Κατόπιν… εορτής γίνονται οι καταγγελίες εξαπατημένων πολιτών οι οποίοι έπεσαν θύματα ηλεκτρονικών καταστημάτων που δεν τους ικανοποίησαν ή τους παραπλάνησαν στην αγορά κάποιου προϊόντος.
Σύμφωνα με τον Κώστα Λυχναρόπουλο, πρόεδρο της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας, ο οποίος μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Ηλία Κουτσερή,δεν υπάρχει καμία διαφορά ανάμεσα στην προωθητική ενέργεια κάποιων καταστημάτων, τη λεγόμενη CyberMonday, με αυτή της BlackFriday, παρά μόνο ότι αναφέρεται στα e-shop. Ωστόσο οι ηλεκτρονικές αγορές κρύβουν και κινδύνους οι οποίοι είναι περισσότερο αυξημένοι σε σχέση με αυτούς του φυσικού εμπορίου. Αυτό οφείλεται στον μεγάλο δείκτη ηλεκτρονικού αναλφαβητισμού, καθώς οι καταναλωτές δεν κατανοούν κάποια πράγματα που διαβάζουν και μπορούν να πέσουν εύκολα σε «παγίδες».

«Οι πολυεθνικές δεν κρατούν αρχείο,
προκειμένου να κάνουμε ιχνηλασία»
Μάλιστα μια Βολιώτισσα προέβη στην αγορά ενός πουκάμισου για τον σύζυγό της και αντ’ αυτού της ήρθαν παντόφλες, χωρίς να μπορεί να τις επιστρέψει. «Δυστυχώς έρχονται στην Ένωση, αφού έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα και όποια και αν είναι η πολιτική επιστροφών, δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά. Πρέπει αμέσως μόλις διαπιστωθεί το πρόβλημα να μας ενημερώνουν ώστε να μπορούμε να κάνουμε τις απαραίτητες κινήσεις. Το χειρότερο είναι ότι οι πολυεθνικές δεν κρατούν αρχείο, προκειμένου να κάνουμε ιχνηλασία. Είτε δεν ξέρουν ποιος το έστειλε ή δεν λένε ποιος είναι ο αποστολέας. Ακόμα και όταν προσπαθήσαμε με τη σφραγίδα μας να αναζητήσουμε τον αποστολέα αναφέρουν τεχνικά προβλήματα» είπε ο κ. Λυχναρόπουλος.
«Πλασματική έκπτωση»!
Τονίζει πως ο κόσμος πρέπει να εκπαιδευτεί και γι’ αυτόν τον λόγο συνεχώς αναφέρουν τα βήματα και τις καλές πρακτικές. Δηλαδή κατά τη CyberMonday οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγχουν την προσφορά που βλέπουν εάν είναι πραγματική κάνοντας αναζήτηση του τίτλου του προϊόντος και σε άλλα e-shop. Έχουν παρατηρήσει πως όταν βγαίνει μια προσφορά με 70 και 80% σε προϊόντα όπου η τιμή τους είχε αυξηθεί πολύ, με την έκπτωση να είναι πλασματική. Παράλληλα διακινούνται προϊόντα χαμηλής ποιότητας, που ενώ διαφημίζονται ότι έχουν μια συγκεκριμένη λειτουργία, δεν πληρούν τις προδιαγραφές ή αποτελούνται από υλικά με χαμηλή αντοχή. Ένα τρίτο σημείο είναι η ασφάλεια των συναλλαγών με τις κλοπές των πιστωτικών καρτών ή των προσωπικών δεδομένων. Σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα πάνω αριστερά στη διεύθυνση, εμφανίζεται ένα πράσινο εικονίδιο που γράφει «ασφαλείς συναλλαγές» ή μια πράσινη κλειδαριά. «Εάν βλέπουμε ένα από τα δύο είμαστε σίγουροι ότι θα κάνουμε τη συναλλαγή μας η οποία θα είναι κρυπτογραφημένη, διαφορετικά δεν υπάρχει περίπτωση να δώσουμε ούτε το ονοματεπώνυμό μας» σημείωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών. Ένα επιπλέον πρόβλημα που παρατηρείται είναι η διακίνηση ακατάλληλων τροφίμων, ενώ το πέμπτο σημείο έχει να κάνει με το ότι δεν υπάρχουν ξεκάθαροι όροι για τις επιστροφές των προϊόντων, με τις δυσκολίες να είναι πολλές. Σε αρκετές περιπτώσεις εμφανίζονται τα ψιλά γράμματα τα οποία ναι μεν είναι νομιμοφανή, εν τούτοις δε, είναι ανήθικα. Ένα νέο σημείο είναι οι αθέμιτες χρεώσεις, όπου για ένα προϊόν εμφανίζονται στην τελευταία σελίδα μικρά γράμματα, μια επιπλέον χρέωση ή χρέωση χρήσης υπηρεσίας, κάτι που είναι εξωφρενικό.
Παραπλανητικές διαφημίσεις
και επικίνδυνες συσκευές!
«Υπάρχει e-shop που δίνει χρέωση υπηρεσίας και χρέωση χρήσης υπηρεσίας» υποστήριξε ο κ. Λυχναρόπουλος. Παράλληλα είπε πως ένα ακόμη δύσκολο σημείο είναι οι παραπλανητικές διαφημίσεις, όπως για παράδειγμα μια συσκευή ισχύος 700 W η οποία μπορούσε να θερμάνει έναν χώρο 60 τετραγωνικών μέσα σε 20 λεπτά. Μόνο που τα νούμερα εάν υπολογιστούν η συσκευή αυτή για να κάνει αυτό που αναφερόταν στη διαφήμιση θα έπρεπε να διαθέτει βιομηχανικά καλώδια, οπότε ήταν ψεύτικα τα όσα προβάλλονταν.
Υπάρχουν επικίνδυνες συσκευές οι οποίες δεν διαθέτουν πιστοποίηση CE, όπως παιχνίδια που περιλαμβάνουν μικρά εξαρτήματα και δεν αναφέρουν την ηλικία από την οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ένα παιδί. Το ίδιο ισχύει και για καλλυντικά που μπορεί να διαθέτουν πρώτες ύλες οι οποίες είναι απαγορευμένες από την Ε.Ε. Για παράδειγμα είχαν βρεθεί σε κραγιόν άλατα αλουμινίου και μπορούσαν να προκαλέσουν μέχρι και καρκινογένεση. «Και όμως, διακινούνται σε κάποια ηλεκτρονικά καταστήματα, γιατί θέλουν να ξεστοκάρουν τις αποθήκες τους και τα δίνουν σε πολύ χαμηλές τιμές». Τέλος παρατηρούνται τηλεφωνήματα από πωλητές, που χρησιμοποιούν αθέμιτες τακτικές πωλήσεων. «Πιέζουν με αθέμιτους τρόπους τους καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα που στην πραγματικότητα μπορεί να μην χρειάζονται και καθόλου» κατέληξε ο κ. Λυχναρόπουλος.
Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Γιώργος Στεργίου
































