Γ. Αντωνιάδης στο Ράδιο ΕΝΑ: «Αν υπήρχε το σύστημα ETCS, ενδεχομένως να είχε αποφευχθεί το δυστύχημα»

Ανέφερε ο πρώην πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού

Στο γεγονός ότι το τρένο που πήγαινε από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη κινούνταν στην γραμμή καθόδου, όπου πήγαινε κανονικά η εμπορική αμαξοστοιχία, αποδίδει το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα που έγινε χθες το βράδυ στα Τέμπη, ο Γιάννης Αντωνιάδης συνταξιούχος σιδηροδρομικός και πρώην πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού, που μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ γα το θέμα. Ο ίδιος ανέφερε ότι παρακολουθεί συνεχώς τον αριθμό των θυμάτων να αυξάνεται, κυρίως από νέα παιδιά που επέστρεφαν από τις εκδηλώσεις της Αποκριάς και φοιτητές που πήγαιναν στις σχολές τους και είπε ότι είναι πολύ κρίμα αυτό που συνέβη.

Ο Γιάννης Αντωνιάδης υπηρέτησε επί σχεδόν 40 χρόνια στον σιδηρόδρομο και τόσο μεγάλο και πολύνεκρο δυστύχημα δεν θυμάται και είπε ότι πρέπει να είναι από τα μεγαλύτερα δυστυχήματα σε αριθμό νεκρών και τραυματιών στην Ελλάδα.

«Τα αίτια του δυστυχήματος διερευνώνται. Μακροσκοπικά μπορούμε να πούμε ότι το τρένο που αναχώρησε από τη Λάρισα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, αντί να ακολουθεί τη γραμμή ανόδου, βρέθηκε στη γραμμή καθόδου, δηλαδή ταξίδευε ανάποδα… Ο ίδιος είπε ότι το εμπορικό τρένο κατέβαινε κανονικά από τη γραμμή καθόδου από Θεσσαλονίκη προς Λάρισα», τόνισε.
Σύμφωνα με τον κ. Αντωνιάδη, το τρένο που πήγαινε στη Θεσσαλονίκη με 350 επιβάτες, πιθανόν οδηγήθηκε σε λάθος γραμμή από το προσωπικό του σταθμού της Λάρισας, στην οποία μάλιστα ταξίδευε για πολύ ώρα!

Όπως εξήγησε, όταν η μια γραμμή για κάποιο λόγο είναι κλειστή, μπορεί να γίνει η κυκλοφορία σε μια γραμμή, όπως γινόταν όλα τα χρόνια όταν δεν είχε κατασκευαστεί η διπλή γραμμή, αλλά τότε ο ΟΣΕ είχε προσωπικό περίπου 15.000 ανθρώπων, ενώ σήμερα είναι λιγότεροι από 800, αν και ο σιδηρόδρομος έχει εκσυγχρονιστεί το δίκτυο είναι καινούργιο διπλής κατεύθυνσης.

Τι πρέπει να διερευνηθεί
Ο συνταξιούχος εκτίμησε ότι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας αντιλήφθηκε ότι κινούνταν στη γραμμή καθόδου και παραμένει ζήτημα αν μίλησε με τον σταθμάρχη Λάρισας να τον ενημερώσει αι εκείνος του είπε ότι μίλησε με τον επόμενο σταθμό και δεν κατέβαινε άλλο τρένο, στοιχεία που πρέπει να διερευνηθούν.
Ο κ. Αντωνιάδης τόνισε ότι τα ερωτηματικά που πρέπει να απαντηθούν είναι αν πρόκειται για απειρία, για αμέλεια ή σφάλμα του κλειδούχου που είχε εντολή να βάλει το τρένο στην δεξιά γραμμή και αυτό το έβαλε στην αριστερή.
«Δεν ξέρουμε τι έχει γίνει. Το αποτέλεσμα βλέπουμε, το οποίο είναι τραγικό και πρωτοφανές», επισήμανε.

Ο κ. Αντωνιάδης μετέφερε πληροφορία που ακούστηκε στην τηλεόραση ότι το προσωπικό που είχε ευθύνη από πού θα στείλει ο τρένο και να συνεννοηθεί με τον επόμενο σταθμό που είναι οι Νέοι Πόροι, ήταν ηλικίας 60 ετών και είχε προσληφθεί προ λίγων μηνών.
«Δεν είναι δυνατόν σε τέτοιες σοβαρές θέσεις να τοποθετούνται οκταμηνίτες με πολύ λίγους μήνες εκπαίδευσης, αν συμβαίνει αυτό, κάτι που οφείλεται στο ότι έχουν εκδιωχθεί οι εργαζόμενοι από τον ΟΣΕ, με επιχείρημα ότι ήταν υπεράριθμοι και δεν χρειαζόταν. Και τώρα επειδή λείπει προσωπικό βάζουμε συμβασιούχους και όχι έμπειρους ανθρώπους», ανέφερε ο συνταξιούχος εργαζόμενος στον σιδηρόδρομο.

Τα συστήματα ελέγχου και ασφάλειας του δικτύου
Ο κ. Αντωνιάδης ανέφερε ότι για 20 και πλέον χρόνια γίνεται προσπάθεια να μπει το σύστημα ETCS (European Train Control System), που είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα που μπαίνει κατά μήκος των γραμμών και ο μηχανοδηγός βλέπει στο επόμενο χιλιόμετρο αν η γραμμή του είναι ελεύθερη, σε συνδυασμό με σηματοδότες που του λένε ότι η γραμμή είναι ελεύθερη.
«Αν και έχουν δοθεί πολλά εκατομμύρια σε ιδιωτικές εταιρίες, το σύστημα αυτό δεν λειτούργησε ποτέ. Τα έργο έχει ξεκινήσει, αλλά έχει γίνει «γιοφύρι της Άρτας» και δεν τελειώνει, γιατί παίζονται τεράστια συμφέροντα προφανώς», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος εξήγησε ότι το σύστημα αυτό έχει τοποθετηθεί και λειτουργεί μόνο στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, ενώ γίνεται αγώνας δεκαετιών και δινόταν μάχες όταν ο ίδιος ήταν πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού 2015-19, για να προχωρήσουν αυτές οι εργολαβίες, που όμως λόγω συγκρούσεων και συμφερόταν των εταιριών, δεν προχωρούσε.
Όπως ξήγησε, επειδή το έργο έχουν αναλάβει πολλές εταιρίες, η μια δεν συμφωνούσε με την άλλη, δεν υπήρχε συμβατότητα, ζητούσαν η μια να ξηλωθεί το έργο της άλλης και υπήρχαν τέτοια προβλήματα, αλλά δεν υπήρχε στιβαρή πίεση από την πλευρά του υπουργείου για να ολοκληρωθεί το έργο που είναι απαραίτητο.

Ο κ. Αντωνιάδης τόνισε ότι υπάρχει ασφάλεια στο τρένο, αν γίνουν σωστά οι δουλειές και οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν και λειτουργήσουν τα υποσυστήματα, ενώ το σύστημα αυτό θα έδινε μια επιπλέον ασφάλεια, καθώς το συγκεκριμένο σύστημα υπάρχει σε όλα τα σύγχρονα σιδηροδρομικά δίκτυα και ο Ελληνικός λαός το έχει πληρώσει.

«Την ευθύνη στο ζήτημα αυτό φαίνεται ότι την έχει το κράτος και ο ΟΣΕ και δευτερευόντως η Hellenic Train που κάνει τα δρομολόγια», σημείωσε.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.