«Να ελεγχθούν αποφάσεις τοποθέτησης προϊσταμένων στην Περιφέρεια Θεσσαλίας»

Αίτημα υπέβαλλαν οι αιρετοί εκπρόσωποι Υπηρεσιακού Συμβουλίου & Συμβουλίου Επιλογής Προϊσταμένων Περιφέρειας Θεσσαλίας για έλεγχο αποφάσεων.

Στο αίτημα που υπογράφουν οι Πέτρος Σκάμπουρας – Τακτικό Μέλος ΣΕΠ & ΥΣΠεριφέρειας Θεσσαλίας και Ευτυχία Ζησοπούλου – Αναπληρωματικό Μέλος ΣΕΠ & ΥΣ Περιφέρειας Θεσσαλίας ζητούν:

«1. Να ελεγχθούν οι αποφάσεις τοποθέτησης προϊσταμένων Τμημάτων και Διευθύνσεων στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, που προηγήθηκαν της ανάρτησης απόφασης κατανομής του προσωπικού της Περιφέρειας, μετά την τροποποίηση του οργανισμού της, ΦΕΚ 4788/Β’/26-10-2018

2. Να ελεγχθεί το αρ.πρωτ. 3905/34921/28-03-2019,έγγραφο της Διεύθυνσης Διοίκησης, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας

3. Να ελεγχθεί η Διοίκηση της Περιφέρειας Θεσσαλίας, που είχε την ευθύνη ανάρτησης στην Διαύγεια της απόφασης κατανομής του Προσωπικού, μετά την τροποποίηση του Οργανισμού της Περιφέρειας Θεσσαλίας».

Αναλυτικά, στο αίτημα επισημαίνονται τα εξής:

«Μετά την τροποποίηση του οργανισμού της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ΦΕΚ 4788/Β’/26-10-2018 και ενώ δεν είχε αναρτηθεί στην Διαύγεια, η απόφαση κατανομής των θέσεων προσωπικού ανά κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα στις οργανικές μονάδες της Περιφέρειας Θεσσαλίας, η οποία αναρτήθηκε στις 13-02-2019, πραγματοποιήθηκαν επανατοποθετήσεις προϊσταμένων Τμημάτων και Διευθύνσεων στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, οι οποίοι δεν είχαν επιλεγεί ή τοποθετηθεί βάσει ειδικών διατάξεων. Για την ενίσχυση της διαφάνειας και τη διασφάλιση της νομιμότητας, έπρεπε πρώτα να αναρτηθεί η απόφαση κατανομής του προσωπικού και έπειτα να οριστούν οι προϊστάμενοι Τμημάτων και Διευθύνσεων. Σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4440/2016, δημιουργείται, σε βάση δεδομένων, το Ψηφιακό Οργανόγραμμα της Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης το οποίο περιλαμβάνει όλες τις οργανικές μονάδες των ως άνω φορέων, τους υπηρετούντες σε κάθε οργανική μονάδα υπαλλήλους και τα αντίστοιχα περιγράμματα θέσεων εργασίας. Κάθε οργανική μονάδα συναρτάται με την ιεραρχικά ανώτερή της και κάθε υπάλληλος με τη μονάδα στην οποία υπηρετεί.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση μεταβολών στη δομή των φορέων και στην κατανομή των θέσεων προσωπικού μετά των περιγραμμάτων τους, λόγω π.χ. έκδοσης νέου Οργανισμού ή τροποποίησης αυτού, το ψηφιακό οργανόγραμμα θα πρέπει να επικαιροποιείται αμελλητί με καταχώρηση σε αυτό όλων των σχετικών αλλαγών.

Συγκεκριμένα, η αρ.πρωτ. 2869/29-10-2018, (ΑΔΑ: 69ΞΞ7ΛΡ-ΕΞΡ), απόφαση κατανομής των οργανικών και προσωποπαγών θέσεων του υπηρετούντος μόνιμου και ΙΔΑΧ προσωπικού της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ανά κατηγορία και κλάδο, στις οργανικές μονάδες που προβλέπονται στον τροποποιημένο – επικαιροποιημένο Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Ημερομηνία ανάρτησης: 13/02/2019.

Η με αρ.πρωτ. 526/15-02-2019, (ΑΔΑ:ΨΒΚΧ7ΛΡ-ΣΛ5), απόφαση, με την οποία έγινε η κατανομή των προβλεπόμενων οργανικών (κενών και καλυμμένων) και προσωποπαγών θέσεων του μόνιμου και ΙΔΑΧ προσωπικού της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ανά κατηγορία και κλάδο, στις οργανικές μονάδες που προβλέπονται στον τροποποιημένο – επικαιροποιημένο Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΦΕΚ 710/τ. Β΄/01.03.2019), Ημερομηνία ανάρτησης: 04-03-2019.

Η απόφαση κατανομής των θέσεων προσωπικού στις δημόσιες υπηρεσίες και τα νπδδ αποτελεί κανονιστική πράξη, ΑΠ: ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/οίκ.17876/ 17.5.2018 εγκύκλιος (ΑΔΑ: Ω6Α5465ΧΘΨ-ΠΒΟ). Οι ατομικές διοικητικές πράξεις ορισμού Προϊσταμένων Τμημάτων και Διευθύνσεων, έπονται της κανονιστικής πράξης κατανομής των θέσεων των υπαλλήλων και όχι το αντίθετο.

Σύμφωνα με την παρ. 4, άρθρο 2 του Ν. 3861/2010, στο διαδίκτυο αναρτώνται: λοιπές πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα. Οι κανονιστικές πράξεις που δεν έχουν δημοσιευθεί είναι ανυπόστατες και επομένως, δεν παράγουν έννομες συνέπειες, όμως, ως εκ της φύσεως και του περιεχομένου τους, αλλά και για λόγους ασφαλείας του δικαίου, είναι εν πάση περιπτώσει ακυρωτέες προς αποφυγή του ενδεχομένου της εφαρμογής τους στο μέλλον, (ΣτΕΟλ 87/2011, 1609/2012, 1080/2013). Τα έννομα αποτελέσματα των πράξεων που δημοσιεύονται, δηλαδή η εφαρμογή των ρυθμίσεων που θεσπίζουν, αρχίζουν από τη δημοσίευσή τους.

Το ίδιο αναφέρεται και στον ΚΔΔ, Αρ.18, παρ.1. Η κανονιστική διοικητική πράξη τελειούται με τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν προβλέπεται ειδικός τρόπος δημοσιότητας. Το ανυπόστατο της πράξης συνεπάγεται η έλλειψη αποτύπωσης σε έγγραφο, η έλλειψη υπογραφής, όπως επίσης η έλλειψη δημοσίευσης, κατά τον προσήκοντα τρόπο στην περίπτωση των κανονιστικών πράξεων ΣτΕΟλ 2649/2017 και ΣτΕ 3151/2017).

Όταν μια πράξη εκδόθηκε κατ’ εφαρμογή προγενέστερης και επομένως στηρίζεται σ’αυτήν [ΣτΕ 2292/2007, 2087/2003], ή με άλλη διατύπωση, η μια αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση της άλλης [ΣτΕ 2518/2009, 3858/2007], οπότε η νομιμότητα της μιας εξαρτάται κατ’ ανάγκη από τη νομιμότητα της άλλης. Μόνο η δημοσίευση, κατά το πλήρες περιεχόμενο, των κανονιστικών αποφάσεων τους προσδίδει νόμιμη υπόσταση (ΣτΕ 33/2009, 256/2007, 3/2006, 1788/2004, 2200/2003, 4, 3195/2000, 187/1998, ΣτΕΟλ 3136/1989).

Σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΥΠΕΣ, ΑΔΑ: 4ΑΡΠΚ-6, αρ.πρωτ.2016/ 26-01-2011, Οι λοιπές δεν εκτελούνται εάν δεν έχουν λάβει Αριθμό Διαδικτυακής Ανάρτησης (ΑΔΑ), που αποδίδεται με την καταχώρησή τους στους δικτυακούς τόπους του Διαύγεια. Τούτο σημαίνει ότι στην περίπτωση αυτή η εκτελεστότητα της συγκεκριμένης πράξης, συναρτάται άμεσα με την ανάρτησή της στο Διαδίκτυο, αφού η ανάρτηση ανάγεται σε όρο εκτέλεσης της πράξης. Το ίδιο επισημαίνεται και στην εγκύκλιο του ΥΠΕΣ με αρ.πρωτ.: ΔΙΣΚΠΟ/Φ.8/οικ. 16752/22-07-2010, Υποχρεωτική Ανάρτηση Νόμων και Πράξεων Διοίκησης στο Διαδίκτυο.

Λοιπές πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα στις οποίες βασίζονται και οι ατομικές διοικητικές πράξεις, συνεπώς ακύρωση της κανονιστικής πράξης επιφέρει ακύρωση και των ατομικών διοικητικών πράξεων.

Νόμος 4210/21.11.2013,Το άρθρο 23 τροποποιεί εκ νέου το Ν.3861/2010.

Α.i. Ισχύς των αναρτημένων πράξεων Με την παράγραφο 4 του άρθρου 23 του νόµου, ορίζεται ότι οι πράξεις που αναρτώνται στο Πρόγραμμα «Διαύγεια» ισχύουν από την ανάρτησή τους. Συνεπώς, η ανάρτηση των ως άνω πράξεων στο Πρόγραμμα Διαύγεια αποκτά εξέχουσα σηµασία, εφόσον η ανάρτησή τους ανάγεται σε όρο όχι μόνο εκτέλεσης αλλά και ισχύος αυτών. Με την ως άνω διάταξη ισχυροποιείται σηµαντικά το Πρόγραμμα Διαύγεια και αποτρέπεται κάθε είδους καταστρατήγηση της υποχρέωσης των φορέων για αμελλητί ανάρτηση. Οι αναρτητέες πράξεις όχι απλώς δεν εκτελούνται, αλλά δεν έχουν νομική ισχύ ούτε παράγουν έννομα αποτελέσματα εάν δεν είναι αναρτημένες στο διαδίκτυο.

Στο άρθ.3, παρ.1., Ν.3861/2010, αναφέρεται ότι η ανάρτηση πρέπει να λαμβάνει χώρα αμελλητί, δηλαδή τάχιστα και χωρίς υπαίτια καθυστέρηση. Η αμελλητί ανάρτηση επιβάλλεται όχι απλώς για να εκπληρωθεί ο σκοπός του νόμου για έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση των πολιτών, διαφάνεια και αποτελεσματικό έλεγχο της διοικητικής δράσης, αλλά και επειδή σε αρκετές περιπτώσεις πράξεων η ανάρτηση συνιστά προϋπόθεση για την εκτέλεσή τους. Το ίδιο διευκρινίζεται και με την Εγκύκλιο του ΥΠΕΣ, με αρ.πρωτ.: 20868, 29-09-2010.

Ν.3861/2010, άρθ.3, παρ. 5, η μη ανάρτηση ή η μη έγκαιρη ανάρτηση στο διαδίκτυο των πράξεων που αναφέρονται στο άρθρο 2 του παρόντος, συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα για το όργανο που την εξέδωσε ή για τον υπάλληλο που έχει την ευθύνη για την ανάρτηση.

Περαιτέρω, σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΥΠΔΑ, με αρ.πρωτ.: ΔΙΔΑΔ/Φ.35.49/2356/οικ.38996, 10/11/2017, Μεταβατικές Τοποθετήσεις Προϊσταμένων στις νέες οργανωτικές δομές, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Ν.4492/2017,

α) Επανατοποθετούνται προϊστάμενοι στις οργανικές μονάδες που προβλέπονται από τις οικείες οργανικές διατάξεις, υπάλληλοι, οι οποίοι ασκούν καθήκοντα προϊσταμένου του ιδίου επιπέδου κατά το χρόνο έναρξης ισχύος των οικείων Οργανισμών, ύστερα από επιλογή ή/και τοποθέτηση, υπό την προϋπόθεση ότι εξακολουθούν να υπηρετούν στον οικείο φορέα και ανήκουν στον κλάδο του οποίου οι υπάλληλοι προβλέπεται από τις οικείες οργανικές διατάξεις να προΐστανται στη συγκεκριμένη θέση. Στο σημείο αυτό διευκρινίζεται ότι οι διατάξεις περί αναπλήρωσης προϊσταμένων, ιδίως του άρθρου 87 του Υπαλληλικού Κώδικα (Υ.Κ., ν. 3528/2007), δεν αποτελούν ειδικές διατάξεις επιλογής/ή και τοποθέτησης, αλλά πάγιες διατάξεις για την άσκηση καθηκόντων ευθύνης κατ’ αναπλήρωση σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος του προϊστάμενου, καθώς και σε περίπτωση κένωσης ή σύστασης θέσης ευθύνης.

Κανείς από τους Προϊσταμένους Τμημάτων και Διευθύνσεων που τοποθετήθηκαν μετά την τροποποίηση του οργανισμού της Περιφέρειας Θεσσαλίας, (ΦΕΚ 4788/Β’/26-10-2018), δεν είχε επιλεγεί από Υπηρεσιακό Συμβούλιο, αφού για χρόνια δεν προκηρύσσονταν οι θέσεις, αλλά ούτε είχαν τοποθετηθεί με ειδικές διατάξεις ώστε να επανατοποθετηθούν αυτοί.

Συνοψίζοντας, οι αποφάσεις ορισμού προϊσταμένων Τμημάτων και Διευθύνσεων της Περιφέρειας Θεσσαλίας μετά τις 26-10-2018, ημερομηνία τροποποίησης του οργανισμού της βασίστηκαν σε απόφαση κατανομής του προσωπικού, η οποία αναρτήθηκε στην Διαύγεια, σχεδόν τέσσερις μήνες αργότερα, οπότε στερούνται νομικής ισχύος, σύμφωνα και με τα προαναφερόμενα. Επιπλέον δεν υφίσταται επανατοποθέτηση, αφού για χρόνια δεν έχουν γίνει κρίσεις ώστε να έχουν επιλεγεί αυτοί απο το ΣΕΠ ή το ΥΣ.

Αιτούμαστε την παρέμβαση σας για αποκατάσταση της νομιμότητας».

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.