Σαχαρίδης στο Ράδιο ΕΝΑ: Και να κλείσει η ΑΓΕΤ, δεν θα τελειώσουμε με την αέρια ρύπανση

Ο Επίκουρος καθηγητής του ΠΘ ξεκαθαρίζει και την οικονομική σχέση της ΑΓΕΤ στη συμμαχία για την αέρια ρύπανση

Θέση πήρε ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Γιώργος Σαχαρίδης μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Δημήτρη Καρεκλίδη αναφορικά με την εμπλοκή της ΑΓΕΤ στη λεγόμενη συμμαχία για την αέρια ρύπανση στο Βόλο. Ο Καθηγητής εξήγησε πως η ΑΓΕΤ δεν χρηματοδοτεί την ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου και τόνισε πως η τσιμεντοβιομηχανία θα λάβει ποσοστό επιχορήγησης από την ΕΕ προκειμένου να κάνει δράσεις με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Επιπλέον, τόνισε πως η πόλη έχει πρόβλημα αέριας ρύπανσης όμως ακόμη κι αν η ΑΓΕΤ σταματήσει από αύριο τη λειτουργία της, το πρόβλημα δεν θα επιλυθεί, καθώς αυτό είναι πολυπαραγοντικό και πολυσύνθετο.

Εξηγήσεις στα επικριτικά σχόλια που έλαβε η πρωτοβουλία της ερευνητικής του ομάδας να βάλει στο ίδιο τραπέζι διαλόγου το Δήμο Βόλου, την Περιφέρεια Θεσσαλίας, την ΑΓΕΤ αλλά και άλλους φορείς και βιομηχανίες της περιοχής, προκειμένου να πραγματοποιηθούν δράσεις για την αντιμετώπιση της αέριας ρύπανσης, έδωσε ο κ. Σαχαρίδης επισημαίνοντας πως η ερευνητική του ομάδα δεν χρηματοδοτείται ούτε από την ΑΓΕΤ ούτε από άλλους φορείς.
« Είναι πολύ σημαντικό οι άνθρωποι να διεκδικούμε μία καλύτερη ατμόσφαιρα, γιατί υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στο Βόλο. Μόνο όλοι μαζί μπορούμε να πιέσουμε σε δημοκρατικά πλαίσια για να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα της πόλης. Στο πλαίσιο αυτής της λογικής ως η ερευνητική ομάδα έχουμε ξεκινήσει μία προσπάθεια με θεμιτούς τρόπους να ασκήσουμε πίεση σε όσους μπορούν , να βοηθήσουν στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Είτε σε κάποιους με θεσμικό ρόλο είτε είναι μέρος του προβλήματος . Καλέσαμε όλους με επιστολές να υλοποιήσουν πολύ συγκεκριμένες δράσεις, έτσι ώστε να γίνουν καλύτερα τα πράγματα.
Εκτός από Δήμο, Περιφέρεια, τη Χαλυβουργεία το λιμάνι ήταν και η ΑΓΕΤ καθώς είναι μέρος του προβλήματος. Δεν ξέρω εάν επηρεάζει 1% ή 99% το πρόβλημα, όμως είναι μια βιομηχανία και σε κάποιο ποσοστό θα επηρεάζει» ανέφερε ο ίδιος σχετικά με το σκεπτικό της συμμαχίας.
Αναφορικά με τυχόν χρηματοδότηση της ερευνητικής ομάδας από την ΑΓΕΤ ο κ Σαχαρίδης ήταν απόλυτα ξεκάθαρος πως « Στη συγκεκριμένη προσπάθεια υπάρχει τόση σύγχυση κι έλλειψη ενημέρωσης. Μιλάμε για έναν φάκελο που ετοιμάζεται και θα κατατεθεί στην ΕΕ, στην οποία αιτούμαστε χρηματοδότηση και θα την πάρουμε εμείς. Θα τη μοιράσουμε σε όσους συμμετέχουν στο πρόγραμμα για να καλύψουν μέρος των εξόδων για τις δράσεις που θα έχουμε συμφωνήσει. Για παράδειγμα για την ΑΓΕΤ, η ΕΕ έχει συγκεκριμένες οδηγίες για το τι πρέπει να κάνουν οι τσιμεντοβιομηχανίες για να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Η υλοποίηση αυτών των οδηγιών έχουν ένα κόστος, πχ 10 ευρώ. Εμείς λέμε στο φάκελό μας ότι η ΑΓΕΤ θα υλοποιήσει αυτή τη δράση, η ΕΕ θα καλύψει πχ το 50% και το υπόλοιπο 50% θα πρέπει να το βάλει η ΑΓΕΤ από την τσέπη της και θα είναι υποχρεωμένη να υλοποίηση τη δράση. Άρα δεν μιλάμε για χρήματα που δίνει η ΑΓΕΤ στον Σαχαρίδη, μιλάμε για χρήματα που παίρνει η ΑΓΕΤ για να υποστηρίξει δράσεις. Δεν θα υπάρχει καμία χρηματική στήριξη των φορέων αυτών στην ομάδα μας».

Και να κλείσει η ΑΓΕΤ, δεν θα λυθεί το πρόβλημα της αέριας ρύπανσης

Ο κ. Σαχαρίδης μιλώντας για το υπαρκτό και σοβαρό, όπως το χαρακτήρισε πρόβλημα αέριας ρύπανσης που έχει ο Βόλος, αναφέρθηκε περισσότερο στην τσιμεντοβιομηχανία, λέγοντας πως ακόμη και να σταματήσει τη λειτουργία της, το πρόβλημα δεν θα σταματήσει.
«Εμείς προσπαθούμε να βρούμε δράσεις που προτείνονται από την ΕΕ που θα έχουν περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Μπορεί να νομίζουν κάποιοι ότι αν κλείσε η ΑΓΕΤ θα λυθεί το πρόβλημα. Δεν θα λυθεί. Και για να μην υπάρχει δόλος, θα πρέπει να συμφωνήσουμε να την κλείσουμε την ΑΓΕΤ, αλλά να είμαστε έτοιμοι να κλείσουμε λιμάνι, τη Χαλυβουργία, τη ΒΙΠΕ, να σταματήσουμε όλοι να καίμε τα τζάκια, να παραδώσουμε όλοι πινακίδες των ΙΧ και να κυκλοφορούμε με τα πόδια. Πόσο ρεαλιστικές είναι αυτές οι προτάσεις; . Πόσο θα δεχόταν ο κόσμος να γίνει η Δημητριάδος, η Καρτάλη πεζόδρομος. Ή είναι εύκολο να κλείσει το λιμάνι;», υπογράμμισε ο ίδιος.

Οι δράσεις που προτείνονται σε φορείς και βιομηχανίες

Η ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Green Your Air προσπάθησε λοιπόν, σύμφωνα με τον κ. Σαχαρίδη, να βάλει όλους τους φορείς στο ίδιο τραπέζι διαλόγου, για να πραγματοποιήσουν δράσεις για την καταπολέμηση της αέριας ρύπανσης.
Ο κ. Σαχαρίδης ανέφερε πως ο Δήμος Βόλου έχει συμφωνήσει ώστε να τοποθετήσει ενημερωτικές πινακίδες στην πόλη, προκειμένου οι πολίτες ανά πάσα στιγμή να γνωρίζουν ποια είναι η ποιότητα του αέρα. Παράλληλα έχει προταθεί στην Περιφέρεια να αυξήσει τα κίνητρα αντικατάστασης απαρχαιωμένων συστημάτων θέρμανσης κατοικιών, ενώ στον Δήμο έχει προταθεί και νέος τρόπος αποκομιδής των σκουπιδιών. Στη ΒΙΠΕ προτάθηκε δενδροφύτευση με συγκεκριμένο τύπο δέντρων, που θα περιορίζουν τη ρύπανση και την όχληση, που δημιουργείται. Στην ΑΓΕΤ προτάθηκαν δράσεις που έχουν σχέση με την φορτοεκφόρτωση των προϊόντων και των πρώτων υλών της και να ακολουθήσει συγκεκριμένα πρωτόκολλα για να μην υπάρχει καμία μεταφορά σκόνης στο περιβάλλον. Αντίστοιχες ενέργειες προτείνονται για το λιμάνι, με τη βελτίωση της καταβροχής του σκραμπ και διαφορετικό τρόπο στην είσοδο και την έξοδο των φορτηγών.
Σε ότι αφορά την κυκλοφοριακή συμφόρηση η ερευνητική ομάδα είναι σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ για αναδιαμόρφωση των γραμμών του, για ηλεκτρονικό εισιτήριο και τηλεματική.

Εντός Ιουνίου τα αποτελέσματα της έρευνας

Τέλος, ο κ. Σαχαρίδης ανέφερε ότι εντός του πρώτου 15θημερου του Ιουνίου θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της 12μηνης καταγραφής της αέριας ρύπανσης, έρευνα που πραγματοποιεί το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών με την Πνευμονολογική Κλινική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Στα αποτελέσματα θα διαφαίνεται εκτός από τις τιμές των μικροσωματιδίων και το ποσοστό συμμετοχής στη ρύπανση διαφόρων παραγόντων.
«Αν αύριο κλείσουμε τα τζάκια αυτό δεν σημαίνει ότι θα καθαρίσει η ατμόσφαιρα της πόλης μας. Το πρόβλημα αέριας ρύπανσης στην πόλη του Βόλου, προφανώς και δεν έρχεται μόνο από τα τζάκια, είναι πολυπαραγοντικό, πολυσύνθετο και είναι μία σειρά από πηγές που συμβάλει αθροιστικά η μία με την άλλη και καταλήγουμε να έχουμε πρόβλημα αέριας ρύπανσης στο Βόλο» σημείωσε ο καθηγητής και σχολίασε πως είναι λάθος κι εκτός πραγματικότητας να λέγεται πως δεν υπάρχει πρόβλημα. Υπάρχει πρόβλημα και είναι σοβαρό, κατέληξε.