Ο Θεσσαλός Ρομά Παναγιώτης Χαρίτος: «Έδωσα μάχη για να τα καταφέρω σε σχολείο και Πανεπιστήμιο»

«Η οικογένειά μου κι εγώ, σπάσαμε «τσιγγάνικες επιταγές», όπως γάμος σε μικρή ηλικία και σχολείο μέχρι το δημοτικό…»

Μεγάλο αγώνα έδωσε ο Παναγιώτης Χαρίτος, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Θεσσαλών Ρομά, προκειμένου να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα, που δεν ήταν άλλο από το να λάβει μόρφωση, παιδεία, εκπαίδευση και γνώσεις, αποφοιτώντας μάλιστα όχι μόνο από τις προπτυχιακές σπουδές, αλλά και από μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Ο κ. Χαρίτος μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Ηλία Κουτσερή για όλες τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, αλλά και με όλα όσα ασχολείται αυτό το διάστημα που στόχο έχουν την ανάδειξη και την διατήρηση της ιστορίας των τσιγγάνων, αλλά και την ένταξή τους στην εκπαίδευση και εν γένει στην κοινωνία.
Ο κ. Χαρίτος τόνισε πως τα πράγματα για εκείνον ήταν πάρα πολύ δύσκολα, σημειώνοντας ότι δεν είναι το μοναδικό παιδί Ρομά που έχει σπουδάσει στην Ελλάδα, όμως όσοι το έχουν κάνει, όλοι μαζί και ο καθένας ξεχωριστά, έχουν δώσει μία μεγάλη μάχη, για να τα καταφέρουν.

Διάβασα περισσότερες ώρες από τους συμμαθητές μου, μη Ρομά, ώστε να φτάσω στο ίδιο γνωστικό επίπεδο
«Εγώ ξεκίνησα να πηγαίνω σε ένα αμιγώς τσιγγάνικο σχολείο, με μόνο παιδιά Ρομά. Εκεί τα πράγματα ήταν δύσκολα, καθώς η διδακτέα ύλη, τα μαθήματα, τα βιβλία δεν ήταν τα ίδια με τα υπόλοιπα δημοτικά σχολεία. Το μορφωτικό επίπεδο και οι γνώσεις που έλαβα εκεί ήταν περιορισμένες κι αυτό αποδείχτηκε όταν πήγα στο Γυμνάσιο που δυσκολεύτηκα πολύ να ανταποκριθώ και να ανταπεξέλθω στα μαθήματά του. Διάβασα περισσότερες ώρες από τους συμμαθητές μου, μη Ρομά, ώστε να φτάσω στο ίδιο γνωστικό επίπεδο μόρφωσης και γνώσεων μαζί τους και στη συνέχεια στο Λύκειο βελτιώθηκα σε πολύ σημαντικό βαθμό και κατάφερα να περάσω πρώτος στη σχολή μου στις Πανελλαδικές εξετάσεις», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χαρίτος, ο οποίος ολοκλήρωσε με επιτυχία τις προπτυχιακές σπουδές του στο Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.
Οι δυσκολίες όμως δεν σταμάτησαν για τον κ. Χαρίτο στο σχολείο. Και κατά τη διάρκεια των σπουδών του δυσκολεύτηκε με μαθήματα, θεωρίες, έννοιες και όρους που δεν ήταν οικείοι.

«Κατάφερα να τελειώσω τη σχολή μου στα 4 χρόνια»
«Όταν πήγα στο Πανεπιστήμιο στην Κομοτηνή, κι εκεί δυσκολεύτηκα πάρα πολύ. Ήταν δύσκολα τα μαθήματα και οι θεωρίες, υπήρχαν έννοιες και όροι που δεν ήταν οικίες. Με πολλή προσπάθεια και διάβασμα κατάφερα να τελειώσω τη σχολή μου στα 4 χρόνια και επιστρέφοντας δεν έμεινα σε αυτό, έκανα αίτηση και πέρασα στο μεταπτυχιακό του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Εκεί συνέχισα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές διακρίθηκα για την ερευνητική μου ικανότητα, διάβασα πολλές ώρες, έκανα πολλές εργασίες, συμμετείχα σε έρευνες του Πανεπιστημίου και του μεταπτυχιακού, τελείωσα σύντομα, ορκίστηκα και γύρισα πίσω στον τόπο μου να βοηθήσω και τα υπόλοιπα παιδιά Ρομά να συνεχίσουν κι αυτά στον ίδιο δρόμο με τον δικό μου», τόνισε ο κ. Χαρίτος που φαίνεται πως καμία δυσκολία δεν τον πτοεί, ακολουθώντας πάντα την πίστη του και καταφέρνοντας να υπερπηδήσει κάθε εμπόδιο που συναντά.

Η διάσωση της ιστορίας των Ρομά
Με καταγωγή από τους Σοφάδες Καρδίτσας ο νεαρός επιστήμονας, μετά τις σπουδές του, αποφάσισε να γυρίσει στην βάση του και να συμβάλει στη μείωση της σχολικής διαρροής των παιδιών Ρομά.
«Αυτή την συνταγή επιτυχίας που κατάφερα εγώ, θέλω να τη μεταδώσω ως καλή πρακτική και στις υπόλοιπες οικογένειες παιδιών Ρομά, να ακολουθήσουν κι αυτοί το ίδιο παράδειγμα και είμαι πολύ υπερήφανος που αποτελώ πρότυπο για τα παιδιά της κοινότητάς μας», τόνισε ο κ. Χαρίτος, ο οποίος είναι και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Θεσσαλίας Ελλήνων Ρομά εκπροσωπώντας Ρομά έντεκα περιοχών σε όλη την Θεσσαλία.
Όπως εξηγεί οι λόγοι διακοπής φοίτησης των Ρομά από το σχολείο είναι πολλοί και κάνει λόγο για «τσιγγάνικες επιταγές» που έσπασε αυτός και η οικογένειά του, ακολουθώντας τις αξίες της ελληνικής κοινωνίας.

Ποια τα εμπόδια μη φοίτησης των Ρομά
«Η ασυνεχής φοίτηση των παιδιών Ρομά στις σχολικές μονάδες έχει διάφορα εμπόδια. Είναι και τα οικονομικά, η μετακίνηση, οι πρόωροι γάμοι, ακόμη και τα εμπόδια του θεσμικού ρατσισμού που αντιμετωπίζουμε από το κράτος και από κάποιους φορείς που ασχολούνται με την εκπαιδευτική πολιτική στην χώρα μας.
Η οικογένειά μου κι εγώ προσωπικά σπάσαμε την «τσιγγάνικη επιταγή» που λέει ότι το παιδί πρέπει να παντρευτεί από νεαρή ηλικία, σπάσαμε και τη δεύτερη «επιταγή» που λέει ότι το παιδί πρέπει να πάει μέχρι το δημοτικό. Εμείς ήμασταν από την απέναντι πλευρά, πήγαμε κόντρα στις νοοτροπίες των παππούδων μας, πήγαμε κόντρα στις τσιγγάνικες αρχές και αξίες και τα πρότυπα της τσιγγάνικης κοινότητας, που θέλουν το παιδί να γίνει εργάτης γης ή μανάβης πλανόδιος και κάναμε κάτι διαφορετικό. Ακολουθήσαμε τις αρχές και τις αξίες της ελληνικής κοινωνίας ως Έλληνες πολίτες κι ακολουθήσαμε την εκπαιδευτική οδό των πανελλήνιων εξετάσεων και καταφέραμε να εισαχθούμε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», επεσήμανε ο κ. Χαρίτος.

«Μεταφράζοντας 25 τσιγγάνικα παραμύθια»
Αυτή την περίοδο ο κ. Χαρίτος εργάζεται πάνω για διάσωση της τσιγγάνικης κληρονομιάς, συγκεντρώνοντας και μεταφράζοντας 25 τσιγγάνικα παραμύθια, ενώ ξεκίνησε και την καταγραφή της τσιγγάνικης γλώσσας.
«Φοβόμουν ότι στο εγγύς μέλλον, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας, ότι κάποια στιγμή θα χαθούν τα τσιγγάνικα παραμύθια γι’ αυτό τον λόγο προσπάθησα να τα καταγράψω στην τσιγγάνικη γλώσσα και στη συνέχεια να τα μεταφράσω στην ελληνική και με επιμέλεια και ειδική εικονογράφηση καταφέραμε να παραδώσουμε στον ελληνικό πολιτισμό την τσιγγάνικη πολιτιστική κληρονομιά μέσα από τα τσιγγάνικα παραμύθια, τα οποία θα αποτελέσουν ένα μικρό λιθαράκι στην ιστορία των Ελλήνων τσιγγάνων της χώρας μας. Και δεν σταματάμε σε αυτό. Ξεκίνησα να καταγράφω την τσιγγάνικη γλώσσα, όπου θα εκδοθεί σύντομα ένα βιβλίο με τσιγγάνικη διάλεκτο», τόνισε ο κ. Χαρίτος.

«Επιστημονικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας»
Τέλος, παράλληλα με την εργασία του σε Ειδικό Σχολείο, είναι πρόεδρος στην Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία» Ρομά χωρίς Σύνορα» που αποτελείται από διαμεσολαβητές Ρομά και επιστήμονες Ρομά και πραγματοποιούν δράσεις για την ένταξη των Ρομά στην Ελληνική κοινωνία.
Παράλληλα είναι και επιστημονικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και εργάζεται στις υποστηρικτικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση των παιδιών Ρομά τα απογεύματα σε θερινά και χειμωνιάτικα τμήματα.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.