Οι προοπτικές για το λιμάνι του Βόλου -Κόμβος για εμπόριο-μεταφορές σε Βαλκάνια και Μεσόγειο

Σύμφωνα με την ναυτιλιακή οικονομολόγο Ειρήνη Βόλη

Το γεγονός ότι η διακοπή των εμπορικών μεταφορών μέσω του σιδηροδρόμου έχει επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και στη μεταφορά εμπορευμάτων, δημιουργώντας πρόβλημα σε εταιρίες που έχουν υπογράψει ρήτρες, τόνισε στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Ηλία Κουτσερή, η Ειρήνη Βόλη, ναυτιλιακή οικονομολόγος. Η κ. Βόλη αναφέρθηκε ακόμη στο θέμα των επενδύσεων και των ιδιωτικοποιήσεων στα λιμάνια, όπως και στο λιμάνι του Βόλου.
Η ναυτιλιακή οικονομολόγος, εξέφρασε τα ειλικρινή της συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών και τις ευχές για ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες.

Σημαντική αύξηση του μεταφορικού κόστους

Όπως είπε, η διακοπή της σιδηροδρομικής μεταφοράς γι’ αυτό το διάστημα, έχει προκαλέσει πολλές διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σύμφωνα με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, κάθε αμαξοστοιχία διακινεί φορτία που αντιστοιχούν σε 30 φορτηγά αυτοκίνητα, μόνο στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και άλλα τόσα στην αντίθετη διαδρομή, οπότε αυτό το μεταφορικό ισοδύναμο είναι πολύ υψηλό και δεν μπορεί να αναπληρωθεί εύκολα, κάτι που συνεπάγεται μια σημαντική και καθόλου ευκαταφρόνητη αύξηση του μεταφορικού κόστους.
«Το κλείσιμο των σιδηροδρόμων της χώρας, λόγω του δυστυχήματος στα Τέμπη, έχει δημιουργήσει σοβαρές διαταραχές τόσο στην ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, όσο και στην εικόνα της Ελλάδας, σε ότι έχει να κάνει με εμπορικούς όρους. Το πρόβλημα είναι σημαντικό για τη χώρα μας, για τα περιφερειακά και τα κεντρικά λιμάνια και έχει επιπτώσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς η Ελλάδα αποτελεί κέντρο εισόδου των κύριων εμπορευμάτων μέσα από το λιμάνι του Πειραιά και δημιουργεί τεράστια καθυστέρηση στη μεταφορά των φορτίων στον προορισμό τους», επισήμανε η κα Βόλη.

«Κυρώσεις σε εταιρίες που έχουν υπογράψει ρήτρες»

Σύμφωνα με την ίδια αυτό έχει πολλές επιπτώσεις και δημιουργεί κυρώσεις σε εταιρίες που έχουν υπογράψει ρήτρες για τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω των σιδηροδρόμων, όπως για παράδειγμα ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, καθώς και σε απώλεια εσόδων των παραγωγών εταιριών, που ίσως προτιμήσουν νέους τρόπους μεταφοράς, οι οποίοι θα είναι περισσότερο κοστοβόροι και κατά συνέπεια θα είναι πιο ακριβά, κάτι το οποίο, στο τέλος της ημέρας, επιβαρύνει τους καταναλωτές.

Τα υψηλά επιτόκια χτυπούν τις επενδύσεις

Η κα Βόλη τόνισε ότι το σκηνικό στον τομέα των επενδύσεων, έχει αλλάξει πολύ σε σχέση με το 2020 και 2021 και αυτό έχει να κάνει με την ενεργειακή κρίση, που ακολούθησε μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας.
Σήμερα μιλάμε για μια μεγάλη αύξηση των επιτοκίων και ένας τομέας που θα χτυπηθεί, είναι αυτός των επενδύσεων, επισήμανε.
Σύμφωνα με την ναυτιλιακή οικονομολόγο, το 2021 η Ελλάδα δέχτηκε επενδύσεις 5 δις € και οι προβλέψεις ήταν πολύ ευοίωνες για το τέλος του 2022 (ακόμη δεν υπάρχουν οριστικά στοιχεία) με αναμενόμενες επενδύσεις 6-6,5 δις €.

Φιλόδοξη πρόβλεψη για αύξηση των επενδύσεων

Για το 2023 ο προϋπολογισμός κάνει μια φιλόδοξη πρόβλεψη για την αύξηση των επενδύσεων, περίπου 16%, ωστόσο το εμπόδιο είναι ο τραπεζικός δανεισμός, που λόγω υψηλών επιτοκίων θα είναι ακριβότερος και θα περιορίσει την επιθυμία των επιχειρήσεων να δανειστούν και κατ’ επέκταση να επενδύσουν στη χώρα και αυτό αφορά και στα λιμάνια και στις ιδιωτικοποιήσεις, επισήμανε.
Η κα Βόλη εξήγησε ότι σε αυτό το περιβάλλον των υψηλών επιτοκίων, επηρεάζονται όλες οι επιχειρήσεις, η πρόσβαση στα κεφάλαια, η εξυπηρέτηση του δανεισμού, ενώ υπάρχει ένα περιβάλλον αυξημένης αβεβαιότητας και μένει να δούμε αν θα επηρεαστούν από αυτό, όπως επίσης και στον προσεχή εκλογικό κύκλο, οι διαδικασίες των ιδιωτικοποιήσεων και εισόδου επενδυτών στην ναυτιλιακή και την λιμενική αγορά.

Για το λιμάνι του Βόλου

Αναφερόμενη στο λιμάνι του Βόλου η ναυτιλιακή οικονομολόγος τόνισε ότι πέρα από τη θέση του, θα ήταν σωστό και ιδεατό να αποτελέσει έναν περιφερειακό κόμβο για το εμπόριο και τις μεταφορές στα Βαλκάνια και στην ανατολική Μεσόγειο.
Η κα Βόλη τόνισε ότι θα είναι μια καλή ευκαιρία να αξιοποιηθεί η περιθωριοποίηση της παγκοσμιοποίησης και η δημιουργία εμπορικών σχέσεων πέρα από την Κίνα, που γνωρίζουμε στην Ελλάδα λόγω της Cosco και των διακρατικών συμφωνιών που έχουν οι δύο χώρες λόγω του λιμανιού του Πειραιά και να απευθυνθούμε σε τρίτες χώρες όπως της ΝΑ Ασίας, οι οποίες ειδικότερα μετά την πανδημία, γνωρίζουν ιδιαίτερη ανάπτυξη.
«Μέσω αυτού, το λιμάνι του Βόλου θα μπορούσε να έχει κάποιον σημαντικό εκσυγχρονισμό και σημαντική επέκταση», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σε στρατηγικές συμπράξεις
και συνεργασίες με άλλα λιμάνια

Η ίδια τόνισε ότι το λιμάνι του Βόλου θα μπορούσε να συμμετάσχει σε στρατηγικές συμπράξεις και συνεργασίες με άλλα λιμάνια και παρόχους μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ασίας, να επενδύσει σε νέες τεχνολογίες και σε υποδομές και να βελτιώσει στην αποδοτικότητα και την ανταγωνιστικότητά του, προσαρμοζόμενο στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις και τις τάσεις της αγοράς.
Τέλος η κα Βόλη τόνισε ότι οι πράσινοι διάδρομοι θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημαντική ευκαιρία για την Ελλάδα, τα εναλλακτικά καύσιμα και η δημιουργία όλων αυτών των προϋποθέσεων, ώστε να αποτελέσει ηγέτη στην πράσινη μετάβαση.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.