Μια ιστορία γεμάτη δίψα για ΕΨΑ

Η διαδρομή της εταιρείας μέχρι το deal με το fund SMERC

Πριν από έναν… αιώνα, το έτος 1922, τα αδέλφια Ιωάννης και Γεώργιος Κοσμαδόπουλος, αργυραμοιβοί από τη Zαγορά, ιδιοκτήτες τράπεζας και άνθρωποι που «έβλεπαν» μπροστά από την εποχή τους, αγοράζουν εκτάσεις στην Άγρια Βόλου, με σκοπό να λειτουργήσουν ψυγεία, για την παραγωγή πάγου και τη διατήρηση φρούτων και λαχανικών.

Δύο χρόνια αργότερα ιδρύουν την «Ανώνυμος Εταιρία Ψυγείων Άγριας Βόλου», ενώ το εργοστάσιο της επιχείρησης – χάρη στο οποίο όλη η περιοχή αποκτά ηλεκτρικό ρεύμα – εγκαινιάζεται από τον Ελευθέριο Βενιζέλο.

 

Ο διορατικός Ιωάννης Κοσμαδόπουλος, παρατηρώντας την υπερπαραγωγή λεμονιών στην περιοχή, την αύξηση του αριθμού των λεμονατζίδικων, καθώς και τη διακίνηση της παραδοσιακής λεμονάδας από τους πλανόδιους Μικρασιάτες μικροπωλητές, θέτει ως στόχο τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής αναψυκτικών και χυμών.

Τότε λοιπόν, μετά από πρόσκληση του Κοσμαδόπουλου, έρχεται στην Άγρια ένας εξαιρετικός χημικός μηχανικός από τη Γερμανία, με το όνομα Otto, στον οποίο οφείλεται και η δημιουργία της περίφημης μυστικής συνταγής της λεμονάδας. Ακριβώς έτσι ξεκίνησε η παραγωγή της λεμονάδας και ακολούθησε τα χρόνια του πολέμου η παραγωγή της συνθετικής λεμονάδας, αυτήν που σήμερα γνωρίζουμε ως γκαζόζα.

Το 1936 η τράπεζα Κοσμαδόπουλου χρεοκοπεί και η «Ανώνυμος Εταιρία Ψυγείων Άγριας Βόλου», περνάει στην ιδιοκτησία της Εθνικής Τράπεζας, η οποία με νέο καταστατικό ιδρύει την «Νέα Ψυγεία Άγριας Α.Ε.».

Πλέον ο εκάστοτε διευθυντής της Εθνικής Τράπεζας είναι ταυτόχρονα και διευθυντής της ΕΨΑ. Η ΕΤΕ δημιουργεί νέες εγκαταστάσεις και κάνει επενδύσεις στην επιχείρηση η οποία εκσυγχρονίζεται. Η συσκευασία των αναψυκτικών στη γυάλινη φιάλη με την μπίλια, δίνει τη θέση της πρώτα στη φιάλη με το μηχανικό πώμα και μετά σ’αυτή με το μεταλλικό πώμα crown.

Πηγή: epsa.gr

Nέα εποχή

H νέα εποχή για την εταιρεία ξεκινάει το 1969. Είναι εκείνη η εποχή όπου η παραγωγή πάγου σταματά, καθώς κυκλοφορούν πλέον τα ηλεκτρικά οικιακά ψυγεία. Η Εθνική Τράπεζα, μην επιθυμώντας πλέον να έχει στην ιδιοκτησία της μια ζημιογόνο επιχείρηση, αποδέχεται την πρόταση των αδελφών Μοσκαχλαϊδή και του Νίκου Τσαούτου και μεταβιβάζει τις μετοχές της ΕΨΑ στους ενδιαφερόμενους.

Οι νέοι ιδιοκτήτες, μετά την αγορά, επενδύουν σε καινούργια μηχανήματα και εγκαταστάσεις. Η παραγωγή από 1.500 μπουκάλια την ώρα, φθάνει πλέον τα 7.500.

Το 1982 η παραγωγή έχει ανέλθει σε 20.000 μπουκάλια την ώρα, ενώ παράλληλα μπαίνουν για πρώτη φορά οι συσκευασίες του 1,5 λίτρου, με παραγωγή που φτάνει τα 7.000 μπουκάλια την ώρα.

Πηγή: epsa.gr

Πέντε χρόνια αργότερα η ΕΨΑ παράγει την πρώτη ελληνική cola, ενώ το 1989 εγκαινιάζει τη γραμμή παραγωγής σε κουτάκι αλουμινίου 330 ml (can).

Το 1994 προσθέτει στο προϊοντικό της portfolio τους χυμούς μακράς διαρκείας και το 1996 το iced tea με λεμόνι καθώς επίσης και την Lemon Cola.

Το 2003 πρώτη η ΕΨΑ παράγει τη βυσσινάδα χωρίς ανθρακικό – με τη συνταγή της γιαγιάς – σε γυάλινη φιάλη και πρωτοποριακή ετικέτα shrink sleeve.

Tο 2010 υλοποιούνται σημαντικές επενδύσεις σε επέκταση εγκαταστάσεων και μηχανολογικού εξοπλισμού, οι οποίες οδηγούν την παραγωγή στα 30.000 μπουκάλια την ώρα.

Την επόμενη χρονιά η ΕΨΑ δημιουργεί τα πρώτα ελληνικά βιολογικά αναψυκτικά ενώ το 2012 λανσάρει τα πρώτα ελληνικά αναψυκτικά λάιτ, με γλυκαντικό από το φυτό στέβια, χωρίς προσθήκη ζάχαρης, για να ακολουθήσουν iced tea, λάιτ drops και Cola.

Την τελευταία τριετία, αφού ξέσπασε η πανδημία Covid-19, η εταιρεία περιορίστηκε σε λανσαρίσματα του summer mix, limited γεύσεις δηλαδή, μόνο για το καλοκαίρι.

Παράλληλα, η δραματική αύξηση του κόστους λειτουργίας σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό στις κατηγορίες όπου δραστηριοποιείται αλλά και τις μικρότερες δυνατότητες διανομής σε κομβικά τουριστικά μέρη της Ελλάδας, δεν επέτρεψαν στην εταιρεία να επιστρέψει στην κερδοφορία όπως ήταν ο στόχος που είχε τεθεί εδώ και αρκετά χρόνια.

Τον περυσινό Σεπτέμβριο ο Μιχάλης Τσαούτος είχε δηλώσει μεταξύ άλλων στην «Ημερησία» ότι, «η πίεση στα κόστη αφορά όλες τις επιχειρήσεις, σε όλο τον κόσμο, όμως η μεγαλύτερη πίεση πέφτει στους “μικρούς” του κάθε κλάδου».

«Οι μεγάλες επιχειρήσεις, που έχουν και μεγαλύτερα πορτοφόλια, εκμεταλλεύονται αυτή τη συγκυρία για να κερδίσουν υψηλότερα μερίδια αγοράς, ακόμη και μέσω εξαγορών», είχε πει σχολιάζοντας την αναζωπύρωση των deals στον εγχώριο κλάδο τροφίμων-ποτών κατά τα τελευταία 3-4 χρόνια.

Ο Νίκος Καραμούζης

Το deal με SMERC

Φθάσαμε λοιπόν πριν από μερικές ημέρες στην ανακοίνωση ότι το Επενδυτικό Ταμείο SMERemediumCap (SMERC), στην οποία εκτελεστικός πρόεδρος είναι ο Νίκος Καραμούζης, αποφάσισε να επενδύσει στην ΕΨΑ, αποκτώντας, σύμφωνα με πληροφορίες, την πλειοψηφία της βολιώτικης βιομηχανίας. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το fund προτίθεται να επενδύσει έως €8 εκατ. (μέσω αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου) προκειμένου να ενισχύσει το brand, να την οδηγήσει πάλι σε κερδοφόρα μονοπάτια και κυρίως να της προσδώσει προστιθέμενη αξία προκειμένου να κάνει ένα επιτυχημένο exit μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα.

 

Σημειώνεται ότι στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της ΕΨΑ (2021) οι υποχρεώσεις της βιομηχανίας ήταν €5,316 εκατ., έναντι €5,148 εκατ. το 2020. Ο κύκλος εργασιών είχε ανέλθει σε €9,17 εκατ., αυξημένος κατά 19,35% από το 2020. Η εταιρεία παραμένει ζημιογόνος εδώ και χρόνια. Το 2021 οι ζημιές είχαν ανέλθει σε €354,7 χιλ. οι οποίες μαζί με αυτές προηγούμενων ετών είχαν φθάσει στα €5,32 εκατ. και μεταφέρθηκαν για να καλυφθούν από κέρδη επόμενων χρήσεων.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, το 2022 εκτιμάται ότι έκλεισε για την εταιρεία με ανάπτυξη τζίρου 15%-20%, με τον όγκο να είναι σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό και την κερδοφορία ελαφρώς πιεσμένη εξαιτίας του αυξημένου κόστους παραγωγής, που έφτασε μέχρι και το 60%. Ας σημειωθεί ότι οι ανατιμήσεις που πέρασε η εταιρεία στο ράφι ήταν της τάξης του 10%-12%.

Οι στόχοι της συνεργασίας

Η συνεργασία του SMERC με την οικογένεια Τσαούτου έχει ως στόχο:

  • την άμεση κεφαλαιακή ενίσχυση της εταιρείας
  • τη βελτίωση των συνθηκών ρευστότητας
  • την αξιοποίηση του έμπειρου στελεχιακού δυναμικού της και την ενίσχυσή του με ικανά και έμπειρα στελέχη

Παράλληλα, θα δρομολογηθεί μέσω επενδύσεων η αναβάθμιση των παραγωγικών δυνατοτήτων και των εγκαταστάσεων της εταιρείας, ενώ θα αναπτυχθούν νέα δίκτυα και προορισμοί πωλήσεων.  «Άμεση προτεραιότητα αποτελεί η συστηματική εμπορική αξιοποίηση του ονόματος της ΕΨΑ – ενός brand με μεγάλη αναγνωρισιμότητα, πιστότητα και αξιοπιστία στο καταναλωτικό κοινό και ευρύτερα στην Ελληνική κοινωνία», όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.

Το ενδιαφέρον του SMERC πηγάζει και από το γεγονός ότι η αγορά αναψυκτικών στην Ελλάδα προσεγγίζει τα € 370 εκατ. και αναπτύσσεται -σύμφωνα με εκτιμήσεις- περίπου κατά 5% ετησίως.

«Η επένδυση του SMERC στην ΕΨΑ στηρίζεται στην εκτίμηση της μεσοπρόθεσμης ισχυρής ανάκαμψης της Ελληνικής οικονομίας, στη σημαντική άνοδο του τουρισμού και στο διαυγές και ισχυρό όνομα της εταιρείας.  Ενισχύεται από την εμπιστοσύνη και πιστότητα των πελατών της, τη διεύρυνση της διανομής των εκλεκτών προϊόντων της στην Ελλάδα και το εξωτερικό και στον προσανατολισμό σε νέα, καινοτόμα προϊόντα, που ανοίγουν δρόμους προς τους σύγχρονους τρόπους διατροφής», επισημαίνεται.

Η συμφωνία με την Pepsico

Αναφορικά με τις φετινές εξελίξεις θυμίζουμε ότι τον περασμένο Φεβρουάριο η ΕΨΑ ανέλαβε παραγωγή των αναψυκτικών ΗΒΗ για λογαριασμό της PepsiCo Hellas, μετά την απόφαση για επαναπατρισμό της παραγωγής στην Ελλάδα.

 

Επισημαίνεται ακόμη ότι στις 25 Απριλίου, ο δήμος Βόλου χορήγησε στην ΕΨΑ άδεια εμπορίας πόσιμου ύδατος, για τα έτη 2023-2024 προκειμένου να το χρησιμοποιήσει κατά την παρασκευή αναψυκτικών και χυμών. Την σχετική αίτηση την είχε κάνει η εταιρεία στα μέσα Μαρτίου.

Η σύσταση της κοινής εταιρείας

Την περασμένη εβδομάδα, εξάλλου, το SMERemediumCap μαζί με τους μετόχους της ΕΨΑ, προχώρησε στη σύσταση μιας νέας κοινής εταιρείας, με την επωνυμία «ΑΓΡΙΑ ΕΜΠΟΡΙΚΗ Α.Ε.» με έδρα τον Βόλο. Το μετοχικό της κεφάλαιο ανέρχεται σε €5,213 εκατ. εκ των οποίων τα €3,4 εκατ. είναι μετρητά και ολοσχερώς καταβεβλημένα και το υπόλοιπο ποσό €1,812 εκατ. εισφορές σε είδος.

Ο βασικός μέτοχος της νέας εταιρείας με ποσοστό 65,22% είναι η SMERemediumCap, με τον Μιχάλη Τσαούτο και την Παναγιώτα Τσαούτου να κατέχουν από 14,15%. Τέλος, με ποσοστό 6,48% εμφανίζεται στο μετοχικό κεφάλαιο η Ήβη Αναστασία Μοσκαχλαΐδή.

Στο ΔΣ, πρόεδρος &CEO είναι ο Κωνσταντίνος Καραφωτάκης (της SMERC) και μέλη οι Μιχαήλ Τσαούτος, Νικόλαος Καραμούζης, Νικόλαος Ζορμπάς και Παναγιώτα Τσαούτου.

Σκοπός της κοινής εταιρείας είναι:

  • οι υπηρεσίες παροχής συμβουλών στρατηγικής διαχείρισης
  • οι υπηρεσίες εταιρειών χαρτοφυλακίου
  • οι υπηρεσίες χημικών δοκιμών και αναλύσεων
  • το χονδρικό εμπόριο αναψυκτικών και εμφιαλωμένων νερών
  • το χονδρικό εμπόριο μπίρας

Η στρατηγική SMERC

Υπενθυμίζεται ότι το SMERC απέκτησε, τον περασμένο Δεκέμβριο, στρατηγική μετοχική συμμετοχή στην εταιρεία οσπρίων Άροσις της οικογένειας Φωτιάδη, ενώ νωρίτερα είχε εξαγοράσει την εξαγωγική φρέσκων φρούτων Krop, των Ροπόκη και Τσολάκου. Επιπλέον, το fund έχει ιδρύσει δύο εταιρείες στον κλάδο των τροφίμων, την Fruvenco, που αποτελεί μετεξέλιξη της Krop, και την Amitos, η οποία ιδρύθηκε σε συνέχεια της επένδυσης στην Άροσις. Γενικότερα, το fund επικεντρώνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με κύκλο εργασιών €5 – €30 εκατ., ενώ, στις επενδύσεις του θέλει να διατηρεί μέρος του υφιστάμενου management της κάθε επιχείρησης.

Επιπλέον, το deal, που ήταν εν εξελίξει εδώ και αρκετό καιρό, βάζει τέλος στην αναζήτηση επενδυτή από πλευράς της οικογένειας Τσαούτου μετά το ναυάγιο των συζητήσεων με την Δέλτα.

Η ΓΣ της 22ης Ιουνίου και η στάση της οικογένειας Σεπετά

Η επόμενη κρίσιμη ημερομηνία για το deal είναι η 22η Ιουνίου, όπου είναι προγραμματισμένη η Γενική Συνέλευση των Μετόχων στην Αγριά του Βόλου. Θέμα της είναι η  αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά €3,2 εκατ. με έκδοση νέων μετοχών στην ονομαστική αξία (€5,51 έκαστη).

Σε ανακοίνωση που έβγαλε η οικογένεια Σεπετά – η οποία θυμίζουμε ότι κατέχει από το καλοκαίρι του 2012 το 25% της ΕΨΑ, αγοράζοντας το ποσοστό της ΕΥΡΗΚΑ – καλωσορίζει την νέα στρατηγική επένδυση του επενδυτικού ταμείου SMERC, στην ΕΨΑ.

 

Όπως αναφέρει, η επένδυση του SMERC, συμφερόντων Νίκου Καραμούζη, αποτελεί μια εξέλιξη που σηματοδοτεί μια “νέα – πιο ελπιδοφόρα μέρα για την ιστορική αυτή εταιρεία, στην ανάπτυξη της οποίας πάντα πιστεύαμε”.

Συνεχίζοντας, επισημαίνουν ότι «με σταθερή αυτή την πίστη, θα συνεχίσουμε να έχουμε αμείωτο το επενδυτικό μας ενδιαφέρον στην ΕΨΑ, θα διατηρήσουμε τη θέση μας και θα παραμείνουμε στο επενδυτικό σχήμα, προσηλωμένοι στις σταθερές αρχές και αξίες που μας συνοδεύουν διαχρονικά».

Τέλος, υπογραμμίζουν ότι «ο κλάδος χρειάζεται βιώσιμες εταιρείες που θα αναπτύσσονται, θα παρέχουν ποιοτικά προϊόντα και θα συμβάλλουν στην περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας».

 

 

Πηγή: imerisia.gr 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.