Ασφάλεια ποδηλατικών διαδρομών – Σύντομα γιατί έχουμε αργήσει!

Του Στάθη Χαλαστάρα

Είναι χρόνια τώρα που βλέπουμε ποδηλατιστές αθλητές συλλόγων ή όχι να επιλέγουν για την προπόνησή τους την όμορφη διαδρομή προς Αγριά – Λεχώνια και πέρα ή να κατευθύνονται προς Νέα Αγχίαλο, Πήλιο και Λάρισα. Η σκέψη μου – γνωρίζοντας καλά το ποδήλατο εντός πόλης- ήταν και είναι η ασφάλεια των κάθε ηλικίας ποδηλατιστών με το υπέροχο αυτό μέσο που είναι το ποδήλατο. Κινούνται στον δρόμο, ευάλωτοι όμως στην μηχανοκίνητη κυκλοφορία. Ένα ατύχημα είναι μέσα στις πιθανότητες.

Συγκλονίστηκα από το πρόσφατο θανατηφόρο ατύχημα του ποδηλάτη συμπολίτη μας [δεν είναι ο πρώτος βέβαια ανά την Ελλάδα] ο οποίος κινούμενος εκτός πόλης έκανε την τελευταία του διαδρομή…
Ο Θεός να δώσει κουράγια στην οικογένειά του και εμάς φώτιση για τα έστω ελάχιστα μέτρα που επιβάλλεται κατά την γνώμη μου να ληφθούν για την διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας των ευάλωτων χρηστών, που είναι εκτός των πεζών και οι ποδηλάτες.

Καμιά σήμανση δεν προειδοποιεί για την ύπαρξη ποδηλατιστών κατά μήκος του δρόμου προς Αγριά- Λεχώνια και πέρα ή προς Νέα Αγχίαλο, Πήλιο και Λάρισα [η περιμετρική της λίμνης Κάρλας είναι μία από τις επιλογές ποδηλατιστών].

Μέσα από την κινηματική μου εμπειρία αλλά και την εργασιακή μου ενασχόληση σε αντίστοιχη υπηρεσία του Δήμου Βόλου ως ελάχιστα μέτρα και άμεσα υλοποιήσιμα ενόψει και των καλών καιρικών συνθηκών που ευνοούν τις ποδηλατικές διαδρομές είναι:

Α. Συνεχόμενη φωσφορίζουσα γραμμή σε μικρή απόσταση από το άκρο του δρόμου σε μήκος και πέραν των Καλών Νερών.

Β. Στην αρχή της εξόδου π.χ. από Βόλο προς Αγριά – Λεχώνια, τοποθέτηση φωτεινής και κάθετης σήμανσης [Ελληνικά- Αγγλικά] η οποία να επισημαίνει την συνάντηση των οχημάτων – οδηγών με ποδηλάτες και δρομείς. Ανάλογη σήμανση τοποθετείται στον κυκλικό κόμβο μετά την ΑΓΕΤ, στην είσοδο της Αγριάς, Λεχωνίων κ.λπ.

Γ. Αντίστοιχη σήμανση και στην επιστροφή, ως ελάχιστη συμβολή στην ασφάλεια των τόσων ανθρώπων που αθλούνται στους δρόμους και με δεδομένη την ουτοπία κατασκευής ποδηλατοδρόμων εκτός πόλης έχοντας και το παράδειγμα για το τι γίνεται σχετικά με τους ποδηλατοδρόμους εντός των πόλεων.

Δ. Μέγιστο όριο ταχύτητας τα 30 Km/h

Ας μην ξεχνάμε τις προβλεπόμενες σημάνσεις για την ύπαρξη ζώων σε συγκεκριμένες περιοχές που προειδοποιούν τους οδηγούς για τον κίνδυνο, κάτι ανάλογο λοιπόν συμβαίνει και στην περίπτωσή μας…απλό είναι.

Τα δεδομένα στη ζωή αλλάζουν όπως και οι συνήθειες. Oι καλές συνήθειες όπως ο αθλητισμός πρέπει να ενισχύονται και να παρέχουν ασφάλεια. Η σημαντικότητα της ασφάλειας είναι συνυφασμένη με τη ζωή και αυτό αφορά τους αρμόδιους αλλά και τους ποδηλάτες [τον καθ΄ ένα και κάθε μια] όπως για παράδειγμα το πίσω φωτάκι του ποδηλάτου πρέπει να είναι αναμμένο και την ημέρα και το κράνος να είναι πάντα φορεμένο όταν βρίσκονται στο ποδήλατο.

Φυσικά πέραν των εμπλεκομένων στην υλοποίηση ενδεχομένως και άλλων χρήσιμων για την ασφάλεια μέτρων, λόγο έχουν και οι ποδηλατικοί σύλλογοι, αλλά σύντομα γιατί έχουμε αργήσει!