Ν. Τσεμπερλίδης: «Χωρίς ενημέρωση οι καταναλωτές πρέπει να αποφασίσουν για τα «χρωματιστά» τιμολόγια»

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Για απάτη σε βάρος των καταναλωτών κάνει λόγο ο πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ.

Αλλάζει από την 1η Ιανουαρίου το καθεστώς που ισχύει για τα τιμολόγια του ρεύματος καθώς  θεσπίζονται τέσσερις διακριτές κατηγορίες τιμολογίων με ειδικές σημάνσεις διαφάνειας, που θα προσφέρονται από όλους τους προμηθευτές ανεξαιρέτως. Για το θέμα αυτό,  που ενδιαφέρει μεν τους καταναλωτές, αλλά δεν έχουν ταυτόχρονα ενημέρωση μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Ηλία Κουτσερή ο πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ. κ. Νίκος Τσεμπερλίδης, σχολιάζοντας ότι οι καταναλωτές εξαπατώνται.

 

Ο πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ σχολίασε σχετικά με τις επερχόμενες αλλαγές ότι η ΡΑΕ αποφάσισε για τους καταναλωτές, χωρίς όμως αυτούς κι έκανε λόγο για «τυράκι» που παρουσιάζουν οι εταιρείες, με τους καταναλωτές όμως να πέφτουν κυριολεκτικά στη …φάκα.

«Μας λένε προωθητικά από κάποια εταιρεία ότι έχουν σταθερή τιμή 4 λεπτά η κιλοβατώρα. Αυτή τη στιγμή η τιμή του χρηματιστηρίου στην Ελλάδα είναι  12,5 λεπτά και συν τα έξοδα της εταιρείας στοιχίζει γύρω στα 13-14 λεπτά και μας το δίνουν 4 λεπτά; Αυτό είναι το τυράκι, την φάκα θα μου την πείτε; Εκεί βρίσκονται οι καταναλωτές.  Μας προσφέρουν τυράκι για να υπογράψουμε καινούργια συμβόλαια γιατί από 1/1/2024 σταματάει να υπάρχει η κρατική επιδότηση και ενεργοποιείται η παλιά ρήτρα αναπροσαρμογής όπως λέγεται σήμερα, μηχανισμός διακύμανσης», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τσεμπερλίδης.

Τα «χρώματα» του ρεύματος

Τα τέσσερα νέα τιμολόγια χαρακτηρίζονται από χρώματα και έχουν διαφορετικές προδιαγραφές. Ο κ. Τσεμπερλίδης εξήγησε το καθένα από αυτά, που είναι το πράσινο τιμολόγιο, το μπλε, το κίτρινο και το πορτοκαλί.

«Το πράσινο τιμολόγιο είναι αυτό που θα πάνε όλοι οι καταναλωτές  που δεν θα απαντήσουν τι επιλογές έχουν. Σημαίνει ότι είναι ένα ειδικό τιμολόγιο το οποίο κάθε 1η του μηνός θα ανακοινώνει μία τιμή, τον Γενάρη θα μπει μια τιμή πχ 15 λεπτά , τον Φεβρουάριο 25 λεπτά, τον Οκτώβριο μπορεί να πάει και 35 λεπτά. Άρα είναι ένα σταθερό τιμολόγιο για τον μήνα που ανακοινώνεται. Θα διαφοροποιείται από εταιρεία σε εταιρεία ώστε να μας δίνει κίνητρο να αλλάζουμε πάροχο. Εδώ δεν υπάρχουν ρήτρες και θα έλεγα ότι είναι το πιο κατανοητό», εξήγησε ο ίδιος.

Στο μπλε τιμολόγιο, ο κ. Τσεμπερλίδης επεσήμανε ότι πρόκειται για σταθερό τιμολόγιο για όλη τη διάρκεια ενός έτους, όμως το ίδιο ίσχυε και πριν τη ρήτρα αναπροσαρμογής.

«Λέει όμως μέσα στους όρους η νομοθεσία ότι μετά τους έξι μήνες αυτό το τιμολόγιο μπορώ να το σπάσω εφόσον έχει αλλάξει σημαντικά η αγορά. Αυτοί οι γενικοί όροι είναι η κοροϊδία στους καταναλωτές. Σταθερό τιμολόγιο, το οποίο στη συνέχεια δεν είναι σταθερό», σχολίασε.

 

Σε ότι αφορά στο κίτρινο τιμολόγιο εκεί, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΚΕ.Π.ΚΑ. θα πάει η πληθώρα των καταναλωτών που καταλαβαίνει τις διαφορές. «Θα έχει ένα τιμολόγιο που θα συνδέεται με το χρηματιστήριο αγοράς με διάφορους μαθηματικούς τύπους, που μπορεί να φαίνονται πολύ δύσκολοι, δεν είναι όμως. Τα κίτρινα κυμαινόμενα τιμολόγια μπορείς να τα σπάσεις ανά πάσα στιγμή, αλλά στα περισσότερα προβλέπεται ότι η οριστική τιμή που θα πρέπει να πληρώσεις για τις κιλοβατώρες που κατανάλωσες πχ Γενάρη- Φλεβάρη θα γίνεται δύο μήνες μετά απολογιστικά», ανέφερε.

 

Τέλος, υπάρχει και το πορτοκαλί, που αφορά σε όσους έχουν έξυπνο μετρητή που θα μπορούν να έχουν εκείνοι την εικόνα για να υπάρχει δυναμική τιμολόγηση άρα να επιλέξουν από την αγορά, τα συμβόλαια που υπάρχουν και να πληρώνουν ανά ώρες. Τέτοια τιμολόγια, όπως είπε ο κ. Τσεμπερλίδης,  αφορούν ελάχιστους που παράγουν τη δική τους ενέργεια, σχολιάζοντας ότι η ανάπτυξη των έξυπνων μετρητών έχει καθυστερήσει τουλάχιστον μία πενταετία στην Ελλάδα.

 

Πληρώνουν διπλή τιμή, ενώ θα έπρεπε να πληρώνουν τα μισά

Ο κ. Τσεμπερλίδης υπογράμμισε τις «παγίδες» που υπάρχουν σε αυτό το τοπίο και σε αυτές πέφτουν πολλοί καταναλωτές, όπως όταν ενημερώνονται για τιμολόγια ρεύματος ή φυσικού αερίου ότι θα έχουν σταθερή τιμή, αλλά μετά θα είναι κυμαινόμενη.

«Είναι όπως κάνουν οι εταιρείες φυσικού αερίου που λένε μπροστά κυμαινόμενη τιμή και στα ψιλά γράμματα λένε ότι έχουν και τη ρήτρα αναπροσαρμογής, η οποία υπολογίζεται ξανά πάνω στην κυμαινόμενη τιμή, δηλαδή καθαρή κλεψιά. Ενώ μια απλή κυμαινόμενη τιμή που έχει μία άλλη εταιρεία βγάζει μία άλφα τιμή, αυτό το τιμολόγιο βγάζει 90% πάνω, δηλαδή κλέβουν τους καταναλωτές. Πληρώνουν διπλή τιμή ενώ θα έπρεπε να πληρώνουν τη μισή», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τσεμπερλίδης.

Σημαντικό ακόμη στοιχείο κατά των καταναλωτών είναι τα πολυσέλιδα συμβόλαια, τα οποία σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να ο καταναλωτής να είναι οικονομολόγος, μηχανικός και νομικός για τα κατανοήσει τι υπογράφει, ενώ σε αυτές τις 12-13 σελίδες υπάρχουν και παραπομπές προς την ιστοσελίδα των εταιρειών και όχι σε συγκεκριμένα σημεία, με τον καταναλωτή να πρέπει να ψάχνει ώρες για να μπορέσει να καταλάβει τι υπογράφει και σε τι συμφωνεί.

«Τέτοια συμβόλαια δίνει ο Υπουργός στους καταναλωτές να υπογράψουν με τις εταιρείες. Δεν έχω δει επιχειρηματικότητα χωρίς κανένα ρίσκο με πλήρη εξασφάλιση και απάτη απέναντι στους καταναλωτές», υπογράμμισε ο κ. Τσεμπερλίδης.

Ο πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ τόνισε ότι οι καταναλωτές βρίσκονται μπροστά σε αποφάσεις που πρέπει να πάρουν χωρίς να έχουν ενημέρωση, την ώρα που τα νοικοκυριά περνούν πολύ δύσκολα με όλη αυτή την ακρίβεια.

«Η πολιτεία παρακολουθεί από μακριά, δεν κάθεται ποτέ στο ίδιο τραπέζι μαζί μας. Για να προστατεύσουμε την τσέπη και τα συμφέροντά μας πρέπει να έχουμε ισχυρή φωνή», κατέληξε ο κ. Τσεμπερλίδης, καλώντας τους πολίτες να συσπειρωθούν γύρω από τις Ενώσεις Καταναλωτών, για να δυναμώσουν τη φωνή τους.

 

Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Δήμητρα Παλαιοδημοπούλου

 

 

 

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.