Την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου και ώρα 6:30 μ.μ., στο Μουσείο της πόλης του Βόλου (Φερών 17, Παλαιά Βόλος) παρουσιάζεται η νέα μονογραφία του Δρ Αλέξανδρου Καπανιάρη, Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων και Καθηγητή-Σύμβουλου Ε.Α.Π. στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες» με τίτλο «Εισαγωγή στην Ψηφιακή Λαογραφία», που συνδιοργανώνεται από το φορέα πολιτισμού «Μαγνήτων Κιβωτός, για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος» της Ι.Μ.Δ, την Αντιδημαρχία Πολιτισμού & Μουσείων – Μουσείο της πόλης του Βόλου και τις εκδόσεις Ταξιδευτής.
Το βιβλίο παρουσιάζουν ο Δημήτρης Παπαστεργίου, Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η Μαρία Γκασούκα, Ομότιμη Καθηγήτρια Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. Πανεπιστημίου Αιγαίου και η Ειρήνη Σηφάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια. Τμήμα Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Τον συντονισμό της παρουσίασης έχει η Μαρία Παναγιωτοπούλου, μέλος του Δ.Σ. του φορέα πολιτισμού «Μαγνήτων Κιβωτός, για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος».

Η νέα έκδοση από τις εκδόσεις Ταξιδευτής καλύπτει ένα σημαντικό κενό στην ελληνική επιστημονική βιβλιογραφία, παρουσιάζοντας έναν ταχέως αναπτυσσόμενο διεθνή κλάδο που στη χώρα μας βρίσκεται σε φάση συστηματικής ανάπτυξης. Το βιβλίο προσφέρει μια ολοκληρωμένη εισαγωγή στο πεδίο της ψηφιακής λαογραφίας, συνδυάζοντας θεωρητικές προσεγγίσεις, κριτικές αναλύσεις και πρακτικές εφαρμογές για τη μελέτη του λαϊκού πολιτισμού στο σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον.

Ο συγγραφέας εξετάζει τη λαογραφία ως έναν δυναμικό χώρο πολιτισμικής δημιουργίας που μετασχηματίζεται στο διαδίκτυο. Μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, τις ψηφιακές κοινότητες, τα αποθετήρια πολυμέσων και τα διαδικτυακά παιχνίδια, αναδεικνύονται νέες μορφές λαϊκής έκφρασης που προεκτείνουν τα παραδοσιακά μοτίβα και καταγράφουν το σύγχρονο συλλογικό βίωμα. Η ψηφιακή λαογραφία παρουσιάζεται ως ένα διεπιστημονικό πλαίσιο που δίνει έμφαση στη δικτύωση, τη διαθεματικότητα και τη συμμετοχικότητα, απομακρυνόμενο από τοπικιστικές και εθνοκεντρικές προσεγγίσεις.
Σημαντικό μέρος του έργου αφιερώνεται στον τρόπο με τον οποίο οι νέες τεχνολογίες –όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η επαυξημένη πραγματικότητα και η ανάλυση μεγάλων δεδομένων– επηρεάζουν τις μεθόδους λαογραφικής έρευνας. Θέτει κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με την αλγοριθμική πρόσβαση στη γνώση, την αυθεντικότητα του υλικού και τη νέα μορφή πολιτισμικής αναπαράστασης σε ένα περιβάλλον όπου την παραγωγή περιεχομένου αναλαμβάνουν πλέον και μηχανές. Οι προβληματισμοί αυτοί εντάσσονται σε ένα ευρύτερο θεωρητικό πλαίσιο που αντλεί από την ανθρωπολογία, την επικοινωνία, την εκπαίδευση και τις τεχνολογικές σπουδές.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον ρόλο της εκπαίδευσης, με προτάσεις για καινοτόμες παιδαγωγικές πρακτικές, όπως η ψηφιακή αφήγηση, τα εικονικά μουσεία και οι συμμετοχικές πλατφόρμες, αναδεικνύοντας την εκπαίδευση ως χώρο δημιουργίας και παραγωγής πολιτισμικού περιεχομένου.
Παράλληλα, το βιβλίο φωτίζει τις κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της ψηφιακής λαογραφίας, εξετάζοντας ζητήματα δημοσιότητας, εξουσίας, αποκλεισμών και πολιτισμικής πολυφωνίας στις διαδικτυακές κοινότητες. Με καθαρό λόγο και πλούσιο υλικό, η έκδοση αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για λαογράφους, ερευνητές των κοινωνικών επιστημών, εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες του πολιτισμού.
Η Εισαγωγή στην Ψηφιακή Λαογραφία συνιστά μια σύγχρονη και ουσιαστική συμβολή στη μελέτη και διάδοση του λαϊκού πολιτισμού στην ψηφιακή εποχή.































