Κίνδυνοι και … ευκολίες της Τεχνητής Νοημοσύνης

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
«Να χρησιμοποιείται με ηθική και κριτική σκέψη», ανέφερε στο Ράδιο ΕΝΑ, η καθηγήτρια Ζωή Γαβριηλίδου

Τη μεγάλη χρησιμότητα της Τεχνητής Νοημοσύνης η οποία κρύβει και πολλούς κινδύνους για τον χρήστη σε περίπτωση που δεν είναι εξοικειωμένος μαζί της, επισήμανε η Ζωή Γαβριηλίδου, καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και τα τελευταία χρόνια Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο.Με αφορμή τη χθεσινή της παρουσία στον Βόλο και συγκεκριμένα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ανέφερε στο Ράδιο ΕΝΑ 102,5 και τον Ηλία Κουτσερή, ότι αποτελεί πρόβλημα το γεγονός της άγνοιας, του πόσο μας επηρεάζει η τεχνητή νοημοσύνη η οποία χρησιμοποιείται ευρέως. Για παράδειγμα κάθε φορά που γίνεται μια αγορά από το διαδίκτυο ή όταν προσπαθεί κάποιος να συνεννοηθεί με κάποια εταιρεία μέσω συστήματος, όλα στηρίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και άμα δεν γνωρίζουμε να τη χρησιμοποιήσουμε σωστά, υπάρχουν και κίνδυνοι.

Η πρώην αντιπρύτανης, καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο

Η Τεχνητή Νοημοσύνη, κάνει … και λάθη!

Συγκεκριμένα κάθε φορά που κάνουμε μια ηλεκτρονική αγορά αφήνουμε τα ίχνη μας στο διαδίκτυο και αν δεν ξέρουμε να τα σβήσουμε, μπορεί κάποιος επιτήδειος να τα χρησιμοποιήσει εις βάρος μας. «Στη Γαλλία, στα ταχυδρομεία έχουν εισάγει την τεχνητή νοημοσύνη για την εξυπηρέτηση των πελατών. Οι ηλικιωμένοι αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν τα συστήματα, γιατί δεν έχουν γνώση της τεχνητής νοημοσύνης και ζητούν κάποιον άνθρωπο να κάνουν τη δουλειά τους. Εάν δεν μπορέσουμε να προσαρμοστούμε σε αυτά τα νέα δεδομένα θα υπάρχουν προβλήματα» εξήγησε η κ. Γαβριηλίδου.
Μιλώντας για το βιβλίο της (Διδάσκοντας και μαθαίνοντας γλώσσα με το ChatGPT εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ), που αφορά στο θέμα της χρήσης του ChatGPT έκανε λόγο για ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο αρκεί να γνωρίζει κάποιος να το αξιοποιεί με ηθική και κριτικά. Δηλαδή θα πρέπει να γνωρίζει κάποιος πότε να το χρησιμοποιεί, ενώ δεν είναι σπάνιο, τα συστήματα αυτά να δίνουν και λάθος πληροφορίες. «Για παράδειγμα την πρώτη φορά που ρώτησα το chatGPT για το ποια είναι η Ζωή Γαβριηλίδου, απάντησε ότι είναι μια … διάσημη τραγουδίστρια από τη Λάρισα. Έτσι χρειάζεται ηθική και κριτική χρήση. Έγραψα το βιβλίο, γιατί σκέφτηκα ότι οι εκπαιδευτικοί, που θα μπορούσαν να το εντάξουν για να κάνουν τη διδασκαλία τους περισσότερο προσβάσιμη για όλους, θα φοβόταν να κάνουν αυτό το βήμα. Έτσι θέλησα με απλά βήματα μέσα από 10 μαθήματα πολύ στοχευμένα, να κατανοήσουν οι εκπαιδευτικοί ποια είναι η σημασία του εργαλείου αυτού, αλλά και των ορίων που πρέπει να βάλουν στις τάξεις τους για να υπάρχει σωστή χρήση» τόνισε η κ. Γαβριηλίδου.

Γραμματισμός στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Υποστήριξε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα πρέπει να μπει περισσότερο στα σχολεία, γιατί οι μαθητές στο μέλλον, ένα από τα χαρακτηριστικά τα οποία θα τους ζητούν στη δουλειά τους, θα είναι να μπορούν να χρησιμοποιούν τα εργαλεία της ΑΙ. Έτσι λοιπόν θα πρέπει να εξοικειωθούν, αλλά και να γνωρίζουν και τους κινδύνους που κρύβει η τεχνητή νοημοσύνη. Ο γραμματισμός δεν είναι μόνο να γνωρίζουν ποια είναι τα χαρακτηριστικά, τα εργαλεία, αλλά να ξέρουν ποιοι οι ηθικοί κίνδυνοι χρησιμοποιώντας την ηθικά και κριτικά στην καθημερινότητα.
Σύμφωνα με την καθηγήτρια, η νέα γενιά θα χρειαστεί να αλλάξει πέντε φορές επάγγελμα στον εργασιακό της βίο, γιατί θα πρέπει να ταξιδεύουν πολύ ανά την υφήλιο. Για παράδειγμα ένα νέο επάγγελμα που είναι και καλοπληρωμένο είναι αυτό του μηχανικού ο οποίος γνωρίζει να φτιάχνει ερωτήματα παρακίνησης για αυτά τα συστήματα που θα τα χρησιμοποιούν οι εταιρείες για να βελτιώνουν τη δουλειά τους. Όμως, τώρα τελευταία κυκλοφόρησε ένα επάγγελμα που λέγεται metaprompting, όπου βάζει ο μηχανικός την ίδια την τεχνητή νοημοσύνη να φτιάχνει τα ερωτήματα.

Ποιος θα είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών;

H κ. Γαβριηλίδου εκτίμησε ότι η καινοτομία στα ελληνικά σχολεία θα αργήσει κάπως σε σχέση με άλλες χώρες. «Πάντα στην Ελλάδα η καινοτομία έρχεται πιο αργά, γιατί δεν παράγουμε καινοτομία, αλλά θα προσαρμοστούμε και εμείς. Παράλληλα στο νέο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί θα υπάρχουν, αλλά θα αλλάξουν ρόλο καθώς δεν θα είναι η πηγή της γνώσης, όμως θα συντονίζουν το πώς ο μαθητής θα βρίσκει τα κατάλληλα εκπαιδευτικά περιεχόμενα στο σχολείο του μέλλοντος που θα είναι πίσω από μια οθόνη» κατέληξε η καθηγήτρια του ΔΠΘ.

Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Γιώργος Στεργίου

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.