Πιέζουν για είσπραξη οφειλών, εν μέσω καραντίνας και κορωνοϊού!

Παράπονα και εξαπατήσεις καταναλωτών από εισπρακτικές, ταχυμεταφορές και ηλεκτρονικές αγορές

Εκτός από την πανδημία και τις επιπτώσεις της στην υγεία αλλά και την ευρύτερη οικονομία, οι καταναλωτές έχουν να αντιμετωπίσουν και μια πλειάδα άλλων προβλημάτων, που έχουν ανθίσει αυτή την περίοδο και αφορούν στις εισπρακτικές εταιρείες που συνεχίζουν την έντονη όχλησή τους, τις ηλεκτρονικές αγορές και την μεγάλη καθυστέρηση παραλαβής τους αλλά και τα ταξίδια που είχαν οργανώσει πολλοί και τελικά ακυρώθηκαν, με πολλά τουριστικά γραφεία να μην επιδίδουν πίσω το αντίτιμο ως οφείλουν. Για όλα αυτά μίλησε στο «Ράδιο ΕΝΑ 102,5» και στον Ηλία Κουτσερή η κ. Παναγιώτα Καλαποθαράκου, δικηγόρος και αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ (Ένωση Καταναλωτών- Η Ποιότητα της Ζωής).

Συνεχίζεται η όχληση εισπρακτικών εταιρειών
με ανάρμοστο τρόπο, αλλά ακόμη και δικηγορικών γραφείων

Κι ενώ όλοι οι πολίτες προσπαθούν με τα βίας τα ανταποκριθούν στην καθημερινότητά τους που έχει αλλάξει άρδην μετά την είσοδο της πανδημίας του κορωνοϊού οι εισπρακτικές εταιρείες, σύμφωνα με την κ. Καλαποθαράκου, συνεχίζουν να ασκούν πιέσεις για είσπραξη οφειλών πολλές φορές με ανάρμοστο τρόπο.
Στο …παιχνίδι αυτό όμως έχουν εισέλθει και οι δικηγορικές εταιρείες, οι οποίες όμως ούτε καταγράφουν τις συνομιλίες, ούτε ακολουθούν τις πρακτικές που πρέπει, ενοχλώντας επιτακτικά τους καταναλωτές και μάλιστα πολλές φορές και συγγενικά τους πρόσωπα, ανήλικα παιδιά ακόμη και υπέργηρους.
«Εν μέσω αυτής της κατάστασης που βιώνουμε και υπάρχει θέμα οικονομικό, ψυχολογικό στην ελληνική κοινωνία, βλέπουμε ότι εισπρακτικές εταιρείες και δικηγορικές εταιρείες που δουν για πίεση οφειλών από τους πελάτες τους που είναι κυρίως εταιρείες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, εταιρείες τηλεπικοινωνιών και τράπεζες συνεχίζουν να ενοχλούν και να πιέζουν με ανάρμοστο πολλές φορές τρόπο και παράνομο.

Θα πρέπει να απαγορευτεί η όχληση όσο υπάρχει αυτή η κατάσταση με την πανδημία κι αυτό το θέσαμε ακόμη μία φορά με επιστολή μας στο Υπουργείο Οικονομικών. Ακόμη ζητούμε να αναμορφωθεί ο νόμος για τις εισπρακτικές, ώστε να ενταχθούν και οι δικηγορικές εταιρείες που λειτουργούν κατά παράβαση του νόμου, θεωρώντας ότι δεν εμπίπτουν στην εφαρμογή του νόμου, ώστε να καταγράφουν τις συνομιλίες κ.α.. Ζητάμε να επεκταθεί ο νόμος και στις δικηγορικές εταιρείες και να επιβληθούν πρόστιμα στις εταιρείες που παρανομούν και συμπεριφέρονται με αυτό τον παράνομο και καταχρηστικό τρόπο στους καταναλωτές. Οι δικηγορικές εταιρείες που λειτουργούν ως εισπρακτικές ενοχλούν, απειλούν, εκβιάζουν και προσβάλλουν, μιλούν με συγγενικά πρόσωπα των καταναλωτών, με ανήλικα παιδιά, υπεργηρους και απο τη στιγμή που δεν καταγράφονται οι συνομιλίες είναι δύσκολο να αποδεχθεί κάποια από τις δράσεις τους», εξήγησε η κ. Καλαποθαράκου η οποία ανέφερε πως ακόμη δεν έχει υπάρξει απάντηση από το Υπουργείο ως προς το αίτημα της ΕΚΠΟΙΖΩ.

Ηλεκτρονικό εμπόριο και ταξιδιωτικά γραφεία

Σύμφωνα με την ίδια, τρεις είναι οι κύριες κατηγορίες για τις οποίες η ΕΚΠΟΙΖΩ δέχεται καταγγελίες καταναλωτών. Εκτός από τις εισπρακτικές, «βροχή» καταγγελιών δέχονται οι Ενώσεις Καταναλωτών για τις ηλεκτρονικές αγορές και την καθυστέρηση των ταχυμεταφορών, αλλά και για ακυρώσεις αεροπορικών εισιτηρίων, με τα αρμόδια γραφεία να μην δίνουν πίσω στον καταναλωτή το αντίτιμο ως οφείλουν.
Για το τελευταίο δε ζήτημα η κ. Καλαποθαράκου σημείωσε πως «Μετά από εντατικές πιέσεις και μέσω Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας καταφέραμε να έχει την επιλογή ο καταναλωτής, όχι μόνο του voucher αλλά και της επιστροφής των χρημάτων από την ακύρωση του αεροπορικού του εισιτηρίου, εν τω μέσω της πανδημίας. Από 1η Σεπτέμβρη του 2020 μπορούν να ζητούν την επιστροφή χρημάτων ή voucher, πιστοποιητικό δηλαδή του ποσού που έχουν καταβληθεί. Ωστόσο, δεν είναι πρόθυμες οι εταιρείες να επιστρέψουν τα χρήματα».

Πρόβλημα και με τις σχολικές εκδρομές

Μεγάλο πρόβλημα σ’ αυτό τον τομέα σύμφωνα με την ίδια υπάρχει με τις σχολικές εκδρομές μαθητών κυρίως από την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, που έκλεισαν πακέτο εκδρομής στο εξωτερικό, δεν μπόρεσαν όμως τα παιδιά να πραγματοποιήσουν την εκδρομή τους και δεν τους δίνονται πίσω τα χρήματα που έχουν καταβάλει.
Η αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ συμπλήρωσε πως το εναλλακτικό σενάριο με την επιστροφή των χρημάτων θεσμοθετήθηκε από τον Σεπτέμβριο, ενώ νωρίτερα η Ελλάδα είχε θεσμοθετήσει το voucher που εάν μέσα στους 18 μήνες δεν το χρησιμοποιήσει ο κάτοχος του , τότε του επιστρέφονται τα χρήματα, απόφαση όμως που ήταν κατά παράβαση της Ε.Ε.. Αυτό που ζητά η ΕΚΠΟΙΖΩ είναι να υπάρξει αναδρομικότητα στη νέα ρύθμιση αυτή και ρητή αναφορά στη διάταξη, κίνηση όμως που ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί από τους αρμοδίους.
Στο θέμα των ηλεκτρονικών αγορών τα παράπονα και οι καταγγελίες καταναλωτών είναι πάμπολλες. Πολλοί είναι εκείνοι που έχουν εξαπατηθεί, αγοράζοντας διαδικτυακά ένα προϊόν, καταβάλλοντας το ποσό και εν τέλει το προϊόν δεν έφτασε ποτέ στα χέρια τους. Στην περίοδο δε της πρώτης καραντίνας το αρμόδιο Υπουργείου επέβαλε πρόστιμα ύψους 200.000-250.000 ευρώ σε εταιρείες που άρπαξαν τα χρήματα των καταναλωτών και εξαφανίστηκαν.

Με έλεγχο στο διαδίκτυο

Το θέμα των ηλεκτρονικών αγορών όμως συνδέεται και με αυτό των ταχυμεταφορών, που σε πολλές περιπτώσεις καθυστερούν 20 μέρες ακόμη κι ένα μήνα για την παράδοση της αγοράς του καταναλωτή.
Εκείνο που συμβουλεύει η κ. Καλαποθαράκου τους καταναλωτές είναι να αγοράζουν από αξιόπιστα ηλεκτρονικά καταστήματα, να κάνουν έλεγχο στο διαδίκτυο εάν τυχόν αναφέρονται προβλήματα ή καταγγελίες καταναλωτών και να μην προπληρώνουν, αλλά να πληρώνουν με αντικαταβολή.
Τέλος, στην ηλεκτρονική σελίδα της ΕΚΠΟΙΖΩ www.ekpizo.gr υπάρχουν υποδείγματα καταγγελιών, ενώ οι καταναλωτές καλό θα είναι να προχωρούν σε έγγραφη καταγγελία και όχι μόνο σε προφορική.