Στην αναγκαιότητα εκπόνησης κυκλοφοριακής μελέτης για τη μετατροπή της οδού Ιάσονος σε ήπιας κυκλοφορίας στάθηκε σε συνέντευξή της στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Δημήτρη Καρεκλίδη η Ευτυχία Ναθαναήλ, καθηγήτρια του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και διευθύντρια του Εργαστηρίου Κυκλοφορίας, Μεταφορών και Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Η ακαδημαϊκός ανέφερε ότι δεν ήταν παρούσα στη συνεδρίαση της δημοτικής επιτροπής η οποία ενέκρινε τη μετατροπή της οδού Ιάσονος σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
Όπως είπε όλες οι προτάσεις για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που υποβάλλονται στη δημοτική επιτροπή δεν συνοδεύονται από μελέτη κυκλοφοριακών επιπτώσεων, κάτι που θα έπρεπε, καθώς όταν σχεδιάζεται κάτι ή αλλάζει κάτι υφιστάμενο επιβάλλεται να τεκμηριώνεται επιστημονικά.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γίνει αποτύπωση του δικτύου, όχι όμως μόνο τοπικά, να μελετηθεί το μήκος του δρόμου το οποίο προβλέπεται να αλλάξει, αλλά και να εξεταστεί ένα ευρύτερο δίκτυο το οποίο θα επηρεαστεί από αυτή την αλλαγή. Καταγράφεται επίσης η ρύθμιση της κυκλοφορίας, οι επιτρεπόμενες κινήσεις της κυκλοφορίας, οι φόρτοι, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα καλό υπολογιστικό πλαίσιο στο οποίο όταν εισαχθεί η προτεινόμενη λύση θα εξεταστούν οι επιπτώσεις του στην κυκλοφορία.
Στην περίπτωση της οδού Ιάσονος, σύμφωνα με την κ. Ναθαναήλ, δεν παραδόθηκε στην ίδια και το αναπληρωματικό μέλος της επιτροπής από το πανεπιστήμιο, τέτοιο πρότυπο. Παράλληλα το εργαστήριο εκπόνησε μελέτη για τη μετατροπή της οδού Σέκερη σε οδό ήπιας κυκλοφορίας η οποία παραδόθηκε στον δήμο και αναμένεται να γίνει στο μέλλον.
Η μελέτη ολοκληρώθηκε το 2022, το αποτέλεσμα προωθήθηκε στον δήμο και το έργο εντάχθηκε σε αυτά που έχει υποβάλει ο δήμος σε συνεργασία με την Περιφέρεια για χρηματοδότηση. Έτσι σύμφωνα με την κ. Ναθαναήλ έτσι θα έπρεπε να γίνει και στην περίπτωση της Ιάσονος, με το πανεπιστήμιο να είναι διαθέσιμο να συνδράμει σε αυτό το κομμάτι.
Η άναρχη στάθμευση το κύριο πρόβλημα στον Βόλο
Όπως αναφέρει η κ. Ναθαναήλ το κύριο πρόβλημα στον Βόλο είναι η άναρχη και μη αστυνομευμένη στάθμευση, καθώς το 50% της κυκλοφοριακής συμφόρησης οφείλεται στην ακατάστατη στάση και στάθμευση που πραγματοποιείται. Η Ιάσονος είναι δρόμος με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας, αλλά αυτή τη στιγμή λειτουργεί ουσιαστικά η μία λωρίδα, καθώς υπάρχει δεξιά η λεωφορειολωρίδα και στα αριστερά σταθμεύουν παράνομα οχήματα. «Έστω και ένα σταματημένο αυτοκίνητο, δημιουργεί εμπόδιο στην υπόλοιπη κυκλοφοριακή λωρίδα, άρα επί της ουσίας μια είναι η καθαρή λωρίδα για τα επιβατικά οχήματα στην Ιάσονος. Στη Δημητριάδος από την άλλη εκεί περίπου συμβαίνει το ίδιο, κάπως πιο μειωμένο, λόγω και διαφορετικών με την Ιάσονος χρήσεων γης, όπου στην πρώτη λειτουργούν κυρίως εμπορικά καταστήματα και στη δεύτερη εστίαση. Στόχος μας είναι να μειώσουμε τη χρήση του επιβατικού οχήματος, άρα μια Ιάσονος ήπιας κυκλοφορίας συνοδευόμενη από μέτρα μείωσης της χρήσης του αυτοκινήτου θα είναι μια πολύ υγιής εφαρμογή στον Βόλο, εξυπηρετώντας και την επιχειρηματικότητα και την παροχή ασφαλούς μετακίνησης υγιών περιβαλλοντικών συνθηκών και κυρίως δίνοντας μια ποιότητα ζωής και δυνατότητα πρόσβασης σε άτομα με ή και χωρίς αυτοκίνητο» υπογράμμισε χαρακτηριστικά η κ. Ναθαναήλ. Πρόσθεσε ότι η δουλειά τω συγκοινωνιολόγων είναι να μειώσουν τη χρήση των επιβατικών οχημάτων προσφέροντας και εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης. Για μεγαλύτερη κλίμακα χρησιμοποιούνται αναβαθμισμένες αστικές συγκοινωνίες όπως τα λεωφορεία, ενώ σε γειτονιές μέσα μικροκινητικότητας όπως τα ποδήλατα.
Ωστόσο για να συμβεί αυτό θα πρέπει να υπάρχει ένα ασφαλές και σωστό δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Αυτή τη στιγμή η υπάρχουσα υποδομή για τα ποδήλατα δεν είναι εμφανής, ενώ και στην οδό Παπαδιαμάντη υπάρχει θεωρητικά ποδηλατόδρομος, ο οποίος δεν φαίνεται, με τον δρόμο να διαθέτει ουσιαστικά δύο λωρίδες, χωρίς να χωρούν τρία οχήματα σε 6,5 με 7 μέτρα. Ο ποδηλατόδρομος πρέπει να έχει μια συνοχή, να δίνει τη δυνατότητα σε ένα ποδήλατο να ταξιδέψει με ασφάλεια σε μια διαδρομή που διαθέτει καλή σηματοδότηση και προστασία. Για παράδειγμα στη Σέκερη, στη διαπλάτυνση του πεζοδρομίου προβλέπεται να περάσει και ο ποδηλατόδρομος που θα κατευθύνεται προς τα Πευκάκια. Από εκεί και πέρα χρειάζεται άλλη μελέτη, γιατί βγαίνει σε διάφορα σημεία στην Αθηνών ο ποδηλατόδρομος και αυτό δεν είναι ασφαλές. «Θέλει μια ολοκληρωμένη και εμπεριστατωμένη μελέτη για την ανάπτυξη των ποδηλατοδρόμων. Ο Βόλος στο κεντρικό του κομμάτι είναι ιδανική πόλη για να υποστηρίξει τη μετακίνηση με το ποδήλατο» κατέληξε η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Γιώργος Στεργίου































