Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Χρειαζόμαστε ένα πολιτικό σύστημα που να στοχεύσει στις ανάγκες του ανθρώπου»

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Ο αγαπημένος ηθοποιός μίλησε στο Ράδιο Ένα, για τον Δον Κιχώτη και το μήνυμά του

Το έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες «Δον Κιχώτης» με τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Μπέζου φέρνει κοντά, σε όλη την Ελλάδα η παρέα του Βλαδίμηρου Κυριακίδη, η οποία μάγεψε το κοινό του Βόλου, το οποίο υποδέχτηκε το έργο και τους ήρωές του με ιδιαίτερη θέρμη.
Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, λίγες ώρες πριν ανέβει στην σκηνή του ανοιχτού θεάτρου «Μελίνα Μερκούρη» μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Ηλία Κουτσερή για ένα έργο που αναδεικνύει την τάση του ανθρώπου να ονειρεύεται και να τείνει προς την περιπέτεια.

«Να απαρνηθούμε, όσο γίνεται την ύλη»

Όπως είπε ο αγαπημένος ηθοποιός, ο Δον Κιχώτης είναι το μυθιστόρημα που γράφεται και ο Θερβάντες εισήγαγε την αλληγορία και το διφορούμενο. «Μας παροτρύνει μέσω του Δον Κιχώτη να απαρνηθούμε, όσο γίνεται την ύλη και να στραφούμε προς το πνεύμα, στη φαντασία και στο όνειρο. Αυτομάτως ανοίγουμε νέες συνιστώσες. Ίσως κάποιοι επηρεαστούν στην προσωπική τους ζωή, όπως επηρεαζόμαστε κι εμείς επωμιζόμενοι έναν τέτοιο ρόλο και να στραφούν λίγο προς τα μέσα, στην καλλιέργεια της ψυχής και να ανοίξουμε κάποιες διεξόδους προς την περιπέτεια. Γιατί να μην ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι είμαστε περιπετειώδεις. Οι κοινωνικές συνθήκες μας αναγκάζουν να στραφούμε προς ένα κλειστό οικογενειακό σύστημα και να μην μας ενδιαφέρει τι γίνεται έξω από το σπίτι μας. Αλλά η φύση του ανθρώπου είναι προς την περιπέτεια», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κυριακίδης.
Βέβαια, όπως συνέχισε είναι δύσκολη αυτή η αλλαγή, γιατί σύμφωνα με τον ίδιο οι κοινωνίες έχουν αλλάξει και είναι πιο «χρηματιστηριακού» τύπου, γι’ αυτό και πρέπει να καταβάλουμε πολύ μεγάλη προσπάθεια και να αλλάξουμε, όπως πρέπει να αλλάξει και το εκπαιδευτικό σύστημα.
«Πρέπει όμως να γίνει προσπάθεια απ’ όλους μας για να αντιστρέψουμε κάποιες καταστάσεις, κάποιες πολιτικές, να αντιστρέψουμε τη συνείδηση του ανθρώπου και να αντιλαμβάνεται διαφορετικά τα πράγματα που συμβαίνουν γύρω του», τόνισε.

Μεγάλοι ρόλοι όπως ο Δον Κιχώτης σε «γυμνάζουν»

Και μπορεί το μήνυμα, μεταξύ άλλων, της παράστασης να είναι η επιστροφή στην ανθρώπινη φύση μας και η ένταξη της περιπέτειας και της εξερεύνησης στη ζωή μας όμως πόσο επηρεάστηκε ο ίδιος ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης από τον ρόλο που ενσαρκώνει;
Ο ίδιος τόνισε ότι το έργο το έχει μελετήσει χρόνια πριν ανέβει στη θεατρική σκηνή και έχει γίνει αρκετή επεξεργασία και μελέτη, οπότε ήταν δύσκολο να μην επηρεαστεί.
«Έχουμε αυτό το επάγγελμα που είναι φύσει θέση ποιητική διαδικασία , γιατί εμείς διοχετεύουμε ποίηση προς τα έξω και ο θεατής τη μεταφράζει όπως θέλει, έρχονται και οι μεγάλοι συγγραφείς, όπως ο Θερβάντες, οι μεγάλοι ρόλοι όπως ο Δον Κιχώτης, όπως ο Άρθουρ Μίλερ με τον «Θάνατο του Εμποράκου» και αυτομάτως μπαίνουν μέσα μας και μας γυμνάζουν διαφορετικά. Η αντίληψή μας μεγαλώνει, η αισθητική μας αλλάζει και το πόσο και τι εκτιμούμε είναι τελείως διαφορετικό αφότου ταξιδέψεις μέσα από τον Δον Κιχώτη. Πραγματικά θεωρούμε ότι έχουμε εκτίμηση πια στην ίδια μας τη ζωή, όταν γυμναστείς μέσω ενός Δον Κιχώτη κι όταν έρθεις πολύ κοντά του και τον μελετήσεις. Οι συγγραφείς είναι μεγάλη βατήρες στη ζωή μας», είπε.

Η ψυχαγωγία πολύ καλός σύμβουλος στον άνθρωπο

Και μπορεί ο Δον Κιχώτης να είναι μία ωραία κωμωδία, όμως πίσω από αυτή κρύβονται κι άλλα πολλά τραγικά, δύσκολα και σκληρά συναισθήματα. «Μέσα από το χιούμορ μπορούμε να περάσουμε πιο εύκολα μηνύματα, γιατί η ψυχαγωγία είναι πολύ καλός σύμβουλος στον άνθρωπο.
Όταν έχεις ένα τέτοιο κείμενο δεν είναι απλά ένα αστείο κωμειδύλιο ή μια ρομαντική ιστορία, αγγίζει τα όρια της τραγωδίας διότι ο Θερβάντες ξεκίνησε να γράφει μία σάτιρα και κατέληξε να γράφει μία τραγωδία.Παίρνει τον τρελό του χωριού που όλοι τον χλευάζουν και όλοι τον ζηλεύουν, γιατί λέει πράγματα που δεν μπορούν να πουν, γιατί ο Δον Κιχώτης πάει αντίθετα από το ρεύμα και καταλήγει να γράψει μία προσωπική τραγωδία γιατί αυτός ο άνθρωπος πολεμάει με τους δικούς του εφιάλτες. Το έργο είναι άκρως συμβολικό. Ξανοίγεται στην περιπέτεια και στο όνειρο, κυνηγάει ανεμόμυλους και δυστυχώς σήμερα νομίζουμε ότι αυτό οδηγεί στην ουτοπία. Δεν είναι ακριβώς αυτό. Είναι η συγκίνηση που δημιουργεί αυτό το τραγελαφικό έδαφος που περπατάει πάνω του ο Δον Κιχώτης», εξήγησε.
Τόνισε σε πως η παράσταση που σχεδιάστηκε με τον Γιάννη Μπέζο είναι σύνθετη και στόχος ήταν να μην χαθεί ο λυρισμός του έργου, κάτι που έγινε πραγματικότητα.
«Με τον Γιάννη Μπέζο συνεργαστήκαμε τρεις φορές. Είναι μοναδικός. Είναι πειθαρχημένος, τόσο οργανωτικός και τόσο πάτερ φαμίλιας του θιάσου. Είναι ένας σοφός άνθρωπος και πολύ καλός σκηνοθέτης και διαβάζει πολύ σωστά ένα έργο. Ξέρει πότε θα στοχεύσει στην παιδικότητα της παράστασης και πότε θα στοχεύει στην τραγωδιακή φύση της παράστασης. Είναι εξαιρετικός συνεργάτης», ανέφερε ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, ενώ στην παράσταση παίζουν και οι Θανάσης Τσαλταμπάσης, Νάντια Κοντογεώργη, Παρθένα Χοροζίδου, Γιώργος Χατζής, Σταύρος Μαρκάλας, Ελευθερία Κοντογεώργη, Χρήστος Πούλος – Ρένεσης, Γιάννης Βαρβαρέσος, Νικίτα Ηλιοπούλου, Ιωάννα Ανεμογιάννη.

Χρειαζόμαστε ένα πολιτικό σύστημα
που να στοχεύσει στις ανάγκες του ανθρώπου

Σημαντικό για τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη είναι η ένταξη της τέχνης, του πολιτισμού, των μεγάλων και σημαντικών συγγραφέων στο σύστημα εκπαίδευσης, για το οποίο τόνισε πως πρέπει να αλλάξει συθέμελα. Εκτός όμως από την εκπαίδευση, το μήνυμα του έργου έχει και πολιτικό χαρακτήρα, καθώς αναδεικνύει τις ανάγκες του ανθρώπου. Μπορεί όμως να έχει εφαρμογή στο σήμερα;
«Οι πολιτικοί παροπλίζονται γιατί οι κυβερνήσεις ακολουθούν ένα χρηματιστηριακό δόγμα πια, το οποίο είναι πολύ δύσκολο να το παλέψεις, διότι οι πολιτικές δεν είναι ανθρωποκεντρικές, εξυπηρετούν τις τράπεζες, τα κέντρα εξουσίας και ο άνθρωπος έχει πάει λίγο στην άκρη. Τα όνειρά του έχουν βρεθεί στην άκρη. Είναι δύσκολο να μπορέσεις να επιβιώσεις σε τέτοιες οικονομικές πολιτικές. Ο καπιταλισμός έχει αποτύχει και τώρα προσπαθούν να φέρουν το καινούργιο σύστημα, που θα χάσουν τα λιγότερα κεκτημένα. Πρέπει να γίνει μία προσπάθεια εκ των έσω προς τα έξω. Να στοχεύσουμε στην ψυχή του ανθρώπου, να δημιουργήσουμε ένα καινούργιο πολιτικό σύστημα, αυτό το προτείνει η τέχνη, που θα ασχολείται πραγματικά και επί της ουσίας με τον άνθρωπο.
Διότι σήμερα βλέπουμε τα αποτελέσματα. Έχουμε τόσους…Lifecoaches, τόσους ψυχαναλυτές, τόσους ψυχιάτρους κι εμείς τους έχουμε επιτρέψει να μπουν μέσα μας γιατί δεν ξέρουμε τι μας συμβαίνει», τόνισε.
Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης συνεχίζει μετά τον Βόλο την περιοδεία του στην Ελλάδα με τον Δον Κιχώτη και από το χειμώνα επιστρέφει στην άλλη του αγάπη, καθώς για δεύτερη χρονιά ανεβάζει τον «θάνατο του εμποράκου», ένα έργο το οποίο το χαρακτήρισε δώρο.
Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Δήμητρα Παλαιοδημοπούλου

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.