Στο πλαίσιο του διαγωνισμού Climate Detectives Advanced , το Γυμνάσιο Νέας Αγχιάλου συνεργάζεται με το 1o Σύστημα Ναυτοπροσκόπων Νέας Αγχιάλου, σε ένα συναρπαστικό project με τίτλο «Ποιότητα Νερού». Το έργο αυτό συντονίζεται από την κ. Ελένη Μαστροπέτρου, εξωτερική συνεργάτιδα της ESERO Greece, και την κ.. Τριανταφυλλοπούλου Πελαγία , Μαθηματικό.
Στόχος του Project
Η ποιότητα του νερού είναι ζωτικής σημασίας για το περιβάλλον και την ανθρώπινη υγεία. Σκοπός της έρευνας είναι να αναλυθεί η χημική σύσταση και οι φυσικές παραμέτροι του νερού της περιοχής, ώστε να εντοπιστούν τυχόν επιβαρύνσεις και να προταθούν λύσεις για τη βελτίωσή του. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές -μαθήτριες και οι Ναυτοπρόσκοποι γίνονται μικροί ερευνητές, συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος .
Πειράματα και Μετρήσεις
Η εκπαίδευση των μαθητών περιλαμβάνει ένα συνδυασμό θεωρίας και πρακτικών εφαρμογών, με σύγχρονες μεθόδους μέτρησης και ανάλυσης δεδομένων, όπως οι μετρήσεις Ph, η μέτρηση θολερότητας, η ανάλυση αγωγιμότητας και συγκέντρωσης ιόντων, οι μετρήσεις οξέων, βάσεων και νιτρικών ενώσεων κ.ά.
Το project αυτό δεν περιορίζεται απλώς στη θεωρητική κατανόηση της ποιότητας του νερού, αλλά παρέχει στους συμμετέχοντες πολύτιμες STEM δεξιότητες. Οι μαθητές -μαθήτριες μαθαίνουν να :
-Συλλέγουν και αναλύουν δεδομένα μέσω αισθητήρων και επιστημονικών οργάνων.
-Αναπτύσσουν προγραμματιστικές δεξιότητες μέσω Arduino και Python.
-Κατανοούν τη σημασία της επιστημονικής έρευνας και της περιβαλλοντικής προστασίας.
-Συνεργάζονται σε διεπιστημονικές ομάδες , ενισχύοντας την κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων.
Οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου ,που συμμετέχουν στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα «Νερό- Πηγή Ζωής» με συντονίστρια την εκπαιδευτικό κ. Τριανταφυλλοπούλου καλούνται να διεξάγουν έρευνα με θέμα «Ποιότητα νερού» στην περιοχή της Νέας Αγχιάλου.
Στο πλαίσιο της έρευνας, εκπαιδεύονται στη χρήση του λογισμικού δορυφορικών δεδομένων «Copernicus Browser» κατά την πρώτη φάση και στη συλλογή δεδομένων κατά τη δεύτερη φάση.
Η αποστολή στην παραλία της Ν. Αγχιάλου
Οι μαθητές του Γυμνασίου Νέας Αγχιάλου εφάρμοσαν σύγχρονες μεθόδους μέτρησης και ανάλυσης δεδομένων στην παραλία της Νέας Αγχιάλου αξιοποιώντας το Copernicus Browser, ένα εργαλείο που επιτρέπει την πρόσβαση σε δορυφορικά δεδομένα της πρωτοβουλίας Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διευκολύνοντας την παρακολούθηση περιβαλλοντικών αλλαγών και τη διεξαγωγή ερευνών στον τομέα της γεωεπιστήμης. Προχώρησαν έτσι σε:
-Μετρήσεις pH για τον προσδιορισμό της οξύτητας ή αλκαλικότητας του νερού.
-Μέτρηση θολερότητας με χρήση Arduino Uno, ώστε να αξιολογηθεί η καθαρότητα του νερού.
-Ανάλυση αγωγιμότητας & συγκέντρωσης ιόντων, προκειμένου να εντοπιστούν πιθανοί ρύποι.
-Μετρήσεις Θερμοκρασίας Νερού.

-Μετρήσεις οξέων, βάσεων και νιτρικών ενώσεων για την ανίχνευση πιθανών επιπτώσεων από γεωργικές ή βιομηχανικές δραστηριότητες.
-Δημιουργία διαγραμμάτων (charts) δεδομένων με Python, για την καταγραφή και οπτικοποίηση των μετρήσεων.
-Χρήση φίλτρων καθαρισμού για την πρακτική αξιολόγηση μεθόδων βελτίωσης της ποιότητας του νερού.
Τα Αποτελέσματα
Καθαρό ποτάμι και καθαρή θάλασσα είναι αυτά που διατηρούν τις φυσιολογικές τιμές pH, TDS, αγωγιμότητας και θολότητας. Ωστόσο, όπως αναφέρεται στην εργασία των μαθητών, οι μετρήσεις δείχνουν ότι η προσθήκη ουσιών όπως χλώριο, νιτρικά και σόδα οδηγεί σε σημαντική χημική ρύπανση, προκαλώντας αύξηση του pH, του TDS και αγωγιμότητας.
Εάν δεν υπάρχουν επιπλέον χημικές ουσίες, η ποιότητα του νερού παραμένει καλή.
Εάν οι υψηλές τιμές οφείλονται σε μόλυνση, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τόσο για το περιβάλλον όσο και για την ανθρώπινη υγεία.

Σε μία μέτρηση παρατηρήθηκε αύξηση της θολότητας, η οποία μπορεί να υποδηλώνει ρύπανση ή περιβαλλοντικές αλλαγές στο σημείο δειγματοληψίας.
Εάν η αύξηση της θολότητας ήταν μια σύντομη διακύμανση, μπορεί να είναι μέρος φυσικής μεταβλητότητας.
Εάν επιμένουν υψηλά επίπεδα θολότητας, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση για τον εντοπισμό πιθανών πηγών ρύπανσης, οι οποίες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν βακτηριακή ανάπτυξη ή τοξικές ουσίες.





























