα προϊόντα προβληματικά, αλλά οι δικές μας παραγγελίες. Επιλέγουμε προϊόντα με το χαμηλότερο κόστος εισαγωγής για να κερδίσουμε και εν τέλει δημιουργείται πρόβλημα».

Αναφέρει, όμως, ότι δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος που φτάνουμε να έχουμε ελαττωματικά προϊόντα και άρα καταγγελίες.  «Επιπλέον, πώς παίρνουμε το σήμα τα προϊόντα αυτά για να μπαίνουν στην Ευρώπη; Το παίρνουμε καταθέτοντας έναν φάκελο. Δεν γίνεται, όμως, δειγματοληπτικός έλεγχος, ώστε η εκάστοτε εταιρεία που προχώρησε στην κομπίνα, άλλα κατέθεσε στον φάκελο και άλλα έστειλε στην ευρωπαϊκή χώρα», λέει ο πρόεδρος.

«Υπάρχει αυτή η Γραμματεία Καταναλωτή;»!

Το τρίτο στοιχείο που εξηγεί ο κ. Τσεμπερλίδης, είναι ίσως και το σημαντικότερο και σχετίζεται με τους ελέγχους στην Ελλάδα. «Ποιος πραγματοποιεί τους ελέγχους στην χώρα μας; Κυρίως, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Υπάρχει αυτή η Γραμματεία Καταναλωτή;», αναρωτιέται ρητορικά ο πρόεδρος του Κέντρου προστασίας και συνεχίζει, λέγοντας ότι απουσιάζει. «Αυτό συμβαίνει γιατί η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή ενοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, και φαίνεται ότι όλοι, εν τέλει, είναι εμπορίου παρά καταναλωτή», τονίζει καυστικά ο ίδιος, εκτιμώντας ότι αυτή η ένωση δείχνει πολιτική κατεύθυνση.

Σημειώνει δε, ότι ο γραμματέας καταναλωτή θα έπρεπε κανονικά να είναι φίλος με τις διάφορες ενώσεις καταναλωτών και να τις βοηθά, ενώ στην πραγματικότητα αυτό δεν υφίσταται, καθώς, όπως τονίζει, η Γραμματεία απαξιώνει αυτές τις ενώσεις.

«Στην ερώτησή μου απέναντι στον Γενικό, γιατί δεν μας απαντά στα ερωτήματα που θέτουμε, η απάντησή του είναι ότι … δημιουργήθηκε σύστημα αξιολόγησης. Ποιο χαζή απάντηση δεν έχω ακούσει. Αξιολογείς την κατάσταση ενός φορέα; Δηλαδή εμείς δεν την αξιολογήσαμε; Μας βάζεις στην ίδια κατηγορία με έναν απλό καταναλωτή που δεν ξέρει τη νομοθεσία;», περιγράφει εντόνως ο κ. Τσεμπερλίδης. Ταυτόχρονα δηλώνει ότι οι ευθύνες πρέπει να αποδοθούν στους υπεύθυνους, ενώ μάλιστα τονίζει ότι ευθύνες έχουν και οι καταναλωτές.

Πωλήσεις και αγορές από απόσταση

Θίγοντας το ζήτημα των αγορών και των πωλήσεων από απόσταση και από το διαδίκτυο ο κ. Τσεμπερλίδης τονίζει ότι «δόθηκαν αγώνες και μάχες», ώστε να δημιουργηθεί θεσμικό πλαίσιο που θα κατοχυρώνει τον συγκεκριμένο τρόπο πωλήσεων. Θεωρεί πως το φαινόμενο εντάθηκε με την έξαρση της πανδημίας, εκτίμα, όμως, ότι θα μείνει, καθώς, όπως εξηγεί, δίνει τη δυνατότητα επιλογής προϊόντων πιο γρήγορα και με καλύτερη πληροφόρηση. «Πρέπει να έχουμε πολύ σοβαρότερες προϋποθέσεις ασφάλειας για τέτοιου είδους αγορές. Τις γνωρίζουν οι καταναλωτές; Θα έλεγα μετά βεβαιότητας πως όχι. Δεν διαβάζουμε τις ιστοσελίδες, δεν διαβάζουμε τους όρους, δεν βλέπουμε την καταχρηστικότητα. Μπες διάβασε τα στοιχεία στο ΚΕΚΠΑ και δυνάμωσε τη φωνή σου», προτρέπει ο κ.Τσεμπερλίδης όλους τους καταναλωτές. Μάλιστα, αναφερόμενος και στη Ένωση Καταναλωτών Βόλου, προτρέπει να οργανωθεί και να ανασυνταχτεί δυναμικότερα για να έχει φωνή και εκπροσώπηση ο καταναλωτής.

Αποκάλυψε δε, ότι προσπάθησαν ως Κέντρο στην Επιτροπή Εμπορίου να περάσει ο έλεγχος για τις οικονομικές συνέργειες των Επιτροπών Τηλεπικοινωνιών από την Επιτροπή Ταχυδρομείων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, αλλά η Βουλή δεν τους το επέτρεψε. «Το λέω ξεκάθαρα πως δεν μας το επέτρεψαν τα συμφέροντα των Τηλεπικοινωνιών για να μένουν στο απυρόβλητο οι παράνομες συνέργειες τους», υπογραμμίζει ο κ. Τσεμπερλίδης.

Πάροχοι  ενέργειας

Ως «μεγάλη πληγή» αποκαλεί τους παρόχους ενέργειας ο κ. Τσεμπερλίδης, εφόσον σε αυτόν τον τομέα παρατηρούνται μεγάλες αυξήσεις και ανατιμήσεις. Ο ίδιος θέλει να γίνει απόλυτα κατανοητός και προχωρά σε παραδείγματα. «Ένα εισόδημα 1000 ευρώ και ένα εισόδημα 5.000 ευρώ δεν αντιμετωπίζουν τον πληθωρισμό στα είδη διατροφής και στα είδη καθημερινής ανάγκης με τον ίδιο τρόπο. Στο χαμηλό εισόδημα τα βασικά αγαθά, έστω κι αν είναι 5% απορροφούν πολύ μεγάλο μέρος του εισοδήματος. Άρα πρέπει να υπάρχει ένας τιμάριθμος και στην Εθνική Στατιστική Υπηρεσία για να τον αξιοποιούν οι πολιτικοί και η πολιτεία».

Αναφέρει ότι το πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε με τον τρόπο απελευθέρωσης της ενέργειας είναι μεγάλο και, μάλιστα, ότι η πρώτη «απελευθέρωση» της ενέργειας δημιούργησε απατεώνες. «Κάποιοι πήραν τα λεφτά, δεν πλήρωσαν τις υποχρεώσεις τους και χάθηκαν στο εξωτερικό χωρίς να ξέρουμε τι έχει γίνει», εξηγεί.

«Απελευθέρωση»… ερήμην των καταναλωτών

Η τωρινή «απελευθέρωση» έγινε πάλι ερήμην των καταναλωτών, σύμφωνα με τον κ.Τσεμπερλίδη, καθώς οι αρμόδιοι δεν έφτιαξαν θεσμικό πλαίσιο σε συνεργασία με τις Ενώσεις Καταναλωτών. «Η νομοθεσία από την Ευρώπη ανέφερε ότι θα πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας λογαριασμός από τις επιχειρήσεις παροχής ενέργειας με σταθερό επιτόκιο και σταθερή τιμή ρεύματος τουλάχιστον για έξι μήνες. Τι έκαναν, όμως, οι εταιρείες αυτές; Υβριδικά συστήματα που σου δίνουν έξι μήνες σταθερό επιτόκιο, που αποτελούσε τελικά ΄΄σπέκουλα΄΄. Σου τάζουν 50% έκπτωση, αλλά δεν σε ενημερώνουν για τίποτα άλλο», περιγράφει ο πρόεδρος.

Μάλιστα, αναφέρεται στην προσωπική του εμπειρία: «Έρχεται στο σπίτι ένα συμβόλαιο 13 σελίδες με ψιλά γράμματα που δεν διαβάζεται. Έτσι την ΄΄πάτησα΄΄ κι εγώ. Ξαφνικά είδα στον λογαριασμό μου μια οριακή τιμή συστήματος 1 με 2 ευρώ, για την οποία δεν με είχε ενημερώσει κανείς. Όταν κατάλαβα ότι με εξαπάτησαν, επέστρεψα στην ΔΕΗ που είχε πραγματικά σταθερό συμβόλαια 2 ετών -βέβαια, τώρα πιέζεται και η ΔΕΗ και προχωρά σε συμβόλαια υβριδικού τύπου. Σήμερα, όμως τα πράγματα δεν είναι έτσι. Πλήρωνα 60 ευρώ το μήνα και τώρα το ρεύμα μου έρχεται πάλι 60, αλλά στο λογαριασμό αναγράφει και μια οριακή τιμή συστήματος. Από 60 ευρώ τώρα πληρώνω 180 ευρώ και δεν αναλύει κανείς από πού προέρχεται τόσο ανεβασμένος ο λογαριασμός».

Τι υπόσχονται ορισμένες εταιρείες

Η τιμή αυτή, λοιπόν, όπως λέει, ο κ. Τσεμπερλίδης οφείλεται στο χρηματιστήριο. Για να γίνει κατανοητός προχωρά πάλι σε παράδειγμα και εξηγεί την διαδικασία που ακολουθούν οι διάφορες εταιρείες παροχής ενέργειας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο, παίρνουν τηλέφωνο τον καταναλωτή και αφού τον ρωτήσουν πόσες περίπου κιλοβατόρες καταναλώνει του προσφέρουν 50% έκπτωση. «Ξοδεύεται 1000 κιλοβατόρες το 4μηνο; Πολύ ωραία! Θα σας κάνουμε έκπτωση», αρχίσει να περιγράφει ο πρόεδρος. «Ενώ πληρώνεται 100 ευρώ σε εμάς θα πληρώνεται 55. Στην ερώτηση αν θα πληρώνω τίποτα άλλο, η απάντησή τους είναι όχι. Ξαναρωτάω αν θα πληρώνω πάγιο. Εκεί η απάντησή τους είναι ότι έχει πάγιο 4,5 ευρώ το μήνα. Δηλαδή 18 ευρώ το τετράμηνο, άρα 45 συν 18. Που είναι η έκπτωση που λένε; Αυτό είναι το πρώτο ψέμα. Το δεύτερο είναι στην οριακή τιμή που μετά το εξάμηνο την πληρώνεις κανονικά με την δικαιολογία ότι αυτή την τιμή την έχουν όλες οι εταιρείες παροχής ενέργειας», αναλύει ο πρόεδρος του ΕΚΠΑ.

Με την παραπάνω εξήγηση τονίζει ότι οι εταιρείες αισχροκερδούν και πως πιέζουν τη ΔΕΗ να ακολουθήσει το ίδιο μοντέλο προκειμένου να μην χαθεί πελατεία από τη μεριά τους, όταν ο πελάτης καταλάβει τελικά την κοροϊδία.

«Όσα και να πληρώσει η κυβέρνηση

οι συνέπειες θα είναι μεγάλες»

Για τους καταναλωτές που ενδιαφέρονται, ο κ. Τσεμπερλίδης αναφέρει ότι μπορούν να μπουν στην ιστοσελίδα του ΔΕΔΔΗΕ και να δουν πώς γίνεται η παραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα και, μάλιστα, από ποιες πηγές. Λέει πως το ρεύμα που παράγεται στην Ελλάδα είναι στο σύνολό του 90%. Περίπου το 40% παράγεται από το φυσικό αέριο και το 50% από όλες τις άλλες πηγές.  Είναι από άνθρακα, από υδροηλεκτρικά και από τις ΑΠΕ. «Το σημαντικό είναι ότι ενώ το 40% είναι από το αέριο, ο μέσος όρος, υπάρχουν μέρες που δεν αθροίζεται στις ΑΠΕ το ρεύμα που παράγεται από τα υδροηλεκτρικά, που φτάνει πολλές φορές και το 20%. Αν αθροίσουμε τα υδροηλεκτρικά και της ΑΠΕ μαζί θα ερχόταν μεγαλύτερο ποσοστό ενέργειας από το φυσικό αέριο. Άρα, θα έπρεπε η τιμή του φυσικού αερίου να είναι ίδια με αυτή των ΑΠΕ. Αν γινόταν, όμως, αυτό θα έχαναν πολλά λεφτά. Κάποια στιγμή πλήρωνες έναν λογαριασμό 62 ευρώ και τώρα τον πληρώνεις 262 ευρώ. Όσα και να πληρώσει η κυβέρνηση οι συνέπειες θα είναι

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.