Πηνελόπη Αβαγιανού: «Θα δούμε μια γενιά ενηλίκων με πάρα πολλά ψυχικά τραύματα»

Είπε στο Ράδιο Ένα, η Ψυχολόγος του Παιδοψυχιατρικού Τμήματος στο Νοσοκομείο Βόλου

Η πανδημία εκτός από έναν αθέατο ιό και πολλά μέτρα, έφερε και ανακατατάξεις στις ζωές μικρών και μεγάλων. Τα παιδιά ξεκίνησαν να παρακολουθούν μαθήματα μέσω διαδικτύου, ξένες γλώσσες και φροντιστήρια και η αύξηση της απασχόλησής τους με το internet έγινε μια καθημερινότητα.
Η κ. Πηνελόπη Αβαγιανού, Ψυχολόγος του Παιδοψυχιατρικού Τμήματος στο Νοσοκομείο Βόλου και Διδάκτωρ Εξελικτικής Ψυχολογίας, μίλησε σε εκδήλωση των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Δημοτικών και Νηπιαγωγείων σε συνεργασία με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων και την Ένωση Γονέων Βόλου με θέμα τον εθισμό στο διαδίκτυο.
Η κ. Αβαγιανού όμως φιλοξενήθηκε και στο Ράδιο ΕΝΑ από τον Ηλία Κουτσερή και μίλησε για το τι έφερε η πανδημία στα παιδιά και τους εφήβους, τις δυσκολίες και τον εθισμό στο διαδίκτυο με την ίδια να σημειώνει πως η πανδημία θα “γράψει” στα παιδιά και θα δούμε μια γενικά ενηλίκων με πολλά ψυχικά τραύματα.

Τεράστια αύξηση στις διαταραχές των παιδιών και των εφήβων

Όπως σημείωσε η κ. Αβαγιανού από την κλινική της εμπειρία στο Παιδοψυχιατρικό Τμήμα του Νοσοκομείου Βόλου εντόπισε τόσο η ίδια όσο και οι συνάδελφοί της μια τεράστια αύξηση στις ψυχοσυναισθηματικές διαταραχές των παιδιών και εφήβων.
“Η αλήθεια είναι ότι δεν φάνηκε αυτό το κομμάτι να το λαμβάνουμε υπόψη ως κοινωνία σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτά τα δύο χρόνια.
Από τη μια το καταλαβαίνω, γιατί όταν έχουμε να κάνουμε με το άγχος στο κομμάτι της επιβίωσης, θα μπορούσες να πεις ότι το κομμάτι της ψυχικής υγείας είναι πολυτέλεια. Τώρα όμως που φαίνεται δειλά- δειλά να μπαίνει η πανδημία σε μια σειρά και πάμε να την τιθασεύσουμε αρχίζουμε να ασχολούμαστε και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας με το κομμάτι των επιπτώσεων και στους ενήλικες αλλά και στα παιδιά, γιατί εκεί φαίνεται να είναι πιο έντονες”, ανέφερε.
Τα αποτελέσματα του εγκλεισμού της πανδημίας, υποστήριξε η ίδια, φάνηκε ότι αύξησαν πάρα πολύ την ενδοοικογενειακή βία, υπάρχουν πάρα πολλά περιστατικά παραμέλησης, υπάρχει πολύ μεγάλη αύξηση της ενασχόλησης των παιδιών και εφήβων με το διαδίκτυο, καταγράφεται αύξηση των αγχωδών, καταθλιπτικών διαταραχών και μαθησιακών δυσκολιών, με την κ. Αβαγιανού να φέρνει ως παράδειγμα ένα παιδί Γ τάξης του Δημοτικού, που την Α΄ και Β΄ τάξη παρακολούθησε μέσω webex αλλά κι ένα παιδί που φέτος δίνει πανελλαδικές εξετάσεις και μέχρι σήμερα δεν έχει συμμετάσχει σε εξετάσεις, ούτε καν ενδοσχολικές.
“Αυτό θα το βρούμε στο μέλλον μπροστά μας και οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί”, σχολίασε χαρακτηριστικά.

Αυξημένη ψυχοπαθολογία σε εφήβους
– Το πρόβλημα του εθισμού στο διαδίκτυο

Σύμφωνα με την κ. Αβαγιανού πρόσφατα ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα μελέτης από την Παιδοψυχιατρική Κλινική του Παίδων Αγία Σοφία, που έδειξε ότι η αυξημένη ψυχοπαθολογία σχετίζεται με την ηλικία με μεγαλύτερα ποσοστά στους εφήβους, σχετίζεται με το φύλο, με αυξημένα ποσοστά στα αγόρια και σχετίζεται και με τη γενικότερη οικογενειακή δυσλειτουργία που μπορεί να υπάρχει.
Αναφορικά με την αντιμετώπιση του εθισμού στο διαδίκτυο αλλά και άλλων διαταραχών η κ. Αβαγιαννού τόνισε πως καταρχήν πρέπει να υπάρξει η συνειδητοποίηση των προβλημάτων από πλευράς γονέων, και εάν οι γονείς θα αποφασίσουν να ζητήσουν βοήθεια γονέων.
Τι όμως πρέπει να αντιληφθούν οι γονείς για να καταλάβουν ότι υπάρχει πρόβλημα με τα παιδιά τους και τη χρήση του διαδικτύου; “Η δυσκολία να σταματήσει ένας έφηβος τη χρήση του μέσου, η δυσφορία του είναι σύμπτωμα.
Το ζήτημα με την πανδημία είναι ότι νομιμοποιήθηκε η χρήση της οθόνης, όλα γίνονταν μέσω της οθόνης και έτσι κι αλλιώς αυξήθηκε ο χρόνος ενασχόλησης, καθώς το σχολείο και το φροντιστήριο μεταφέρθηκε στον υπολογιστή. Παιδιά περνούσαν όλη τη μέρα μπροστά στον υπολογιστή. Οι γονείς θα πρέπει να δουν εάν το παιδί είναι λειτουργικό στην καθημερινότητά του κι αν συνεχίζει να κάνει και τις υπόλοιπες δραστηριότητες όπως τις έκανε.
Ένα παιδί που θα φτάσει να εθιστεί στο διαδίκτυο ή θα φτάσει να έχει μια προβληματική σχέση με αυτό και με τις ώρες που περνά μπροστά από μία οθόνη είναι συνήθως ένα παιδί που θα παραμελήσει τα μαθήματά του, θα έχει μία έντονη πτώση της σχολικής του επίδοσης, θα μειωθεί πολύ η κοινωνικότητά του, δεν θα θέλει να πάει στο άθλημά του, δεν θα θέλει να βγει με τους φίλους, ένα παιδί αποσυρμένο, πολλές ώρες στο δωμάτιό του”, εξήγησε η κ. Αβαγιανού.

Η πανδημία θα δημιουργήσει μια γενιά
ενηλίκων με πολλά ψυχικά τραύματα

Κι αν τώρα σε αυτή την ηλικία παιδιά και έφηβοι αντιμετωπίζουν προβλήματα, πως αυτό μπορεί να μεταφερθεί στο μέλλον; Η κ. Αβαγιανού υποστήριξε πως η εφαρμογή των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης ήταν αναγκαία, αλλά φαίνεται ότι αυτά τα μέτρα στην περίπτωση των παιδιών και των εφήβων έβλαψαν περισσότερο απ’ ότι ο ίδιος ο ιός.
“Ευτυχώς φάνηκε ότι αυτός ο ιός δεν είναι τόσο επιθετικός στα παιδιά και τους εφήβους, αλλά η εφαρμογή όλων των μέτρων είναι σαν να δημιούργησαν μια γενιά που απέκτησε ψυχικά τραύματα, τα οποία δεν θα εκδηλωθούν απαραίτητα άμεσα. Νομίζω ότι θα δούμε μια γενιά ενηλίκων με πάρα πολλά ψυχικά τραύματα και αναμένουμε ως ψυχιατρική και ψυχολογική κοινότητα το πως θα εκδηλωθούν όλα αυτά”, τόνισε.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.