Ποιες καινοτόμες και έξυπνες λύσεις προτείνουν φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (φωτογραφίες)

«Τα προβλήματα, αλλά και οι λύσεις των χωρών είναι κοινά» τόνισε η καθηγήτρια, κα Χαρίκλεια Τσαλαπάτα
Βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση, βιώσιμος τουρισμός, βιώσιμη κινητικότητα και αντιμετώπιση της μόλυνσης …

Καινοτόμες και έξυπνες λύσεις σχετικά με τα υπάρχοντα προβλήματα που δημιουργεί η απουσία βιωσιμότητας παρουσίασαν οι φοιτητές που συμμετείχαν στο θερινό σχολείο για την καινοτομία του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με σκοπό να κάνουν το μέλλον μας…καλύτερο και βιωσιμότερο. Το μέλος του Ε.ΔΙ.Π. του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου κ. Χαρίκλεια Τσαλαπάτα μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και τη ΜΑΓΝΗΣΙΑ, για τις λύσεις που παρουσίασαν οι φοιτητές, τονίζοντας κυρίως την ανθρωποκεντρική φύση της μεθοδολογίας που ακολούθησαν.

Συνέντευξη στον ΗΛΙΑ ΚΟΥΤΣΕΡΗ

Η κ. Τσαλαπάτα ενημέρωσε ότι το θερινό σχολείο αναπτύχθηκε στο πλαίσιο ενός ερευνητικού έργου του τμήματος με τον τίτλο «Hi5» με σκοπό την ανάδειξη δεξιοτήτων καινοτομίας των φοιτητών από διάφορες χώρες, όπως την Πολωνία, την Πορτογαλία, την Εσθονία και την Βουλγαρία. Η ίδια, μάλιστα, τόνισε ιδιαίτερα την φοιτητική ιδιότητα των παιδιών, καθώς, όπως εξήγησε, αυτά είναι που θα καλεστούν στο μέλλον να λύσουν τα υπάρχοντα προβλήματα στην κοινωνία τον 21ο αιώνα, όπως τα θέματα της βιωσιμότητας.
«Οι μικτές ομάδες των φοιτητών που δημιουργήθηκαν είχαν σκοπό να δώσουν λύσεις σε προβλήματα που σχετίζονται με τους στόχους της βιωσιμότητας, όπως αυτοί έχουν τεθεί από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών», ανέφερε η κ. Τσαλαπάτα, ενώ πρόσθεσε και μερικές θεματικές με τις οποίες ασχολήθηκαν τα παιδιά, όπως η βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση, ο βιώσιμος τουρισμός, η βιώσιμη κινητικότητα, τα βιώσιμα κτήρια και η αντιμετώπιση της μόλυνσης που προκαλούν τα πλαστικά.

Τα συναισθήματα των ανθρώπων
στο κέντρο των λύσεων

Η καινοτόμα μεθοδολογία που χρησιμοποίησαν οι ομάδες, στόχο είχε να λύσουν τα δύσκολα προβλήματα που υπάρχουν, τοποθετώντας τον άνθρωπο στο κέντρο των λύσεων, «προσπαθώντας να γίνουν κατανοητές όχι μόνο οι ανάγκες, αλλά ταυτόχρονα τα συναισθήματα και οι εμπειρίες των ανθρώπων», όπως σημείωσε το μέλος της Ε.ΔΙ.Π. του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών.
Σχετικά δε με την ανθρωποκεντρική μεθοδολογία επεσήμανε ότι βρίσκει λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν στην πραγματικότητα και άμεσα. «Πολλές φορές όταν προσπαθούμε να λύσουμε προβλήματα, έχουμε στο μυαλό μας ότι γνωρίζουμε τις λύσεις, ενώ τα πράγματα δεν είναι έτσι. Εάν ακολουθήσουμε μια μεθοδολογία στην οποία παρατηρούμε τους ανθρώπους στην καθημερινότητά τους ή μιλήσουμε μαζί τους ή πηγαίνουμε να ζήσουμε εκεί που ζουν, τότε θα βρούμε λύσεις που πραγματικά μπορούν να εφαρμοστούν», περιέγραψε αναλυτικά η κ. Τσαλαπάτα, φέρνοντας ως παράδειγμα τους ανθρώπους που ζουν στην ύπαιθρο, λέγοντας πως εάν θέλουμε να βρούμε λύσεις σε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι της υπαίθρου, θα πρέπει να ζήσουμε μαζί τους στο ίδιο περιβάλλον έστω και για λίγες ημέρες.

Ποιες είναι μερικές απ΄ τις λύσεις;

Στο τελευταίο καλοκαιρινό σχολείο που πραγματοποιήθηκε τα παιδιά παρουσίασαν διάφορες καινοτόμες και βιώσιμες λύσεις σχετικά με τον δανεισμό και όχι την αγορά αυτοκινήτου, τη χρήση του φαγητού που δεν χρησιμοποιούμε, αλλά και τον βιώσιμο τουρισμό. Για το εν λόγω μάλιστα θέμα η κ. Τσαλαπάτα είπε πως οι φοιτητές πρότειναν λύσεις οι οποίες αφορούσαν την κράτηση σε τουριστικά πακέτα τα οποία έχουν χαμηλή επίπτωση στο περιβάλλον. «Στις ήδη υπάρχουσες πλατφόρμες θα μπορούσε στις πληροφορίες του ταξιδιού να αναγράφεται και το αν η εκδρομή επιβαρύνει ή όχι το περιβάλλον», εξήγησε η ίδια.
«Οι λύσεις αλλά και τα προβλήματα των χωρών είναι κοινά, καθώς ζούμε σε έναν κόσμο που οι χώρες και οι άνθρωποι συνδέονται μεταξύ τους. Δεν μπορούμε να μιλάμε για κλιματική αλλαγή σε μια χώρα και να μην υφίσταται σε μια άλλη», είπε η κ. Τσαλαπάτα και τόνισε ότι τα προβλήματα κάνουν αισθητή την εμφάνισή τους παντού και καθημερινά.
Κλείνοντας σημείωσε ότι τα προγράμματα του θερινού σχολείου κύλησαν εξαιρετικά με τους συμμετέχοντες να είναι ιδιαίτερα ευχαριστημένοι και ικανοποιημένοι, ενώ επεσήμανε ότι θα προσπαθήσουν να τύχουν νέας χρηματοδότησης του ερευνητικού προγράμματος με σκοπό τη δημιουργία νέων καινοτόμων λύσεων σε υπάρχοντα προβλήματα.

Το θερινό σχολείο

Στο θερινό σχολείο συμμετείχαν 26 φοιτητές από την Πορτογαλία, την Εσθονία, τη Βουλγαρία, την Πολωνία, και την Ελλάδα. Ανάμεσα σε αυτούς είναι και 5 φοιτητές του ΤΗΜΜΥ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Οι καθοδήγηση των φοιτητών γίνεται από διεθνή ομάδα 10 διδασκόντων από τις ίδιες χώρες. Το θερινό σχολείο διοργανώνεται στα πλαίσια του ερευνητικού έργου High5: Transdisciplinary Methodology for Integrated Design in Higher Education (http://high5project.eu/) που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υλοποιείται από το 2020 έως το 2022. Στο ερευνητικό έργο συμμετέχουν, εκτός από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Πανεπιστήμιο του Aveiro (Πορτογαλία), το Πανεπιστήμιο του Ταλίν (Εσθονία), το Πανεπιστήμιο SULSIT (Βουλγαρία), και το Πολυτεχνείο του Λουντζ (Πολωνία).
Το διεθνές σχολείο άνοιξε ο πρόεδρος του ΤΗΜΜΥ κ. Δημήτριος Μπαργιώτας. Επιστημονικά υπεύθυνος του ερευνητικού έργου είναι ο Ομ. Καθ. του ΤΗΜΜΥ Ηλίας Χούστης ενώ οργανωτικά υπεύθυνη είναι το μέλος ΕΔΙΠ του ίδιου τμήματος Χαρίκλεια Τσαλαπάτα.

Ανθρωποκεντρική η μεθοδολογία των λύσεων που ακολούθησαν οι φοιτητές του Π.Θ. στο θερινό σχολείο

«Τα προβλήματα, αλλά και οι λύσεις των χωρών είναι κοινά» τόνισε η καθηγήτρια, κα Χαρίκλεια Τσαλαπάτα
Οι φοιτητές στο μέλλον θα λύσουν τα υπάρχοντα προβλήματα στην κοινωνία τον 21ο αιώνα
Η ανθρωποκεντρική μεθοδολογία βρίσκει λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν στην πραγματικότητα και άμεσα
Το μέλος του Ε.ΔΙ.Π. του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου κ. Χαρίκλεια Τσαλαπάτα

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.