Σε διπλάσια ποσοστά ο εκφοβισμός κατά παιδιών στην πρόσφατη καραντίνα!

Όπως ανέφερε στο Ράδιο-Ένα, η Άρτεμις Τσίτσικα πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής

Το γεγονός ότι στην περίοδο της καραντίνας διπλασιάστηκαν τα περιστατικά εκφοβισμού παιδιών, τόσο στο σπίτι όσο και στο διαδίκτυο, τόνισε στο Ράδιο ΕΝΑ 102,5 και τον Ηλία Κουτσερή, η Άρτεμις Τσίτσικα, Αν. Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής ΕΚΠΑ και πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής (ΕΕΕΙ).

Όπως είπε “βλέπουμε ότι αυξάνονται πολύ τα νούμερα και σχετίζεται αυτό και με την πανδημία και τις περιόδους της καραντίνας και μπορεί να εκφραστεί είτε με σωματική βία, είτε με λεκτική, ψυχολογική και αποκλεισμό. Μιλούμε βέβαια και για διαδικτυακή βία, που είναι μια έκφραση που αφορά πολύ πλέον τη σύγχρονη πραγματικότητα, τα παιδιά και τους εφήβους”.

 

«Αυξήθηκε πολύ η διαδικτυακή εξάρτηση»

Τα τελευταία χρόνια, ανέφερε, υπήρχε μία εκπαίδευση και ενημέρωση αλλά και ευαισθητοποίηση, όμως παλινδρομήσαμε πολύ κατά τη διάρκεια των περιόδων καραντίνας και δεδομένου ότι τα παιδιά  είχαν την περίοδο εγκλεισμού και αυξήθηκε πολύ η διαδικτυακή εξάρτηση, αλλά και η έκθεσή τους σε ακατάλληλα ερεθίσματα, τα οποία τα εξοικίωσαν και λόγω της παγκοσμιοποίησης  και των τάσεων ρητορικής του μίσους που εκδηλώθηκαν μεταξύ ομάδων, κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

 

Η κα Τσίτσικα τόνισε ότι η εξοικείωση έχει να κάνει με ότι εκτίθενται σε ερεθίσματα που αρχικά μπορούν να τους προκαλούν μεγάλη έκπληξη και σοκ, αλλά σιγά – σιγά, αυτό γίνεται όλο και πιο οικείο και τελικά μπορεί να μιμηθούν, να αντιγράψουν τέτοιες συμπεριφορές και να εκφραστούν μ’ αυτό τον τρόπο και στο σχολικό περιβάλλον.

“Έτσι ερχόμαστε ξανά μπροστά σε μια πρόκληση και μια νέα πραγματικότητα (no normal όπως αναφέρεται στη βιβλιογραφία) που σαν μια πέτρα που πέφτει στη λίμνη και αφήνει κύκλους νερού, χρειάζεται αρκετό διάστημα, για να επανέλθουμε στην πρότερή μας κατάσταση”, επισήμανε η καθηγήτρια παιδικής – εφηβικής ιατρικής.

«Επειδή έκλεισαν τα σχολεία, δεν υπήρχε πρόσβαση να ανιχνευτούν περιπτώσεις παραμέλησης»

Σύμφωνα με την καθηγήτρια, η κάθε περίπτωση εξατομικεύεται και εξαρτάται πολύ από το οικογενειακό περιβάλλον γιατί πολλές φορές τα παιδιά αντιγράφουν και έχουν ως μοντέλο τους σημαντικούς ενήλικες του περιβάλλοντός τους. Όπως είπε, οι ενήλικες κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης που βιώσαμε και μετά την πανδημία, δυσκολεύονται πάρα πολύ να ανταποκριθούν στους ρόλους τους, φροντίζουν για πολύ βασικά θέματα του νοικοκυριού και βλέπουμε ότι και η ενδοοικογενειακή βία έχει αυξηθεί, ενώ το ότι έκλεισαν τα σχολεία, δεν υπήρχε πρόσβαση στο να αναφερθούν ή να ανιχνευτούν στους εκπαιδευτικούς, περιπτώσεις παραμέλησης ή κάποιου είδους βίας στο σπίτι και εκτός και έτσι αυξήθηκαν και τα ποσοστά στον φυσικό και στον διαδικτυακό κόσμο, μετά την καραντίνα.

 

«Ρητορική και ακραίες εκφάνσεις βίας ακόμη και για το εμβόλιο!»

Η κα Τσίτσικα εξήγησε ότι ενώ την προ Covid περίοδο, είχαμε 25-30%, τώρα βλέπουμε ότι έχουμε φτάσει στο 60% και έχει ενισχυθεί πολύ η ρητορική του μίσους, δηλαδή οι ακραίες μορφές μεταξύ ομάδων, που έχουν χαρακτηριστικά που δεν μπορούν να αλλάξουν, όπως η εθνικότητα ή για το θέμα του Covid για όσους νόσησαν ή σε σχέση με το εμβόλιο, για τα οποία υπήρξε πολύ μεγάλη ρητορική και ακραίες εκφάνσεις βίας.

Αναφερόμενη στην αντιμετώπιση των μορφών βίας η καθηγήτρια ιατρικής  ανέφερε ότι οι καταγγελτικές – τιμωρητικές μορφές, κάπως περιορίζουν το φαινόμενο, όμως το βασικό είναι θέμα παιδείας. Υπάρχουν εργαλεία που μπορούν να εφαρμόσουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, που ενισχύουν την κοινωνική – συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών και την ψυχική τους ανθεκτικότητα, το να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους  και τα δικαιώματα του διπλανού, να ενεργοποιηθούν ως παρατηρητές, ενισχύοντας τις θετικές συμπεριφορές και περιορίζοντας τις αρνητικές.

 

«Εργαλείο κοινωνικής – συναισθηματικής ενδυνάμωσης»

 

Η καθηγήτρια τόνισε ότι και το παιδί που ασκεί βία,  είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος  και το πιθανότερο είναι ότι έχει δεχτεί βία, έχει συναισθήματα θυμού, θέλει να αντιδράσει και βρίσκει αυτό τον τρόπο, να εκτονώσει την καταπίεση που έχει δεχτεί, άρα χρειάζεται η ίδια προσοχή, με το παιδί που τη δέχεται και χρειάζεται να ενδυναμωθεί.

Τέτοια εργαλεία κοινωνικής –  συναισθηματικής ενδυνάμωσης έχει αναπτύξει η μονάδα αισθητικής υγείας, η Ελληνική εταιρεία φυσικής ιατρικής που έχουν εγκριθεί από το υπουργείο Παιδείας και τώρα το υπουργείο υγείας εφαρμόζει ένα πρόγραμμα κατάρτισης επαγγελματιών υγείας, εκπαιδευτικών και άλλων ειδικών Πανελλήνια, που καταρτίζει τους επαγγελματίες,  προκειμένου να εφαρμόσουν το εργαλείο κοινωνικής – συναισθηματικής ενδυνάμωσης.

 

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.