Σοφία Σκορδίλη : «Η προοπτική θα είναι να γίνει ο Βόλος “city break” προορισμός»

φωτογραφία αρχείου
Προκειμένου να υπάρξει μία βιώσιμη αστική τουριστική ανάπτυξη, είπε η καθηγήτρια του Χαροκόπειου

Η πανδημία του Covid άλλαξε τα δεδομένα και στον τουρισμό αλλά και στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων και σύμφωνα με την κ. Σοφία Σκορδίλη, Καθηγήτρια στο Τμήμα Γεωγραφίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, ο Βόλος όπως και πολλές άλλες πόλεις, προσπαθεί να γίνει ένας city break προορισμός, να κρατά δηλαδή τους επισκέπτες για διανυκτερεύσεις συνοδεύοντας την παραμονή του από αξιοθέατα και δραστηριότητες.
Η πανεπιστημιακός ανέλυσε τα νέα τουριστικά δεδομένα μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Ηλία Κουτσερή, με αφορμή την παρουσίαση της έρευνάς της από το Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής και Ανάπτυξης με θέμα “Πανδημία και μικρές επιχειρήσεις στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας άμεσες επιπτώσεις και η επόμενη μέρα”.
Η έρευνα της κ. Σκορδίλη, εντάσσεται σε ένα διακρατικό πρόγραμμα που πραγματοποιείται σε Ολλανδία, Εσθονία, Κροατία, Μ. Βρετανία και Ελλάδα και από κάθε χώρα συμμετέχουν ένα Πανεπιστήμιο κι ένας Δήμος , με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και τον Δήμο Αθηναίων να εκπροσωπούν την χώρα μας .

«Τοπικές συνεργασίες μικρών επιχειρήσεων»

Το αντικείμενο του προγράμματος, σύμφωνα με την ίδια, ήταν οι τοπικές συνεργασίες μικρών επιχειρήσεων.
“Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να υιοθετούμε μια τοπικοκεντρική προσέγγιση, να ξεπεράσουμε τις οριζόντιες πολιτικές και τις κλαδικές πολιτικές που υιοθετούν οι περισσότερες πολιτικές για τις μικρές επιχειρήσεις . Θα ήταν πιο χρήσιμο να εφαρμόσαμε μία προσέγγιση γύρω από τον τόπο εγκατάστασης αυτών των μικρών επιχειρήσεων κι αυτό ήταν το αντικείμενο”, σχολίασε η κ. Σκορδίλη ως προς την ουσία της έρευνας.
Αντικείμενο αυτής ήταν το αθηναϊκό τρίγωνο, το οποίο έχει πολλά χαρακτηριστικά και με πολλά άλλες πόλεις της χώρας και τον Βόλο.
Όπως ανέφερε η κ. Σκορδίλη το αθηναϊκό τρίγωνο χαρακτηρίζεται πλέον από πολύ σημαντική τουριστική ανάπτυξη. “Ενώ η Αθήνα μέχρι το 2012 ήταν ένας stop over προορισμός , όπου οι τουρίστες έμεναν για λίγες ώρες μέχρι να πάρουν το πλοίο για τα νησιά, από τότε και μετά γνωρίζει μία μεγάλη τουριστική ανάπτυξη κι έφτασε το 2019 να έχει 6.5εκ επισκέπτες και λόγω της κεντρικής της θέσης αποτελεί μία επέκταση των αρχαιολογικών χώρων κι έχει γίνει ένας τόπος πολύ σημαντικής αναψυχής.
Είναι μια περιοχή που έχει πολλές, μικρές, καινούργιες επιχειρήσεις τόσο στον κλάδο της εστίασης όσο και της φιλοξενίας, είναι πολύ σημαντικές, ανήκουν σε νέες και νέους επιχειρηματίες με καινοτομικές στρατηγικές πολύ επιτυχημένες”, εξήγησε η ίδια, μεταφέροντας μια εικόνα που ταιριάζει και στον Βόλο.

Πως όμως σχετίζονται τα νέα αναπτυξιακά
δεδομένα με την πανδημία και το μέλλον;

Ωστόσο, όπως σχολίασε δίπλα στην επιτυχία υπάρχουν και τα προβλήματα κι αυτά έχουν να κάνουν με κατάληψη και την κατάχρηση του δημόσιου χώρου, καθώς παρόλο που το κέντρο πεζοδρομείται, έχει καταληφθεί κυριολεκτικά από πολλά εστιατόρια, έχει γεμίσει τραπεζοκαθίσματα και χαρακτηρίζεται από ηχορύπανση και αισθητική υποβάθμιση, σύμφωνα με την ακαδημαϊκό.
Πως όμως σχετίζονται τα νέα αναπτυξιακά δεδομένα με την πανδημία και το μέλλον; Όπως τόνισε η ίδια, η πανδημία του covid πρέπει να χτυπήσει το καμπανάκι για να γίνουν πιο βιώσιμες οι πόλεις και να γίνει αποδεκτό πως όλοι έχουν δικαίωμα στον δημόσιο χώρο και οι πεζοί και όσοι είναι στα καταστήματα.
Για να μπορέσει να γίνει αυτό, θα πρέπει σύμφωνα με την κ. Σκορδίλη να συνεργαστούν οι μικρές επιχειρήσεις και μπορέσουν να εκπροσωπηθούν στον Δήμο, για να γνωρίζει τις απόψεις τους για να μπορέσουν να δημιουργηθούν νέες πολιτικές μέσω της συνεργασίας.
Το αθηναϊκό όμως τρίγωνο και τα χαρακτηριστικά του βρίσκουν μια κάποια εφαρμογή σε μικρότερη έκταση και με τον Βόλο, ο οποίος φαίνεται πως έχει παρόμοια χαρακτηριστικά, και σύμφωνα με την κ. Σκορδίλη τόσο ο Βόλος όσο και άλλες πόλεις στην Ελλάδα, προσπαθούν να γίνουν city break προορισμοί , δηλαδή να κρατούν τους επισκέπτες και για διανυκτερεύσεις, να είναι αυτόνομοι τόποι επίσκεψης.

«Να προσφέρονται αρκετές εναλλακτικές
όχι μόνο τα τσιπουράδικα»

“Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εμπλουτιστεί η παραγωγική τους βάση, να προσφέρουν αρκετές εναλλακτικές στον τουρίστα, όχι μόνο τα τσιπουράδικα, που καλά είναι φυσικά και αυτά αλλά μουσεία, βόλτες γύρω από την θάλασσα, δραστηριότητες, ίσως ιστιοπλοϊκού ενδιαφέροντος με επισκέψεις σε κοντινές περιοχές, αλλά το ζητούμενο είναι να διανυκτερεύουν στα αστικά κέντρα”, τόνισε η ίδια, επισημαίνοντας πως το 45% όλης της διεθνούς τουριστικής κίνησης έχει πια τελικό προορισμό ένα αστικό κέντρο και όχι τον ήλιο και τη θάλασσα, όπως παλαιότερα. Κλείνοντας η κ. Σκορδίλη αναφέρθηκε και στο οργανωμένο μεταπτυχιακό σε θέματα τουρισμού που υπάρχει στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας το οποίο, όπως σημείωσε θα μπορούσε να συμβάλλει σε αυτή την κατεύθυνση και να βοηθήσει στην στρατηγική της πόλης.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.