Πολλά τα προβλήματα συμπεριφορών των μαθητών στα ελληνικά σχολεία

Ημερίδα από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Π.Θ.

Πολλά είναι τα προβλήματα συμπεριφορών που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι μαθήτριες στα ελληνικά σχολεία, όπως επισημάνθηκε στην ημερίδα του μεταπτυχιακού προγράμματος «Επιστήμες Αγωγής: Ειδική Αγωγή» του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.Η πρόληψη είναι το βασικό στοιχείο των παρεμβάσεων που πρέπει να επιδείξουν οι εκπαιδευτικοί, ενώ η συνεργασία με τους γονείς κρίνεται απαραίτητη για την εξάλειψη προβληματικών συμπεριφορών των παιδιών.
Κατάμεστο ήταν το αμφιθέατρο Κορδάτος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με φοιτητές και φοιτήτριες που προσέτρεξαν να παρακολουθήσουν την ημερίδα με θέμα «Αξιολόγηση & Παρεμβάσεις για την Αντιμετώπιση των Προβλημάτων Συμπεριφοράς των Μαθητών/τριών στο Σχολείο».

Η κ. Ελένη Διδασκάλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, η οποία ειδικεύεται στα προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών και τις εκπαιδευτικές παρεμβάσεις σε επίπεδο πρόληψης και αντιμετώπισης επεσήμανε πως στα ελληνικά σχολεία υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα συμπεριφορών των παιδιών, όπως εντοπίζεται αυτό σε κάθε ευρωπαϊκή και μη χώρα.
«Αυτή τη στιγμή κάνουμε πολύ μεγάλα λάθη στην αξιολόγηση και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων, γιατί παρακολουθούμε την επιδείνωσή τους, χωρίς να μπορούμε να κάνουμε τίποτα σε επίπεδο πρόληψης. Έχουμε προβλήματα διαταρακτικής συμπεριφοράς, για παράδειγμα μαθητής πετάγεται κι ενοχλεί την τάξη, αφήνει τη θέση του χωρίς άδεια, έχουμε προβλήματα που αφορούν τη σχέση με συνομηλίκους, επιθετικές συμπεριφορές, λεκτική και σωματική επιθετικότητα, αγένεια προς τον εκπαιδευτικό», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με την κ. Διδασκάλου στην αιχμή του δόρατος των παρεμβάσεων βρίσκεται η πρόληψη, όπως γίνεται σε όλους τους τομείς ενδιαφέροντος, όπως η υγεία, το περιβάλλον κ.α.
«Τα μέτρα πρόληψης είναι στο πρώτο επίπεδο παρεμβάσεων. Μιλάμε για πρωτοβάθμιο, δευτεροβάθμιο και τριτοβάθμιο επίπεδο πρόληψης, είναι όπως μιλάμε για μέτρα πρόληψης στον τομέα της υγείας, του περιβάλλοντος, της κατασκευής των κτηρίων κτλ. Είναι πολλά τα μέτρα πρόληψης, όπως, μεταξύ άλλων, να εντοπίζουμε μαθητές που είναι σε ρίσκο, να παρέχουμε βοήθεια σε επίπεδο διδασκαλίας, να υπάρχει ένα σύστημα αμοιβών και ασυνεπειών για τους μαθητές που ακολουθούν και αυτούς που δεν ακολουθούν τις δόκιμες συμπεριφορές», σημείωσε.
Βασικός παράγοντας αποτελεσματικότητας της πρόληψης αλλά και της αντιμετώπισης των προβλημάτων είναι οι γονείς. Όπως τόνισε η Αν. Καθηγήτρια οι γονείς είναι σύμμαχοι για οποιαδήποτε παρέμβαση στο σχολείο και δεν μπορεί κανένα μοντέλο πρόληψης και αντιμετώπισης να είναι αποτελεσματικό εάν δεν υπάρχει συνεργασία των γονέων.
Να σημειωθεί πως κεντρικοί ομιλητές ήταν καθηγητές από το Τμήμα Εφαρμοσμένης Ψυχολογίας/Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Northeastern των Η.Π.Α οι οποίοι μίλησαν για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή πολυεπίπεδων συστημάτων υποστήριξης της συμπεριφοράς των μαθητών στο σχολείο, τη χρήση των κλιμάκων στοχευμένης αξιολόγησης στους μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς, τον έλεγχο της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων εντός του σχολείου.
Μάλιστα, η κ. Διδασκάλου σχολίασε πως η εν λόγω ημερίδα αποτελεί την ένδειξη της αρχής της συνεργασίας με τους Καθηγητές από την Αμερική επισημαίνοντας ότι τόσο το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, όσο και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στηρίζουν και δίνουν έμφαση στην εξωστρέφεια και στον σύνδεσμο με την τοπική κοινωνία γι’ αυτό στην ημερίδα είχαν προσκληθεί διευθυντές εκπαίδευσης και διευθυντές σχολείων.