«Να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα, παρά να υπάρχει το “καλάθι του νοικοκυριού”»

Στο Ράδιο Ένα και τη ΜΑΓΝΗΣΙΑ μίλησε ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ Δρ. Λευτέρης Κιοσές

Νέα έρευνα για το καλάθι του νοικοκυριού, σε σχέση με προηγούμενες έρευνες- ως κυλιόμενη- κατέγραψε ότι έχει αυξηθεί η διείσδυση του κοινού σε προϊόντα του καλαθιού και βάζει έστω κάποια προϊόντα στις εβδομαδιαίες του αγορές, όπως προκύπτει απ΄ τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών. Όμως παράλληλα, το 84% των καταναλωτών που ρωτήθηκαν, δηλώνει ότι θα προτιμούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα παρά το καλάθι του νοικοκυριού, ενώ το 70% δηλώνει ότι θα προτιμούσε περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις στα σουπερμάρκετ, επίσης, παρά το καλάθι του νοικοκυριού.

Στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Ηλία Κουτσερή, μίλησε ο Δρ. Λευτέρης Κιοσές γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, και όπως τόνισε, από την έρευνα προκύπτει ότι πλέον δύο στους τρεις καταναλωτές (η πλειοψηφία) αγοράζει προϊόντα, ενώ οι μισοί περίπου, ποσοστό 10% των αγορών τους το αφιερώνουν στο καλάθι.

Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό που δεν έχει αλλάξει είναι η εικόνα του κοινού σε σχέση με το καλάθι ότι δηλαδή δεν λύνει το πρόβλημα της ακρίβειας και ότι περιμένουν περισσότερα από την Πολιτεία σε σχέση με αυτό το κομμάτι. «Το οξύμωρο είναι ότι το χρησιμοποιούν οι καταναλωτές μεν, είναι δυσαρεστημένοι δε», τόνισε ο κ. Κιοσές.

Όπως προκύπτει από τις έρευνες για το καλάθι του νοικοκυριού, ο ένας στους επτά ή στους οκτώ καταναλωτές, αλλάζει κατάστημα για να αγοράσει προϊόντα από το καλάθι, γιατί δεν έχουν όλα τα καταστήματα τους ίδιους κωδικούς και τις ίδιες επωνυμίες, κάθε εβδομάδα στο καλάθι, οπότε αυτό κάνει τους καταναλωτές να είναι πιο διαλλακτικοί στο να επισκεφθούν παραπάνω από ένα καταστήματα και να αλλάξουν και το βασικό τους κατάστημα, κάτι που είναι και ο βασικός σκοπός, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο, για να ενταθεί ο ανταγωνισμός. Οπότε αυτό δείχνει ότι υπάρχει ανταγωνισμός και στο κομμάτι ανάμεσα στις επιχειρήσεις.

«Αίτημα διεύρυνσης του καλαθιού»
Οι καταναλωτές ζητούν να μπουν παραπάνω σημεία πώλησης για προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού, όπως αρτοποιεία, κρεοπωλεία, ενώ έχουν επιθυμία να ενταχθούν επώνυμα προϊόντα, αλλά όχι με μεγάλη ένταση, καθώς υπάρχουν καταναλωτές που είναι ικανοποιημένοι με τα προϊόντα ετικέτας των σούπερ μάρκετ.

«Συνολικά υπάρχει αίτημα διεύρυνσης του καλαθιού, τόσο στο κομμάτι του κωδικολογίου, όσο και στο κομμάτι των καταστημάτων που συμμετέχουν σ’ αυτή την προσπάθεια», ανέφερε ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ. 

Ο κ. Κιοσές τόνισε ότι τα μικτά περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων είναι κλειδωμένα με νόμο και σε πολύ μικρά περιθώρια, οπότε δεν μπορεί να γίνει κάτι άλλο από τις επιχειρήσεις τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία αν δεν αλλάξουν κάποια πράγματα γενικότερα στην οικονομία και στις διεθνείς συνθήκες. Από κει και πέρα, μπορεί να κάνει πράγματα η Πολιτεία μειώνοντας τον ΦΠΑ, που είναι και επιθυμία των καταναλωτών, ενώ από κει και πέρα ο πληθωρισμός είναι σε κατηφόρα και είμαστε σε αναμονή να δούμε τι θα συμβεί.  

Σχήμα 1: Απόψεις για το καλάθι του νοικοκυριού

Στο σχήμα 1 καταγράφονται απόψεις σε σχέση με το καλάθι του νοικοκυριού στους 3μήνες της εφαρμογής του. Συγκεκριμένα:

Οι απόψεις για τη χρησιμότητα του καλαθιού είναι μικτές. Το 23%, δηλώνει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 35% όσων αγοράζουν από το καλάθι),
Το 53% αναγνωρίζει τη χρησιμότητα των πρωτοβουλιών όπως το καλάθι του νοικοκυριού και δηλώνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν κι άλλες τέτοιες δράσεις.
Το 54% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του, κάτι το οποίο είναι μία πραγματικότητα που ήδη καταγραφόταν στο παρελθόν για τους καταναλωτές που ακολουθούν τις προσφορές στις αγορές τους στο λιανεμπόριο τροφίμων.
Το 85% δηλώνει ότι δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, κάτι που είναι αναμενόμενο, καθώς το πρόβλημα της ακρίβειας είναι πολυπαραγοντικό και διεθνές.

Σε μία σε μεγαλύτερο βάθος ανάλυση για το τι θα επιθυμούσαν οι καταναλωτές σαν πιθανές ενισχύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ακρίβειας, στο σχήμα 2 καταγράφονται οι απόψεις τους.

Σχήμα 2: Απόψεις για το καλάθι του νοικοκυριού

Συγκεκριμένα:

Το 84% δηλώνει ότι θα προτιμούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα παρά το καλάθι του νοικοκυριού.
Το 70% δηλώνει ότι θα προτιμούσε περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις στα σουπερμάρκετ παρά το καλάθι του νοικοκυριού. Αυτό δείχνει ότι η πολιτεία θα μπορούσε να δει κίνητρα προς τις επιχειρήσεις για αύξηση των προωθητικών ενεργειών και αποφυγή αντικινήτρων.
Το 47% θα επιθυμούσε να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι, όπως κρεοπωλεία και αρτοποιεία.
Το 60% δεν είναι ικανοποιημένο με τον αριθμό των προϊόντων και επομένως θα προτιμούσε περισσότερα προϊόντα στο καλάθι.
Τέλος, μόλις το 35% θα προτιμούσε να στραφεί το καλάθι σε μόνο επώνυμα προϊόντα, που δείχνει τη διείσδυση που έχουν αποκτήσει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το τελευταίο διάστημα.

Οι επαναλαμβανόμενες έρευνες του ΙΕΛΚΑ για το καλάθι του νοικοκυριού αναμένεται να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα με περισσότερα στοιχεία.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.