Να … αντιμετωπίσουμε την απομόνωση στο σπίτι λόγω κορωνοϊού ως μια πρόκληση

Συμβουλές για τη διαχείριση της νέας καθημερινότητάς μας από την ψυχολόγο κ. Ιωάννα Γεωργιάδου

Η απομόνωση στο σπίτι, που επιτάσσουν οι μέρες αυτές, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού φέρνει μεταβολές αρχικά στην καθημερινότητά μας κι έπειτα στην ψυχολογία μας. Η πολυήμερη παραμονή στο σπίτι όμως, όπως ανέφερε η Κοινωνική Κλινική Ψυχολόγος κ. Ιωάννα Γεωργιάδου, μπορεί να προσαρμοστεί με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε να αποτελέσει μία προσομοίωση της καθημερινότητάς μας πριν τον κορωνοϊό. Η ίδια δίνει πρακτικές και χρήσιμες συμβουλές για την διαχείριση αυτής της κατάστασης, τόσο για τους ενήλικες, όσο και τα παιδιά.
Η κ. Ιωάννα Γεωργιάδου, Κοινωνική Κλινική Ψυχολόγος (MSc), Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια στο Κέντρο Σωματικής & Ψυχολογικής Υποστήριξης ΠΟΡΕΙΑ ΥΓΕΙΑΣ μίλησε στο «Ράδιο ΕΝΑ 102,5» και τον Ηλία Κουτσερή για την περίοδο αυτή του διανύουμε, την ψυχολογία μας και το τι θα πρέπει να κάνουμε έτσι ώστε όσο πιο ανώδυνα σε ψυχικό επίπεδο περάσουμε αυτή δύσκολη στιγμή.

«Έχουμε κάπως εξασκηθεί στις προκλήσεις»

Η ίδια τόνισε πως έχουμε περάσει ήδη από μια μακρά περίοδο οικονομικής κρίσης, όπου εξαιτίας της, υπήρχαν επιπτώσεις στην ψυχολογία ενηλίκων και παιδιών. Βγαίνουμε, όπως σημείωσε από μια περίοδο που ήδη τα προβλήματα ψυχικής υγείας ήταν σε μια άνοδο, όπως αγχώδεις διαταραχές, διαταραχές με καταθλιπτική συμπτωματολογία κι όλα αυτά ήταν σε έξαρση, ως αποτέλεσμα αυτής της υπερπροσπάθειας στην οποία όλος ο ελληνικός πληθυσμός κατέβαλε, μέσα στην προηγούμενη δεκαετία.
«Έχουμε κάπως εξασκηθεί στις προκλήσεις κι αυτό το λέω προς ενθάρρυνση. Ακούω πολύ και δεν αντιλέγω ότι είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση, που δεν έχουμε ξαναζήσει γιατί είναι ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο αυτό. Έχει επιπτώσεις στην υγεία, στην οικονομία, σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής, φυσικά και στην ψυχολογία και την επικοινωνία μέσα στην οικογένεια. Αλλά αν το βλέπουμε κάτι σαν τελείως ξένο και μόνο πρωτόγνωρο, απλά θα ενισχύσουμε το άγχος μας και δεν θα μπορέσουμε να το διαχειριστούμε. Θαρρώ πως πρέπει να το δούμε σαν μια ακόμη πρόκληση, σαν μια ακόμη πρόσκληση στην οποία θα πρέπει να δείξουμε τις προσαρμοστικές μας δεξιότητες», σημείωσε σχετικά η κ. Γεωργιάδου.

Συμβουλές για την οικογενειακή ζωή

Η ψυχολόγος επεσήμανε πως η απομόνωση στο σπίτι δεν πρέπει να γίνει σαν ένα μακρύ Σαββατοκύριακο. « Εκείνο που λέμε είναι ότι πρέπει να υπάρχει υποκατάσταση δομών. Δηλαδή η παλιά δομή, που ήταν το ημερήσιο πρόγραμμα με τα παιδιά στο σχολείο, τους γονείς στη δουλειά κτλ θα πρέπει να υποκατασταθεί από ένα νέο πρόγραμμα που θα προσομοιάζει στο παλιό. Να δημιουργήσουμε κάποιες ώρες μέσα στο σπίτι όπου τα παιδιά θα ασχολούνται με μια δραστηριότητα, κάτι που να μοιάζει σ’ αυτό που πριν ονόμαζαν σχολείο», ανέφερε η κ. Γεωργιάδου κυρίως για τα παιδιά προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης.
Αντίστοιχες δομές γίνονται αυτή την περίοδο από φροντιστήρια για τα μεγαλύτερα παιδιά των Γυμνασίων και Λυκείων. Ο σκοπός , εξήγησε η ίδια, δεν είναι να μην περάσουν πολύ καιρό χωρίς εκπαιδευτική δραστηριότητα, αλλά να δημιουργήσουμε και στα παιδιά μας την αίσθηση ότι έχουν μαθησιακούς στόχους, τους κατακτούν, παίρνουν επιβράβευση μέσα από την πρόοδό τους και συνεχίζουν μέρα με τη μέρα»

Πρόγραμμα και στους ενήλικες

Όμως πρόγραμμα θα πρέπει να μπει και στους ενήλικες, οι οποίοι δυσκολεύονται πολύ με την απομόνωση αυτή. «Όταν έχεις συνηθίσει κι όταν η κοινωνία στο ζητάει να είσαι παραγωγικός σε όλη σου την ενήλικη ζωή είναι πολύ δύσκολο να πεις ότι δεν θα είμαι παραγωγικός για μια περίοδο που δεν θα ξέρω και πότε θα λήξει. Και υπάρχουν σκέψεις, αγωνίες και για τον οικονομικό αντίκτυπο. Εδώ χρειάζεται να δημιουργήσουμε ένα καινούργιο πρόγραμμα μέσα στην ημέρα, στο οποίο θα έχει κι αυτό μικρές ανάσες. Αξιοποιούμε το μπαλκόνι, το παράθυρο μας, τοποθετούμε την πολυθρόνα μας στο ηλιόλουστο σημείο του σπιτιού. Προσπαθούμε να βρούμε τα καλύτερα σημεία του σπιτιού μας και αποδίδουμε σ’ αυτά τη σημασία που θα είχε η έξοδος, ο καφές με έναν φίλο. Ένα τηλεφώνημα με έναν φίλο πρέπει να γίνει μετά από προγραμματισμό, όπως θα κάναμε και πριν κλείνοντας ραντεβού για να πάμε μαζί του για καφέ, ενώ και ο χρόνος εργασίας θα πρέπει να είναι συγκεκριμένος όπως ήταν και πριν. Να κάνουμε προσομοίωση για να μην αισθανθούμε ότι είναι μια άλλη κατάσταση που μας αγχώνει», ανέλυσε χαρακτηριστικά η κ. Γεωργιάδου.