Ο χώρος, ο χρόνος και ο εαυτός, είναι αυτά που έχουν αλλάξει με την τεχνολογία μέσω της ψηφιοποίησης, σε σχέση με την προ διαδικτύου εποχή, ανέφερε στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Ηλία Κουτσερή, ο Θεοφάνης Τάσης καθηγητής Σύγχρονης Πρακτικής Φιλοσοφίας του Alpen- Adria Universitat της Αυστρίας.
Σύμφωνα με τον καθηγητή, που ήταν ομιλητής στη χθεσινή εκδήλωση του ΣΒΘΣΤΕ αλλά και σήμερα στη διάρκεια παρουσίασης του βιβλίου του (λεπτομέρειες σελ 13η) , ο χώρος, μέσω της ψηφιοποίησης έχει αλλάξει ριζικά, συγκριτικά με τον χώρο προ διαδικτύου. Όπως εξήγησε, ο χώρος έχει ομογενοποιηθεί και έχει γίνει ένα οπουδήποτε. Δηλαδή, αν βρεθεί κανείς στη Σεούλ, στο Ρίο ντε Τζανέιρο ή στη Ν. Υόρκη, θα χρησιμοποιήσει τους χάρτες της Google, το WhatsApp ή το Viber ή άλλη εφαρμογή και ο χώρος γίνεται οπουδήποτε, γιατί από οπουδήποτε μπορούμε να εργαστούμε, να συναντήσουμε τους αγαπημένους μας και να προσανατολιστούμε και ο χώρος γίνεται ένα σκηνικό, ένα υπόβαθρο και εν τέλει «ένα πουθενά», διότι δεν έχει σημασία που βρίσκεσαι για να κάνεις αυτό που κάνεις.
«Δεν υπάρχουν ζώνες χρόνου,δεν υπάρχουν εποχές…»
Αντίστοιχα ο κοινωνικός χρόνος αλλάζει ριζικά με τον χρόνο προ διαδικτύου, γιατί ανά πάσα στιγμή είμαστε διαθέσιμοι και προσβάσιμοι ανά πάσα στιγμή από τον οποιονδήποτε, δεν υπάρχουν ζώνες χρόνου, δεν υπάρχουν εποχές.
Όπως ανέφερε ο κ. Τάσης, η διαφορετική εμπειρία του χώρου και του χρόνου, που είναι μοναδική στην ιστορία της ανθρωπότητας, διότι η εμπειρία του χρόνου στον 16ο και 17 αιώνα δεν έχουμε μεγάλες διαφορές, μόνο στον 20ο αρχίζει και αλλάζει λίγο σε σχέση με πριν και από το διαδίκτυο και έπειτα η εμπειρία του χρόνου γίνεται ριζικά άλλη.
«Η διαφορετική εμπειρία του χώρου και του χρόνου, οδηγούν σε μια διαφορετική εμπειρία του εαυτού. Ο τρόπος που καταδύει ο καθένας από εμάς τον εαυτό τους, είναι νέος, γιατί δεν βιώνουμε πια την καθημερινότητά μας μόνο ενσώματα στο περιβάλλον που εργαζόμαστε, αλλά και στις ψηφιακές εικόνες εαυτού», ανέφερε ο καθηγητής Σύγχρονης Πρακτικής Φιλοσοφίας.
«Ο καθένας μας έχει ένα ψηφιακό αποτύπωμα»
Όπως εξήγησε, ο καθένας από μας έχει ένα ψηφιακό αποτύπωμα και μια εικόνα στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και έτσι βιώνουμε την καθημερινότητα διαμεσολαβημένα. Αυτή τη συνθήκη ο κ. Τάσης ονομάζει εικονιστική συνθήκη, γιατί έχει την ομορφιά της, αλλά έχει και τους κινδύνους της.
Όσον αφορά στη σύνδεση της φιλοσοφίας με την τεχνολογία, είπε ότι υπάρχει σχέση, γιατί η φιλοσοφία είναι μια σκέψη επί παντός επιστητού και ο ίδιος είπε ότι προσπαθεί να φιλοσοφεί, δηλαδή να σκέπτεται και να γράφει με έναν συστηματικό τρόπο πάνω σε αυτή τη ρηξικέλευθη εμπειρία, προσπαθώντας να περιγράψει αυτό που ονομάζει εικονιστική κοινωνία με την ανθρωπολογική συνθήκη και το πώς μπορούμε να τη διαχειριστούμε, πως μπορούμε να επιμεληθούμε τους εαυτούς μας ως άτομα και πως ως κοινωνίες μπορούμε να διαφυλάξουμε τη δημοκρατία μας σε αυτές τις συνθήκες.
Ο Θεοφάνης Τάσης
Ο Θεοφάνης Τάσης γεννήθηκε το 1976 στο Μόναχο όπου και μεγάλωσε. Διδάσκει Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία στο Alpen-AdriaUniversität στην Αυστρία και είναι επισκέπτης καθηγητής στο UniversitätSt. Gallen στην Ελβετία. Διετέλεσε Stanley J. Seeger Fellow στο Πανεπιστήμιο του Princeton, MarieCurieFellow στο UniversitéSaint-Louis στις Βρυξέλλες και ErasmusFellow στο FreieUniversitätBerlin. Η έρευνά του αφορά την σχέση πολιτικής, ηθικής και ανθρώπινης αναβάθμισης με επίκεντρο τις έννοιες εικόνα, θνητότητα και τέχνη του βίου. Τα έργα του Πολιτικές του Βίου: Η Ειρωνεία (Εκδόσεις Ευρασία, 2012) και Καστοριάδης: Μια Φιλοσοφία της Αυτονομίας (Εκδόσεις Ευρασία, 2007) έχουν βραβευθεί με το Καυταντζόγλειο βραβείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ το Ψηφιακός Ανθρωπισμός: Εικονιστικό Υποκείμενο και Τεχνητή Νοημοσύνη (Εκδόσεις Αρμός, 2019) ήταν υποψήφιο για το Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου 2020. Στα ελληνικά κυκλοφορούν ακόμη τα έργα του: Φιλοσοφία της Ανθρώπινης Αναβάθμισης (Εκδόσεις Αρμός, 2021), Πολιτικές του Βίου ΙΙ: Η Επιμέλεια Εαυτού στην Εικονιστική Κοινωνία (Εκδόσεις Αρμός, 2017), Φάρμακον (Εκδόσεις Ευρασία, 2011) και οι ποιητικές συλλογές Φυσιολογικά Ευρήματα (Εκδόσεις Κέδρος, 2001) και Απογεύματα στον Καπιταλισμό (Εκδόσεις Τυπωθήτω, 2009). Το μεταφραστικό του έργο περιλαμβάνει βιβλία των Martin Heidegger, JohnStewartMill, Αλέξανδρου Νεχαμά και Roberto Mangabeira Unger.































