Η τραγωδία στα Τέμπη έχει κυρίως πολιτικούς υπευθύνους

Αλλά οι πολιτικές ευθύνες δεν είναι ούτε οριζόντιες, ούτε ίσες για όλες τις κυβερνήσεις

Γράφει η Γοσποδίνη Αναστασία Ασπασία (Άσπα)*

Με χρονικό ενός προκαθορισμένου εγκλήματος μοιάζει η πολύνεκρη τραγωδία της μετωπικής σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη. Οι Ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται στην εποχή των ‘ευφυών πόλεων’ (smart cities), όπου οι νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο προσφέρουν συστήματα τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου και GPS στα τραίνα. Στην Ελλάδα του 2023, η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου στηρίζεται στην τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχών, όπως στη δεκαετία του ‘50. Η τραγωδία στα Τέμπη έχει υπευθύνους, και κυρίως πολιτικούς υπευθύνους. Σίγουρα δεν πείθεται κανείς σήμερα ότι φταίει μόνον η αμέλεια του σταθμάρχη Λάρισας, όπως επιχειρεί να καταδείξει η κυβέρνηση. Καμιά κυβέρνηση από το 2004 και μετά, μέχρι σήμερα, δεν μπορεί να παριστάνει τον Πόντιο Πιλάτο. Η μη εγκατάσταση συστήματος τηλεδιοίκησης και GPS στο σιδηροδρομικό δίκτυο είναι διαχρονικό λάθος όλων των κυβερνήσεων από το 2004 και μετά, μέχρι σήμερα, αλλά, οι πολιτικές ευθύνες δεν είναι ούτε οριζόντιες, ούτε ίσες για όλους.
Ας πάρουμε τα πράγματα με χρονολογική σειρά:

 Το 2004 η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ του Κώστα Σημίτη, του πρωθυπουργού των μεγάλων έργων, αγοράζει το σύστημα τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου σύμφωνα με τα τότε σύγχρονα Ευρωπαϊκά πρότυπα. Δεν προλαβαίνει όμως να το εγκαταστήσει.

 Αμέσως μετά, σε δύο εκλογικές αναμετρήσεις το 2004 και το 2007, εκλέγεται ο Κώστας Καραμανλής με το σύνθημα «επανίδρυση του Κράτους». Δεν εγκαθιστά όμως το σύστημα τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου που βρίσκεται στις αποθήκες. Οι ευθύνες είναι μεγάλες. Χρήματα υπάρχουν, και η κυβέρνηση τα σπαταλά, αφήνοντας πίσω της 300 δις χρέος (κατακόρυφη αύξηση του δημόσιου χρέους), καθώς και θύματα στις μεγάλες πυρκαγιές στην Ηλεία.

 Το 2009 η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ του Γιώργου Παπανδρέου, παραλαμβάνει το ελληνικό κράτος με περίπου 15% ετήσιο έλλειμα, η Ελλάδα χρεοκοπεί, και μπαίνει στα Μνημόνια. Η κυβέρνηση δεν εγκαθιστά το αγορασμένο σύστημα τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου που βρίσκεται στις αποθήκες. Εδώ υπάρχουν ευθύνες, αλλά είναι μικρότερες διότι η Ελλάδα είναι πλέον χρεωκοπημένη, ζει με Μνημόνια και όλα τα δημόσια έξοδα ελέγχονται από την Τρόικα.

 Το 2015 εκλέγεται ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση «πρώτη φορά αριστερά». Η κυβέρνηση δεν εγκαθιστά το αγορασμένο σύστημα τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου που βρίσκεται στις αποθήκες. Ευθύνες υπάρχουν αλλά σίγουρα είναι μικρότερες αφού η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι χρεωκοπημένη, να ζει με Μνημόνια και όλα τα δημόσια έξοδα να ελέγχονται από τους «Θεσμούς». Οι περικοπές και η φτωχοποίηση του ελληνικού λαού συνεχίζονται με το 4ο Μνημόνιο – το χειρότερο όλων, ενώ παραχωρείται και όλη η Δημόσια Περιουσία για 99 χρόνια. Το 2016 πωλείται η ΤΡΕΝΟΣΕ στην Ιταλικών συμφερόντων εταιρεία Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. (ιταλικοί σιδηρόδρομοι) έναντι ευτελούς τιμήματος 45 εκατ. ευρώ.

 Το 2018 συνεχίζουμε με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ του Αλέξη Τσίπρα, και η Ελλάδα βγαίνει από τα Μνημόνια. Τώρα πλέον, οι θεσμοί δεν ασκούν σκληρό έλεγχο στα δημόσια έξοδα. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ υπερφορολογεί τη μεσαία τάξη και δημιουργεί οικονομικό απόθεμα 32 δις, αλλά δεν εγκαθιστά το αγορασμένο σύστημα τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου που βρίσκεται στις αποθήκες. Οι ευθύνες τώρα είναι μεγάλες. Η κυβέρνηση «πρώτη φορά αριστερά» με απουσία κρατικής οργάνωσης αφήνει πίσω της την καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι με 100 θύματα.

 Από το 2019 μέχρι σήμερα, η Κυβέρνηση ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη, παραλαμβάνει την Ελλάδα χωρίς Μνημόνια, με οικονομικό απόθεμα 32 δις, και ευαγγελίζεται «το επιτελικό κράτος». Σωρεία ανάθεσης μεγάλων δημόσιων έργων, πολλά εκ των οποίων με απευθείας ανάθεση, αλλά τίποτε για το σιδηροδρομικό δίκτυο. Η κυβέρνηση δεν εγκαθιστά το αγορασμένο σύστημα τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου που βρίσκεται στις αποθήκες, και πιθανόν να είναι πλέον παρωχημένο, μη λειτουργικό και απαξιωμένο. Σήμερα η Κυβέρνηση ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη αφήνει πίσω της την απελευθέρωση των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας, με τη μεσαία και μικρομεσαία τάξη να χάνει τα σπίτια τους από τα Funds, ενώ οι Έλληνες βρίσκονται στο έλεος της ακρίβειας. Οδηγούμαστε στην τραγωδία στα Τέμπη με τουλάχιστον 60 νεκρούς. Οι ευθύνες εδώ είναι συγκριτικά πολύ μεγαλύτερες.
Για τον καταλογισμό των πολιτικών ευθυνών, τα συμπεράσματα δικά σας.

Στις επερχόμενες εθνικές εκλογές, μια δεύτερη ευκαιρία στο ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου και των μεγάλων κοινωνικών μεταρρυθμίσεων, στο ΠΑΣΟΚ των μεγάλων έργων του Σημίτη, στο ΠΑΣΟΚ της διαφάνειας, της διαύγειας και της συμμετοχικής δημοκρατίας του Γιώργου Παπανδρέου, στο ΚΙΝΑΛ της αυτόνομης σοσιαλδημοκρατικής πορείας της Φώφης Γεννηματά, και στο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ του Νίκου Ανδρουλάκη είναι ο μόνος δρόμος για να μην εκτροχιαστεί ξανά η πατρίδα και να υπάρξει ένα Σχέδιο Αλλαγής και Ελπίδας.

Αλλιώς τα παιδιά μας θα ξενιτεύονται για αξιοπρεπή εργασία και θα ταξιδεύουν με τραίνα απροστάτευτα ….
*Καθηγήτρια Παν. Θεσσαλίας,
Υποψ. Βουλευτής Μαγνησίας ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.