Σιδηροδρομική σύνδεση Βόλου- Ηγουμενίτσας: Ένα… όνειρο ή μελλοντική πραγματικότητα;

Αναζωπυρώθηκε το ενδιαφέρον, μετά την πρόταση και των ομογενών Θεσσαλίας και Ηπείρου

Αναζωπυρώθηκε το ενδιαφέρον, για την εξέλιξη του σιδηροδρόμου σε διάφορα σημεία της χώρας, μεταξύ των οποίων και στη Θεσσαλία μετά και τις υπογραφές μελετών αλλά και έναρξης εργασιών, όπως για την ηλεκτροκίνηση μεταξύ Βόλου και Λάρισας, αλλά και μετά την πρόταση των ομογενών Θεσσαλίας και Ηπείρου για σύνδεση του Ιονίου με το Αιγαίο!

Συγκεκριμένα, η Παγκόσμια Συνομοσπονδία Θεσσαλών και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ηπειρωτών Εξωτερικού οραματίζονται και προτείνουν τη σιδηροδρομική σύνδεση των δύο λιμανιών Βόλου και Ηγουμενίτσας. Μια υπερταχεία «μεσογειακή γέφυρα» ουσιαστικά, που σύμφωνα με τους ομογενείς, θα μπορούσε να συνδέσει σιδηροδρομικά το Αιγαίο με το Ιόνιο, μέσα σε λίγες ώρες.

Ρεπορτάζ Ηλίας Κουτσερής

Το σχέδιο θα αναπτύξει τόσο τις τουριστικές όσο και τις εμπορικές σχέσεις της Θεσσαλίας, της Ηπείρου και γενικότερα της Ελλάδος και θα είναι ένα διαμάντι του, όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά απ΄τους ομογενείς. «Πρόκειται για ένα έργο υψίστης αναγκαιότητας, τόσο για την πόλη της Ηγουμενίτσας, όσο και για το λιμάνι του Βόλου καθώς και των ενδιάμεσων πόλεων και θα αποτελέσει κεντρικό έργο του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου». Οι δύο παγκόσμιες Συνομοσπονδίες δεσμεύτηκαν μάλιστα, να προωθήσουν το κοινό τους αίτημα προς κάθε κατεύθυνση.


Άγνωστος παραμένει ο τυχόν σχεδιασμός

Τα νέα σχέδια του Οργανισμού Σιδηροδρόμων για τυχόν πιθανή υλοποίηση ενός τέτοιου μεγαλόπνοου σχεδίου, δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστά, ωστόσο παρουσιάζει ενδιαφέρον η εξέλιξη που μεταφέρθηκε και μέσω της Περιφέρειας Θεσσαλίας, όπως και του Περιφερειάρχη κ. Κ. Αγοραστού, μετά και την υπογραφή προ λίγων ημερών, της σύμβασης για την ηλεκτροκίνηση μεταξύ Βόλου-Λάρισας, με την ΕΡΓΟΣΕ.

Το επόμενο διάστημα υπογράφεται στο μεταξύ από την ΕΡΓΟΣΕ, η σύμβαση της ηλεκτροκίνησης της γραμμής Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα, με την οποία ολοκληρώνεται η ηλεκτροκίνηση του θεσσαλικού σιδηροδρόμου στο σύνολό του.

«Προάγγελος» η γραμμή

 Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα;

«Πρόκειται» δήλωσε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός «για έργο συνολικού προϋπολογισμού ένταξης 72 εκατομμυρίων ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ Θεσσαλίας 2014-2020. «Βρήκαμε χρηματοδότηση, εντάξαμε το έργο στο ΕΣΠΑ Θεσσαλίας,  δημοπρατήθηκε, αλλά μετά από ενστάσεις ο διαγωνισμός ακυρώθηκε από το ΣτΕ. Το έργο επαναδημοπρατήθηκε,  αναδείχτηκε ανάδοχη εταιρία και βρισκόμαστε στο στάδιο του ελέγχου της σύμβασης  από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Περιμένουμε την έγκριση, για να υπογραφεί η σύμβαση από την ΕΡΓΟΣΕ» πρόσθεσε ο Περιφερειάρχης.

Το έργο αφορά στην εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης σε μήκος 81,4 χιλιόμετρα στη γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, συνδέοντας  το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο (Αθηνών -Θεσσαλονίκης – εξωτερικού) µε το σύνολο του δυτικού Θεσσαλικού κάμπου. Πρόκειται για έργο προάγγελο της σχεδιαζόμενης από τον ΟΣΕ επέκτασης του  σιδηρόδρομου προς Κοζάνη και Ηγουμενίτσα.  Το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας σε πρόσφατη συνεδρίασή του γνωμοδότησε θετικά για τους περιβαλλοντικούς όρους της μελέτης  στο τμήμα Καλαμπάκα-Δήμητρα Γρεβενών.

Όλο το τμήμα θα είναι πλήρως ηλεκτροκινούμενο και θα περιλαμβάνει σύγχρονα συστήματα Σηματοδότησης και Τηλεπικοινωνιών, καθώς και αυτόματης προστασίας συρμών ETCS που  οδηγούν σε αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας και άνεσης των μετακινήσεων κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής, στην αύξηση της ταχύτητας κίνησης και την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων. Το τρένο θα λειτουργεί ως Προαστιακός Σιδηρόδρομος για την περιοχή Παλαιοφάρσαλος-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Καλαμπάκα, εξυπηρετώντας τις καθημερινές ανάγκες χιλιάδων επιβατών και ενισχύοντας  την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

«Σιδηροδροµική Εγνατία»

Στο μεταξύ, θέµατα των Ελληνικών Σιδηροδρόµων, που εν μέρη αφορούν και τη Μαγνησία, αποτέλεσαν και κατά το παρελθόν αντικείµενο επεξεργασίας από το ΤΕΕ / ΤΚΜ και διατυπώθηκαν θέσεις και προτάσεις που αφορούσαν επιµέρους ζητήµατα σχετικά µε την κατάσταση και ασφάλεια του δικτύου, την βελτίωση και το εκσυγχρονισµό του καθώς και την αξιοποίηση των κονδυλίων των Β’ και Γ’ ΚΠΣ . Στο πρόσφατο παρελθόν, στα πλαίσια λειτουργίας της Μόνιµης Επιτροπής Έργων Υποδοµής και Περιφερειακής Ανάπτυξης συστήθηκε Οµάδα Εργασίας η οποία µαζί µε εκπροσώπους από το Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης , τον Ο. Σ. Ε. και τον Οργανισµό Θεσσαλονίκης διερεύνησε τη δυνατότητα ανάπτυξης Προαστιακού Σιδηροδρόµου στην Κεντρική Μακεδονία και κατέληξε σε συγκεκριµένες προτάσεις τις οποίες κοινοποίησε στους αρµόδιους φορείς.

Με τον όρο «Σιδηροδροµική Εγνατία» γίνεται αναφορά, σε ένα δίκτυο που προτείνεται να εκτείνεται από την Ήπειρο ως την Θράκη και θα διέρχεται από την ∆υτική, Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία. Ο κεντρικός άξονας της Σιδηροδροµικής Εγνατίας καθορίζεται από τα δύο άκρα του, δηλαδή δυτικά τον λιµένα της Ηγουµενίτσας και ανατολικά το Πύθιο (τη συνοριακή διέλευση στα Ελληνοτουρκικά σύνορα). Στην Σιδηροδροµική Εγνατία συµπεριλαµβάνονται οι γραµµές που εξυπηρετούν και άλλες περιοχές εκατέρωθεν του κεντρικού αυτού άξονα, όπως περιφέρειες (π.χ. τη Θεσσαλία), πόλεις στην Μακεδονία και τη Θράκη (π.χ. βόρειος Ν. Έβρου, Καβάλα) και πόλους έλξης µετακινήσεων (π.χ. ΒΙ.ΠΕ.Θ.). Η «Σιδηροδροµική Εγνατία» είναι περίπου παράλληλη της οδικής Εγνατίας. (Η Μελέτη του ΤΕΕ τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας βρίσκεται στην κατοχή της «ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ»)

Ποια η άποψη στελέχους του ΟΛΗ

που κατέγραψε η «ΜΑΓΝΗΣΙΑ»

Σημαντικό στέλεχος του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας που μίλησε στη «ΜΑΓΝΗΣΙΑ», με αφορμή ερώτημα που τέθηκε εάν είναι εφικτό να δημιουργηθεί τελικά το συγκεκριμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, αναφέρθηκε στη σημαντικότητα της δημιουργίας, αλλά και στο τρομερά μεγάλο κόστος υλοποίησης, λόγω και της γεωμορφολογίας του εδάφους που προκαλεί τόσο δυσκολίες, όσο και ακριβότερες παρεμβάσεις. Παραμένει άγνωστο λοιπόν, εάν μια τέτοια επένδυση θα μπορεί να υποστηριχθεί οικονομικά, εάν και θα ήταν άκρως σημαντικό, να υπάρξει μια τέτοια συγκοινωνία, μεταξύ Ιονίου και Αιγαίου.

Σχέδια του ΟΣΕ για σύνδεση απευθείας

μέσω της Καλαμπάκας απ΄το 2011!

Σε αναλυτική παρουσίαση του Δυτικού Σιδηροδρομικού άξονα στο μεταξύ, προέβη τον Ιούνιο του 2011 από την ιστοσελίδα του, ο Ο.Σ.Ε., γεγονός που δείχνει ότι πρόκειται για θέμα που έχει μπει αρκετές φορές στο τραπέζι των συζητήσεων, ενώ είναι ξεκάθαρο, ότι μια τέτοια σύνδεση κατευθείαν απ΄την Καλαμπάκα, θα μπορέσει πράγματι να συνδέσει το Ιόνιο με το Αιγαίο, μέσω των δυο λιμανιών ουσιαστικά της Ηγουμενίτσας και του Βόλου. Όπως τονίζονταν τότε- το 2011- , «μέσω του Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα θα διευκολυνθούν οι μεταφορές μεταξύ δύο χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ιταλία και Ελλάδα). Έτσι, η νέα σύνδεση θα διευκολύνει την πρόσβαση σε ορισμένες αγορές της Ευρώπης, ενισχύοντας την εξαγωγική δραστηριότητα. Ο άξονας αυτός σύμφωνα με τα δεδομένα που παραθέτει ο Ο.Σ.Ε. περιλαμβάνει τις εξής επί μέρους γραμμές:

  • Γραμμή Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας
  • Μονή Γραμμή Καλαμπάκας – Κοζάνης
  • Μονή Γραμμή Αντιρρίου – Ιωαννίνων
  • Σύνδεση Γραμμής Αντιρρίου – Ρίου
  • Μονή Γραμμή Ρίου – Πάτρας – Πύργου – Καλαμάτας

Προεκτιμώμενος Προϋπολογισμός:

Τα παρακάτω αναφερόμενα κόστη έχουν προκύψει από τις υπάρχουσες μελέτες αλλά κύρια από τα πραγματικά στοιχεία κόστους και τεχνικής εμπειρίας που επέτυχε η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ» Α.Ε., η οποία διασχίζει την Πίνδο παράλληλα με τη σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκας – Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας:

ΤΜΗΜΑ ΜΗΚΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
[Euro]
Καλαμπάκα – Ηγουμενίτσα 153 ΚΜ 1.130.000.000
Καλαμπάκα – Κοζάνη 113 ΚΜ 389.000.000
Αντίρριο – Ιωάννινα (και σύνδεση με λιμένα Πλατυγιαλίου) 210 KM 776.000.000
Ρίο – Πάτρα – Καλαμάτα 265 KM 415.000.000
ΣΥΝΟΛΟ: 741 ΚΜ 2.710.000.000

Δεδομένου ότι έχουν ήδη ολοκληρωθεί τα έργα διαπλάτυνσης της γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, θα επικοινωνούν πλέον σιδηροδρομικά η Δυτική Μακεδονία με τη Θεσσαλία. Με το έργο σύνδεσης θα συντομευτεί δραστικά ο χρόνος διαδρομής μεταξύ των πόλεων της Δυτικής Μακεδονίας και της περιοχής πρωτευούσης. Ο άξονας διέρχεται από τις περιοχές της Ελλάδος και της Ε.Ε. με το χαμηλότερο εισόδημα. Συγκεκριμένα:

  • Οι άξονες Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας και Αντιρρίου – Ιωαννίνων διέρχονται από την Ήπειρο και την Δυτική Ελλάδα, οι οποίες θα αποκτήσουν για πρώτη φορά σύνδεση με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.
  • O άξονας Καλαμπάκας – Κοζάνης (-Θεσσαλονίκης) υλοποιεί την από πολλών ετών προγραμματιζόμενη (και εν μέρει ολοκληρωθείσα τότε) σύνδεση μέσω της οποίας αποκαθιστά την απ’ ευθείας σύνδεση της βορειοδυτικής Μακεδονίας με την Κεντρική και Νότια Ελλάδα και ολοκληρώνει τον βόρειο κλάδο της σιδηροδρομικής Εγνατίας (νότιος κλάδος: Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα/Βόλος – Θεσσαλονίκη).
  • O άξονας Ρίου – Πατρών – Καλαμάτας θα εξυπηρετήσει την Δυτική Πελοπόννησο προσφέροντας ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό άξονα κανονικού εύρους γραμμής».

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.